Gå til innhold

Tips og råd om hamster

Anbefalte innlegg

Gjest Lolita8
Skrevet

Heisann!

Håper det er noen her med litt kunnskap om hamster inne.

Har en eldre Syrisk hamster hann(han er kanskje rundt 2.5-3 år), hvit og sort i farge. Han er blitt litt latere i det siste, ikke så interessert i å løpe lengre. Han var oppe å gikk litt nå(halv åtte tiden) noe som ikke er så normalt for han da han ikke våkner før rundt 23.00, så jeg tok han opp litt. Da så jeg at han har mistet en del pels oppå ryggen, nærmere bestemt over ene skuldra. Dette hadde han ikke sist jeg hadde han ute, som var kanskje i over i går.

Han har blitt litt tynn i pelsen, man ser huden bedre. Så jeg går vel egentlig ut i fra at det er alderdommen, men kan det være noe annet? Skal ringe veterinær i morgen.

Er så trist når man ser dyrene begynner å bli litt i eldste laget.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er nok bare gammel. Dyr får endret pelskvalitet når de er gamle. Bare gi han en god tid nå på slutten. Kanskje gi han litt barnegrøt eller noe annen myk mat, som er lett for han å spise. Tenna er nok litt vonde nå også, så da er det greit å slippe å måtte tygge all mat (ikke slutt med den maten han får - bare gi i tillegg).

Anonymous poster hash: 35718...d3e
Gjest Lolita8
Skrevet

Men han har mistet så mye på så kort tid! Litt bløtere mat i tillegg skal jeg jammen gi :-)

Skrevet

Tror han spiller på siste verset, hamstre blir ikke så gamle.

Gjest bustyvel
Skrevet

Min mistet mye pels i dagene før hun døde. Hun fikk i tillegg en svulst, og vi rakk ikke avlive henne før hun døde av seg selv. Litt myk/oppbløtt mat kan funke, men husk at de kan bli vonde i magen av det om de ikke er vant til det.

Gjest Lolita8
Skrevet

Ja, tenker det blir vet i morgen uansett, bare for å se an. Hører det er vanlig at de får svulst etter hårtap, og jeg vil jo ikke at han skal ha det vondt. Ser også noen på et annet forum skriver at det kan hjelpe med B-vitamin sprøyte, så vi får se i morgen :-)

Hvor gammel var din Vulpes?

Gjest bustyvel
Skrevet

Ja, tenker det blir vet i morgen uansett, bare for å se an. Hører det er vanlig at de får svulst etter hårtap, og jeg vil jo ikke at han skal ha det vondt. Ser også noen på et annet forum skriver at det kan hjelpe med B-vitamin sprøyte, så vi får se i morgen :-)

Hvor gammel var din Vulpes?

Hun ble over 3 år, dverghamster.
Skrevet

Min hamster ble 2år og den siste uken før han døde ble pelsen og han tynnere. Når jeg holdt han kunne jeg skjenne sjellettet hans, han spiste veldig lite, ble tynnere og siste kvelden gikk han tidlig inn i huset sitt og sovnet inn. :sad:

Gjest Lolita8
Skrevet

Veterinær hadde ikke noen gnager-eksperter inne, så ble dårlig til sjekk. Men han har ikke mistet noe særlig mer pels nå. Våknet dog i natt av at han styrte og bråka i buret, og nå virker han fryktelig sliten. Rister og greier, tror ikke han spiser den vanlige maten, for han sluker virkelig det jeg bløter opp.

Vil ikke vekke han nå, så skal sjekke i kveld hvordan det står til. Så i natt at huden hans var ganske tørr, så håper vi får time hos veterinær igjen snart.

Gjest Lolita8
Skrevet

Lille Fivel har vært hos veterinær, og ble desverre ikke med hjem.

Med tanke på alderen var det absolutt ingen god idè å legge han i narkose og gå videre der fra. Så han fikk slippe.

Hadde aldri trodd det kom til å bli en såppas slitsom affære, var visst mer glad i det lille hjertet enn jeg noen gang kunne tenkt meg!

Skrevet

Uff så leit. Kondolerer. :hug:

Anonymous poster hash: cb342...513
Gjest bustyvel
Skrevet

Klem til deg! Forstår godt hvordan du har det nå, å miste et dyr et vondt uansett.

Gjest Lolita8
Skrevet

Uff så leit. Kondolerer. :hug:

Anonymous poster hash: cb342...513

Klem til deg! Forstår godt hvordan du har det nå, å miste et dyr et vondt uansett.

Tusen takk til begge to! :klem: Og ja, var overraskende hjerteknusende. Tenker det har noe med det å gjøre at han var så liten og forsvarsløs! Han fikk ihvertfall tatt sitt siste åndedrag i kjente hender :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...