AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Hei, jeg har nå tatt meg vann over hodet og lovet stedatter på 4 år en rosa marsipankake til bursdagen hennes. Jeg er middels god på kjøkkenet, og aldri lagt marsipan på kake før. Ikke vet jeg hva slags marsipan jeg skal bruke og hvordan konditorfarge som får kaka rosa. Stedatter skal ha "prinsessebursdag" og ønsker seg babyrosa kake. Jeg lurer på hva slags marsipan jeg skal bruke, og vet noen hvordan man skal få den "jevn" på kaka? Jeg lurer også på hvor jeg skal få tak i rosa konditorfarge, jeg var på Rema 1000 her om dagen, fant rød konditorfarge der, går det bra hvis jeg bare bruker bittelitt av den? Slik at kaka blir rosa? Jeg så også sånne marsipanpølser der, er de greie å bruke på kake? Hvis man skal ha konditorfarge i? Anonymous poster hash: ced03...7ef
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Vanlig, gammeldags rød konditorfarge blir alltid rosa i marsipan, den har ikke nok farge til å farge marsipanen skikkelig rød.Prøv deg forsiktig frem med et par dråper av gangen. Marsipanen blir lett klissete om du bruker for mye. "Marsipanpølsene" på noen hundre gram du finner i bakehylla fungerer bra. Jeg synes Odense er god. De har også ferdig farget marsipan, mener jeg. Ikke velg den som heter mandelmasse, om du skulle komme over den. Den smaker nydelig, men er grovere, mørkere og vanskeligere å lage marsipanlokk av siden den er mindre "seig" enn marsipan, og lett går i stykker. Anonymous poster hash: 98cd1...119 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Ville også vært forsiktig med konditorfarge pga smak, har du i for mye smaker det ikke noe godt lengre. Anonymous poster hash: 93478...764
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Ville kjøpt ferdig farget marsipan. Det kan du bl a få kjøpt på Panduro(evt andre hobbybutikker), Jernia og Traktøren. Litt dyr, men verdt det. Da blir hvertfall resultatet bra og du får litt mindre jobb. Anonymous poster hash: 8611d...ed8 2
Alice123 Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 kjøp sånn farge-gelé! Det du kjøper på butikken er blir bare kliss og dårlig farge. Du får farge-gelé på blandt annet Jernia. 2
Alice123 Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Jeg ville også kjøpt marsipanen på jernia/panduro/traktøren (tror traktøren har best utvalg). Eventuelt ferdig farget marsipan om du finnet det
Silfen Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Du kjøper sukkerpasta. De har råsa på Panduro. Jeg er ELENDIG til å lage kaker, men selv jeg får til en prinsesseslottkake som ungene digger.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Men sukkerpasta smaker jo ikke godt ... (Synes jeg, da.) Anonymous poster hash: 98cd1...119 2
melly666 Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Hvis du bor i oslo har de rosa marsipan på cacas. De selger det også via sin nettbutikk, men vet ingenting om levering derfra ect.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Men sukkerpasta smaker jo ikke godt ... (Synes jeg, da.) Anonymous poster hash: 98cd1...119 Enig med deg. Marsian smaker bedre. Sukkerpasta er også mye mer klissete å jobbe med. Anonymous poster hash: 8611d...ed8 2
Silfen Skrevet 23. januar 2014 #11 Skrevet 23. januar 2014 Enig med deg. Marsian smaker bedre. Sukkerpasta er også mye mer klissete å jobbe med. Anonymous poster hash: 8611d...ed8 Det er kanskje marshmallowfondant de da har på Panduro. Iallfall ikke noe klissete å jobbe med i det hele tatt. Jeg syns selv ikke det smaker så godt, men kaken ser jo bra ut.
Gjest Doh Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Husk å lage lokket tynt og ganske mye større enn selve kaka. Da slipper du å få sånne stygge bretter Du kan søke opp instruksjonsvideoer på youtube f.eks
Leanne Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 Ville kjøpt ferdig farget marsipan. Det kan du bl a få kjøpt på Panduro(evt andre hobbybutikker), Jernia og Traktøren. Litt dyr, men verdt det. Da blir hvertfall resultatet bra og du får litt mindre jobb.Anonymous poster hash: 8611d...ed8 Det har jeg prøvd en gang, det smakte ikke godt! Del marsipanen i 4-6 biter putt den i kjøkkenmaskinen ha noen dråper rød konditorfarge over kjør på lav styrke til marsipanen får jevn farge. Den blir litt klissete, sett den i kjøleskapet 15 min så blir den lettere å kjevle ut.
Chenet Skrevet 25. januar 2014 #15 Skrevet 25. januar 2014 I gamle dager kunne du bestille farget marsipan på bakeriene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå