Gå til innhold

Jeg har så lyst på marsvin!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg kan ikke det akkurat nå... Så, kan noen fortelle det negative med disse dyrene? :) Hihi, er bare litt besatt av tanken!

Anonymous poster hash: eacaf...e29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- De trenger masse plass

- De bør ikke være aleine så du burde minst ha to, to trenger enda mer plass

- De lever relativt lenge, noe som selvsagt kan være positivt dersom man er ganske etablert og vet at man kan ta vare på dem i ca 8 år fremover

- De lukter dersom du ikke skifter på buret ofte
- Pelsen må stelles dersom de er langhårede, og klørne må klippes jevnlig
- De er ikke nødvendigvis så tamme og trives ofte best sammen med flokken bestående av andre marsvin
- Det koster en del med stort bur, høy, sagflis/pellets, ordentlig tørrfor, c-vitamin og utstyr
- Veterinær er dyrt

• Liker 1
Skrevet

De bør ikke være alene så når det ene dør, må du skaffe et til, og når det andre dør, må du skaffe ny venn til det du kjøpte da det første døde, så det blir en evig marsvin-sirkel...

Anonymous poster hash: 1ed41...15c

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig synes jeg. :P Glad i marsvin selv.

Det eneste som ikke er veldig gøy er å skifte underlaget i buret, selv om det er jo ikke så voldsomt med jobb akkurat. Også koster de jo penger å ha slik som alle andre dyr.

I stedet for å tenke på alt det negative hadde jeg heller fokusert på at jeg faktisk ikke har mulighet nå og heller gledet meg til den dagen det faktisk passer. :)

Skrevet

Men er ikke marsvin ganske kosete og sosiale, generelt sett? Er hvertfall det jeg har hørt, at de liker å ligge i fanget og se på hotel cæsar og sånt :)

Anonymous poster hash: 4992b...071
  • Liker 1
Skrevet

Men er ikke marsvin ganske kosete og sosiale, generelt sett? Er hvertfall det jeg har hørt, at de liker å ligge i fanget og se på hotel cæsar og sånt :)

Jepp... Har aldri hatt et problem med marsvin som ikke blir tamme, verre med kaniner, hamster, osv.

Gjest Belle âme
Skrevet

Ikkje kjøp på dyrebutikk!

Veterinæren vår sa at det er få dyrebutikkmarsvin som overlever 4 år. Du veit aldri ka du får, det kan være bror og søster som parret seg liksom.

Skrevet

Jeg har hatt marsvin, og syntes de var vanskelige å få tamme. De var veldig redde, og likte ikke å bli holdt eller kost med. Likevel var det veldig mye selskap i dyrene, og av alle innedyrene jeg har hatt er nok marsvin favoritten.

Det mest negative synes jeg er lukta.

Anonymous poster hash: 0714b...600
Skrevet

Sikkert ikke alle som er enige med meg her, men det negative med marsvin - de er kjedelige!

Mine erfaringer med marsvin er at de er skvetne og sky. Når du kommer inn i rommet er det full fart inn i huset sitt å gjemme seg. Ellers går/springer de bare rund å spiser og bæsjer. Hvis du vil ha et lite dyr som er kosete og sosialt, så vil jeg anbefale deg rotter. De er generelt sett mye mer menneskekjære og sosiale (med mennesker) enn marsvin. Jeg synes de er mye artigere og mer underholdende enn marsvin, mer variert adferd enn marsvin kan du vel si. Men de er smartere enn marsvin så de krever også mer aktivisering, så derfor mer krevende. Nå regner jeg med at du ikke har mulighet til å få deg rotter heller da for øyeblikket. Men vil bare si det, at om du først skal drømme om "smådyr" så gi rotter også en sjanse. Maken til undervurdert kjæledyr skal du lete lenge etter ;)

En annen negativ ting med marsvin, de hyler og bråker..

Anonymous poster hash: 629f2...7d9
  • Liker 1
Skrevet

Du kommer til å elske de bittesmå bæsjekulene de legger ifra seg overalt de går! Ellers er de veldig søte dyr :)

• Liker 1
Skrevet

Lukta! Ikke kjøp 2 stk.... De er urenslige...Og skriker fælt...

Kjøp en valp.

Skrevet

de lukter jo litt. men ved og skifte buret ofte går det ganske bra. marsvin er sosiale dyr og bør ikke stå aleine. men for all del,ikke sammen med kanin da den kan gjøre marsvinet sykt. Det vet jeg alt om og har erfart før jeg viste om det.

De kan hyle litt,men de lydene er jo bare herlig og høre på. og de roper ofte på no godt, agurt osv.

marsvin er litt redde av seg,men langt i fra alle. selv hatt en haug med marsvin opp i mange år og noen av dem har værtlitt små redde og andre ikke.kommer nok litt an på hvor mye man koser og har dem pp fra buret også.

om man opptrer rolig overfor dem og ikke kommer brått på gjør det saken enklere så den ikke skvetter så mye( selv om de ofte gjør det likevel)

men masse kos og ha dem masse opp av buret går det som regel veldig bra ;)

skulle mer enn gjerne hatt marsvin igjen med pga allergi av høy så går det ikke :P

Anonymous poster hash: b0fdb...cd4
Skrevet

De skriker :P men er jo koselig, de vil jo bare snakke med deg ^^

Skrevet

De skriker :P men er jo koselig, de vil jo bare snakke med deg ^^

Jaaa! Også har jeg hørt at de lager sånne malelyder når de blir kost med :)

Skrevet

Har 3. De er helt tamme, uten at jeg har anstrengt meg veldig mye for å få de slik. Mine slikker meg på henda og nakken osv, som en hund. Mine elsker å kose i hals gropen. De lager "male" lyder som katten når de koser seg. De skriker etter deg om de hører en lyd de forbinder med å få mat. Eneste kjedelige er å bytte på underlaget i buret. Men annbefales :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...