Gå til innhold

15 åring mistenkes for rus misbruk

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei jeg er ei fortvila mor som mistenker min sønn for å ruse seg .Hvordan skal jeg gå fram for å finne det ut?er det noen som har erfaring med ungdom og rus midler?Håper at det er noen som kan gi meg et svar ,er skikkelig fortvila nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er alkohol det er snakk om her, så er det vel ganske normalt... men det kunne kanskje være greit å snakke med han om det? Jeg tror ikke det er lurt å drive "spionasje", det er ikke godt for noe!

Er han femten år er det vanlig å prøve seg litt frem. Bare vær der når han trenger deg, du! Det er absoulutt helt hundre prosent vanlig at ungdom drikker alkohol! Bare sørg for å være der, så han vet at du er der for han. Fortell at du er bekymret. Fortell at han må velge selv, men at du skulle ønske han valgte å la være å ruse seg. Fortell at du er der for han uansett hvilken tilstand han måtte befinne seg i. Da kanskje han forteller deg det hvis det er noe han trenger, eller noe han sliter med.

Det eneste rette du kan gjøre i en slik situasjon, er nok å gi han råd på veien. Vil han ruse seg, kan ingen i hele verden hindre han i det. Gutten må etterhvert lære å ta ansvar for seg selv.

Hvis det her er snakk om tyngre stoffer, eller unormale mengder... så blir saken kanskje noe annerledes. Da må du skaffe hjelp fra annet hold. Det finnes noe som heter PUT, psykiatrisk ungdomstjeneste, som hjelper ungdom med rusproblemer. Ta kontakt med dem hvis du føler at situasjonen ikke er levelig, eller tror gutten sliter med et rusproblem (altså at det ikke bare er vanlig ungdomsfyll)

Lykke til uansett hva du måtte velge å gjøre!

Klem fra Kid-a

Skrevet

Har ikke erfaring selv 'dessverre', men kanskje noen av disse linkene kan hjelpe deg:

http://www.unginfo.oslo.no/helogsos/rusinfo.php

Tegn og symptomer på rusmiddelbruk (pdf-format):

http://www.rettstoks.no/faktadok/pdffiler/...g_symptomer.pdf

Leste en artikkel om hvordan man kunne se tegn og symptomer hos ungdom som ruser seg i dagbladet eller vg også men kunne ikke finne den igjen.

Håper på det beste for dere. Ikke nøl hvis du trenger hjelp!

• 19 år senere...
Skrevet

Hvordan gikk det? :)

Anonymkode: b0440...3a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, nå er jeg spent på hvordan det går med 34-åringen.

(Tråden er fra 2002)

Anonymkode: d074b...a04

• Liker 4
Skrevet

Tror det er den eldste tråden jeg har sett 😂 Håper uansett det ordnet seg. 

Anonymkode: 87f47...d5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Altså…. 

Anonymkode: c0391...800

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså…. 

Anonymkode: c0391...800

Poenget med å dra opp de eldste trådene er nettopp for å få reaksjoner, det beste er å overse åpenbar trolling som dette.

Anonymkode: 0e146...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget med å dra opp de eldste trådene er nettopp for å få reaksjoner, det beste er å overse åpenbar trolling som dette.

Anonymkode: 0e146...d4a

Og det beste er at reaksjonen uten unntak er den samme hver gang😂😂

Anonymkode: ff020...a44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...