Gå til innhold

Kan de kreve at vi blir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg og kjæresten min har bodd i nåværende leilighet i 1 år, kontrakten vi skrev er til 2016 med 3 måneders oppsigelse.
Problemet er at vi har det helt jævlig her, og utleiefirmaet gjør ikke noe med det. Det drypper fra vinduer(har takvinduer på soverom) og har vært ett hull i taket det har rent masse vann ned (også på soverommet). Det var mugg på badet da vi flyttet inn (av en eller annen grunn veldig godt dekt til, slik at vi ikke så det under visning) - og man kan se tydelige vannskader i taket (mørke flekker osv). Utleierfirmaet må ringes 3-5 ganger før de i det hele tatt gidder å vurdere å komme, og hver gang de sier har ordnet det, skjer det noe nytt igjen. Vi orker ikke å bo her mer. Vi har funnet en ny leilighet vi har falt pladask for, men jeg lurer da på bakgrunn av alle ting som har skjedd i leiligheten - kan de da holde oss igjen her? Vi vil flytte ut umiddelbart... Og om de kan, er det da mulighet for å få inn noen nye leieboere her snarest mulig slik at vi kan flytte? Vil selvfølgelig ikke dytte problemene over på nye leietakere, men klarer ikke dette mer.

Anonymous poster hash: 34d84...0f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det her i trondheim?

Anonymous poster hash: de6ac...04c
Skrevet

Ikke i trondheim :)

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Så lenge leiligheten ikke holder standard, så kan dere hvertfall nekte å betale leie til det er fikset opp i.

Anonymous poster hash: 54df7...443
  • Liker 2
Skrevet

Det er det vi har tenkt også, men da er det vel ikke verre for de enn å bare trekke fra depositumet vårt? Vi har uansett svært liten lyst til å bo her, pågrunn av at vi føler oss dårlig behandla - og når fremmede mennesker forteller oss at det er et skikkelig dritt firma som aldri gjør ting de skal. (De skulle ordnet noe utenfor leiligheten for 2-3 år siden, aldri blitt gjort)

Skrevet

Så lenge dere har kontrakt så kan de kreve at dere betaler leie ut kontrakstiden.

Men de kan ikke trekke fra depositum for mangel de ikke har fikset opp i mens dere bor der. Så i teorien kan dere bo gratis mens de fikser leiligheten til standard.

Anonymous poster hash: 54df7...443
Skrevet

anbefaler dere å ta bilder og dokumentere skadene

Anonymous poster hash: d6506...4c3
Skrevet

Det har vi heldigvis gjort.

Skrevet

Dere må leie der i 3 måneder fra dere sier opp, men kan jo hende huseieren finner leieboere før.

Anonymous poster hash: fb486...572
Skrevet (endret)

.

Endret av fuglereir
Skrevet

Det er det vi har tenkt også, men da er det vel ikke verre for de enn å bare trekke fra depositumet vårt?

Så lenge dere har opprettet en skikkelig depositumskonto, så kan det ikke tas penger ut av denne uten samtykke fra begge parter.

Du sier dere har ringt utleiefirmaet tidligere, vil det si at dere ikke har noe av kommunikasjonen skriftlig? Det bør dere i tilfelle starte med snarest, sånn at dere har dokumentasjon på klagene deres. Slik jeg tolker husleieloven (og her tar jeg forebhold for at jeg kan ha misforstått), så skal det først fremlegges en klage når det er mangler på boligen. Om utleier ikke retter denne, så kan dere få det ordnet selv (og så kreve kompensasjon) - eller dere kan kreve å få hevet leieavtalen. Her er noen relevante utdrag fra Husleieloven:

§ 2-10.Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

§ 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden

Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15.

Anonymous poster hash: 2f8c0...1f2

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dere har opprettet en skikkelig depositumskonto, så kan det ikke tas penger ut av denne uten samtykke fra begge parter.

Du sier dere har ringt utleiefirmaet tidligere, vil det si at dere ikke har noe av kommunikasjonen skriftlig? Det bør dere i tilfelle starte med snarest, sånn at dere har dokumentasjon på klagene deres. Slik jeg tolker husleieloven (og her tar jeg forebhold for at jeg kan ha misforstått), så skal det først fremlegges en klage når det er mangler på boligen. Om utleier ikke retter denne, så kan dere få det ordnet selv (og så kreve kompensasjon) - eller dere kan kreve å få hevet leieavtalen. Her er noen relevante utdrag fra Husleieloven:

Anonymous poster hash: 2f8c0...1f2

Tusen takk for svar, var veldig behjelpelig slik at vi vet hva vi har krav på. Vi har heldigvis noe av dette på email. Det virker som de lar oss si opp uten noen oppsigelsestid, vi sitter spent å venter på svar fra vår kontaktperson da hun måtte høre med han som eier dette. Det virket som at vi får brutt kontrakten.

Skrevet

Leieboerforeningen! Alle som er leieboere bør være medlem her, De kan hjelpe dere med det dere måtte trenge av juridisk hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...