Gå til innhold

Noen som har fått med seg det som skjer i Danmark? GRUSOMT. STERKE BILDER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at folk reagerer sterkt på hvalfangst er at de er høyst sosiale og intelligente dyr som på ingen måte kan sammenlignes med feks en kylling som er avlet tilbakestående fra før.

Bildene var motbydelige.

Anonymous poster hash: 89073...1ee

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Blanchefleur
Skrevet

Var det nå kylling og kjøttdeig det var snakk om her? Nei. Som du sikkert ser, så var det hvalene det var snakk om her. Vil du diskutere kyllinger så kan du starte din egen tråd.

Anonymous poster hash: 1a066...98c

La dobbeltmoralen lenge leve.

• Liker 14
Skrevet

Jeg er ikke i mot hvalfangst, men er for å slakte humant. Dette er jo bare en tåpelig tradisjon der menn opplever å få være menn, mens hvalene lider. Skal man slakte får man gjøre det på en skikkelig måte.

• Liker 14
Skrevet

Fyfaen, ble helt dårlig. Vet ikke hva jeg skal si en gang. At folk tillater dette?! Håper det blir satt en stopper for det, nå som det har kommet ut i media.

Anonymous poster hash: 025b4...774
  • Liker 3
Skrevet

Hadde dette blitt gjort (avlivningsmetoden) på et av Gildes slakterier mot ku og fe så hadde det slakteriet blitt stengt. Det finnes regler hvordan man skal avlive et dyr. Til og med norske hvalfangere som drar ut med båtene sine er underlagt strengt regime for utstyret de bruker for å fange/drepe vågehvalen. Til og med inspektør fra fiskeridirektoratet om bord.

Men på Færøyene så kan man tydeligvis under dekke av "kultur" gjøre som man vil. Hele øya er full av innavl og færøyværinger genrelt er noen rare mennesker.

Anonymous poster hash: 32ccb...ca9
  • Liker 6
Skrevet

Det fortjener de dumme dyrene når de er så stygge og uintelligente at de går i den samme fellen år etter år. Høyt intelligente dyr du liksom. I så fall hadde de sluttet etter 200 år. Dessutene er de feite, og delfiner voldtar mennesker iblant så derfor fortjener de det.

Anonymous poster hash: 68fd6...c1b
  • Liker 2
Skrevet

Respekter andres kultur!

Anonymous poster hash: 8c699...c40
Skrevet

Det fortjener de dumme dyrene når de er så stygge og uintelligente at de går i den samme fellen år etter år. Høyt intelligente dyr du liksom. I så fall hadde de sluttet etter 200 år. Dessutene er de feite, og delfiner voldtar mennesker iblant så derfor fortjener de det.

Godt poeng. Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Respekter andres kultur!

Det at en gjeng med gutter fullstendig blottet for empati og medlidenhet mishandler og dreper sine medskapninger for å føle seg "stor og sterk" fortjener respekt? Hva med respekt for levende, følende veseners liv og velvære? Disse ungene (de kommer aldri til å være menn i mine øyne) klarer seg fint uten å begå barbariske masseslakt. Delfinene, derimot, blir fratatt alt de har - på den verste tenkelige måte.

Nei, ondskap fortjener ingen respekt.

Anonymous poster hash: 30ed1...19c

• Liker 8
Skrevet

Jeg er hjertens enig med deg. At dere andre lavere vesner ikke forstår denne enkle logikken er deres egen feil. Kanskje dere er like uintelligente som de teite delfinene.

Skrevet

Grunnen til at folk reagerer sterkt på hvalfangst er at de er høyst sosiale og intelligente dyr som på ingen måte kan sammenlignes med feks en kylling som er avlet tilbakestående fra før.

Bildene var motbydelige.

Anonymous poster hash: 89073...1ee

Kyllingen føler like mye smerte og panikk selv om den kanskje er dum.

Og griser er vel så intelligente og bevisste som bl.a. hvaler og sjimpanser.

Det som foregår i enkelte deler av kjøttindustrien er grusomt uansett.

Men jo, både bildene og hele tradisjonen er helt avskyelig.

• Liker 4
Skrevet

Var det nå kylling og kjøttdeig det var snakk om her? Nei. Som du sikkert ser, så var det hvalene det var snakk om her. Vil du diskutere kyllinger så kan du starte din egen tråd.

Anonymous poster hash: 1a066...98c

Ikke at jeg forsvarer grindadrap overhodet, jeg synes det er forferdelig, men jeg skjønner hva Blanchefleur vil frem til her - hva er egentlig forskjellen? Rasjonelt sett handler dette om mat, og faktisk er det ikke mindre humant å avlive en hval etter de metodene som benyttes her (dyret er dødt i løpet av sekunder, de har langt større kontroll når hvalen er på land enn man har fra en fangstbåt) enn det er å avle burfugl. Ja, det ser groteskt ut - et så stort dyr inneholder mye blod, og her slaktes mange på en gang. Men verre enn husdyrproduksjon? Absolutt ikke. Hvalen avlives raskt, burkylling holdes under groteske frohold fra klekking til slakt.

Å være for eller mot hvalfangst er selvsagt helt opp til hver enkelt, men å hevde at det er irrelevant å sammenligne det med andre metoder for å anskaffe kjøtt blir litt for tynt for meg, for det er faktisk det dette handler om.

Det må også sies at det som skrives i denne bloggposten er temmelig langt unna sannheten, og bildene gjør saken veldig mye verre. Les heller uttalelser fra veterinærer og forskere enn fra aktivister og tabloidpresse. Det er også usant at kjøttet ikke benyttes, som noen her nevnte. Denne tradisjonen har utspring i et behov for å skaffe mat, det er verken sport eller noen manndomsprøve, som mange tror. Grindahvalen er heller ikke utrydningstruet, som det påstås, og det kjøttet som høstes blir brukt. Jeg synes det er fælt, men jeg synes det samme om kjøttproduksjon på land også.

Personlig skulle jeg helst sett at man lot hvalen være ifred OG sluttet med oppdrettskylling, tamgris og storfeproduksjon, osv. Jeg synes også det er supert at flere engasjerer seg i dette, men jeg skulle ønske det kunne foregått på en mer saklig og informert måte, slik at det faktisk kan tas seriøst av de som trenger å bli påvirket (styresmaktene).

Anonymous poster hash: 76e94...c8d

• Liker 9
Skrevet

*Tyrefekting = Spiser du ikke kjøtt du da kanskje? Tror du Dagros har det bedre?

*Pelsoppdrett = Spiser du ikke kjøtt du da kanskje? Tenk på alle barna som må sitte på fabrikk for andre klær, nei de bryr dere ikke dere noe om nei! Hyklere og dobbeltmoral!

*Masseslakt av delfiner med spyd m/mothakke = Hva med kyllingene? Tamgris, Storfeproduksjon?

Si meg, er dette blitt totalt in å argumentere med? Slike argumenter finnes det overalt for tiden, og med saker som overhode ikke kan sammenlignes. Det blir så alt for dumt. Det blir som å argumentere mot barnearbeid, miljø, fattigdom, ja, egentlig alt på samme måte. Uansett hva man velger å støtte så er man dobbeltmoralsk, det er ikke til å komme utenom.

Nå spiser jeg kun kjøtt fra Stange og Holte gård, men jeg kan virkelig ikke se sammenligningen uansett hvor mye jeg forsøker.

Anonymous poster hash: 120cb...043
  • Liker 4
Skrevet

Om noen år slår og sulter man dyrene sine og rettferdigjør det med at dyremishandling skjer overalt... Alt blir så bagatellisert, og det skremmende er at man ser hvor fort det utvikler seg i kommentarfeltet i nettaviser og forum.

Anonymous poster hash: 120cb...043
  • Liker 2
Skrevet

Jeg spiser kjøtt, og er klar over at skal jeg få spise kjøtt så må dyr drepes og evt. også først jaktes på. Men dette er bare rett og slett en uverdig måte å gjøre det på. Skammelig.

Anonymous poster hash: 329bc...366
  • Liker 5
Skrevet

Respekter andres kultur!

Hadde du sagt det samme dersom deres kultur involverte lik behandling av mennesker? For en tafatt kommentar!

Anonymous poster hash: 77b7c...234

• Liker 3
Skrevet

Skal ha tørket grind fra Færøyene til middag i morgen :) Har selv sett Grind som er nettopp drevet inn og klar til å tas opp på stranden. Og kommer til å kjøre å se på Grindadrap dersom det skjer når vi er på Færøyene til sommeren :)

Anonymous poster hash: 35732...83e
  • Liker 1
Skrevet

Hadde dette blitt gjort (avlivningsmetoden) på et av Gildes slakterier mot ku og fe så hadde det slakteriet blitt stengt. Det finnes regler hvordan man skal avlive et dyr. Til og med norske hvalfangere som drar ut med båtene sine er underlagt strengt regime for utstyret de bruker for å fange/drepe vågehvalen. Til og med inspektør fra fiskeridirektoratet om bord.

Men på Færøyene så kan man tydeligvis under dekke av "kultur" gjøre som man vil. Hele øya er full av innavl og færøyværinger genrelt er noen rare mennesker.

Anonymous poster hash: 32ccb...ca9

Babbel fra ende til annen. De har faktisk regler for slakten også på Færøyene.

Les.

Since 1994, the Faroe Islands have been taking active part in the NAMMCO Committee on Hunting Methods, which brings veterinary experts and hunters together on a regular basis to review and exchange experiences on methods and equipment used in whaling, sealing and walrus hunting and to make recommendations for improvements.

• Liker 3
Gjest kassycat
Skrevet

Det er da deres kultur. Hvorfor sitte på sin høye hest og kritisere et folks kultur?

Anonymous poster hash: 7f2e5...775

Denne her får jeg når jeg kritiserer feks islam. Høye hest, vi kan kritisere andre kulturer fordi vi er opplyste og vet bedre. Her i landet er vi opptatte av menneskerettigheter, ytringsfrihet, demokrati. Skading av dyr og mennesker uansett religion og kultur vet folk med skjønn at det erikke greit, og må kritiseres.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er hjertens enig med deg. At dere andre lavere vesner ikke forstår denne enkle logikken er deres egen feil. Kanskje dere er like uintelligente som de teite delfinene.

Hvor mange ganger skal du si deg enig med deg selv? Dette er andre gangen. =P

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...