Gå til innhold

Jeg er ikke mamma, men jeg har en datter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker henne mer en lufta jeg puster inn. Mer enn alt annet i universet.

Fra første øyeblikk jeg så henne var jeg fortapt. Skjønneste jenta i verden!

Det er min lillesøster. Jeg var 13 år da hun ble født. Pappa døde når mamma var gravid. Det har så klart gått hardt inn på oss alle, men midt i sorgen fikk vi en verdens største glede. Jeg gråt og smilte om hverandre. Smilte fordi jeg fikk en frisk søster. Og trist fordi hun aldri fikk bli kjent med pappa. Og han fikk aldri bli kjent med henne. Hun fikk aldri leke med pappa, prate med han eller gi han en klem, en sånn klem bare en pappa kan gi. Man er så trygg. Ingen kan gjøre noe med deg når pappa holder armene rundt deg. Jeg har snakket om han til henne siden dagen hun ble født. Hun skal vite hvem pappa var. Det var mitt mål.

Mamma er ikke helt stabil psykisk. Så jeg har i stor grad tatt hånd om søsteren min. Jeg har vært den strenge som har satt grenser. Mens mamma aldri har vært så nøye på slikt. Jeg har vært våken flere ganger på natta og matet henne. Jeg har vugget henne til søvn. Dagen etter har jeg gått på skolen. Og kommet hjem på ettermiddagen for igjen å ta meg av henne. Trilletur så mamma fikk litt fred eller bare styrt hjemme.

Når hun begynte å prate kalte hun oss begge mamma. Og når hun begynte i barnehagen fortalte hun stolt at hun hadde 2 mammaer. Så heldig var hun nemlig.

Jeg har tørket tårer, jeg har sovet på sykehuset med en syk unge. Jeg har alltid vært der uansett.

Når jeg flyttet ut for å studere var det svært vanskelig. Jeg hadde virkelig ikke lyst å forlate babyen min.(les:hun var ikke baby da lengre men det er et kallenavn) Men utdannelse måtte jeg også ha. Heldigvis var det ikke så veldig langt.(45 min kjøretur) Så jeg hadde henne annen hver helg og et par ganger i uka. Vi kosa oss kjempe mye, og det var så herlig å være i min egen leilighet med henne.

Etter endt utdannelse flytter jeg til samme by som mamma og lillesøster. Mamma har endelig klart å komme seg såpass at hun klarer å jobbe. Og jobber nå skift /turnus. Og har en god jobb.Så jeg begynner å ha lillesøster annen hver uke hjemme hos meg. Jeg følger opp med skole, lekser, bursdager og fritidsaktiviteter.

Når det er skolefri tar jeg henne med på ferier. Hytteturer, barnevennlige parker, museum, på tur i skogen og andre ting.

Jeg gjør alt foreldre ville gjort. Men jeg er ikke mamma.

Jeg kan ikke uttale meg i «mamma ting» fordi jeg er bare storesøster og vet ingenting om hvordan det er å være mamma . Vet ikke hvor mange som har sagt det til meg. Jeg har ikke født henne. Jeg er heller ikke mamma på papiret. Men i praksis er jeg så mye mer enn bare storesøster.

Jenta mi er 13 år nå. Det å ha vært med å oppdra den fantastiske jenta har vært hardt men har gitt så mye mer tilbake enn jeg noen gang kunne forestille meg. Hun er smart, tøff, morsom, nydelig og flink på skolen. Har ofret min tenåringstid til fordel for å gi henne en barndom hun kan se tilbake på med mer gleder enn det jeg hadde. Jeg hadde gladelig gjort det igjen. Uansett hvor dårlig dagen min har vært, bare det å se fjeset hennes har gjort det bedre.

Det er sikkert mange som mener jeg aldri blir mamma til henne uansett hva jeg gjør. Men i praksis har hun 2 foreldre. Og jeg er en av de. Jeg er tilstede både fysisk, psykisk og økonomisk. Det er mer enn jeg kan si om flere fedre jeg kjenner.

Anonymous poster hash: 2e000...e8d
  • Liker 46
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sånn her det skal være men du har vært supertøff og gjort det beste ut av situasjonen! Jeg syns at du er hennes andre mamma :hug:

• Liker 5
Skrevet

Det kan høres ut som om du, i hvertfall i perioder, har vært mamma nummer en.

Mamma er noe man er i hjertet, ikke på papiret!

• Liker 10
Skrevet

Spiller liten rolle hva slags tittel du har, du har nok en enorm plass i hennes hjerte livet ut - og er helt sikkert hennes aller nærmeste og beste venn og fortrolige :)

Det setter hun nok enormt stor pris på, kanskje enda mer enn om du hadde vært mammaen.

Få forunt å ha en så tilstedeværende søster eller bror :)

Anonymous poster hash: 565ee...36f
  • Liker 2
Skrevet

Du er ikke mamma nei. Ei heller har du en datter.

Men du er storesøster. Og du har en lillesøster. Og du betyr nok hele verden for henne, akkurat som hun gjør for deg.

En dag blir du nok mamma på "ekte". Da skal du se at lillesøsteren din blir verdens stolteste tante.

Anonymous poster hash: 9225b...da2
  • Liker 1
Skrevet

Kaller hun deg fortsatt mamma?

Du er sterk. Synes du har vært flink! :hug:

Anonymous poster hash: 95661...ca3
  • Liker 1
Skrevet

Koselig med fine ord:)

Ja hun kaller meg fortsatt mamma. Skiller oss ved å si mamma og mamma Linn(meg).

Skrevet

Nå ble jeg skikkelig rørt her. Du er et flott menneske!

For meg rommer mamma så uendelig mer enn bare biologi. Mamma er hun som er tilstede, hun som setter plaster på såret, hun som blir streng i stemmen og bruker begge navnene dine når du er i trøbbel, hun som gir varme klemmer, har varme hender, som stiller opp, som krever noe av deg, som gir tilbake og som alltid er der.

I din søsters øyne er du alt dette og hun har valgt deg som mamma. Det er utrolig rørende og fint :)

• Liker 6
Skrevet

For et nydelig menneske du er TS :hug::hjerte:

• Liker 2
Skrevet

Ikke imponert over selvskryten din, TS. Mange som har det mye verre enn du har det.

Anonymous poster hash: c7a41...459
  • Liker 1
Skrevet

Ikke imponert over selvskryten din, TS. Mange som har det mye verre enn du har det.

Stått opp med feil bein i dag eller?

Jeg opplever det ikke som selvskryt. Men en søster som virkelig bryr seg om lillesøsteren sin ♡

• Liker 13
Skrevet

Du er et helt fantastisk menneske. Ble veldig rørt av det du skrev, og sitter her og gråter.

Det du har gjort for din søster er helt utrolig, du har gitt henne et fantastisk liv, og en flott barndom.

Hilsen en som ikke hadde en bra barndom, og skulle gitt hva som helst for å ha hatt en sånn søster.

• Liker 2
Skrevet

Vær så snill, hold kjeft.

Anonymous poster hash: 75901...ca9

• Liker 11
Skrevet

Så god du er TS! Du har ei lillesøster du har god grunn til å være stolt av, - og som har så god grunn til å være stolt av deg!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg opplever det ikke som selvskryt. Men en søster som virkelig bryr seg om lillesøsteren sin ♡

Da har du ikke fått med deg de to siste setningene hennes.

"Jeg er tilstede både fysisk, psykisk og økonomisk. Det er mer enn jeg kan si om flere fedre jeg kjenner."

Dette bekrefter bare at barn tar skade av å vokse opp uten en far.

• Liker 1
Skrevet

Da har du ikke fått med deg de to siste setningene hennes.

"Jeg er tilstede både fysisk, psykisk og økonomisk. Det er mer enn jeg kan si om flere fedre jeg kjenner."

Dette bekrefter bare at barn tar skade av å vokse opp uten en far.

Nå må du gi deg!! Faren døde under svangerskapet, han fikk aldri være far for minstejenta. TS beskriver en kjærlig far som har gitt henne gode verdier som hun har videreført til lillesøsteren sin.

• Liker 3
Skrevet

blir det ikke heller motsatt, at du er som en mamma for henne men hun er ikke dattera de? altså istedenfor at du har en datter men ikke er mammaen hennes? fikk bare litt lyst å pirke

Anonymous poster hash: 26c72...090
Skrevet

Jeg elsker henne mer en lufta jeg puster inn. Mer enn alt annet i universet.

Fra første øyeblikk jeg så henne var jeg fortapt. Skjønneste jenta i verden!

Det er min lillesøster. Jeg var 13 år da hun ble født. Pappa døde når mamma var gravid. Det har så klart gått hardt inn på oss alle, men midt i sorgen fikk vi en verdens største glede. Jeg gråt og smilte om hverandre. Smilte fordi jeg fikk en frisk søster. Og trist fordi hun aldri fikk bli kjent med pappa. Og han fikk aldri bli kjent med henne. Hun fikk aldri leke med pappa, prate med han eller gi han en klem, en sånn klem bare en pappa kan gi. Man er så trygg. Ingen kan gjøre noe med deg når pappa holder armene rundt deg. Jeg har snakket om han til henne siden dagen hun ble født. Hun skal vite hvem pappa var. Det var mitt mål.

Mamma er ikke helt stabil psykisk. Så jeg har i stor grad tatt hånd om søsteren min. Jeg har vært den strenge som har satt grenser. Mens mamma aldri har vært så nøye på slikt. Jeg har vært våken flere ganger på natta og matet henne. Jeg har vugget henne til søvn. Dagen etter har jeg gått på skolen. Og kommet hjem på ettermiddagen for igjen å ta meg av henne. Trilletur så mamma fikk litt fred eller bare styrt hjemme.

Når hun begynte å prate kalte hun oss begge mamma. Og når hun begynte i barnehagen fortalte hun stolt at hun hadde 2 mammaer. Så heldig var hun nemlig.

Jeg har tørket tårer, jeg har sovet på sykehuset med en syk unge. Jeg har alltid vært der uansett.

Når jeg flyttet ut for å studere var det svært vanskelig. Jeg hadde virkelig ikke lyst å forlate babyen min.(les:hun var ikke baby da lengre men det er et kallenavn) Men utdannelse måtte jeg også ha. Heldigvis var det ikke så veldig langt.(45 min kjøretur) Så jeg hadde henne annen hver helg og et par ganger i uka. Vi kosa oss kjempe mye, og det var så herlig å være i min egen leilighet med henne.

Etter endt utdannelse flytter jeg til samme by som mamma og lillesøster. Mamma har endelig klart å komme seg såpass at hun klarer å jobbe. Og jobber nå skift /turnus. Og har en god jobb.Så jeg begynner å ha lillesøster annen hver uke hjemme hos meg. Jeg følger opp med skole, lekser, bursdager og fritidsaktiviteter.

Når det er skolefri tar jeg henne med på ferier. Hytteturer, barnevennlige parker, museum, på tur i skogen og andre ting.

Jeg gjør alt foreldre ville gjort. Men jeg er ikke mamma.

Jeg kan ikke uttale meg i «mamma ting» fordi jeg er bare storesøster og vet ingenting om hvordan det er å være mamma . Vet ikke hvor mange som har sagt det til meg. Jeg har ikke født henne. Jeg er heller ikke mamma på papiret. Men i praksis er jeg så mye mer enn bare storesøster.

Jenta mi er 13 år nå. Det å ha vært med å oppdra den fantastiske jenta har vært hardt men har gitt så mye mer tilbake enn jeg noen gang kunne forestille meg. Hun er smart, tøff, morsom, nydelig og flink på skolen. Har ofret min tenåringstid til fordel for å gi henne en barndom hun kan se tilbake på med mer gleder enn det jeg hadde. Jeg hadde gladelig gjort det igjen. Uansett hvor dårlig dagen min har vært, bare det å se fjeset hennes har gjort det bedre.

Det er sikkert mange som mener jeg aldri blir mamma til henne uansett hva jeg gjør. Men i praksis har hun 2 foreldre. Og jeg er en av de. Jeg er tilstede både fysisk, psykisk og økonomisk. Det er mer enn jeg kan si om flere fedre jeg kjenner.

At du ikke har lånt ut livmoren din betyr ikke noe. hun vet hvem som er biomor, men du har vel hatt oppgaven som bimor skulle hatt i perioder. Glad noen har en søster som deg, samtidig trist å lese. En storesøster skal ikke bære byrdene for sin mor. Du har mistet mye også pga dette. Noen voksne skulle sett at din mor slet osv. Du har tatt fra din mor ansvar, ved å være sånn, du har fitt avkall på mye som ungdom. Her skulle andre voksne stilt opp.

Du kan i dag være stolt. Du kjenner sikkert på at det har vært slitsomt.

Jeg kjenner en annen dame som var sånn. Hun er 28 år i dag, men hun hadde ansvar for flere småsøsken alene da mor var syk. Også et spedbarn. Hun hadde spedbarnet inne hos seg om natten osv.I dag kan hun fortelle om dette,men dessverre så syns hun det er topp handling. Og det er liksom inen andre som klarer det hun har gjort osv. jeg grøsser når jeg hører om det. her har en jentunge hatt ansvar for flere barn, samtidig som hun gikk på skole selv. Hun holdt på sent om kveld med lekser,opp om naten å ga baby mat. Hus skryter av sin fam, mmen hvor var hele gjenge da det sto på?

Hun syns ungdommer ikke gidder å ta i et tak i dag, dette har rett og slett delagt henne

Anonymous poster hash: 877b9...f8f

Skrevet

Veldig mange fine innlegg her. Det setter jeg pris på.

Jeg ville bare fortelle historien min(vår) til noen.

Skrevet

Jeg er imponert over TS, men absolutt ikke over bitre folk som sprer utrivelige innlegg anonymt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...