AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Leste en interessant kronikk i dag http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10120985 Jeg er veldig enig med forfatteren i at nakenhet er i ferd med å bli noe unaturlig og tabubelagt i Norge, og er ikke så sikker på om jeg synes dette er en ok utvikling. Jeg har selv et barn på 18 måneder, og synes foreløpig at det er helt uproblematisk at h*n ser både meg og mannen nakne. Og egentlig håper jeg på at det kan forbli sånn en god stund til (i hvert fall frem imot at barnet kommer i puberteten), fordi jeg føler at det motsatte blir å seksualisere foreldre-barn-relasjonen veldig. Jeg synes ikke nakenhet i utgangspunktet kan kobles til sksualitet. For meg er det mer sånn at nakenhet og sex tilfeldigvis ofte forekommer samtidig, på samme måte som at trærne mister blader om høsten og det blir kaldere i lufta samtidig, uten at det ene på noen som helst måte forårsaker det andre. Jeg synes jeg ofte også ser tendenser her på KG til at folk fort skriker opp om pedofili og overgrep hvis for eksempel en mor bader naken i badekaret sammen med sitt 5 år gamle barn. Hva synes folket? Flere som er enige med meg i at denne tabuiseringen av nakenhet ikke nødvendigvis er så heldig? Anonymous poster hash: 14bdd...bc5 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Er det sånn vi skal få det i Norge også snart? Jeg jobbet som forsker i USA forrige vinter. På treningssenteret der jeg trente var det en «courtesy rule», høflighetsregel, om ikke å vise bryster eller kjønnsorganer når man dusjet (i båser, selvsagt!) og kledde på og av seg. Dette stod som en plakat på veggen. Ikke veldig lett forresten å ha på bh-en uten at brystene synes! Anonymous poster hash: a7d6b...5b9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Norge tar vel bare etter hvordan Amerikanerene er når det gjelder nakenhet. Det ser jo ut til at mange nordmenn tror at gjør amerikanerene det så må vi gjøre det. Anonymous poster hash: dc275...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Det er like før vi også innfører kreasjonisme i skolene... Anonymous poster hash: 1d2a7...570 2
Sir Winston Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Leste en interessant kronikk i dag http://www.vg.no/nyheter/meninger/artikkel.php?artid=10120985 Jeg er veldig enig med forfatteren i at nakenhet er i ferd med å bli noe unaturlig og tabubelagt i Norge, og er ikke så sikker på om jeg synes dette er en ok utvikling. Jeg har selv et barn på 18 måneder, og synes foreløpig at det er helt uproblematisk at h*n ser både meg og mannen nakne. Og egentlig håper jeg på at det kan forbli sånn en god stund til (i hvert fall frem imot at barnet kommer i puberteten), fordi jeg føler at det motsatte blir å seksualisere foreldre-barn-relasjonen veldig. Jeg synes ikke nakenhet i utgangspunktet kan kobles til sksualitet. For meg er det mer sånn at nakenhet og sex tilfeldigvis ofte forekommer samtidig, på samme måte som at trærne mister blader om høsten og det blir kaldere i lufta samtidig, uten at det ene på noen som helst måte forårsaker det andre. Jeg synes jeg ofte også ser tendenser her på KG til at folk fort skriker opp om pedofili og overgrep hvis for eksempel en mor bader naken i badekaret sammen med sitt 5 år gamle barn. Hva synes folket? Flere som er enige med meg i at denne tabuiseringen av nakenhet ikke nødvendigvis er så heldig? Anonymous poster hash: 14bdd...bc5 Nå er det vel faktisk kulden som får trærne til å miste bladene? 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 Lille-Amerika! Gud forby at guttene våre vokser opp til å tro at kropp er til for noe annet enn deres underholdning. Anonymous poster hash: 76b7c...dc5
Gjest Riskjeks Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Helt enig med både TS og artikkelforfatter. Dette er en sak som engasjerer meg. Er opptatt av at barna mine skal få et naturlig forhold til nakenhet og egne kropper. Viser meg naken foran barna i situasjoner der det er naturlig, sover naken, låser aldri døren på badet, går naken mellom badet og soverommet osv. Og vi dusjer selvsagt alltid nakne i svømmehallen (selv om vi dessverre er i et mindretall), og barna bader gjerne nakne som sommeren (selv om de er i mindretall der også). 1
Gab Skrevet 25. januar 2014 #8 Skrevet 25. januar 2014 Jeg er også negativ til den nakenskrekken som har kommet med så voldsom kraft de siste årene. Den er ikke fornuftig, praktisk eller sunn. Det er veldig merkelig at moderne mennesker skal begynne å påføre seg selv en slik ulempe som dette uten at det er en rasjonell grunn til. Det å omgås andre mennesker nakne medfører mindre kroppshysteri og kroppskomplekser. De bidrar til å rive ned sosiale barrier og klassefoskjeller. I en del tilfeller er det rett og slett mer fysisk behagelig å være naken. Som ung var jeg med min far på offentlige bad. Det var egne dager for kvinner og egne for menn. Da gikk man nakne rundt i badstu, dusj og basseng. Jeg opplevde det som veldig behagelig og sunt. Så begynte det offentlige med fellesbading og man hadde badetøy i fellesarealene. Når jeg fikk min første sønn ville jeg lære opp han også til å få trygghet på egen kropp. Jeg kontaktet da kommunen for å høre hvor man kunne bade naken. Jeg fikk da til svar at da måtte man kontakte en naturistforening. Så det å gå naken i badstu, dusj og svømmebasseng med kun samme kjønn er ikke lenger mulig. Etter å ha grublet på det en stund fant jeg ut at vi skulle prøve naturistbading. Jeg fant ut at det var overraskende fort helt greit. Når alle andre har innstillingen at dette er helt greit og ikke truende på noen måte så smitter det over på en selv. Og det gav også fordelen at mor, far og barn kunne være sammen hele tiden i garderobe, dusj, badstu og svømmebasseng. Det er rart hvor fort de fleste venner seg til å være nakne sammen når det oppleves som trykt. Når kvinnene begynte å innta nye yrker på 70-80 tallet var ofte ikke garderober og dusjer forbredt på kvinnenes innmarsj. Man måtte da ofte organisere seg med forskjellige tider, forheng etc. Mange steder på skoleskip, i forsvaret og andre steder endte man i løpet av et par uker opp med at begge kjønn dusjet sammen når man hadde blitt trygge på hverandre. I dag snakker man om at kvinner i eliteavdelinger som skal måtte tørre å våge livet sitt i kamp skal sikres at de har adskilte garderober og dusjer. Mulig jentene som søkte til mannsdominerte yrker var tøffere før. I forbindelse med de fryktede miltbrannangrepene (konvolutter med hvit pulver) i USA ette terroren i 2001 så man hvor kraftig nakenredselen var blitt. Det mest effektive var da å få av de berørte alle klærne og å få dusjet de. Mange nektet hvis det var kollegaer til stede eller hvis det var helse- eller brann- personell av det motsatte kjønn til stede. De ville heller utsette seg for en økt sjanse for å dø enn at noen skulle se de nakne! Noen ganger er det rett og slett mest behagelig å være naken. Det er vel få ting som er mer behagelig enn å tørke hele sin nakne kropp i solen etter en svømmetur. Denne forestillingen at man må dekke seg til med noen små plagg for å være et respektabelt menneske er ikke rasjonell. Seksualmoralen er ikke avhengig av hvor mange plagg man har på seg. Plaggene gir (dessverre) heller ingen beskyttelse mot hverken fysiske overgrep eller mobbing. Offentliggjøringen av seksualitet og sammenblandingen av nakenhet og seksuelitet er slitsom. Selvfølgelig er det naturlig for de fleste av oss å være nakne, ha blikk-kontakt, og gi hverandre oppmerksomhet når man har sex. Men det behøver ikke være slik at all felles nakenhet, blikkontakt eller gjensidige oppmerskomhet skal kun knyttes til sex. Jeg ser jo at man nå har en kulturell strømning vekk fra felles nakenhet. Det er naturlig at moter svinger. Men problemet er at begynner man med slike dusjkabineter blir det vanskelig å få de bort igjen når moten svingen tilbake den andre veien. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå