AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #1 Skrevet 24. januar 2014 Søsteren min på 26 har downs og bor hjemme med foreldrene mine som ikke lengre er akkurat unge.. Tenkte på å avlaste de litt ved å ta m søsteren min med til syden.. Dersom jeg gjør det, er det da frekt å spørre om hun kan betale for reisen, og jeg er med som ledsaker? ( hun motar trygd på rundt 15000- 17000 pr mnd tror jeg (og jobber på en vernet bedrift som går i stort pluss - så hun er ingen snylter på samfunnet )Anonymous poster hash: 5e133...817 1
Aviendha Skrevet 24. januar 2014 #2 Skrevet 24. januar 2014 Synes faktisk det er litt på kanten. Har søsteren din ytret ønske om sydentur, eller er det du som vil på tur? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2014 #3 Skrevet 24. januar 2014 Skal hun betale for din tur? Eier du ikke skam? Kan dere ikke betale for hver deres billett da?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #4 Skrevet 24. januar 2014 Selvfølgelig skal hun betale egen tur! Hun er voksen, og i jobb!! Det er jo faktisk et hån å tro at hun ikke skal det! To søstre på tur, den ene trenger den andre men likevel to søstre på tur. De som bor i egen bolig m Downs må jo betale utgiftene sine?! Anonymous poster hash: f433a...12a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #5 Skrevet 24. januar 2014 Jeg forstår ikke helt hva du mener her - ønsker du at hun skal betale din billett også siden du er med som ledsager? Jeg for min del synes dere burde betale hver deres billett. Anonymous poster hash: 17414...dc2 10
Gjest lipgloss Skrevet 24. januar 2014 #6 Skrevet 24. januar 2014 fin ordning å betale hver sin bilett:) Syns du er grei jeg og en god bror for din søster Blir helt sikkert en uforglemmelig tur for dere begge:) Husk solfaktor da:)) Go tur:)
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #7 Skrevet 24. januar 2014 Synes faktisk det er litt på kanten. Har søsteren din ytret ønske om sydentur, eller er det du som vil på tur? Turen er ment som en aktivitet for jenta for at foreldrene skal få en pause. ( litt vanskelig å få helt fri hvis vi er under samme tak) Ofte brukes støttekontakter som får betalt for å aktivisere brukerene, og brukeren må da betale for aktiviteten. Jeg tenker self ikke å ta betalt for tiden , men vet at dette blir det motsatte av ferie for meg.. Anonymous poster hash: 5e133...817 4
Askmeagain89 Skrevet 24. januar 2014 #8 Skrevet 24. januar 2014 (endret) Jeg syns ikke du skal la henne betale for begge hvis det er du som vil til syden og har foreslått det. Da kan du avlaste foreldrene dine hjemme og de kan dra til syden og betale for sin egen reise så de får en uke fri. 15-17000 er ikke så veldig mye. Hadde det vært min søster hadde jeg dekket reisen min selv. Ikke krevd at hun skulle dekke reisen min. Endret 24. januar 2014 av Askmeagain89
Ferny Skrevet 24. januar 2014 #9 Skrevet 24. januar 2014 Turen er ment som en aktivitet for jenta for at foreldrene skal få en pause. ( litt vanskelig å få helt fri hvis vi er under samme tak) Ofte brukes støttekontakter som får betalt for å aktivisere brukerene, og brukeren må da betale for aktiviteten. Jeg tenker self ikke å ta betalt for tiden , men vet at dette blir det motsatte av ferie for meg..Anonymous poster hash: 5e133...817 Tja. Hadde hun bodd i bofellesskap, så hadde hun jo måttet betale både for reisen + timene til den ansatte på jobb. Og når det i tillegg er til gode for foreldrene dine. Jeg tenker at det må være greit at hun betaler, men det kommer jo an på din økonomi. Jeg hadde ikke hatt råd til å dra til syden sånn ut av det blå, da jeg studerer. Hadde jeg hatt råd til det, så hadde jeg sikkert betalt selv. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #10 Skrevet 24. januar 2014 Å sende foreldrene til syden for at de skal få avlastning er en fin tanke, men kanskje TS har lyst til å gi søsteren sin opplevelsene også? Jeg synes søsteren din kan dekke reise og hotell for begge. Jeg har også hatt med meg min psykisk utviklingshemmede søster på ferie flere ganger, og hun storkoser seg og er kjempestolt. (Jeg synes også disse turene er koselige, men det er også veldig slitsomt og alt annet enn ferie.) Et par av turene har vært en gave fra meg (blant annet til konfirmasjonen), men resten har hun betalt for oss begge. På den måten kan vi dra mye oftere! Hun får flere morsomme og positive opplevelser i et ellers rutinepreget og temmelig slitsomt liv og båndet mellom oss søstre blir sterkere. Det handler ikke om at jeg skal snike til meg gratis ferie. Anonymous poster hash: 143b6...516 9
Fru Skribent Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 Å sende foreldrene til syden for at de skal få avlastning er en fin tanke, men kanskje TS har lyst til å gi søsteren sin opplevelsene også? Jeg synes søsteren din kan dekke reise og hotell for begge. Jeg har også hatt med meg min psykisk utviklingshemmede søster på ferie flere ganger, og hun storkoser seg og er kjempestolt. (Jeg synes også disse turene er koselige, men det er også veldig slitsomt og alt annet enn ferie.) Et par av turene har vært en gave fra meg (blant annet til konfirmasjonen), men resten har hun betalt for oss begge. På den måten kan vi dra mye oftere! Hun får flere morsomme og positive opplevelser i et ellers rutinepreget og temmelig slitsomt liv og båndet mellom oss søstre blir sterkere. Det handler ikke om at jeg skal snike til meg gratis ferie. Anonymous poster hash: 143b6...516 Du skriver at hun har et slitsomt liv. De jeg har sett med Downs er sprudlende og frie og har lite av livets alvor inni seg? Jeg kunne tenkt meg å være støttekontakt for en med Downs for å lære mer om glede og ukomplisert væremåte.. Du er jammen heldig som får ta henne med på tur!! Jeg synes henne skal betale sin bilett og du din bilett. Synes det er vell stivt og formelt å kalle deg ledsager. Hvorfor ikke kalle deg stolt søster/bror?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Jeg har vært på flere turer i forbindelse med min jobb og det blir ikke ferie for den som er med. Utrolig fin tanke og synes søsteren din fint kan betale reisen. Synes også hun kan spandere middagen en dag eller to. Det blir jo ikke ferie for deg, men en 24-timers jobb, så selv om det er søsteren din så synes jeg ikke du skal ha masse utgifter. Er som det blir nevnt lenger opp, at hadde hun bodd i en bolig og hatt med seg en ansatt, hadde hun måttet dekke lønn i tillegg. Anonymous poster hash: 6ddf0...3a7 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Jeg har også vært på tur som ledsager for psykisk utviklingshemmede, og det var ikke mye ferie nei men gøy allikevel. Har foreldrene dine avlastning? Kanskje du kan stille opp som privat avlaster, så får du lønn fra kommunen. Eventuelt som støttekontakt, og kan samle opp noen timer. Selve turen må du nok betale selv, men det hjelper vel litt hvis du får lønn for det.Anonymous poster hash: 23a83...c9e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Du skriver at hun har et slitsomt liv. De jeg har sett med Downs er sprudlende og frie og har lite av livets alvor inni seg? Jeg kunne tenkt meg å være støttekontakt for en med Downs for å lære mer om glede og ukomplisert væremåte.. Du er jammen heldig som får ta henne med på tur!! Jeg synes henne skal betale sin bilett og du din bilett. Synes det er vell stivt og formelt å kalle deg ledsager. Hvorfor ikke kalle deg stolt søster/bror? Ja, jeg skriver at hun har et slitsomt liv. Hun har det. Angst, tvangstanker, smerter, forvirring, ensomhet, kjedsomhet og en stor frustrasjon over å ikke greie å forstå verden rundt seg... Jeg vet ikke hvor du har ditt bilde av psykisk utviklingshemmede (som forøvrig ikke er synonymt med mennesker med Downs syndrom) fra, men de lever altså ikke i en rosa tyggegummiverden. Akkurat gruppen med Downs syndrom er kjent for å ha godt humør (selv om det er en sannhet med modifikasjoner), men det gjør dem ikke til tomme skall uten de samme kompliserte og sammensatte følelsene som vi andre har. Noen av følelsene er gode, andre vonde og vanskelige. Og vel, slitsomme. Ja, jeg er heldig som får ta henne med på tur. Det er ufattelig slitsomt, men det er også fint å få bruke tid med henne og se hvor godt det gjør henne og hvor glad hun blir av å komme seg bort og oppleve nye ting. Det er noe jeg ønsker å gi henne så ofte som mulig, ikke hvert sjette år eller noe når jeg har råd. Kan du gi meg en god grunn for at hun skal sitte hjemme og kjede seg og fylle opp sparekontoen sin (som hun ikke engang har rådighet over, det har overformynderiet) mer og mer og mer framfor å reise på ferie en gang i året, noe som reelt gir henne stor glede? Hilsen stolt storesøster som aldri i hele sitt liv har kalt seg sin søsters ledsager. Det ordet var det du som tilla meg. Anonymous poster hash: 143b6...516 9
Gjest Blondie65 Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 For svært mange foreldre er det å ha små barn med på ferie også mye jobb kontra å dra uten barn. De må likevel dekke dette selv. Hvis det er slik at du har veldig dårlig råd og ikke har mulighet til å dra for egen regning så synes jeg du skal drøfte dette med dine foreldre også. Hva tenker de om at du tar initiativ til hva din søster skal bruke penger på? Jeg synes også du bør søke om å bli støtte kontakt for din søster for å få formalisert ledsager rollen noe. Jeg ser jeg var veldig krass i mitt innlegg - det er klart at hvis det er veldig slitsomt å dra på ferie ogmdwt blir lite avslapning for deg så må det jo vurderes hvordan du kan få en eller annen hel eller,delvis kompensasjon for bruk av ferie til dette. Forøvrig virker du som en hyggelig og god storesøster. (Og til deg som mener at personer med downs syndrom er smilende hele tidene - du trenger en realitets sjekk. Disse er like lite like som resten av verdens befolkning og noen av dem har svært utfordrende fysiske og psykiske helseutfordringer).
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Er ikke det noe du må snakke med en annen om? Har hun kanskje noen på NAV eller lignende som har ansvar for utbetaling av trygd/lønn? Bør hun ikke søke til en sånn person om dekking av billett til ledsager? Regner med, ut fra det du skriver, at hun har god nok økonomi til å betale for sin egen billett uten problemer. Ellers vil det bli et skjønns-spørsmål om du kan spørre henne om å betale din billett også av sine private penger - kan du ikke diskutere det med foreldrene dine og spørre hva de synes? Anonymous poster hash: 409e8...22b
heiduderborte Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 hahahhah, NEI. Betal for hver deres billett! Hadde blitt sint om min søster ville bruke mine penger pga en hemmelse! 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Du skriver at hun har et slitsomt liv. De jeg har sett med Downs er sprudlende og frie og har lite av livets alvor inni seg? Jeg kunne tenkt meg å være støttekontakt for en med Downs for å lære mer om glede og ukomplisert væremåte.. Du er jammen heldig som får ta henne med på tur!! Jeg synes henne skal betale sin bilett og du din bilett. Synes det er vell stivt og formelt å kalle deg ledsager. Hvorfor ikke kalle deg stolt søster/bror? Jeg har en slekning med downs som er helt motsatt at hva du beskriver. Det er forskjell for på folk. Anonymous poster hash: d446d...34c 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 Du skriver at hun har et slitsomt liv. De jeg har sett med Downs er sprudlende og frie og har lite av livets alvor inni seg? Jeg kunne tenkt meg å være støttekontakt for en med Downs for å lære mer om glede og ukomplisert væremåte.. Du er jammen heldig som får ta henne med på tur!! Jeg synes henne skal betale sin bilett og du din bilett. Synes det er vell stivt og formelt å kalle deg ledsager. Hvorfor ikke kalle deg stolt søster/bror? Sett for mye på Tangerudbakken..? Det ligger mer bak det, det oppstår forvirring, mestringsvansker som kan føre til virkelig frustrasjon og sinne blandt de som har downs. Det er nok ikke kun fryd og gammen. Anonymous poster hash: 5f507...fa0 8
Pringle Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Hun (dere) kan søke - NAV? Helfo? - om økonomisk støtte til å ta med ledsager (deg) på ferie, evt forsøke å skrive det av på skatten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå