Gå til innhold

Ta opp lån til lappen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 22 år som ønsker meg så gjerne lappen.

Bor i en leilighet sammen med min samboer som ikke har fått seg jobb, slik at jeg hjelper en del til med økonomi her sånn at jeg ikke får tatt lappen.

Jeg har ingen i familien som kan eller vil hjelpe meg.
Min far kunne hjulpet meg, men han begynner med talen om da han var ung så måtte han klare seg selv og at han ikke har råd.

Alikevell så kjøper han seg biler og hus i ett.
Så han er gjerrig, det har han alltid vært.

resten av familien min har ikke mulighet til å hjelpe meg så der er det ikke noe å hente.

Jeg vurderer ta opp et lån på lappen, men er veldig usikker.

Jeg bruker nesten en time til jobb hverdag med buss så er veldig slitsomt og måtte busse sånn. Derfor ønsker jeg så stort å få lappen fort som mulig.

Jeg har sett en del på luksusfellen slik at lån skremmer meg ganske mye.

Er det noen av dere som ville tatt lappen på lån?

hvordan lån har dere brukt og er rentene sky høye ?

Er det noen som har tips og råd til meg?

Mvh meg :)

Anonymous poster hash: e657d...6b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Bor i en leilighet sammen med min samboer som ikke har fått seg jobb, slik at jeg hjelper en del til med økonomi her sånn at jeg ikke får tatt lappen.

Min far kunne hjulpet meg, men han begynner med talen om da han var ung så måtte han klare seg selv og at han ikke har råd.

resten av familien min har ikke mulighet til å hjelpe meg så der er det ikke noe å hente.

Jeg bruker nesten en time til jobb hverdag med buss så er veldig slitsomt og måtte busse sånn. Derfor ønsker jeg så stort å få lappen fort som mulig.

KAst ut samboeren og bruk penga på deg selv. Kjipt å måtte betale for et voksent menneske som bare går hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har råd til å spare opp penger til lappen, hvordan skal du klare å betale avdrag og renter på et lån? I tillegg kommer bensinutgifter.

Anonymous poster hash: c89f1...26d
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en særdeles dårlig idè.

Jeg vil tro du tjener på å heller spare opp penger til lappen, framfor å ta et lån og hva type lån er det snakk om?

Jeg ser for meg et forbrukslån og da kan du like godt bare melde deg på luksusfellen.

Er det en spesiell grunn til at gubben din ikke har fått seg jobb?

Det at du skal dekke utgiftene for dere begge høres ikke så veldig rettferdig ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig trenger lappen så ville jeg begynt å spare opp litt først. Det virker veldig positivt når du skal søke banken om lån, at du viser du har evnen til å spare. Jeg tok opp lån selv til lappen, 25.000 kr, men det er for lite så jeg må ta opp 25.000 til. Men er ikke sikkert du må bruke så mye, har du noen å kjøre med privat? Samboer f.eks? Hvis ikke blir det fryktelig dyrt å ta alle kjøretimene på kjøreskolen, sånn som jeg må.

Sjekk også inntektene dine, og beregn hvor mye du har råd til å spare hver mnd. Du må nok være innstilt på å leve ganske stramt framover, dvs ikke noe særlig shopping/cafeturer/turer på byen etc. Jeg er ikke helt sikker på renten på mitt forbrukslån, men et dyrt lån er det jo. Heldigvis får jeg bonus + feriepenger til å kvitte meg med det til sommeren. Snakk med banken din du!

Anonymous poster hash: 75edb...9a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tusen takk for alle svar.

Grunn til at han ikke har fått seg jobb er fordi han kommer fra forsvaret og har ikke fått skaffet seg.

Har søkt men ikke noe ledig til han enda.

Ser at mange fraråder meg, skjønner dette veldig godt.

Men det er vell det at jeg ønsker å få tatt lappen med en gang og ikke over 12 mnd..
Derfor tenker jeg å ta opp et lån for å få lappen så fort som mulig pga jobb avstand og ulike grunner.
Tenker å bruke en del av feriepengene og skattepengerne (om jeg får igjenn) på å betale ned dette lånet da.

Men er veldig usikker pga høye renter og lignende.

Jeg har jo råd å ta lappen, men vil ta så lang tid siden jeg ikke har så mye å komme med hver mnd.

Skal ta å snakke litt med banken min og høre hva de har å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Det er hans penger og han har all rett til å bruke disponere dem slik han ønsker. Jeg personlig ville ikke tatt opp lån for å ta lappen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar jo litt tid å ta lappen da? Man skal jo ha kjøretimer med jevne melomrom, glattkjøring, mørkekjøring osv. Er ikke slik at en betaler 30 000 åsså har man lappen uken etter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fryktelig dårlig ide!!

Som allerede nevnt over, du har ikke råd til å spare nå en gang (fordi du betaler for en som ikke har jobb, heller ikke lurt, men en annen diskusjon), hvordan skal du da kunne betale renter og avdrag?? Å ta lån er nesten alltid en dårlig ide, er ikke bare pga luksusfellen, det er fordi at i det man trenge ret lån pga dårlig økonomi så er det siste man trenger å ta opp et lån! Vær så snill - spar til lappen! Og be samboeren dinb forsørge seg selv. Han får vel dagpenger eller noe? Han skal ikke ha støtte fra deg, dere er ikke gift. Han må finne penger et annet sted enn i din lommebok.

Og i tillegg må du vel da ha en bil? Har du penger til den da? Eller blir det et nytt lån? Penger til bensin? Forsikring? Ca 2000 kr pr mnd til vedlikehold, reparasjoner, årsavgift, bompenger osv? Har du dette?

Selv pendlet meg med bane/buss 1 time hver vei til ekstrajobben i hele studietiden. Ut kl 7, hjem kl 22. Kjipt å bruke tid på bussen, ja, men nødvendig var det jo. Og jeg hadde lappen, men ingen bil. Og ikke hadde jeg hatt råd til å ha noen bil heller.

Det mest fornuftige du gjør er å fortsette å ta bussen, og å starte regelmessig sparing til lappen og bil. Og når dagen kommer må du vurdere om økonomien er god nok til faktisk å ha bil.

Ps. faren din er ikke gjerrig, han har helt rett, du må finne en måte å få råd til det på, og løsningen heter ikke LÅN, men sparing.

Hvis du har lyst til å gå til en fremtid med god økonomi og god råd, så hører du på disse rådene. Hvis du vil fortsette å være blakk og aldri ha råd til noe, så får du ta opp lån på lån og kose deg med det. Jeg har prøvd begge deler, og må si jeg liker førstnevnte situasjon MYE bedre enn sistnevnte ;)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt nei fra meg :P

Lån er en nødløsning som ikke burde brukes til annet enn boliglån eller billån, du må ikke finne på å ta forbrukslån for å ta lappen..

Hvordan i alle dager skal du betale ned det lånet? Har du ikke råd til å spare penger til det har du garantert ikke råd til å ta opp lån...

Hvis du klarer å spare opp minimum halvparten selv, kan du evt bruke mastercard til å betale resten, da det er litt lavere rente på disse ( I alle fall om du har student-kort, er slik i DNB. )

Jeg har også brukt 20.000 på mastercardet, brukte 5-6 mnd på å betale det ned. Men! Jeg regna veldig godt ut hvor mye jeg kunne bruke på mastercardet før jeg i det hele tatt vurderte å gjøre det slik.

Du kommer ikke å ha råd til å ha bil engang når du må betale ned det lånet i tillegg, bil er DYRT. Det er ikke kun bensin, det er forsikringer, reparasjoner, vedlikehold, service, årsavgifter og lalala. Bompenger også forresten.

Jeg bruker 800 kr i mnd på bensin, 1200 kr i mnd i forsikring, årsavgiften var på 3500 kr ca, brukt 5000 kr i reparasjoner og deler (Jeg skrur mye bil selv, så har jo spart mye cash der..) på ca 1 år. Og ikke glem de 1000 kr i mnd til bompenger da.

Kommer på rundt 3000 kr i mnd det, og har du råd til det hver måned? I tillegg til lån? ;)

Jeg ville heller ønska meg lappen til bursdag osv av foreldre og bekjente, så kan folk evt spleise litt på det.

Det var slik jeg fikk råd til lappen, hele familien gikk sammen og spleisa på det obligatoriske :-) Kom på rundt 18k, fikk 10k av mamma og pappa, mens tanter, onkler og besteforeldre kom med resten.

Jeg måtte betale oppkjøring osv selv, det gikk helt fint.

For all del, sånne tullelån sender deg rett i luksusfellen, spesielt hvis du ikke har mye innsikt i økonomien din. Greit at det ikke er allverdens med penger, men når du først får den vanen at du bare kan låne i hytt og gevær så er du allerede på god vei..

Det er som Pengebingen sa over her, mye bedre å leve litt sparsommelig en stund, enn å være gjeldsslave :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet samboeren din at han har rett på dagpenger når han nettopp har fullført førstegangstjeneste? Isåfall kan du fortelle han at det kan han søke om, hvis dere ikke visste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jess han vet det.

Men han har ikke fått dette pga nav hadde mye å gjøre i julen.
Latterlig, men sant.

Men ja, det er en dårlig ide.

Er vell det at man blir så revet med at jeg ønsker å få lappen innen de siste 3 mnd siden alle andre rundt meg har mulighet til det.

Men veldig glad jeg sporte dere så jeg ikke forhastet meg og gjore et dårlig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jess han vet det.

Men han har ikke fått dette pga nav hadde mye å gjøre i julen.

Latterlig, men sant.

Men ja, det er en dårlig ide.

Er vell det at man blir så revet med at jeg ønsker å få lappen innen de siste 3 mnd siden alle andre rundt meg har mulighet til det.

Men veldig glad jeg sporte dere så jeg ikke forhastet meg og gjore et dårlig valg.

Du må lære deg forskjellen på det du virkelig trenger og det du har lyst på.

Er dyrt å betale for alt man har lyst på.

En greier seg godt uten lappen, om man går inn for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg tok opp lån til lappen (har den ikke enda).. Riktig nok er dette studielån da (derfor jeg ikke har lappen enda, siden jeg må vente til siste utbetaling som er i mai), som er det billigste lånet man kan ha.. Men om du klarer og betale tilbake så er det ikke noe krise :)

Anonymous poster hash: 2980c...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAst ut samboeren og bruk penga på deg selv. Kjipt å måtte betale for et voksent menneske som bare går hjemme.

Det blir da en veldig dyr lapp. Hvordan skal du få betalt avdragene? Bilen, bensin, veiavgif,bommer,verksted og annet vedlikehold?

Er du gammel nok til å bo for deg selv,du jobber så skal du ikke si din far er gjerrig. Dette hører med til å bli voksen. Du får ingen sympati ved å fortelle hva din far gjør. Kanskje han ser hvor pengene dine går? Så han skal i tillegg underholde din samboer? Det er det du vil .

Du har ingen forsørgeransvar for din samboer. Han får gå dit han skal. Nav. Dagpenger eller noe annet.

Du kan da ikke forsørge han og ikke har råd til å spare.

Skal du ta lån blir det forbrukslån. Lappen vil koste deg 100.000. Har du råd til å ta opp lån, har du også råd til å spare.

Tenk deg om. Får du lån,så skal du betale lånet i tilegg til kjøreundervisning. Har du penger til det da?

Og det meste av lånet vil gå til renter, og du vil betale deg fordervet

Anonymous poster hash: 4ff94...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, tusen takk for alle svar.

Grunn til at han ikke har fått seg jobb er fordi han kommer fra forsvaret og har ikke fått skaffet seg.

Har søkt men ikke noe ledig til han enda.

Ser at mange fraråder meg, skjønner dette veldig godt.

Men det er vell det at jeg ønsker å få tatt lappen med en gang og ikke over 12 mnd..

Derfor tenker jeg å ta opp et lån for å få lappen så fort som mulig pga jobb avstand og ulike grunner.

Tenker å bruke en del av feriepengene og skattepengerne (om jeg får igjenn) på å betale ned dette lånet da.

Men er veldig usikker pga høye renter og lignende.

Jeg har jo råd å ta lappen, men vil ta så lang tid siden jeg ikke har så mye å komme med hver mnd.

Skal ta å snakke litt med banken min og høre hva de har å si :)

Om du får igjen på skatten? Om du blir skyldig da? Da har du enda mere å betale på. Du vet ikke engang om du får igjen på skatten, det finner du ut ved å sjekke selvangivelsen din

Anonymous poster hash: 4ff94...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Jeg ser ikke noe problem med å låne penger til lappen.

En av mine svigerdøtre fikk lån i banken sin til lappen - hvilket gjorde at hun fikk lappen mye raskere enn om hun skulle spare pengene. Hun er student og har kun en deltidsjobb.

Kjøretimene stiger også i pris og det tar ofte lang tid dersom man skal spare opp til en og en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Lapp, lapp, lapp. FØRERKORT heter det.

Til TS: Hva skal du med førerkort hvis du ikke har bil? Jeg tar forbehold om at jeg kan ha lest litt for raskt gjennom alle innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapp, lapp, lapp. FØRERKORT heter det.

Til TS: Hva skal du med førerkort hvis du ikke har bil? Jeg tar forbehold om at jeg kan ha lest litt for raskt gjennom alle innleggene.

Det er greit å ha førerkortet, selv om man ikke har bil. Jeg har det, og mange jeg kjenner har det.

F. eks når jeg er på besøk hos foreldrene mine, så får jeg låne bilen så mye jeg vil.

Eller det kan komme godt med om man søker på jobb/deltidsjobb. Har sett en del annonser der det å ha klasse B er et gode.

Jeg var så heldig å få førerkortet påspandert av familien i bursdagsgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...