Gå til innhold

Hund som snuser, slikker og så tisser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Labradorblandingen min på 2 år, har for få måneder siden begynt med å snuse, slikke bakken og så tisse oppå. Før snøen kom forsto jeg ikke helt hva dette betydde, men nå som snøen er her, så ser jeg at det er på tisseflekkene han gjør slikt!

Er det noe jeg burde venne han av med, eller er det naturlig oppførsel?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lolita8
Skrevet

Min gjør også dette, det er der det har vært tisper å gjort sitt fornødne. Er han med tisper så løper han bort å sleiker opp urinen deres om de tisser, uting i mine øyne, men helt ufarlig.

Jeg ser fort om det er løpetisper eller ei, for han begynner å "hakke tenner" om han får sleiket der det har vært tispe med løp. Jeg lar han ikke gjøre det, men det skjer jo en gang i blant. Er ikke farlig, bare en uting.

Skrevet

Det er ganske naturlig oppførsel for hunder generelt. De sjekker tisseflekkene for informasjon om hunden som har vært der først og legger igjen en ny beskjed.

Ifølge den gamle tegneserien "Grimmy" med den gule hunden Grimmy, Gåsemor og katten Attila, så betyr informasjonen i disse beskjedene "Hei!". :skratte:

Skrevet

min gjør også slik, og han får lov og holde på, men jeg står ikke og venter i evigheter heller, og det kommer selvsagt an på situasjonen (trening osv).
er det løpetispe som har lagt igjen en beskjed får han ikke lov og holde på, da blir han bare mer frustrert.

Skrevet

Takk for svar!:) da slipper jeg å bekymre meg for dette mer ihvertfall ;) har bare pleid og si "kom", om jeg ikke orker vente på han mer, for noen ganger står han jo der i evigheter :)

Skrevet

Det er ikke sunt å snuse. Det må du be hunden om å slutte med. Dyrt er det også.

Anonymous poster hash: b15b8...547
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke sunt å snuse. Det må du be hunden om å slutte med. Dyrt er det også.

Anonymous poster hash: b15b8...547

Heilt riktig!! Ikke ser det bra ut heller!!;p

Endret av Birmikk
Skrevet

Min gjør også dette, jeg trodde det var kun tispetiss han gikk løs på først, men han slikker oppgjennom lyktestolper og på gjerder og vegger også, der andre hannhunder har markert. Hakke tenner gjør han samme hva slags tiss han har slikket på og han begynner å skumme om munnen hvis jeg lar ham slikke seg "ferdig".

Anonymous poster hash: 99a7a...3b3

Skrevet

Helt naturlig for en hund. Det er hundens måte å "lese nyheter på" -som jeg kaller det. Snuser, slikker og graver litt med labben, slikker og snuser igjen, før den bestemmer seg for om den synes "nyhetene" er noe den vil "kommentere". Altså markere. Senere kommer det kanskje en annen hund forbi og leser "svaret". Og kommer kanskje med en tilleggskommentar. Kanskje det er en hannhund som får vite at det er ei tispe med løpetid i nærheten, Kanskje det er ei tispe med løpetid som forteller alle hannhunder at hun ønsker kontakt. Eller det kan være en hannhund som forteller andre hunder at "dette er mitt område, pell deg vekk!". :)

Skrevet

Helt vanlig oppførsel, spesielt for hannhunder som har mer behov for å markere :) Har en lyktestolpe utenfor leiligheten som hannhunden min MÅ tisse på, da den er populær for andre hunder. Han har også andre faste tisseplasser. Det er for å markere "her har jeg vært", og da vil en annen hund komme for å tisse der og vise "jeg var også her!" :) Du vil sikkert merke at hunden din vil snuse lengre og virke mer "intens" om det er ei tispe med løpetid i nærheten. De slikker ofte mer på tispetiss, for å lukte bedre ;)

Min hannhund er ei hormonbombe uten like, og maser om å få ut KONSTANT om han lukter ei tispe med løpetid. De lukter det lett selv om de er innendørs og tispa bor et stykke unna. Mange tror at de har en hannhund med urinveisinfeksjon siden de blir helt ekstreme med masingen/tissingen sin en periode. Egentlig er det bare den løpske tispa til naboen ;)

• Liker 1
Skrevet

Min labrador er helt lik. På noen tisseflekker kan han stå lenge å lukte og slikke. Vil iallefall ikke gå videre. Også smatter han med munnen når vi begynner å gå videre igjen. Nå vet jeg iallefall med sikkerhet at han gjør det fordi det har vært ei løpetispe der før han :)

Anonymous poster hash: 695d1...b0d
Gjest November
Skrevet

Kan ikke la bikkja mi snuse og slikke så mye, jo mer han får holde på, jo mer stressa blir han. Bruker å dra han bort før slikkinga starter, orker ikke å ha stressa kåt hannhund hjemme.

• Liker 1
Gjest Lolita8
Skrevet

Kan ikke la bikkja mi snuse og slikke så mye, jo mer han får holde på, jo mer stressa blir han. Bruker å dra han bort før slikkinga starter, orker ikke å ha stressa kåt hannhund hjemme.

Samme her, November :-) Han får selvsagt lukte, men ser jeg antydning til at det er litt for spennende så går vi før han får gjort noe mer enn å lukte.

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker.

Daenerys, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...