AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #82 Skrevet 28. januar 2014 Det er litt ironisk at du skriver dette når du på forrige side ble presentert med detaljerte opplysninger om grindadrap, leste du i det hele tatt dokumentasjonen fra NAMMCO? Dyrene drepes så humant som overhodet mulig. Dette har ingenting med manndomsprøve å gjøre, som allerede er påpekt opptil flere ganger. Kultur i denne sammenhengen blir et meningsløst ord - all mat, og anskaffelse av sådan, er kultur. Anonymous poster hash: 76e94...c8d Å jage en haug av hval på denne måten forårsaker ekstremt stor stress blant dyrene. Hval og delfiner er utrolig vare for lyder og motordur og bli presset inn i en bukt på denne måten: er ikke humant. Å dra relativt store hvaler inn på landet utført med kroker i pustehullet er ei heller i nærheten av å være humant: Så kan man snakke om hvor stor stressfaktor det er å svømme i artsfrenders blod, forsøke å komme seg unna, men fortsatt bli holdt tilbake av lyden til titalls motordrevne båter. Slik lyd for delfiner og hval er som utsette hunder for høyfrekvente lyder. Selve avlivingsmetoden ved å kutte over nakken med kniv slik at ryggvirvelen ikke lenger kan bære vekta er intet annet enn en primitiv avlivingsmetode som forårsaker mer lidelse. Så, jeg er ikke i mot slakt av dyr så lenge det skjer på en dyrevelferdsmessig måte som ikke innebærer unødige smerter og langvarig stress. Anonymous poster hash: 120cb...043 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2014 #83 Skrevet 28. januar 2014 Jeg er enig i at dette er fælt, og vil oppfordre alle dere som kjøper og spiser kjøtt til å se filmen "earthlings" hvis dere tror det er noe mer ok for dyrene dere spiser. Anonymous poster hash: 4ad9f...eb7 2
Kittykat Skrevet 30. januar 2014 #84 Skrevet 30. januar 2014 Grusomt å se uskyldige dyr bli mishandlet og drept kun for fornøyelsens skyld
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #85 Skrevet 30. januar 2014 Grusomt å se uskyldige dyr bli mishandlet og drept kun for fornøyelsens skyld Du har tydeligvis bare lest åpningsinnlegget. Anonymous poster hash: 51b49...710 1
Kittykat Skrevet 30. januar 2014 #86 Skrevet 30. januar 2014 (endret) Du har tydeligvis bare lest åpningsinnlegget. Anonymous poster hash: 51b49...710 Jeg har lest mer enn bare åpningsinnlegget og jeg bryr meg fint lite om dette er en årlig tradisjon. Det er barbarisk å gjøre dette. Jeg er for å avlive dyr på en så human måte som mulig og dette er ikke det. Slå ihjel det stakkars forsvarsløse dyret bare for å feire noe? Jeg synes det virker helt jævlig. Selv om vi jaktet på dyrene og gjorde dette får mange herrens år siden, så trenger ikke vi fortsette å gjøre dette. Vi har kommet lenger enn som så og lært masse om dyrene rundt oss. Man trenger ikke å gjøre sånne ting som dette bare for å bli/vise at man er en mann! Jeg ser på dette som dyremishandling når man slår ihjel dyret og dyret pines i flere minutter etterpå og bare venter på å dø. Skulle likt å se hvordan noen hadde reagert hvis mennesker hadde blitt massakrert på denne måten.... Men det blir det jo - hver dag..... Endret 30. januar 2014 av Kittykat 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #87 Skrevet 30. januar 2014 Jeg har lest mer enn bare åpningsinnlegget og jeg bryr meg fint lite om dette er en årlig tradisjon. Det er barbarisk å gjøre dette. Jeg er for å avlive dyr på en så human måte som mulig og dette er ikke det. Slå ihjel det stakkars forsvarsløse dyret bare for å feire noe? Jeg synes det virker helt jævlig. Selv om vi jaktet på dyrene og gjorde dette får mange herrens år siden, så trenger ikke vi fortsette å gjøre dette. Vi har kommet lenger enn som så og lært masse om dyrene rundt oss. Man trenger ikke å gjøre sånne ting som dette bare for å bli/vise at man er en mann! Jeg ser på dette som dyremishandling når man slår ihjel dyret og dyret pines i flere minutter etterpå og bare venter på å dø. Skulle likt å se hvordan noen hadde reagert hvis mennesker hadde blitt massakrert på denne måten.... Men det blir det jo - hver dag..... Ok, så du har lest litt, men du trenger å lese mer. Du har bare fått med deg propagandaversjonen. Sett deg mer inn i tingene. Anonymous poster hash: 51b49...710 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2014 #88 Skrevet 30. januar 2014 Ok, så du har lest litt, men du trenger å lese mer.Spesielt innleggene fra AB nr 76e94...c8d Anonymous poster hash: 51b49...710 1
Mann 42 Skrevet 31. januar 2014 #89 Skrevet 31. januar 2014 Grusomt å se uskyldige dyr bli mishandlet og drept kun for fornøyelsens skyld De blir drept for kjøttet sin skyld, og så raskt som mulig. Det ligger ikke noe fornøyelse i denne jakten. 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #90 Skrevet 31. januar 2014 Uff, blir så oppgitt av folk som ikke faktisk gidder å sjekke fakta istedet for å tro blindt på det en eller annen panisk, over-the-top veganer fra Langtvekkistan har gulpet opp i en rus fra å sniffe gress eller klemme en salat eller hva det nå er de gjør... Som andre har nevnt tidligere: dette er Færøyene. Vet folk hvordan det ser ut der? Det er nærmest bare en svær, grå stein midt i havet. Veldig lite med enger og poteter og gulrøtter og skoger og elger som løper rundt. De lever hovedsaklig av havet - noe som de fleste andre små land ved havet gjør. Og hva finner man i havet? HVAL (og andre dyr/fisk) MED MASSE KJØTT. Så selv om dere sikkert gledelig kunne ha satt dere ned på den steinen som kallers Færøyene (no offence, liker personlig stedet) og spist grus og mose, så vil de aller fleste mennesker spise kjøtt i tillegg til alt annet. Og akkurat nå er dette den mest effektive måten å skaffe det kjøttet. Om noen år vil metodene og utstyret sikkert fortsette å forbedre seg og gjøre det mindre og mindre smertefult for dyret, men frem til da så er dette ikke noe vi skal blande oss for mye borti, da det i bunn og grunn handler om MAT og OVERLEVELSE, og vi ikke har noen bedre løsning for de. Så istedet for å sitte her og surmule over at alle ikke er så perfekte og flinke og snille og smarte som dere bedrevitere, kan dere heller bruke energien deres på å bli forskere og finne ut mer effektive måter å skaffe hvalkjøttet - eller eventuelt et annet kjøtt som Færøyingene lett kan få tak i og leve av. Poster denne som anonym så jeg slipper å få en hel flokk på nakken. Anonymous poster hash: b8ca6...3d2 AMEN! Anonymous poster hash: d0b53...015
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2014 #91 Skrevet 31. januar 2014 Det står : This happens every year in Feroe Iland in Denmark. De mener Færøyene. Danmark er flatt. Har ikke lest hele tråden. Anonymous poster hash: 80ede...337
Mann 42 Skrevet 31. januar 2014 #92 Skrevet 31. januar 2014 Det står : This happens every year in Feroe Iland in Denmark. De mener Færøyene. Danmark er flatt. Har ikke lest hele tråden. Anonymous poster hash: 80ede...337 Dronning Margrete av Danmark er også dronning for Færøyingene. Så det er ikke HELT galt. Bare nesten. Øyene er formelt en del av Danmark og er under dansk styre, selv om det er en utstrakt grad av selvstyre der, akkurat som på Grønland. Samfunnet på Færøyene teller omtrent 50.000 mennesker. Klimaet er subarktisk, det finnes ingen trær der, og få nytteplanter trives pga kulde og store mengder salt som føres inn over land av vinden. Sauer, geiter og gjess er vanlige husdyr. Økonomien er knytta til havet. Organisasjoner som Sea Sheperd har ikke klart å ta dette inn over seg, og erkjenne at den utskjelte hvalfangsten er et viktig bidrag til øyenes befolkning både økonomisk og ernæringsmessig. Det er lett nok å sitte i solrike California og være motstander av hvalfangsten, men når det eneste man har å livberge seg på, må komme ut av havet, så er det ikke fullt så enkelt. Færøyingene har ikke økonomi til å kjøpe tofu i de nødvendige kvanta. 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2014 #93 Skrevet 1. februar 2014 Å jage en haug av hval på denne måten forårsaker ekstremt stor stress blant dyrene. Hval og delfiner er utrolig vare for lyder og motordur og bli presset inn i en bukt på denne måten: 2011-11-23t100010z-0-587.jpg er ikke humant. Å dra relativt store hvaler inn på landet utført med kroker i pustehullet er ei heller i nærheten av å være humant: 1283649_delfini_farerskih_ostrovov.jpg Så kan man snakke om hvor stor stressfaktor det er å svømme i artsfrenders blod, forsøke å komme seg unna, men fortsatt bli holdt tilbake av lyden til titalls motordrevne båter. Slik lyd for delfiner og hval er som utsette hunder for høyfrekvente lyder. Selve avlivingsmetoden ved å kutte over nakken med kniv slik at ryggvirvelen ikke lenger kan bære vekta er intet annet enn en primitiv avlivingsmetode som forårsaker mer lidelse. Så, jeg er ikke i mot slakt av dyr så lenge det skjer på en dyrevelferdsmessig måte som ikke innebærer unødige smerter og langvarig stress. Anonymous poster hash: 120cb...043 Så du hevder altså at du, utfra disse to enkeltbildene og en lang rekke antagelser, er bedre rustet til å vurdere hvorvidt denne jakten er human eller ikke - enn en kommisjon bestående av veterinærer og forskere som har jobbet med dette i mange år? Jeg innser at det kanskje ble for lite tydelig av meg å bare linke til dokumentasjonen. La oss ta det punktvis: - Faroese animal welfare legislation, which also applies to whaling, stipulates that animals are killed as quickly and with as little suffering as possible. Whales are killed on the shore and in the shallows of bays especially authorised for the purpose. A special whaling knife is used to sever the spinal cord, which also severs the major blood supply to the brain, ensuring both loss of consciousness and death within seconds. This is the most efficient and humane method for killing beached pilot whales safely. - The blow-hole hook used to secure beached whales causes no injury prior to slaughter and is now widely used. - Whale drives are only initiated when whales are sighted by chance close to land. - With an average annual catch of fewer than 1000 animals, representing less than 1% of the total estimated pilot whale stock, it is widely recognised that pilot whale catches in the Faroe Islands are sustainable. Jeg har lest mer enn bare åpningsinnlegget og jeg bryr meg fint lite om dette er en årlig tradisjon. Det er barbarisk å gjøre dette. Jeg er for å avlive dyr på en så human måte som mulig og dette er ikke det. Slå ihjel det stakkars forsvarsløse dyret bare for å feire noe? Jeg synes det virker helt jævlig. Selv om vi jaktet på dyrene og gjorde dette får mange herrens år siden, så trenger ikke vi fortsette å gjøre dette. Vi har kommet lenger enn som så og lært masse om dyrene rundt oss. Man trenger ikke å gjøre sånne ting som dette bare for å bli/vise at man er en mann! Jeg ser på dette som dyremishandling når man slår ihjel dyret og dyret pines i flere minutter etterpå og bare venter på å dø. Skulle likt å se hvordan noen hadde reagert hvis mennesker hadde blitt massakrert på denne måten.... Men det blir det jo - hver dag..... Igjen henviser jeg til NAMMCO-rapporten. De viktigste punktene angående human avliving og bærekraftig jakt er sitert over. Det står : This happens every year in Feroe Iland in Denmark. De mener Færøyene. Danmark er flatt. Har ikke lest hele tråden. Anonymous poster hash: 80ede...337 Det stemmer at Færøyene er delvis underlagt dansk styre, som Mann42 påpeker, selv om det er geografisk sett et godt stykke unna Danmark. Det morsomme her er at de, i tillegg til å feilaktig hevde at det er i Danmark, ikke engang har klart å stave det riktig - allerede der oppstår det et skrikende behov for kildekritikk Anonymous poster hash: 76e94...c8d 2
Anne-K Skrevet 2. februar 2014 #94 Skrevet 2. februar 2014 Dette er det vi kaller matauk, og en ganske nødvendig del av deres økonomi. Se på bildene, men skift fokus til det du kan se av omgivelsene. Ser du noen trær? Ser du frukthager eller bugnende åkre? På Færøyene utnytter man de ressursene som fins, når de fins, og sånn har folk overlevd der i hundrevis av år. Grindedrap er noe samfunnet gjør fordi samfunnet trenger det. Det gjøres for kjøttet, ikke noe annet. Det er ikke kommersielt, og kjøttet deles med alle. Dette er ikke ondskap, det er overlevelse. Jeg synes du har et godt poeng. Dessverre er havet så forurenset av stoffer som hoper seg opp i næringskjedene, hvor hvalene står på toppen. Kjøttet og spekket inneholder ekstremt høye konsentrasjoner av PCB, kvikksølv og andre miljøgifter, og det er funnet at folk på Færøyene har høye nivåer av disse i kroppen. Landslegen på Færøyene fraråder å spise grindhvalkjøtt fordi pga den store helsefaren. Det er trist at vi ødelegger havet på denne måten, for dyrene som lever der og ikke kan velge hva de spiser, og for oss selv fordi vi ødelegger vårt eget livsgrunnlag. Når det er helsefarlig å spise kjøttet burde ikke fangsten fortsette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå