AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #1 Skrevet 23. januar 2014 Jeg har i alle de år brukt melange når jeg skal lage mat. Brukt det i sauser, som stekefett osv. Bruker litt melange til hver middag. En fugl hvisket meg i øret og sa at melange (aka margarin) IKKE er godt for kroppen på noen som helst måte og at det er noe av det mest usunne man kan få i seg???? Ok, hva skal jeg da bruke i sauser for eksempel? Bytter jeg ut melange med meierismør for eksempel i sausen til kjøttkakene smaker det G.R.U.S.O.M.T. Til og med 3 åringen her i hus syns det smakte forferdelig her en dag jeg prøvde det. Smakte jo ikke slik som det skulle i det hele tatt. Bruker du melange når du lager mat? Anonymous poster hash: 851e1...0d1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #2 Skrevet 23. januar 2014 Jeg bruker kvitseidsmør til baking og olje til steking Anonymous poster hash: 8f356...731
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 Du må bare bli vant med smaken på smør. Start med bremykt kanskje, det smaker ikke like mye som meierismør. Jeg likte ikke smør i det hele tatt før, syntes det smakte vondt, og ville bare ha margarin. Men nå er det blitt omvendt Anonymous poster hash: efaed...9b8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 Melange er helt fint og greit så lenge du ikke spiser en hel pakke til middag hver dag. Inneholder ikke engang palmeolje. Flerumettet fett er sunnere enn mettet fett (spør en lege på hjerte-kar-avdelingen), så spør er ikke noe å trakte etter. For øvrig er alt usunt. Hvis man spiser for mye av det. Anonymous poster hash: 0dcd9...c52 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Melange er helt fint og greit så lenge du ikke spiser en hel pakke til middag hver dag. Inneholder ikke engang palmeolje. Flerumettet fett er sunnere enn mettet fett (spør en lege på hjerte-kar-avdelingen), så sMør er ikke noe å trakte etter. For øvrig er alt usunt. Hvis man spiser for mye av det. Anonymous poster hash: 0dcd9...c52 Søren og. "SMØR er ikke noe å trakte etter." Anonymous poster hash: 0dcd9...c52
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Den flytende melangen på flaske er veldig god på umettet/mettetfett forholdet sitt. Anonymous poster hash: 5cd4e...9fb
Gjest Ciegus Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Du må bare bli vant med smaken på smør. Start med bremykt kanskje, det smaker ikke like mye som meierismør. Jeg likte ikke smør i det hele tatt før, syntes det smakte vondt, og ville bare ha margarin. Men nå er det blitt omvendt Anonymous poster hash: efaed...9b8 Eig. Jeg takler ikke smaken av margarin lenger. Jeg har aldri elsket margarin, men det funket, og det var det jeg brukte og var vant med. Etterhvert gikk jeg over til smør. Forskjellen nå er at jeg syns smør virkelig er en smaksløfter, mens margarin bare er...kvalmt... Men akkurat i baking og i sauser smaker jeg ikke den store forskjellen. 2
Druid Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Nei, melange er ikke nødvendigvis usunt. I mange bruksområder er det bedre enn Smør. (smør tåler f.eks ikke så høy temperatur som margarin) Nøkkelen til å erstatte en fetttype med en annen er å finne ut HVILKEN DEL AV SMAKEN som man reagerer på. Jeg ville f.eks prøvd smør uten salt bare for å avklare om det var grunnen til at den gamle kjøttkakesausoppskriften ikke virket. Endret 23. januar 2014 av Druid
Gjest Ciegus Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Melange er helt fint og greit så lenge du ikke spiser en hel pakke til middag hver dag. Inneholder ikke engang palmeolje. Flerumettet fett er sunnere enn mettet fett (spør en lege på hjerte-kar-avdelingen), så spør er ikke noe å trakte etter. For øvrig er alt usunt. Hvis man spiser for mye av det.Anonymous poster hash: 0dcd9...c52 Enig i dette og. Jeg tror ikke forskjellen på smør og melange er så veldig dramatisk sunnhetsmessig, hvis det ikke er snakk om store mengder. Så hvis du syns brunsausen er best med melange fortsetter du med det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Jeg bruker Melange til alt, har aldri bruk smør til noe som helst. Baker mye og får kommentar på at jeg lager gode kaker, selv om jeg bruker margarin og ikke smør. Anonymous poster hash: 56406...ed4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #11 Skrevet 23. januar 2014 Det er masse tullete propaganda ang. dette - folk er redde for ting de ikke forstår. Og fordi margarin ikke kommer rett fra et levende dyr men heller fremstilles ved å raffinere plantefett, så er det visst dødsfarlig. Både smør og margarin er bearbeidet mat, resultater av kjemiske prosesser, men av en eller annen grunn er margarin skumlere. Ingen ting å henge seg opp i - det der er kun et resultat av kunnskapsløshet og følelsesstyrt "logikk". Margarin er sunnest for deg, mens jeg synes smør smaker uendelig mye bedre. Jeg bruker ikke margarin selv, men heller smør - men da i små mengder og ikke så ofte. Anonymous poster hash: 5e451...80b 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #12 Skrevet 23. januar 2014 Hva som er sunnest får andre enn meg avgjøre, men når det var smørkrise brukte jeg bare melange når jeg ikke fikk tak i kvitheradsmør (bruker ikke soyamargarin med flerumettet fett). Tror ikke det er farlig med mettet fett hvis man ikke spiser for mye av rene karbohydrater og unngår palmeolje. Å ha melange i brunsausen kan ikke gjøre stor skade siden det ikke er store mengder fett i brunsaus (eller hvit saus f.eks.). Det er langt bedre å foretrekke med en saus enn flytende smør eller melange. Jeg bruker meierismør, fløte, rømme og lever ikke lavkarbo og har ikke gått ned i vekt, men likevel har kolestrolet normalisert seg etter å ha vært skyhøyt, "selvsagt" uten medisiner. Bruker bare rød-ris-kapsler som man ikke får kjøpt i Norge, bare på resept siden det ble forbudt i 2006, og til stiv pris på apoteket. Anonymous poster hash: 8bb52...b5d
Guadaloupe Skrevet 23. januar 2014 #13 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Jeg bruker ALDRI planteolje til å steke i, oljene er for ustabile og blir til transfett og det dannes skadelige substanser ved en viss temperatur. Jeg bruker meierismør når jeg lager brun saus og syntes det er godt. Til å steke i bruker jeg klarnet smør. Det jeg gjør er å kjøpe en pakke usaltet meierismør og varmer den opp i kjele på LAV varme til alt er smeltet. Det du vil legge merke til at det hvite legger seg på bunn og klart, gult fett ligger oppå. Da heller jeg forsiktig fettet i en passende skål og passer på at det hvite ikke følger med (det hvite er forresten laktosen(melkesukker) og kaseinet - melkeproteinet.). Dette kan du steke i, det ryker ikke, oser ikke og mettet fett er mye mer stabilt ved høy varme. I tillegg kan det brukes av de med laktoseintoleranse eller melkeintoleranse(kaseinintoleranse) fordi du skiller fettet fra laktosen og kaseinet. Eneste planteoljene jeg bruker er extra virgin olivenolje og extra virgrin kokosolje, og jeg bruker de ALDRI til steking, bare til å dryppe over mat og ha de i supper. Endret 23. januar 2014 av Guadaloupe 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #14 Skrevet 24. januar 2014 Jeg har i alle de år brukt melange når jeg skal lage mat. Brukt det i sauser, som stekefett osv. Bruker litt melange til hver middag. En fugl hvisket meg i øret og sa at melange (aka margarin) IKKE er godt for kroppen på noen som helst måte og at det er noe av det mest usunne man kan få i seg???? Ok, hva skal jeg da bruke i sauser for eksempel? Bytter jeg ut melange med meierismør for eksempel i sausen til kjøttkakene smaker det G.R.U.S.O.M.T. Til og med 3 åringen her i hus syns det smakte forferdelig her en dag jeg prøvde det. Smakte jo ikke slik som det skulle i det hele tatt. Bruker du melange når du lager mat? Anonymous poster hash: 851e1...0d1 Nei, mange år siden jeg har brukt det. det var min mors generasjon som var storforbrukere av det. Margarin er billig å fremstille. Det er fabrikklaget. Så at det er gult, skyldes ikke kua. Det er tilsetninger i det også. Og det er slett ikke bra for kroppen. Det ble laget den gangen landet manglet smør. Det var det som laget den første bølgen av hjertepasienter her i landet, sammen med helmelken de drakk. Skal du bruke smør, så er meierismør det beste. Vi bruker det til steking av fisk,baking. Du får også en annen smak. Eller bruker vi olje. Ikke kaldpresset Anonymous poster hash: f12fb...c64
skrue Skrevet 24. januar 2014 #15 Skrevet 24. januar 2014 Så at det er gult, skyldes ikke kua. Det er tilsetninger i det også. Og det er slett ikke bra for kroppen. Anonymous poster hash: f12fb...c64 Bruker ikke mye maragrin selv, men skulle gjerne se dokumentasjon som underbygger en slik påstand. Har du det?
Celtic Heart Skrevet 24. januar 2014 #16 Skrevet 24. januar 2014 Hva jeg bruker kommer an på om jeg lager mat hjemme eller på jobb og hva jeg har tilgang på. Og ikke minst kommer det an på hva jeg skal lage. På jobb er alle sausene mine glutenfrie, ergo bruker jeg ikke fett i det hele tatt. Hjemme bruker jeg mest melange, men enkelte sauser som sandefjordsmør lages på meierismør. Både på jobb og hjemme bruker jeg olje til steking, bortsett fra til fisk som er vendt i mel, der bruker jeg melange. På jobb baker jeg med usaltet smør, hjemme med melange eller meierismør. Kunsten er å ha i lite fett når man steker, ikke drukne panna i fett som mange gjør. Hva som gjør mat usunt er mengden du spiser av den. 1 hamburger 1 gang i mnd er ikke usunt, men det er heller ikke sunt å leve på frukt og grønnsaker i en hel måned.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #17 Skrevet 24. januar 2014 På jobb er alle sausene mine glutenfrie, ergo bruker jeg ikke fett i det hele tatt. ?? Har du misforstått hva gluten er?Anonymous poster hash: 8e6ea...598
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #18 Skrevet 24. januar 2014 Bruker margarin, den billigste jeg har funnet er en til 7 kr på rema, kan både brukes til matlaging og på brødskiva. Anonymous poster hash: 6933e...7d1
Celtic Heart Skrevet 24. januar 2014 #19 Skrevet 24. januar 2014 ?? Har du misforstått hva gluten er?Anonymous poster hash: 8e6ea...598 Nei, har nok ikke det, forklarte bare fryktelig dårlig. Når du lager saus smelter du smør og har i mel, altså en roux, før du har i væske. Ved glutenfri saus så koker man jo opp væsken og toppjevner med maizena. Dermed blir det jo for meg en selvfølge at så lenge jeg tar vekk melet så er fettet en overflødig ingrediens og brukes ikke.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2014 #20 Skrevet 24. januar 2014 Nei, har nok ikke det, forklarte bare fryktelig dårlig. Når du lager saus smelter du smør og har i mel, altså en roux, før du har i væske. Ved glutenfri saus så koker man jo opp væsken og toppjevner med maizena. Dermed blir det jo for meg en selvfølge at så lenge jeg tar vekk melet så er fettet en overflødig ingrediens og brukes ikke. Skjønner, men smøret gjør jo mye for smaken da. Anonymous poster hash: 8e6ea...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå