Gå til innhold

Aldersforskjell i forhold, hvor går grensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har datet en mann i noen mnd nå som er 35, er selv 26. Hva synes dere om aldersforskjellen?

Og hva er akseptabel aldersforskjell? Har alltid tenkt at 5 år er maks det jeg kan akseptere. Med andre ord, litt usikker på om jeg bør dra det videre.

Hvis det skulle bli noe, når jeg er 36 er han tross alt 45, snart 50. Han er elektriker (fagbrev), jeg har høyere utdannelse og vil prioritere karriere fremover. Vi har ikke snakket spesifikt om det, men har inntrykk av at han ønsker giftemål, barn, hus innen 5 år.

Anonymous poster hash: 39e60...f01
Videoannonse
Annonse
Skrevet

9 år er helt normalt, jeg ville tatt han, det er også uvanlig at menn er interessert i en jente med høyere utdannelse med mindre de selv også har enda høyere utdannelse, og vi vet alle hvor vanskelig det er å få tak i de med skikkelig høy utdannelse, for de er det jo ikke kamp om.

Fordelen med en elektriker er jo at det ikke er så stor kamp om han, han tjener ikke så mye og yrket har liten sosial status.

Kjenner noen venner som er sammen med menn som er bussjåfør og barnehageassistent, disse er sammen med jenter som har 6 års høyere utdannelse, og deres forhold er utmerket kunne ikke blitt bedre. Null sjanse for skilsmisse.

Jeg vil si at under 20 års aldersforskjell er normalt i Norge, 25-30 år er se og hør nyheter.

Anonymous poster hash: 995a5...def
Skrevet

ikke unormalt det. Her er det 8 år mellom oss, og absolutt ikke noe hindrer. det er bare et tall, og vi er på samme bølgelengde :)

Anonymous poster hash: 9b450...446
Skrevet

Alle eksene mine har hatt høyere utdanning (profesjon), ikke at det har noe å si, men vi har jobbet innen det samme, og jeg tar ofte med meg jobben hjem.

Det skal sies at han her tjener mer enn meg, han driver eget firma. Han ser også bra ut, og er ikke noe dårlig catch hvis du tror det. ;) Det jeg uansett lurer mest på er det praktiske, hva andre tenker, om man raskt merker aldersforskjelen etc. Han er mer impulsiv enn meg, men har hørt om noen som opplever at mannen raskt blir gammel når han bikker 45+. Tror ikke at jeg føler meg gammel om 10 år.

TS

• Liker 2
Skrevet (endret)

Helt normal aldersforskjell det.

Og jeg kan ikke forstå at man skal merke noe negativt til en slik forskjell. Jeg er i midten av tredveårene selv, og mine nærmeste venninner er fra 36- 43 år.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Er 11 år mellom meg og kjæresten, har ikke vært et problem til nå :) Go for it visst kjemien og alt annet stemmer!

Skrevet

syns det er en fin aldersforskjell :) jeg er 22 å kunne fint vært sammen med en mann på 30-31 MEN det avhenger så klart av at vi er på likt sted i livet å vil de samme tingene. hjelper ikke meg mye hvis han kun vil ut å reise eller feste med venner hver helt.

Anonymous poster hash: 3e23a...8dc
Skrevet

Helt normal aldersforskjell det.

Takk, min mor hintet om at dette var samme aldersforskjell som mellom hennes foreldre, og at hun synes det er mye.

Gjest Passing by
Skrevet

9 år er jo ingenting, når du er 40 så er han 49 - hva er det egentlig. Jeg syns det er dumt å sette seg begrensninger i forhold til alder, plutselig sitter man der med en mann man blir glad i og som er eldre enn det du hadde sett for deg. Menn i dag blir ikke plutselig gammel av å bikke 45, det har med personlighet å gjøre og ikke pga en aldersgrense.

• Liker 1
Skrevet

Det er 7 år mellom meg og samboer, så synes ikke den alderen var så fæl :)

Skrevet (endret)

Takk, min mor hintet om at dette var samme aldersforskjell som mellom hennes foreldre, og at hun synes det er mye.

Men dette var hva din mor tenkte, hva tenkte de selv da?

Mine besteforeldre hadde en aldersforskjell på ni år, og merket ikke noe til det. Seks barn rakk de til og med å få, selv om hun var 28 og han 37 da de giftet seg :).

Men tenker man svært langsiktig og realistisk så er naturligvis risikoen stor for at hans helse blir dårligere før hennes i alderdommen, og at hun får noen år som enke. Samtidig blir da fordelen også nettopp at hun kommer til å ha krefter til å være der for ham når hans helse blir dårligere.

Endret av Ibsenfrue
Skrevet

Jeg prøvde ikke å ympte frempå at han er en dårlig catch. Det finnes utrolig mange hyggelige menn som ikke har høyere utdannelse, men de aller fleste blir skremt bort når jenta har mye høyere utdannelse, og f.eks er jurist, lege, etc. De føler seg underlegne og fordufter som sand mellom fingrene når de spør om yrke på utesteder.

Poenget mitt er at hvis du først finner en mann som har selvtilit nok til at det ikke er noe problem, så er det fint å bli sammen med han.

Slik jeg oppfatter det så er slike forhold mye mer stabile da mennene ikke har så mange muligheter hvis de vil skilles og heller velger å løse eventuelle problemer.

Tviler uansett på han kommer hjem med en 20 åring om 10 år og sier han vil skilles, slik som f.eks en advokat fint kunne funnet på.

Skrevet

Har hørt noe om at man kan ta mannens alder og dele på 2 og plusse på syv år. Da får man en form for minimum aldersforskjell.

For dere: 35/2 = 17.5 + 7 = 24.5 år. Altså er du halvannet år på "rett side" av max grensa for han :)

• Liker 1
Gjest Passing by
Skrevet

Jeg prøvde ikke å ympte frempå at han er en dårlig catch. Det finnes utrolig mange hyggelige menn som ikke har høyere utdannelse, men de aller fleste blir skremt bort når jenta har mye høyere utdannelse, og f.eks er jurist, lege, etc. De føler seg underlegne og fordufter som sand mellom fingrene når de spør om yrke på utesteder.

Poenget mitt er at hvis du først finner en mann som har selvtilit nok til at det ikke er noe problem, så er det fint å bli sammen med han.

Slik jeg oppfatter det så er slike forhold mye mer stabile da mennene ikke har så mange muligheter hvis de vil skilles og heller velger å løse eventuelle problemer.

Tviler uansett på han kommer hjem med en 20 åring om 10 år og sier han vil skilles, slik som f.eks en advokat fint kunne funnet på.

Verste generaliseringen jeg har sett.

Skrevet

om han er 20 og du er 30 så vil jeg si aldersforskjellen er for stor ettersom dere er på ulike stadier i livet. er du 40 og han 30 derimot så blir aldersforskjellen "mindre"

Anonymous poster hash: dfed8...223
Skrevet

Det er 14 års aldersforskjell mellom rasool og meg.
Jeg er 33 og han er 19, men han vet hvordan ting fungerer for å si det slik :)
Vi har det tipptopp nr jeg er i Alanya :)

• Liker 1
Skrevet

Men dette var hva din mor tenkte, hva tenkte de selv da?

Mine besteforeldre hadde en aldersforskjell på ni år, og merket ikke noe til det. Seks barn rakk de til og med å få, selv om hun var 28 og han 37 da de giftet seg :).

Men tenker man svært langsiktig og realistisk så er naturligvis risikoen stor for at hans helse blir dårligere før hennes i alderdommen, og at hun får noen år som enke. Samtidig blir da fordelen også nettopp at hun kommer til å ha krefter til å være der for ham når hans helse blir dårligere.

Min far er advokat og har vært sammen med samme dame i 30+ år, vi skal ikke dra alle under en kam. Det gjelder også flere av kollegene hans. Hvis du mener det samme om kvinnelige jurister er det vel han som burde holde seg unna meg. :ler: Fra spøk til alvor, jeg forstår hva du mener, og i visse miljøer er nok det du skriver veldig vanlig. Har heldigivis ikke opplevd at noen menn har skygget unna pga utdannelsen min, men det er noen som ikke har taklet at det er mye overtid involvert. Han ser ut til å skjønne det, han driver for seg selv, og jobber i perioder mer enn meg. Men synes det er litt merkelig at du generaliserer håndverkere på kun en måte, mitt inntrykk (dette gjelder ikke ham, men flere av kameratene) er at mange har ganske tradisjonelle verdier og forventer at dama gjør det meste av husarbeid osv.

Ibsenfrue: Tror det hun mener er at 10 år er mye når man er under 20, og når man er over 50, både med tanke på helse etc. Men nå er jo levealderen og folks helse helt annen i dag enn den var for våre besteforeldre, det er vanskelig å sammenligne. Det jeg er mest skeptisk til er at vi er på litt ulikt sted i livet. Jeg er nyutdannet, har nettopp fått min første jobb og vil jobbe mye i årene fremover for å ta i bruk 5 års studier... Han har eget, ganske etablert firma og er der han vil være. Har inntrykk av at barn, hus osv er neste på lista for han, det er det ikke for meg helt enda. Det må vi eventuelt snakke om.

Opplever kanskje også at vår vennekrets er noe ulik, og det virker som at hans venner ser på meg som den ung, søt og litt naiv.

• Liker 1
Skrevet

om han er 20 og du er 30 så vil jeg si aldersforskjellen er for stor ettersom dere er på ulike stadier i livet. er du 40 og han 30 derimot så blir aldersforskjellen "mindre"

Anonymous poster hash: dfed8...223

Som nevnt i overskriften og første innlegg er jeg 26, han 35.

Skrevet

Har hørt noe om at man kan ta mannens alder og dele på 2 og plusse på syv år. Da får man en form for minimum aldersforskjell.

For dere: 35/2 = 17.5 + 7 = 24.5 år. Altså er du halvannet år på "rett side" av max grensa for han :)

Haha, det regnestykket der var nok i overkant optimistisk ;).

Skrevet

Som nevnt i overskriften og første innlegg er jeg 26, han 35.

Null problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...