Gå til innhold

Hva betyr dette i skattelistene? Fikk litt sjokk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart ferdig med en utdanning, og er i praksis nå. Jeg vet at denne utdanningen ikke gir noe bra lønn, men fikk litt sjokk når jeg sjekket de som jobber på arbeidsplassen jeg er i praksis på i skattelisten..

De fleste ligger på rundt 302 000 inntekt og 102 000 utlignet skatt.

Synes dette var sjokkerende lite, og tenker at jeg like godt kunne latt være å ta en utdanning og like vel fått samme lønn mange andre steder... (Dette er ikke en utdanning jeg drømmer om, vet at inntekt ikke er alt). Skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg som enslig i dette samfunnet en gang, men så dårlig inntekt.

For å få det korrekt: Man plusser inntekt og utlignet skatt for å se årsinntekt ikke sant?

Anonymous poster hash: 8961f...1d3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt usikker faktisk. Nå må man jo logge seg inn, så vanskelig for meg å dobbeltsjekke ved å søke på emg selv, men ville vel kanskje tro at inntekt er brutto.

302.000 utbetalt iløpet av året er jo ikke så dårlig. Det er jo rundt 25.000 utbetalt i mnd, og det klarer du ikke i så mange jobber uten utdanning.

Hvis det er slik jeg tenker, så er det inntekt -(minus) skatt som er hva du får utbetalt i løpet av året. altså 200.000 i året, rundt 17.000 i mnd.

Men som sagt, så vet jeg ikke hvordan listene viser inntekt, om det er brutto eller netto.

Skrevet

Inntekt i skattelistene er etter fradrag; Renter, minstefradrag mm.

Anonymous poster hash: 030a1...35c
  • Liker 4
Skrevet

Inntekt i skattelistene er etter fradrag; Renter, minstefradrag mm.

Hva mener du med dette? (Jeg later ikke som jeg er dum), men jeg skjønner det ikke..

Skrevet

Det står som regel mye mindre enn reelt beløp der. Flere jeg kjenner står oppført med ca 320 000 - 350 000 i skattelistene, men samtlige tjener i realiteten 460 000 - 500 000.

Anonymous poster hash: 4e0f9...d2e

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hva mener du med dette? (Jeg later ikke som jeg er dum), men jeg skjønner det ikke.. Anonymous poster hash: 8961f...1d3

Hva er det du ikke skjønner? 302000 + rentefradrag , minstefradrag evt andre fradrag. Kommer fort opp i over 400000...

Endret av lulle
  • Liker 3
Skrevet

Hva mener du med dette? (Jeg later ikke som jeg er dum), men jeg skjønner det ikke..

For å få vite riktig brutto lønn må en vite hva vedkommende har i fradrag på selvangivelsen. Så hvis en person tjener 650 000 kan det f.eks stå bare 390 000 i skattelistene inntekt etter fradrag.

• Liker 6
Skrevet

jeg står oppført med under halvparten av det jeg faktisk har brutto. Pga. mye lån blant annet.

google skattelister bruttoinntekt så får du opp mye lurt og måter å regne det ut på.

Anonymous poster hash: 18ddb...f0b
  • Liker 2
Skrevet

Aha.. Hvis jeg tjener 500 000 kr i året, men betaler 200 000 kr ned på lånet mitt i året, så står det at jeg tjener 300 000 kr i skattelisten?

Også betaler jeg 100 000 kr i skatt, så da står det at jeg har 200 000 kr i inntekt?

Skrevet (endret)

Nei det er ikke

Aha.. Hvis jeg tjener 500 000 kr i året, men betaler 200 000 kr ned på lånet mitt i året, så står det at jeg tjener 300 000 kr i skattelisten?

Også betaler jeg 100 000 kr i skatt, så da står det at jeg har 200 000 kr i inntekt?

Nei, det er ikke riktig. Det er låneRENTENE du får fradrag for - ikke det du betaler inn i avdrag.

Endret av Sissan1
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Brutto årslønn for en fra startinnlegget er ca 360 000 kroner.

Etter skatt får vedkommende utbetalt ca 260 000 i året.

Og pga feriepenger som utbetales skattefritt, og halv skatt i desember, kan du ikke bare dele dette på 12 for å få månedsutbetaling, regnestykket er litt mer komplisert enn det.

Endret av Sissan1
Skrevet

Lånerente

Nei det er ikke

Nei, det er ikke riktig. Det er låneRENTENE du får fradrag for - ikke det du betaler inn i avdrag.

Åja.. Jeg vet ikke hva avdrag er ift lånerente... Skjønner om du/dere blir irritert på meg nå.

Men uansett 300 000 inntekt på skattelisten er jo dårlig lønn. Ser jo at andre jeg søker på som har en annen jobb tjener bedre

Skrevet

Brutto årslønn for en fra startinnlegget er ca 360 000 kroner.

Ja, det er jo lite... Vil man ikke få samme lønn uten utdanning omtrent?

Skrevet

Man kan nok fint tjene 360 000 i året uten høyere utdanning, etter noen års erfaring.

Men da må man kanskje vite forskjell på låneavdrag og lånerente (IKKE for å være frekk).

Når du har et lån, beregner banken rente på dette. Dersom du betaler denne renten til banken, slipper du å skatte av de pengene du tjente som går til renter.

Dersom du betaler mer til banken enn selve rentene, kalles det avdrag. Avdrag gjør at lånet blir mindre, og man kan tenke på det som sparing. Det får man ikke skattefradrag for. Penger du tjener som du bruker til å betale avdrag, må du altså først betale skatt på.

• Liker 1
Skrevet

Man kan nok fint tjene 360 000 i året uten høyere utdanning, etter noen års erfaring.

Men da må man kanskje vite forskjell på låneavdrag og lånerente (IKKE for å være frekk).

Når du har et lån, beregner banken rente på dette. Dersom du betaler denne renten til banken, slipper du å skatte av de pengene du tjente som går til renter.

Dersom du betaler mer til banken enn selve rentene, kalles det avdrag. Avdrag gjør at lånet blir mindre, og man kan tenke på det som sparing. Det får man ikke skattefradrag for. Penger du tjener som du bruker til å betale avdrag, må du altså først betale skatt på.

Ja, nå forstår jeg. Var det jeg trodde også, men skjønte bare ikke helt i forhold til skatten og inntekten på skattelisten. Tusen takk :)

Skrevet

Takk! :)

Et annet tips for å skjønne utregningen: se på din egen selvangivelse - det er tallet som står under posten "sum grunnlag for inntekts- og formueskatt" nederst som kommer i skattelisten :)

Gjest Blomst83
Skrevet

Jeg er snart ferdig med en utdanning, og er i praksis nå. Jeg vet at denne utdanningen ikke gir noe bra lønn, men fikk litt sjokk når jeg sjekket de som jobber på arbeidsplassen jeg er i praksis på i skattelisten..

De fleste ligger på rundt 302 000 inntekt og 102 000 utlignet skatt.

Synes dette var sjokkerende lite, og tenker at jeg like godt kunne latt være å ta en utdanning og like vel fått samme lønn mange andre steder... (Dette er ikke en utdanning jeg drømmer om, vet at inntekt ikke er alt). Skjønner ikke hvordan jeg skal klare meg som enslig i dette samfunnet en gang, men så dårlig inntekt.

For å få det korrekt: Man plusser inntekt og utlignet skatt for å se årsinntekt ikke sant?

Hvorfor tar du den da?

Skrevet

Hvorfor tar du den da?

Fordi jeg ble stresset og bare startet på noe. Kunne jeg valgt på nytt hadde jeg selvfølgeig aldri gjort det samme.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...