AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Jeg har fått utbetalt en sum fra NAV som var helt feil. Jeg kontaktet de så fort jeg oppdaget en mistenksom sum på nettbanken. Da jeg pratet med de på telefon fikk jeg til svar at de pengene kunne jeg bare få, fordi det ville bli for mye arbeid for de å få de tilbake? Vel, jeg visste ikke hva jeg skulle tro, og jeg kunne jo ikke tvinge de til å ta tilbake pengene heller ... Så nå er jeg 1000 kr rikere, men har det en bakside, tro? Jeg har aldri hatt tro på lettjente penger! Noen som har opplevd å få beholde feilutbetalte penger fra NAV? Anonymous poster hash: f2d27...c9f
Gjest Gresshoppesang Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Du har sikkert bare forpliktet deg til å ta oppvasken i hele februar på ditt lokale NAV-kontor. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Du har sikkert bare forpliktet deg til å ta oppvasken i hele februar på ditt lokale NAV-kontor. Haha, nei, da skal jeg gi de de 1000 kr kontant! Anonymous poster hash: f2d27...c9f
Frk.K Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Jeg ville ventet en god stund før jeg brukte de pengene der for og si det sånn.. 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Jeg ville ventet en god stund før jeg brukte de pengene der for og si det sånn.. Nei, jeg skal ikke bruke de med en gang. Må i tenkeboksen, for dette syns jeg var rart. Han sa iallfall at de ikke krevde tilbake så små beløp, fordi det ble for mye jobb. Anonymous poster hash: f2d27...c9f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Det vanlige når det gjelder for mye utbetalt ved feil, er at det trekkes neste gang. Jeg ville aldri i livet ha trodd på denne mannen. Hadde skrevet en mail for å få skriftlig svar + at du selv har bevis for at du har sagt i fra om for mye utbetalt. Eneste riktige å gjøre. Anonymous poster hash: e762c...41e 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Det vanlige når det gjelder for mye utbetalt ved feil, er at det trekkes neste gang. Jeg ville aldri i livet ha trodd på denne mannen. Hadde skrevet en mail for å få skriftlig svar + at du selv har bevis for at du har sagt i fra om for mye utbetalt. Eneste riktige å gjøre. Anonymous poster hash: e762c...41e Jeg kommer iallfall ikke til å bruke disse pengene - skal se om jeg blir trukket først, og om ikke kan jeg bare ha disse pengene i bakhånd. Føles ut som om jeg har vunnet i lotto! Anonymous poster hash: f2d27...c9f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Jeg kommer iallfall ikke til å bruke disse pengene - skal se om jeg blir trukket først, og om ikke kan jeg bare ha disse pengene i bakhånd. Føles ut som om jeg har vunnet i lotto! Anonymous poster hash: f2d27...c9f Uten skriftlig beskjed har du ikke noe bevis for at du har sagt i fra. Jeg ville fremdeles sendt en mail. Tar to min. Anonymous poster hash: e762c...41e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Støtter tipset om å skrive en mail slik at du har det skriftlig, muntlige uttalelser fra NAV kan man ikke bruke til noe som helst. Anonymous poster hash: e00f2...95a 15
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Man skal ikke stole på hva noen i NAV sier, få det skriftelig! Anonymous poster hash: 6ae1e...449 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #11 Skrevet 24. januar 2014 du må helt sikkert betale de tilbake når det blir oppdaget i systemet. Evnt trekk i neste utbetaling. 1000 kr er ikke småpenger. Anonymous poster hash: 397b0...0e5
Version 2.0 Skrevet 24. januar 2014 #12 Skrevet 24. januar 2014 Du må få dette skriftlig. Ordene hans er ikke sikkerhet nok. Jeg fikk regning på 6000 fra NAV nylig, og jeg gav også beskjed om dette umiddelbart etter feilutbetalingen, men fikk ikke lov å betale de tilbake før jeg fikk regning i posten. Dette etter at de sender masse skriv om alt mulig rart. Tar veldig lang tid, flere måneder kan det ta. Og plutselig så kommer den! Men jeg ville egentlig ikke bekymret meg nevneverdig. Det er jo bare snakk om 1000 kroner. Dersom de plutselig blir krevd tilbake så er det vel ingen krise? 1
slask Skrevet 24. januar 2014 #13 Skrevet 24. januar 2014 (endret) du må helt sikkert betale de tilbake når det blir oppdaget i systemet. Evnt trekk i neste utbetaling. 1000 kr er ikke småpenger. Anonymous poster hash: 397b0...0e5 Det er nok absolutt småpenger. Jeg tipper dette ikke er etter boka (hos NAV), men det er lett å skjønne at det lar seg praktisere at et sånt feilaktig utbetalt beløp godtas å tapes da flere folk skal involveres for å få disse tilbakebetales og føres riktig. Jeg synes faktisk det høres riktig ut at NAV kan avse disse pengene, forutsatt at sånt ikke skjer hele tiden, og spesielt ikke flere ganger til samme person. Endret 24. januar 2014 av slask
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Det er nok absolutt småpenger. Jeg tipper dette ikke er etter boka (hos NAV), men det er lett å skjønne at det lar seg praktisere at et sånt feilaktig utbetalt beløp godtas å tapes da flere folk skal involveres for å få disse tilbakebetales og føres riktig. Jeg synes faktisk det høres riktig ut at NAV kan avse disse pengene, forutsatt at sånt ikke skjer hele tiden, og spesielt ikke flere ganger til samme person. Jeg fikk et brev i posten idag om at de beklaget at de hadde gjort en feil ved å gi meg for mye utbetalt, og at jeg skulle se bort i fra dette, og at det ikke var min feil. Så da får jeg visst beholde pengene ... ? Anonymous poster hash: f2d27...c9f 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Dette høres så rart ut i mine ører! Stod det ingenting mer i brevet? Altså du har fått pengene? Hvis dette er tilfellet så er det nesten fristende å gå til pressen å høre om noen kan se litt nærmere på NAV's rutiner om utbetalinger. Garantert har ikke dette kun skjedd èn gang, så hvor mange tusen betaler NAV ut feil som folk da får beholde? Høres VELDIG rart ut spør du meg... Anonymous poster hash: e762c...41e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Dette høres så rart ut i mine ører! Stod det ingenting mer i brevet? Altså du har fått pengene? Hvis dette er tilfellet så er det nesten fristende å gå til pressen å høre om noen kan se litt nærmere på NAV's rutiner om utbetalinger. Garantert har ikke dette kun skjedd èn gang, så hvor mange tusen betaler NAV ut feil som folk da får beholde? Høres VELDIG rart ut spør du meg... Anonymous poster hash: e762c...41e TS her. Jeg ble utbetalt 10 000 ved en feil en gang, men de måtte jeg betale tilbake. Jeg tror de ikke bryr seg om små-summer. Anonymous poster hash: f2d27...c9f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 TS her. Jeg ble utbetalt 10 000 ved en feil en gang, men de måtte jeg betale tilbake. Jeg tror de ikke bryr seg om små-summer. Anonymous poster hash: f2d27...c9f Om de IKKE bryr seg om det så er det noe feil med systemet. En tusenlapp her og en der osv... Forøvrig er Staten helt rå når det gjelder innkrevning av skatter og avgifter ned i små kronebeløp. Så jo - de burde så absolutt bry seg om sånt! Anonymous poster hash: e762c...41e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Unnskyld at jeg spør, men hvilke idioter er det som gjør utbetalinger hos NAV? Anonymous poster hash: cdb96...76f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 Pengene vil ikke bli krevd tilbake så lenge det er under 4 ganger rettsgebyret (tilsvarer ca 3400 kroner). Tidligere var grensen for tilbakekreving 1/2 ganger rettsgenbyret. Det ble bestemt å endre dette siden det er kostbart å tidkrevende å kreve tilbake småsummer. Er det snakk om grov uaktsomhet (trygdesvindel) vil beløpet uansett bli krevd tilbake. Det høres ikke ut som dette er tilfellet i din sak, så pengene er nok dine. § 22-15. Tilbakekreving etter feilaktig utbetaling Tilbakekreving etter paragrafen her kan unnlates dersom det feilutbetalte beløpet utgjør mindre enn fire ganger rettsgebyret. Dette gjelder likevel ikke dersom den som har fått utbetalingen (mottakeren) eller noen som opptrådte på vegne av mottakeren, har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt. Anonymous poster hash: 8840f...5af
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Jeg ville ventet en god stund før jeg brukte de pengene der for og si det sånn.. Enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå