Gå til innhold

Noen som har fått med seg det som skjer i Danmark? GRUSOMT. STERKE BILDER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette noe jeg som nordmann kan delta på hvis jeg drar til Færøyene når det skjer? Eller må man være innbygger?

Anonymous poster hash: 8c699...c40
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette noe jeg som nordmann kan delta på hvis jeg drar til Færøyene når det skjer? Eller må man være innbygger?

Du kan drite i å delta og heller begynne å fokusere på å være et godt menneske! :hakeslepp:

Anonymous poster hash: b581d...18a

• Liker 2
Skrevet

Du kan drite i å delta og heller begynne å fokusere på å være et godt menneske! :hakeslepp:

Se til helvette å kom deg ned fra den høye hesten din! Det er faktisk naturlig å jakte på dyr på en barbarisk måte. Det er bare de siste 100(?) årene vi har gjort det på en nesten smertefri måte. I tusenvis av år jaktet man på en dyrisk måte.

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser tili vanlig ikke kjøtt selv, fordi jeg syns industrielt husdyrhold er kjipt (spiser vilt og frilandsgris om ejg får tak i det). Likevel blir jeg ikke provosert over færøysk hvalfangst. De har jo faktisk en del regler for hva som er greit og ikke i forhold til metoder og utstyr, og de bruker alt som er mulig å bruke av dyret. Slakt er ikke pent nei, men sånn er naturen. Det er ikke koselig å se en gjeng løver ta et nusselig sebraføll heller.

Anonymous poster hash: e5bb2...b04
  • Liker 3
Skrevet

Se til helvette å kom deg ned fra den høye hesten din! Det er faktisk naturlig å jakte på dyr på en barbarisk måte. Det er bare de siste 100(?) årene vi har gjort det på en nesten smertefri måte. I tusenvis av år jaktet man på en dyrisk måte. Anonymous poster hash: 8c699...c40

Det er naturlig å slå folk med klubbe Gjort i mange mange år på de mest barbariske og dyriske måter, voldtekt også, det betyr vel ikke at man trenger å opptre som en primitiv neantaler drevet av instinkter av den grunn, er det?

Drepes dyrene humant, med minst mulig stress og smerte og dyret blir brukt til mat= ingenting i mot det, men det her minner meg mer om kultur og manndomsprøve.

Dyr som blir et offer for kultur er basert på eldgammel "vitenskap", i dag burde man være litt mer opplyst og vite bedre, men det gjelder tydeligvis ikke for alle, ny vitenskap, og kunnskap teller tydeligvis ikke når noe har eksistert i primitiv tid.

Anonymous poster hash: 120cb...043

• Liker 1
Skrevet

Se til helvette å kom deg ned fra den høye hesten din! Det er faktisk naturlig å jakte på dyr på en barbarisk måte. Det er bare de siste 100(?) årene vi har gjort det på en nesten smertefri måte. I tusenvis av år jaktet man på en dyrisk måte.

Det betyr da vel ikke at det RIKTIG gjør det? Vi trodde jorden var rund også, men vi har heldigvis blitt smartere med årene - vel. ihvertfall noen!

• Liker 2
Skrevet

Det betyr da vel ikke at det RIKTIG gjør det? Vi trodde jorden var rund også, men vi har heldigvis blitt smartere med årene - vel. ihvertfall noen!

Rette på - FLAT! *le av seg selv*

• Liker 1
Skrevet

Det er nok stor sjanse for at du blir invitert med på det om det foregår. Færøynger flest har stor sans for nordmenn, og mange føler seg mer norske enn danske.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg ser bare ikke vitsen... for alt vi vet kan de hakke vilt rundt seg mens dyret lider i flere minutter før det faktisk dør. Kan det ikke skje med litt mer verdighet?

Skrevet

Det er naturlig å slå folk med klubbe Gjort i mange mange år på de mest barbariske og dyriske måter, voldtekt også, det betyr vel ikke at man trenger å opptre som en primitiv neantaler drevet av instinkter av den grunn, er det?

Drepes dyrene humant, med minst mulig stress og smerte og dyret blir brukt til mat= ingenting i mot det, men det her minner meg mer om kultur og manndomsprøve.

Dyr som blir et offer for kultur er basert på eldgammel "vitenskap", i dag burde man være litt mer opplyst og vite bedre, men det gjelder tydeligvis ikke for alle, ny vitenskap, og kunnskap teller tydeligvis ikke når noe har eksistert i primitiv tid.

Ja, det var rette rau som feis. Du har tydligvis ikke giddet å følge ditt eget eksempel. Les linken på side 2 så får du vite hvilke regler som faktisk gjelder denne hvalfangsten.

Anonymous poster hash: 51b49...710

Skrevet

Uff, blir så oppgitt av folk som ikke faktisk gidder å sjekke fakta istedet for å tro blindt på det en eller annen panisk, over-the-top veganer fra Langtvekkistan har gulpet opp i en rus fra å sniffe gress eller klemme en salat eller hva det nå er de gjør...

Som andre har nevnt tidligere: dette er Færøyene. Vet folk hvordan det ser ut der? Det er nærmest bare en svær, grå stein midt i havet. Veldig lite med enger og poteter og gulrøtter og skoger og elger som løper rundt. De lever hovedsaklig av havet - noe som de fleste andre små land ved havet gjør. Og hva finner man i havet? HVAL (og andre dyr/fisk) MED MASSE KJØTT.

Så selv om dere sikkert gledelig kunne ha satt dere ned på den steinen som kallers Færøyene (no offence, liker personlig stedet) og spist grus og mose, så vil de aller fleste mennesker spise kjøtt i tillegg til alt annet. Og akkurat nå er dette den mest effektive måten å skaffe det kjøttet. Om noen år vil metodene og utstyret sikkert fortsette å forbedre seg og gjøre det mindre og mindre smertefult for dyret, men frem til da så er dette ikke noe vi skal blande oss for mye borti, da det i bunn og grunn handler om MAT og OVERLEVELSE, og vi ikke har noen bedre løsning for de.

Så istedet for å sitte her og surmule over at alle ikke er så perfekte og flinke og snille og smarte som dere bedrevitere, kan dere heller bruke energien deres på å bli forskere og finne ut mer effektive måter å skaffe hvalkjøttet - eller eventuelt et annet kjøtt som Færøyingene lett kan få tak i og leve av.

Poster denne som anonym så jeg slipper å få en hel flokk på nakken.

Anonymous poster hash: b8ca6...3d2
  • Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke Danmark da. Siden når fikk de så bratte fjellsider?

Skrevet

Var det nå kylling og kjøttdeig det var snakk om her? Nei. Som du sikkert ser, så var det hvalene det var snakk om her. Vil du diskutere kyllinger så kan du starte din egen tråd.

Anonymous poster hash: 1a066...98c

Det er relevant å dra inn kyllinger. Å drepe hvaler og andre dyr for å spise kjøtt er jo ikke bare hyggelig, men å spise dyr som har levd vilt må sammenlignes med husdyr.

Husdyrhold innebærer at dyr tvinges til å leve hele sitt liv i fangenskap, mens ett vilt dyr kan gjøre og spise hva det vil, helt til det plutselig blir drept. Jeg mener at det er bedre å leve fritt, for plutselig å bli drept enn å leve i fangenskap mens man venter på å bli avlivet og spist. Husk at mange villdyr også slipper unna. Som kylling i bur har man ikke store sjanser.

Skrevet

Uff, blir så oppgitt av folk som ikke faktisk gidder å sjekke fakta istedet for å tro blindt på det en eller annen panisk, over-the-top veganer fra Langtvekkistan har gulpet opp i en rus fra å sniffe gress eller klemme en salat eller hva det nå er de gjør...

Som andre har nevnt tidligere: dette er Færøyene. Vet folk hvordan det ser ut der? Det er nærmest bare en svær, grå stein midt i havet. Veldig lite med enger og poteter og gulrøtter og skoger og elger som løper rundt. De lever hovedsaklig av havet - noe som de fleste andre små land ved havet gjør. Og hva finner man i havet? HVAL (og andre dyr/fisk) MED MASSE KJØTT.

Så selv om dere sikkert gledelig kunne ha satt dere ned på den steinen som kallers Færøyene (no offence, liker personlig stedet) og spist grus og mose, så vil de aller fleste mennesker spise kjøtt i tillegg til alt annet. Og akkurat nå er dette den mest effektive måten å skaffe det kjøttet. Om noen år vil metodene og utstyret sikkert fortsette å forbedre seg og gjøre det mindre og mindre smertefult for dyret, men frem til da så er dette ikke noe vi skal blande oss for mye borti, da det i bunn og grunn handler om MAT og OVERLEVELSE, og vi ikke har noen bedre løsning for de.

Så istedet for å sitte her og surmule over at alle ikke er så perfekte og flinke og snille og smarte som dere bedrevitere, kan dere heller bruke energien deres på å bli forskere og finne ut mer effektive måter å skaffe hvalkjøttet - eller eventuelt et annet kjøtt som Færøyingene lett kan få tak i og leve av.

Poster denne som anonym så jeg slipper å få en hel flokk på nakken.

Anonymous poster hash: b8ca6...3d2

Enig med deg. Disse miljøaktivistene gjør seg skyldig i ren kulturimperialisme uten den ringeste respekt for livsformen og livsbetingelsene på stedet, når de forsøker å sabotere Færøyingenes levebrød, og fremstille dem som primitive villmenn og grusomme dyremishandlere.

De forstår overhodet ikke hva det innebærer å leve på et sted der man er henvist til å høste av havet. De kunne like gjerne sagt at Færøyingene må forlate sine hjem av hensyn til hvalene.

• Liker 3
Skrevet

Sier du det til alle de nordmennene som drar på jakt hvert år? Til slakterne på Gilde-slakteriet? Til husmoren som kjøper kylling til middag?

Jeg vil påstå at man er et bedre menneske om man holder seg til å spise dyr som har levd et naturlig liv i naturen, enn om man spiser masseproduserte dyr som knapt nok har kjent frisk luft i hele sitt liv og som ikke får bevegd seg slik det er naturlig for dem.

Skulle vært obligatorisk å ha deltatt på slakt av dyr før man får kalle seg myndig, med mindre man er vegetarianer fordi man generelt mener at man ikke skal drepe dyr. Jeg har ikke problemer med å akseptere at noen mener at man overhodet ikke bør drepe og spise dyr, men jeg har store problemer med folk som får panikk når de ser blod og realitet, og etterpå stikker på McDonals for å spise kyllingnuggets.

• Liker 5
Gjest Katten.
Skrevet

Har bedre samvittighet når jeg spiser 'hjemmejaktet' kjøtt enn kylling fra rema.

Skrevet

Har bedre samvittighet når jeg spiser 'hjemmejaktet' kjøtt enn kylling fra rema.

Husmus? Anonymous poster hash: 51b49...710
Gjest Katten.
Skrevet

Husmus?

Anonymous poster hash: 51b49...710

Det er vel bare én type mus jeg jakter i hjemmet. Har masse bekjente som både fisker og jakter, slik at jeg får ferskt kjøtt fra frie dyr :)

Skrevet

Det er litt ironisk at du skriver dette når du på forrige side ble presentert med detaljerte opplysninger om grindadrap, leste du i det hele tatt dokumentasjonen fra NAMMCO?

Dyrene drepes så humant som overhodet mulig. Dette har ingenting med manndomsprøve å gjøre, som allerede er påpekt opptil flere ganger. Kultur i denne sammenhengen blir et meningsløst ord - all mat, og anskaffelse av sådan, er kultur.

Jeg ser bare ikke vitsen... for alt vi vet kan de hakke vilt rundt seg mens dyret lider i flere minutter før det faktisk dør. Kan det ikke skje med litt mer verdighet?

Nei, de er underlagt strenge regler og rutiner for hva slags redskap som skal brukes og hvordan dette skal foregå. Selvsagt ser det brutalt ut fordi det er stort dyr som inneholder mye blod, men det betyr ikke at det av den grunn er inhumant.

Se innlegg #51 på side 3 for link til lovene og retningslinjene færøyingene følger under denne prosessen. Dersom det var uforsvarlig jakt ville det vært forbudt, det har skjedd langt mer for å sikre human hvalfangst de siste førti årene enn det har for å bedre forholdene for oppdrettsdyr. Som selvsagt er supert for hvalen! Alt som havner på middagsfatet bør vises respekt (både mens det lever og etter avliving), og det skal vi fortsette med. Men her synes jeg også det er greit å vise litt respekt for de som har drevet med dette i generasjoner (og de som utvikler retningslinjer for human jakt) og stole på at de faktisk vet bedre enn oss hva de driver med.

Personlig er jeg mer bekymret for ulovlig jakt på fredet og truet hval.

Anonymous poster hash: 76e94...c8d

• Liker 2
Skrevet

Nå fikk jeg lyst på færøysk hvalbiff, med taffelchips, bernaise, stekt løk og sopp:) !!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...