GĂ„ til innhold

fordommer mot bygdefolk

Fremhevede innlegg

Gjest Fjell_aug
Skrevet

Jeg bor i en liten bygd og opplever stadig at folk fra stÞrre steder ser ned pÄ meg fordi jeg ikke kommer meg sÄ mye ut.

Her forleden da jeg var pÄ butikken, mÞtte jeg en gammel bekjent fra barndommen. Hun flyttet til byen for flere Är siden. NÄ spurte hun meg hvordan jeg orket Ä bo pÄ dette "Ändsforlatte" stedet. Helt Äpenlyst kritiserte hun min livssituasjon og levemÄte. At jeg har valgt Ä bo pÄ samme sted hele mitt liv, er jo fordi jeg trives her!

Jeg ble dypt sÄret, og det stakk meg i hjertet Ä hÞre slike uttalelser fra en jeg alltid har regnet som jordnÊr og hyggelig. Vi er jo alle mennesker! Hvor vi velger Ä bo og hvordan vi Þnsker Ä leve er jo opp til hvert enkelt individ...

Hvordan hadde dere reagert? Jeg ble dypt sÄret.

Vennlig hilsen

Fjellaug

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er den som flyttet jeg.

SkjÞnner vel at du er skuffet og er enig i at folkmÄ fÄ gjÞre som de vil.

Det eneste jeg ser hos de som bor igjen er at enkelte kan vĂŠre SVÆRT firkantede og lite tolerante nĂ„r det gjelder f.eks innvandring, narkotika og ikke minst byfolk. Har vel opplevd at det har gĂ„tt andre veien ogsĂ„.

Har opplevd at folk har ymtet frempÄ om at voldteket og annen kriminalitet er noe som man ser pÄ gata hver dag. Har aldri opplevet kriminalitet jeg, eller voldtekt. Dessuten er narkomane forferdelig farlige og innvandrere er garantert ute etter Ä stjele alt du har.

Men jeg er enig med deg uansett. Fritt valg!

Skrevet

Fjellaug: jeg er ikke sikker pÄ at denne vennen din mente det slik. Kanskje hun bare ville vise sympati? Jeg vet jo ikke, for det var jo ikke jeg som opplevde det, men... etter det du forklarte, hÞrtes hun ikke frekk eller slem ut?!

Jeg tror slikt gÄr begge veier, ja. Det er sikkert. Det man ikke er trygg pÄ og ikke vet helt hvordan foregÄr liker man ofte Ä kritisere, vet du. Man liker kanskje sitt eget best, uansett hvordan man har valgt.

HÄper dere blir venner igjen. Hun mente nok ikke noe vondt med det, ser du!

Skrevet

Jeg flyttet til byen fra landet da jeg var 16. Det var helt toppers!! Ble kjent med mange nye folk, kunne gjÞre som jeg selv ville (uten Ä bli baksnakka etterpÄ) og fikk oppleve mye spennende. Det skjer jo alltid noe i byen.

Flyttet fra bygda fordi det rett og slett var utrolig kjedelig der!! Og nÄ flytter jeg tilbake igjen for en periode. Savner hjemstedet mitt og vennene. Kjenner de fleste som bor der, naturen er vakker, friskere luft og de fÄ butikkene de har alt du trenger...

Opplevde Ä bli smÄertet av byfolk fordi jeg ikke var fra byen. Det blir alle, og det er ikke vondt ment, selv om det ofte kan vÊre sÄrende :) BÞnder har noe byfolk ikke har, og det er et veldig godt miljÞ, noe jeg savnet i byen. I byene er det ofte totalt koas nÄr det er mange folk ute! Om lÞrdagen gruer jeg meg jo nesten til Ä gÄ ut Ä handle....

Louise

Skrevet

SkjĂžnner at du ble skuffet, men prĂžv Ă„ hev deg over det. Denne venninnen din vet da ikke hva som er best for deg? Du gjĂžr det som er riktig for deg, det er det viktigste!!

Tror nok det kan vÊre vanskelig begge veier.. En venninne av meg, oppvokst i byen som jeg, flyttet med kjÊresten til en liten bygd som han er fra. Hun ble aldri riktig akseptert der. Fikk ikke jobb selv om det var mye hun var kvalifisert til, mye baksnakking, ble regelrett frosset ut. Hun er overhodet ingen 'nesa i sky'-jente og var full av varme og entusiasme nÄr hun dro, men kom ganske sÄret tilbake.

Jeg for min del elsker byens anonymitet, samt at jeg selvfĂžlgelig har min familie og alle mine venner her. Likevel vil jeg ikke si at byen er bedre enn landet, det er selvfĂžlgelig helt individuelt!

Klem, Vala

Skrevet

Kanskje sa hun det hun sa for Ä "forsvare" hvorfor hun flyttet fra bygda? Det som jo er litt festig er at by folk gjerne vil ut av byen nÄr de har ferie. Og hvor drar de pÄ ferie? Jo, til slike "Ändsforlatte" steder. For Ä lade batteriene. For Ä takle nok en lang vinter i byen?

Jeg bor i byen, og jeg trives ogsÄ med anonymiteten som kommer med det. Samtidig sÄ savner jeg mer natur, friskere luft og nÊre relasjoner. Selvmotsigende, ikke sant? Jeg tror vi mennesker er det. Veldig ofte.

Men sÄ lenge du trives med Ä bo i bygda, sÄ er det jo greit. Og sÄ fÄr de som bo i byen gjÞre det som er best for dem :)

At vi har fordommer er ikke til Ä stikke under en stol i alle fall. Jeg synes det er litt rart jeg... at vi til og med har fordommer mot vÄre egne landsmenn.........

Skrevet

Åjada, det er ikke noe ukjent fenomen det nei.

"Bonde" er et skjellsord i byen, det fant jeg ganske kjapt ut da jeg flytta fra et lite sted inn til en stor by.

Byfolk generelt kan hverken fatte eller begripe at det er mulig Ä ha noe Ä ta seg til for ikke Ä kjede seg dÞnn ihjel pÄ bygda.

PÄ den annen side snakkes det ogsÄ mye stygt om disse "hersens bortskjemte byfolka" av bygdefolket.

SÄ det gÄr vel litt begge veier vel.

Jeg for min del mÄ si at jeg hverken kunne tenke meg Ä flytte tilbake til der jeg kom fra eller Ä bli boende i en stor by resten av livet.

Jeg synes hverken om sladder, rykter, lĂžgner bare for Ă„ ha noe Ă„ prate om, eller byens upersonlige og heller grinete innbyggere som kun bryr seg om seg selv og sitt eget liv og gir blaffen i alle andre (som f.eks nyinnflytta)

Skrevet

Hei Fjell_aug!

Jeg kommer selv fra et lite sted, men gjorde meg selv til byjente ganske tidlig.

Fordommer finnes over alt, og unĂždvendige kommentarer kan komme fra de fleste.

Jeg merker selv at jeg har fÄtt en sÊr holdning om jeg mÄ litt utenfor byen (les: jorder og skog), som: "kan det bo noen her..?" - selv om jeg selv har bodd slik i 16 Är. :) Ganske dumt, men ikke vondt ment.

Ellers er det veldig mange fra utkanten som har voldsomme fordommer bare jeg Äpner kjeften, fordi jeg kanskje ikke forstÄr alle ord og uttrykk. Det er ogsÄ "dumt"...

folk fra stÞrre steder ser ned pÄ meg fordi jeg ikke kommer meg sÄ mye ut.

Akkurat dette er egentlig litt rart.

Merker at det pÄ bygda stort sett gÄr mye treigere nÄr det gjelder deltakelse i ulike aktiviteter o.l.

"Jeg har vÊrt pÄ jobb - hjem og slappe av resten av kvelden", er vanligere tanke pÄ bygdene enn i byen, der det for meg virker som om flere er klare til Ä ha et "liv" ogsÄ pÄ kveldstid etter jobb.

... det kan kanskje gjÞre sitt til at innflyttere fÄr et bilde av folk pÄ bygdene som "treige" -> trauste.

Hvordan hadde dere reagert? Jeg ble dypt sÄret.

Jeg hadde kanskje blitt litt irritert over den unĂždvendige kommentaren, og litt manglende empati.

Hadde blitt hverken overfladisk eller dypt sÄret, siden jeg utmerket godt selv vet hvorfor jeg tar mine valg, og det er likegyldig hva andre mener om dette.

Skrevet

jeg er fra et lite sted med ca 80 innbyggere og flyttet derfra til en by nÄr jeg var 15. De venninnene mine som er igjen er 23 Är og tobarnsmÞdre, og grunnen til det er at de ikke har annet og ta seg til. Litt frekt sagt, men slik er realiteten. De har ingen utdannelse, og vil aldri fÄ det heller. M.a.o de kan jobbe pÄ den lille nÊrbutikken der naboer treffes, eller pÄ et sykehjem.

Jeg orker ikke all baksnakking, og alle som titter gjennom gardinene for Ä fÞlge med pÄ hva vi gjÞr. Vil jeg pÄ fest uten typen, gjÞr jeg det, selv om det er sjette helgen pÄ rad, hadde det vÊrt "hjemme" hadde ryktene gÄtt om brudd, "jeg bruker opp alle pengene hans pÄ fest" osv. Greit Ä vÊre hjemme hos mine foreldre men ikke mer enn to dager i slengen.

Alt vi gjĂžr der har et alternativ: et utested, en butikk, en ferjeavgang per dag, en vennegjeng (vĂŠr sammen med dem, eller vĂŠr alene). Det eneste det er mange av er turister. og originaler..........

Jeg blir sliten av dem som reiser til byen pÄ besÞk, de har en liste med hundre ting de mÄ fÄ ordnet fÞr de skal hjem, det er jo en god stund til de skal til byen igjen. STRESS!

Kort sagt jeg flytter aldri "hjem" igjen, men beundrer de som vil.

Skrevet
Jeg er den som flyttet jeg.  

SkjÞnner vel at du er skuffet og er enig i at folkmÄ fÄ gjÞre som de vil.

Det eneste jeg ser hos de som bor igjen er at enkelte kan vĂŠre SVÆRT firkantede og lite tolerante nĂ„r det gjelder f.eks innvandring, narkotika og ikke minst byfolk.

Jeg for min del synes det er forholdsvis positivt om folk er firkantede i forhold til narkotika!

Nelle :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vokste opp veldig nÊrt Oslo, et stort sted med masse fritidstibud. Men jeg trivdes ikke helt godt, vet egentlig ikke helt hvorfor. Ikke ble jeg ertet eller plaget av noen, hadde venner pÄ skole osv. Men stedet hadde ikke "sjarm" (og har det fremdeles ikk).

Derfor flyttet jeg langt vekk sÄ fort jeg kunne for nesten 20 Är siden. Ønsker meg absolutt ikke tilbake. Bor nÄ pÄ en mindre plass pÄ en helt annen kant av landet. Kan kanskje ikke beskrives som en liten bygd, men poenget mitt er at alle trives nÞdvendigvis ikke godt selv om de bor pÄ stÞrre steder som "har alt". Folk er jo forskjellig, og selv sÄ ser jeg mange positivie ting ved Ä bo pÄ en liten plass.

Men desverre mÄ en jo ofte inn til litt stÞrre omrÄder for Ä fÄ jobb.

Skrevet

Folk fra bygda har like mange fordommer mot byfolk.

NÄr jeg blir ferdig med min utdanning Þnsker jeg ikke Ä bruke den til Ä hjelpe folk fra bygda...aldri i verden!

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...