Gå til innhold

jeg har et problembarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er litt over 3 år, han sliter med å forstå at andre barn får vondt vist han slår,han er mer opptatt av at leken har blitt tatt ifra han enn at han har slått, han får raseri utbrydd,der han blir voldsom sint og det ender med at han gråter og kan slå, han er godt utviklet med språket sitt men jeg føler at han ikke skjønner alt han sier, jeg får vondt inni meg, jeg klarer ikke å forstå hvorfor han er slik, vi har faste rutiner hjemme,jeg setter grenser, gir mye kjærlighet. hva har

jeg gjort galt:(

må nevnes at den oppførselen har han ikke hjemme,kun i bh.

Anonymous poster hash: 55c16...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prate med barnehagen kanskje? De ser han jo der i hverdagen. Hør med de om språk, sosiale koder, hvem han leker med/liker å leke med etc.

Skrevet

Kanskje noen mobber han??

Anonymous poster hash: 99a37...200
Skrevet

At han har et godt utviklet (ekspressivt) språk trenger nødvendigvis ikke bety god språkforståelse (impressivt). Jeg ville snakket med barnehagen!

Skrevet

Synes du skal ta opp dine bekymringer med helsestasjon. De kan eventuelt henvise videre dersom de mener barnet trenger hjelp.

Synes det er kjempeflott at dere som foreldre ser og griper tak i et eventuelt problem. Alt for mange synes å ha skylapper på ift sitt eget barn og oppførsel.

Skrevet

Hva sier de i barnehagen da?

Det er jo der han har problemer,så de bør jo ha en viss formening om hva som skjer?

Nå er ikke alle barn like heller,og det kan jo være en periode han er inne i.

Eller at det er noen som plager han i barnehagen.

Ta en ordentlig samtale med de ansatte.

Anonymous poster hash: abc41...f8f
Skrevet

Tviler på at gutten din er et problembarn :)

Det kan være mange årsaker til at han reagerer som han gjør:

• Han observerer at yngre barn i barnehagen får oppmerksomhet når de slår, dytter, klyper etc. og så tar han etter (all oppmerksomhet......)
  • Han har vansker med å uttrykke seg slik han ønsker og så blir han fysisk
  • Han opplever hjemme at han får mer oppmerksomhet når han slår
  • Han er som barn flest og har såkalt selektiv hukommelse. De fleste barn i den alderen hører ikke ordet "ikke". Når du sier "ikke slå" så blir barnet oppmerksom på ordet og handlingen "å slå". Slik opprettholder man problemet selv om man ønsker motsatt effekt
  • Hva skjer i barnegruppe i barnehagen? Blir gutten sett, hørt på og inkludert?

Ta dette opp med barnehagen, eventuelt høre om PPT kan komme inn og observere barnegruppa, og så kan jeg anbefale boken "De utrolige årene" av Carolyn Webster-Stratton. Den er i utgangspunktet skrevet for barn med adferdsproblemer, noe jeg ikke mistenker at gutten din har, men den har mange gode råd, tips og mestringsstrategier for "normale" barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...