Gjest Mupsi Skrevet 24. januar 2014 #41 Skrevet 24. januar 2014 Jeg synes ikke dette er noe verre enn å se en okse eller gris bli slaktet. Men man får ikke veldig lyst til å spise kjøtt rett etterpå for å si det sånn.
Stormborn Skrevet 24. januar 2014 #42 Skrevet 24. januar 2014 Jeg synes ikke dette er noe verre enn å se en okse eller gris bli slaktet. Men man får ikke veldig lyst til å spise kjøtt rett etterpå for å si det sånn. Groteskt, men sant... Det her er jo ikke noe annet enn hva vi gjør med kuer, elger, kyllinger osv. 1
Berentsens Skrevet 24. januar 2014 #43 Skrevet 24. januar 2014 Jeg regner med at TS er vegetarianer eller veganer? 1
Martine-1337 Skrevet 24. januar 2014 #44 Skrevet 24. januar 2014 De spiser jo nesten ikke fangsten, bare deler noen biter som ligger å flyter i vannet og kan heller ikke selge det. Helt feil, det er ikke mye som går til spille. Det som ikke kan spises blir til ting som lysolje og fiskesnøre. Hilsen datteren til en Færøying. 6
Bad Advice Skrevet 24. januar 2014 #45 Skrevet 24. januar 2014 Åh nice, jeg har veldig lyst til å se noe slikt. Men må innrømme at det jeg har mest lyst til å se er en stor hval som drepes hvor innholdene kommer ut. Det er noe helt spesielt med naturen, at så store dyr eksisterer. Anonymous poster hash: 8c699...c40 1
Trønderpia Skrevet 24. januar 2014 #46 Skrevet 24. januar 2014 Fyfaen, ble helt dårlig. Vet ikke hva jeg skal si en gang. At folk tillater dette?! Håper det blir satt en stopper for det, nå som det har kommet ut i media. Anonymous poster hash: 025b4...774 Det har vel ikke akkurat nylig kommet ut i media. Trodde de fleste visste om denne tradisjonen? 6
malebarisk Skrevet 24. januar 2014 #47 Skrevet 24. januar 2014 Tror jeg skal ha delfin til middag i dag. Sikkert kjempegodt.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #48 Skrevet 25. januar 2014 *Tyrefekting = Spiser du ikke kjøtt du da kanskje? Tror du Dagros har det bedre? *Pelsoppdrett = Spiser du ikke kjøtt du da kanskje? Tenk på alle barna som må sitte på fabrikk for andre klær, nei de bryr dere ikke dere noe om nei! Hyklere og dobbeltmoral! *Masseslakt av delfiner med spyd m/mothakke = Hva med kyllingene? Tamgris, Storfeproduksjon? Si meg, er dette blitt totalt in å argumentere med? Slike argumenter finnes det overalt for tiden, og med saker som overhode ikke kan sammenlignes. Det blir så alt for dumt. Det blir som å argumentere mot barnearbeid, miljø, fattigdom, ja, egentlig alt på samme måte. Uansett hva man velger å støtte så er man dobbeltmoralsk, det er ikke til å komme utenom. Nå spiser jeg kun kjøtt fra Stange og Holte gård, men jeg kan virkelig ikke se sammenligningen uansett hvor mye jeg forsøker. Anonymous poster hash: 120cb...043 Å sidestille tyrefekting eller pelsopdrett med kjøttproduksjon blir en stråmann, dette er to forskjellige ting, og du er den eneste som har nevnt noen av delene her i tråden. Tyrefekting er "underholdning", ergo ikke for kjøttet sin del og har dermed lavere nytteverdi. Likeledes pels, som er en luksusvare mennesket strengt talt ikke har behov for på samme måte som kjøtt. Men at man kan sammenligne hvalfangst med kjøttproduksjon i denne sammenhengen - ja, begge deler handler om å skaffe mat. At enkelte (veldig mange, tydeligvis) har større sympati med grindahval enn med tamgris ligger muligens i kulturen - de færreste nordmenn har sett/vært med på hvalfangst og finner det kanskje lettere å fordømme enn de varene de selv nyttegjør seg av. Til syvende og sist, skal man spise kjøtt må man ta livet av dyr. Det færøyingene gjør med grindahvalen er ikke mindre humant enn det nordmenn gjør med gris og kylling - tvert imot, de er underlagt strenge regler for avliving, og de fanger ville dyr som ikke har levd et uverdig liv i fangenskap. At folk ser seg blind på propaganda fra aktivister forandrer ikke dette, ei heller at det for nordmenn kanskje er lettere å ha sympati med en hval enn med en gris. Anonymous poster hash: 76e94...c8d 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #49 Skrevet 25. januar 2014 Å sidestille tyrefekting eller pelsopdrett med kjøttproduksjon blir en stråmann, dette er to forskjellige ting, og du er den eneste som har nevnt noen av delene her i tråden. Tyrefekting er "underholdning", ergo ikke for kjøttet sin del og har dermed lavere nytteverdi. Likeledes pels, som er en luksusvare mennesket strengt talt ikke har behov for på samme måte som kjøtt. Men at man kan sammenligne hvalfangst med kjøttproduksjon i denne sammenhengen - ja, begge deler handler om å skaffe mat. At enkelte (veldig mange, tydeligvis) har større sympati med grindahval enn med tamgris ligger muligens i kulturen - de færreste nordmenn har sett/vært med på hvalfangst og finner det kanskje lettere å fordømme enn de varene de selv nyttegjør seg av. Til syvende og sist, skal man spise kjøtt må man ta livet av dyr. Det færøyingene gjør med grindahvalen er ikke mindre humant enn det nordmenn gjør med gris og kylling - tvert imot, de er underlagt strenge regler for avliving, og de fanger ville dyr som ikke har levd et uverdig liv i fangenskap. At folk ser seg blind på propaganda fra aktivister forandrer ikke dette, ei heller at det for nordmenn kanskje er lettere å ha sympati med en hval enn med en gris. Anonymous poster hash: 76e94...c8d Det er selve prinsippet. Alt som omhandler inhuman slakt eller dyremishandling skal rettferdigjøres med at kylling ikke har de beste vilkårne. Det er jo bare å lese i trådene her på Kvinneguiden som omhandler dyrevelferd så ser man raskt at det har blitt en veldig populær måte å argumentere på, det finnes ei en tråd der det ikke blir dratt inn. For å si det sånn, disse grindehvalene dør ikke momentant, ei heller blir de slått bevistløs momentant slik som griser gjør på slakterier. Gris bader ei heller i blod fra sine artsfrender i det de blir slaktet, bare det er en enorm påkjenning for disse dyrene, ikke minst å bli drevet inn i sundet med lassevis av båter som avgir en høy lyd disse dyrene er ekstremt vare for, og bli dratt inn til land med kroker før de avlives. Hvorfor skal man ha mer empati med en hval fremfor en gris? Jeg forstår ikke helt logikken din her. De færreste har opplevd å se gris bli slaktet. Synes fortsatt boltepistol er en utrolig mye mer human måte å ta livet av et dyr på. Dersom store mengder kyr og griser ble tvunget inn i hjørner av svære lastebiler og rep/stokker og masseslaktet med spyd en etter en så ville nok majoriteten av befolkningen sett på det som både primitivt og lite humant. Det har ikke noe med art å gjøre. Og der kom propoganda og aktivist-kortet ja... Hva har aktivister/dyrevernorganisasjoner eller ekstreminister noe som helst med dette å gjøre? Anonymous poster hash: 120cb...043 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #50 Skrevet 25. januar 2014 Det er selve prinsippet. Alt som omhandler inhuman slakt eller dyremishandling skal rettferdigjøres med at kylling ikke har de beste vilkårne. Det er jo bare å lese i trådene her på Kvinneguiden som omhandler dyrevelferd så ser man raskt at det har blitt en veldig populær måte å argumentere på, det finnes ei en tråd der det ikke blir dratt inn. For å si det sånn, disse grindehvalene dør ikke momentant, ei heller blir de slått bevistløs momentant slik som griser gjør på slakterier. Gris bader ei heller i blod fra sine artsfrender i det de blir slaktet, bare det er en enorm påkjenning for disse dyrene, ikke minst å bli drevet inn i sundet med lassevis av båter som avgir en høy lyd disse dyrene er ekstremt vare for, og bli dratt inn til land med kroker før de avlives. Hvorfor skal man ha mer empati med en hval fremfor en gris? Jeg forstår ikke helt logikken din her. De færreste har opplevd å se gris bli slaktet. Synes fortsatt boltepistol er en utrolig mye mer human måte å ta livet av et dyr på. Dersom store mengder kyr og griser ble tvunget inn i hjørner av svære lastebiler og rep/stokker og masseslaktet med spyd en etter en så ville nok majoriteten av befolkningen sett på det som både primitivt og lite humant. Det har ikke noe med art å gjøre. Og der kom propoganda og aktivist-kortet ja... Hva har aktivister/dyrevernorganisasjoner eller ekstreminister noe som helst med dette å gjøre? Anonymous poster hash: 120cb...043 Boltepistol blir sjelden brukt til å bedøve griser. Man bruker CO2 gass. De blir også drevet inn i grupper, ikke enkeltvis. De er flokkdyr, tross alt. Anonymous poster hash: 51b49...710 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #51 Skrevet 25. januar 2014 Det er selve prinsippet. Alt som omhandler inhuman slakt eller dyremishandling skal rettferdigjøres med at kylling ikke har de beste vilkårne. Det er jo bare å lese i trådene her på Kvinneguiden som omhandler dyrevelferd så ser man raskt at det har blitt en veldig populær måte å argumentere på, det finnes ei en tråd der det ikke blir dratt inn. For å si det sånn, disse grindehvalene dør ikke momentant, ei heller blir de slått bevistløs momentant slik som griser gjør på slakterier. Gris bader ei heller i blod fra sine artsfrender i det de blir slaktet, bare det er en enorm påkjenning for disse dyrene, ikke minst å bli drevet inn i sundet med lassevis av båter som avgir en høy lyd disse dyrene er ekstremt vare for, og bli dratt inn til land med kroker før de avlives. Hvorfor skal man ha mer empati med en hval fremfor en gris? Jeg forstår ikke helt logikken din her. De færreste har opplevd å se gris bli slaktet. Synes fortsatt boltepistol er en utrolig mye mer human måte å ta livet av et dyr på. Dersom store mengder kyr og griser ble tvunget inn i hjørner av svære lastebiler og rep/stokker og masseslaktet med spyd en etter en så ville nok majoriteten av befolkningen sett på det som både primitivt og lite humant. Det har ikke noe med art å gjøre. Og der kom propoganda og aktivist-kortet ja... Hva har aktivister/dyrevernorganisasjoner eller ekstreminister noe som helst med dette å gjøre? Anonymous poster hash: 120cb...043 Kanskje årsaken til at det dras inn i alle tråder er at det er relevant? Og, for å gjenta nok en gang: Det handler ikke om å rettferdiggjøre grindadrap. Det handler om å forstå at dette er i bunn og grunn noe som utføres for å skaffe mat, på samme måte som tamdyroppdrett, fiske og jakt. Jeg er ikke for grindadrap selv, men jeg prøver å få frem at virkeligheten er mer nyansert enn det fremstilles i linken i HI. Retningslinjene for avlivning av grindhval, med de lovpålagte redskap og metoder som benyttes, sikrer at hvalen dør i løpet av 1-2 sekunder. Kroken gjør ikke skade på hvalen. Les her, særlig side 2/3, for å lære mer om metoder og hva som egentlig foregår: http://www.ascobans.org/pdf/ac19/AC19_5-01_FaroeIslandsGrind.pdf NAMMCO tillater grindadrap på bakgrunn av at jakten er både bærekraftig og human. Hvor får du spyd fra? Det er forbudt å benytte. Og nei, de færreste har vel vært med på griseslakt. Jeg har, og det er ikke morsomt. Mye skriking og mye blod, kort sagt. Det jeg forsøkte å legge vekt på var imidlertid ikke metoder for avliving, men elementet av fangenskap og hvordan dyret holdes på vis som strider mot dets natur. Samt det dette innebærer av uunngåelig dyreplageri; dyr som får bein/leddplager grunnet overvekt (slaktevekten er viktigere enn dyrets velferd), nysgjerrige og intelligente dyr som holdes innesperret i binger/fjøs, etc. Uansett, skal ikke male videre på dette, men poenget er vel at om man så på død og liv må spise kjøtt synes jeg jakt er å foretrekke fremfor oppdrett, fra et etisk perspektiv. Samt at det er langt mer økologisk fornuftig, men det er en annen sak. Når det gjelder dette med propaganda, det er ikke et "kort". Propaganda betyr "informasjon av en villedende eller ensidig art som benyttes for å fremme et politisk budskap eller synspunkt". Eksakt hva denne artikkelen det linkes til i HI er. Det står ingenting om at slaktmetodene er humane, hvilke retningslinjer som ligger til grunn, at jakten er bærekraftig ifht eksisterende grindhvalbestand, at kjøttet benyttes, etc. Alt dette for å tvinge gjennom et budskap om at grindadrap må forbys, uten å se saken fra flere sider. Derfor propaganda. Anonymous poster hash: 76e94...c8d 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #52 Skrevet 25. januar 2014 Når det gjelder dette med propaganda, det er ikke et "kort". Propaganda betyr "informasjon av en villedende eller ensidig art som benyttes for å fremme et politisk budskap eller synspunkt". Eksakt hva denne artikkelen det linkes til i HI er. Det står ingenting om at slaktmetodene er humane, hvilke retningslinjer som ligger til grunn, at jakten er bærekraftig ifht eksisterende grindhvalbestand, at kjøttet benyttes, etc. Alt dette for å tvinge gjennom et budskap om at grindadrap må forbys, uten å se saken fra flere sider. Derfor propaganda. Anonymous poster hash: 76e94...c8d Vel talt! Anonymous poster hash: 51b49...710 1
Gjest Katten. Skrevet 25. januar 2014 #53 Skrevet 25. januar 2014 Fikk merkverdig lyst på hvalbiff. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #54 Skrevet 25. januar 2014 Alt dette koker ned til holdninger man har overfor dyr. Heldigvis går vitenskapen framover og det kommer fler og fler beviser for at dyr har de samme følelsene som mennesker. De føler smerte, opplever angst og sorg. Selv er jeg overbevist om at det gjelder alle dyr, kanskje med unntak av noen insekter. Jeg spiser selv både kjøtt og fisk, og mener det er en naturlig del av kostholdet til oss mennesker. Jeg er m.a.o ikke så opptatt av om dyr slaktes eller ikke. Jeg er derimot opptatt av hvordan det gjøres, og ikke minst av hvordan de har det før de slaktes. Jeg tror det er en tilfeldighet at vi har valgt katter, hunder, kaniner o.l som kjæledyr, rett og slett fordi vi oppfatter dem som søtest. Det at de er avlet fram, gjør jo også at de er mer menneskekjære og søker kontakt med oss på en helt annen måte enn andre dyr. Ser man på de som har valgt f.eks gris som kjæledyr, forstår man at den kontakten de har med eierne og de følelsene og intelligensen de viser ikke er annerledes enn de katter og hunder har overfor eierne sine. Går man så videre og ser på hvordan griser som avles opp til slakt lever, forstår man hvor fjernt det er fra deres naturlige behov. De står i trange betongbåser et helt liv uten å se dagslys og uten å få leve ut sine naturlige instinkter. Så går turen til slakteriet, med stress og angst. En kan lure på hvor sunt det er for oss å spise dette kjøttet. Kjøtt er ikke bare kjøtt. Kvaliteten på kjøttet henger sammen med hvordan dyret har levd. Det samme kan sies om kyr, kylling og oppdrettsfisk. Det er sørgelige greier. Sånn sett kan man si at disse hvalene har hatt det bedre, helt til disse siste timene hvor de må ha hatt det helt jævlig. Det burde ikke være så vanskelig i 2014 å både gjøre levevilkårene til dyrene bedre den tiden de er her, og samtidig sørge for at de slaktes raskt og humant. Her må myndighetene på banen mener jeg. Dyrevelferd på alle plan har vært og er bortimot fraværende på politisk plan. Anonymous poster hash: ebe22...38d 6
Mann 42 Skrevet 25. januar 2014 #55 Skrevet 25. januar 2014 Det at en gjeng med gutter fullstendig blottet for empati og medlidenhet mishandler og dreper sine medskapninger for å føle seg "stor og sterk" fortjener respekt? Hva med respekt for levende, følende veseners liv og velvære? Disse ungene (de kommer aldri til å være menn i mine øyne) klarer seg fint uten å begå barbariske masseslakt. Delfinene, derimot, blir fratatt alt de har - på den verste tenkelige måte. Nei, ondskap fortjener ingen respekt. Anonymous poster hash: 30ed1...19c Dette er det vi kaller matauk, og en ganske nødvendig del av deres økonomi. Se på bildene, men skift fokus til det du kan se av omgivelsene. Ser du noen trær? Ser du frukthager eller bugnende åkre? På Færøyene utnytter man de ressursene som fins, når de fins, og sånn har folk overlevd der i hundrevis av år. Grindedrap er noe samfunnet gjør fordi samfunnet trenger det. Det gjøres for kjøttet, ikke noe annet. Det er ikke kommersielt, og kjøttet deles med alle. Dette er ikke ondskap, det er overlevelse. 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #56 Skrevet 25. januar 2014 Dette er det vi kaller matauk, og en ganske nødvendig del av deres økonomi. Se på bildene, men skift fokus til det du kan se av omgivelsene. Ser du noen trær? Ser du frukthager eller bugnende åkre? På Færøyene utnytter man de ressursene som fins, når de fins, og sånn har folk overlevd der i hundrevis av år. Grindedrap er noe samfunnet gjør fordi samfunnet trenger det. Det gjøres for kjøttet, ikke noe annet. Det er ikke kommersielt, og kjøttet deles med alle. Dette er ikke ondskap, det er overlevelse. Da skulle jeg gjerne revidert innlegget mitt. Tok utgangspunkt i at påstandene var sanne: At dette var rituell slakt og at kjøttet ikke ble brukt. Det ville ikke vært overraskende om så var tilfelle, mange kulturer har hatt (og har) ulike former for slakt og dyreplageri som religiøse ritualer, overgangsritualer eller bare som underholdning (!). Hovedpoenget mitt var egentlig at kultur ikke bør være immun mot kritikk. Hvis en kulturell skikk/forestilling får mennesker til å gjøre grusomme ting mot sine medskapninger, så er det noe galt med kulturen. Anonymous poster hash: 30ed1...19c
Gjest Badabing Skrevet 25. januar 2014 #57 Skrevet 25. januar 2014 Makabert. Men selfangsten og hvalfangsten vi driver med er ikke så hyggelig den heller. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #58 Skrevet 26. januar 2014 Da skulle jeg gjerne revidert innlegget mitt. Tok utgangspunkt i at påstandene var sanne: At dette var rituell slakt og at kjøttet ikke ble brukt. Det ville ikke vært overraskende om så var tilfelle, mange kulturer har hatt (og har) ulike former for slakt og dyreplageri som religiøse ritualer, overgangsritualer eller bare som underholdning (!). Hovedpoenget mitt var egentlig at kultur ikke bør være immun mot kritikk. Hvis en kulturell skikk/forestilling får mennesker til å gjøre grusomme ting mot sine medskapninger, så er det noe galt med kulturen. Anonymous poster hash: 30ed1...19c Færøyene er en av være nærmeste naboøyer altså. Det er ikke Borneo eller noe slikt. Anonymous poster hash: 51b49...710
Sophie-Ann Skrevet 26. januar 2014 #59 Skrevet 26. januar 2014 Tråden er ryddet for personangrep Sophie-Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #60 Skrevet 27. januar 2014 Jeg regner med at TS er vegetarianer eller veganer? Ja. Jeg er veganer! Anonymous poster hash: b581d...18a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå