Gå til innhold

Har du noen gang opplevd at en vilt fremmed har tatt bilde av deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd.

Da tenker jeg ikke i forbindelse med artikler til avis, eller skolefotograf e.l.

Tenker f.eks om du var ute et sted og noen bare plutselig knipset bilde® av deg uten å spørre.

Jeg har opplevd det to ganger.

Den ene gangen var i Oslo da jeg var 18. Jeg var på date med en gutt.

Vi var begge svartkledde (skulle på et gothisk party for å se hvordan det var).

Vi gikk nedover Karl Johan, og plutselig kom det en person og knipset et bilde av oss mens vi gikk.

Den andre gangen var i Roma. Vi var i Vatikanet. Jeg og ungen min sto på Petersplassen og fylte en vannflaske. Plutselig oppdaget jeg at en person tok bilder av oss.

Vi tenkte ikke over det der og da, men nå i ettertid synes jeg det er litt ekkelt at noen har bilder av meg/oss.

Om man vil ha bilder går det da an å spørre først?

Anonymous poster hash: 9b473...96c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så og si hver gang jeg reiser så opplever jeg det. Jeg ligner helt vanvittig på en hollywood kjendis, har bare litt mørkere hår. Uansett, er mange som knipser bilder når de ser meg, så hender det at de står å stirrer litt, før de innser at jeg er ikke den de tror jeg er.

Litt artig og litt sært.

Anonymous poster hash: 69be3...a6e
Skrevet

Jeg og en venninne satt på en benk i Vigelandsparken og skravlet, og et helt busslass med japanere stoppet rett foran oss og knipset ivei mens de lo og lo. Hmm. Litt spesielt.

• Liker 1
Skrevet

I India opplevde jeg det hele tiden. De var bare snille og greie, men fascinerte. Det var langt utenfor turistområdene, så det var vel spennende med europeere på besøk. Der gjorde det meg ingenting, men jeg hadde reagert mer om det skjedde i en helt vanlig setting her hjemme i Norge.

Anonymous poster hash: dc2ea...06f
  • Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Jeg ble fotografert på t-banen i Paris en gang. Jeg var 15 år, og på ferie med familien. En gutt på omtrent samme alder satte seg rett ovenfor meg, og spurte med gester om jeg hadde lyst på en bit av Snickersen hans. Jeg ristet på hodet, for jeg ville selvsagt ikke ha en bit av en fremmeds sjokolade, og synes det var kjempesært. Så tok han et snikbilde av meg med mobilen sin, og gikk av på neste stopp. Kjempesært.

Skrevet

Sto i minibanken engang. venninnene mine sto bak meg og prata. så kom det to fyrer å tok bilde av rompa mi. Venninna mi bare : IDA! de tok bilde av rompa di!

var 14. så ikke kult gjort!

var også en fyr på en fest. som sto undertrappa da jeg gikk ned fra toalettet. å tok bilde under kjolen min...... Jeg så det ikke. men en kamerat oppdaget at han gjorde det.så fikk slettet bilde.

Anonymous poster hash: 7505b...170
Skrevet

Ja! Jeg og ei venninne var ute og red også kom det en varebil med øst-europeiske skilter sakte forbi og tok bilde av oss... Litt creepy og litt spesielt for jeg ser ikke helt grunnen :P

Skrevet

Opplevde det i Oslo, for ikke lenge siden.

Var faktisk i kirka, og jeg ble tatt bilde av en gammel, creepy mann både inni og utenfor kirken når jeg gikk. Det var ingen andre i nærheten, så jeg visste at det var meg han tok bilde av.

Anonymous poster hash: cbc39...c9e
Skrevet

Ja i Indonesia. Var masse indiske jenter som tok bilder av meg og venninnene mine. Både alenebilder og gruppebilder. Var skikkelig sært. Skulle tro de aldri hadde sett vestlige folk før.

Skrevet

Jeg og ei venninne ble tatt bilde av av en tysk kvinnelig turist i Sogn en gang når vi var rundt 11-12 år. Damen spurte riktignok og vi stod og poserte foran noen landemerker eller lignende hvis jeg ikke husker feil, tenker at det er litt rart i ettertid. Vi var jo ikke så gamle egentlig, tenkte jo ikke ordentlig over det.

Skrevet

Yup, flere ganger i Norge. Har ikke tenkt over det før nå..

Skrevet

Opplevde det i Oslo, for ikke lenge siden.

Var faktisk i kirka, og jeg ble tatt bilde av en gammel, creepy mann både inni og utenfor kirken når jeg gikk. Det var ingen andre i nærheten, så jeg visste at det var meg han tok bilde av.

Det var forresten jævlig respektløst å ta bilde av meg når jeg var i stor sorg. Sånt gjør man bare ikke!!

Skrevet

Det var forresten jævlig respektløst å ta bilde av meg når jeg var i stor sorg. Sånt gjør man bare ikke!!

Da hadde jeg sagt noe var jeg deg...

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Skjedde en gang nå nylig, på et utested. Jeg gikk bort og spurte hva faen de tok bilder av, grabbet til meg kameraet og slettet det. Han satt og gjorde det så åpenbart imens han gliste og glodde, jeg ble litt provosert. Og så var jeg veldig full.

Ble tatt masse bilder av en halloween en gang, hadde ikke så veldig spesielt kostyme, men tydeligvis populært. Var ute på byn etter en halloweenfest og endte på et sted hvor få/ingen andre hadde kledd seg ut, så det er jo ikke rart man får litt oppmerksomhet. Noen spurte om å ta bilde, men jeg så også folk som knipset meg uten å spørre.

Skrevet

Ikke som jeg har oppdaget. Men bl.a. på kollektivtransport ser jeg ofte noen sitter og tar bilder av andre med mobilen, zoomer inn på ansikter og kløfter og rumper.

Anonymous poster hash: fb830...73a
Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Ja, det har skjedd, jeg synes ikke det er spesielt ekkelt å tenke på heller. Men nå fotograferer jeg en god del selv på hobbybasis, så jeg synes ikke det er så fryktelig merkelig å ta bilder av fremmede i offentlighet, selv om jeg selvsagt går bort etterpå å spør om jeg skal slette bildet eller ikke.

Jeg kunne sikkert spurt før også, men det er øyeblikkene jeg ønsker å fange, og de er lettest å fange når de som fotograferes ikke er bevisst på kameraet etter min mening.

Edit: har forøvrig enda ikke fått negative tilbakemeldinger fra noen, folk blir heller smigret. Men det hjelper kanskje at jeg ikke er en "creepy gammel mann".

Endret av Raindrops
  • Liker 1
Skrevet

Ble inspirert av en annen tråd.

Da tenker jeg ikke i forbindelse med artikler til avis, eller skolefotograf e.l.

Tenker f.eks om du var ute et sted og noen bare plutselig knipset bilde® av deg uten å spørre.

Jeg har opplevd det to ganger.

Den ene gangen var i Oslo da jeg var 18. Jeg var på date med en gutt.

Vi var begge svartkledde (skulle på et gothisk party for å se hvordan det var).

Vi gikk nedover Karl Johan, og plutselig kom det en person og knipset et bilde av oss mens vi gikk.

Den andre gangen var i Roma. Vi var i Vatikanet. Jeg og ungen min sto på Petersplassen og fylte en vannflaske. Plutselig oppdaget jeg at en person tok bilder av oss.

Vi tenkte ikke over det der og da, men nå i ettertid synes jeg det er litt ekkelt at noen har bilder av meg/oss.

Om man vil ha bilder går det da an å spørre først?

Anonymous poster hash: 9b473...96c

Så lenge du er på offentlig sted, må du nesten finne deg i at du blir fotografert...

Anonymous poster hash: cd982...ac3

Skrevet

Ja, det har skjedd, jeg synes ikke det er spesielt ekkelt å tenke på heller. Men nå fotograferer jeg en god del selv på hobbybasis, så jeg synes ikke det er så fryktelig merkelig å ta bilder av fremmede i offentlighet, selv om jeg selvsagt går bort etterpå å spør om jeg skal slette bildet eller ikke.

Jeg kunne sikkert spurt før også, men det er øyeblikkene jeg ønsker å fange, og de er lettest å fange når de som fotograferes ikke er bevisst på kameraet etter min mening.

Edit: har forøvrig enda ikke fått negative tilbakemeldinger fra noen, folk blir heller smigret. Men det hjelper kanskje at jeg ikke er en "creepy gammel mann".

Jeg også fotograferer på denne måten, men bruker et objektiv på 200mm slik at folk ikke føler seg forstyrret av knipsingen min, men skal jeg legge bilder ut på nettet, spør jeg som regel alltid, hvis de vet at de blir tatt bilder av.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg også fotograferer på denne måten, men bruker et objektiv på 200mm slik at folk ikke føler seg forstyrret av knipsingen min, men skal jeg legge bilder ut på nettet, spør jeg som regel alltid, hvis de vet at de blir tatt bilder av.

Det skulle da bare mangle, siden det generelt sett er imot norsk lov å legge ut identifiserbare bilder av andre på internett uten å spørre om samtykke, enten de vet at de blir fotografert eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...