Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi er tre studenter som bor sammen i en veldig liten leilighet. Vi har varmekabler på badet, og en panelovn i stua. (Begge står på døgnet rundt) Jeg personlig liker at soverommet skal være kaldt, så jeg har veldig sjeldent på varmeovn der inne. De to andre er frysepinner, og har på varmeovnene døgnet rundt. Jeg synes det er unødvendig å ha på ovnen på dagtid/ettermiddagen da ingen av dem er hjemme likevel. Hva er poenget med det? Skru den heller på når dere kommer hjem, tenker jeg da. Så til spørsmålene:

1. Hva er mest økonomisk: å ha varmeovnene på lav varme påslått hele tiden, eller slå den av og på ettersom om man er hjemme eller ikke?

2. Er det økonomisk lønnsomt å slå av lys når man ikke er hjemme?

Jeg synes vi får høye strømregninger til tross for at leiligheten er så liten. Det skal sies at det er dårlig isolasjon her, da. Det er likevel frustrerende når jeg er den eneste som ønsker å gjøre noe for å redusere strømregningen.

Anonymous poster hash: 8df96...1bf
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Dersom temperaturen i rommet er den samme i begge eksemplene når det varmes opp sparer du på å slå av varmen. Jo dårligere leiligheten er isolert jo mer er det å spare.

2. Om vinteren vil varmen fra pæren varme opp rommet. Dersom rommet er oppvarmet vil du ikke spare noe på å slå av lyset. Om sommeren trenger du ikke varmen fra pæren, så da sparer du strøm ved å slå den av.

Anonymous poster hash: 1d2e8...8c8

Skrevet

Hei! Vi er tre studenter som bor sammen i en veldig liten leilighet. Vi har varmekabler på badet, og en panelovn i stua. (Begge står på døgnet rundt) Jeg personlig liker at soverommet skal være kaldt, så jeg har veldig sjeldent på varmeovn der inne. De to andre er frysepinner, og har på varmeovnene døgnet rundt. Jeg synes det er unødvendig å ha på ovnen på dagtid/ettermiddagen da ingen av dem er hjemme likevel. Hva er poenget med det? Skru den heller på når dere kommer hjem, tenker jeg da.

Hvor er ditt rom plassert i forhold til deres rom kan ha litt med saken å gjøre. Hvis de har rom i hjørnene og du i midten vil du ha et varmere rom av fordelen av at deres rom er oppvarmet.

Så til spørsmålene:

1. Hva er mest økonomisk: å ha varmeovnene på lav varme påslått hele tiden, eller slå den av og på ettersom om man er hjemme eller ikke?

Kommer an på, men er det ikke termostat på ovnene? Noen ganger kan det lønne seg å ha en varmevifte og bare kjøre den en kort stund. Sett inn isolasjonslister på vinduene. Det kan hende det er lister, men de slites ut. og trekk oppleves kaldt. Jeg var mye borte der jeg bodde tidligere og hadde termostaten på 17 grader. Det opplevdes kaldt, men brukte ofte varmvifta i komfyren for å få opp temperaturen.

2. Er det økonomisk lønnsomt å slå av lys når man ikke er hjemme?

Egentlig ikke, men ville gjort det siden varme stiger og å ha lys på over gulvplan er litt bortkastet for å oppnå en følelse av at det er varmt. Har man vedovn (eller vifte) hjelper det å bare få litt lunk i rommet hvis det ikke er for ille kaldt.

Jeg synes vi får høye strømregninger til tross for at leiligheten er så liten. Det skal sies at det er dårlig isolasjon her, da. Det er likevel frustrerende når jeg er den eneste som ønsker å gjøre noe for å redusere strømregningen.

Dere kan se på vannforbruket. Varmt vann drar strøm. Altså ikke ha dusjen på når man såper håret eller kroppen. Når dere vasker kopper er det smart å bruke svamp og en dråpe zalo og ikke la vannet renne, men skylle av alt samtidig. Det går også raskere. Du trenger ikke klage på at de har det varmt på sine rom, men kan være lurt å gjøre andre tiltak, de fleste har forskjellig oppfatning av hva som er varmt/kaldt. Når jeg hadde termostaten på 17 grader måtte jeg selvsagt ta på ullgenser og varme sokker og gikk gjerne i ulllongs.

Tykke gardiner isolerer godt. Å gjennomlufte i to minutter for å bytte luft i stedet for å ha et vindu litt åpent i flere timer, men ikke steng igjen ventiler, dere er ansvarlige for at det er ventilasjon for å unngå fuktighet.

Anonymous poster hash: 8df96...1/acronym]

Anonymous poster hash: 90b7b...a80

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...