Gå til innhold

Har ikke økonomi til å forsørge meg og barnet mitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fast stilling på drøye 50%, å kan igrunnen ikke jobbe mer pga kronisk sykdom. Jeg kan ikke jobbe mer enn 2-3 dager etter hverandre før jeg må ha 1-2 dager hvile.

Jeg har et barn som jeg er alene om omsorgen for. I tillegg er jeg samboer, men skal flytte fra samboer.

Med en lønnsutbetaling på 13-14000,- i mnd, ser jeg at jeg ikke har økonomi til å flytte da jeg ikke vil klare å betjene en husleie, strøm, forsikringer, mat og div. på dette.

Selvsagt kunne jeg tenke meg å jobbe 100%, men helsen tillater ikke det. Hva gjør jeg da? Jeg tror ikke jeg har krav på bostøtte da jeg tjener akkurat litt for mye, ihvertfall i følge bostøtte kalkulatoren. Men den regner bare ut antall personer i husstanden å tar ikke hensyn til barn.

Anonymous poster hash: 09258...0af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med nav.
Kan hende du har mulighet til å søke overgangsstønad, stønad til barnetilsyn eller aap.

Du sier du skal flytte. Prøv å finne en så billig hybel/leilighet som mulig. Det er lurt å sette inn annonse selv på finn.no, så kan folk kontakte deg istedet for at du skal kontakte folk selv og få avslag på avslag på avslag bare fordi du er alenemor (been there, done that. Som alenemor stiller du nederst på rangstigen, spesiellt på leiemarkedet).

Du sier du har forsikringer. Om mulig ville jeg ha kutta ut disse hvis det er snakk om mye penger.

Kutt ut alle unødvendige ting ( som f.eks røyk, alkohol, sminke, nye klær ofte (unntaket er klær til barnet som er nødvendig), blader, kafe og restaurantbesøk, kino o.s.v).

Jeg har selv greid meg på kun ca. 13500 kr i måneden. Etter at regningene var betalt satt jeg igjen med 1250 kr til mat og husholdningsartikler og annet. Hardt, men må man så må man.

Anonymous poster hash: c3642...6ee
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror du har krav på bostøtte - prøv bostøttekalkulatoren en gang til, og regn kun med deg og ditt barn.

Tror du har krav på noe om du skal forsørge og bo alene med barn.

Anonymous poster hash: 77bcf...09c
Skrevet

Først og fremst, tusen takk for at dere ikke hylte opp om å varsle BV, men heller kom med konstruktive svar. Er enkelte som gjør det med en gang her på KG å tror at det er løsningen på alt :)

Snakk med nav.
Kan hende du har mulighet til å søke overgangsstønad, stønad til barnetilsyn eller aap.

Du sier du skal flytte. Prøv å finne en så billig hybel/leilighet som mulig. Det er lurt å sette inn annonse selv på finn.no, så kan folk kontakte deg istedet for at du skal kontakte folk selv og få avslag på avslag på avslag bare fordi du er alenemor (been there, done that. Som alenemor stiller du nederst på rangstigen, spesiellt på leiemarkedet).

Du sier du har forsikringer. Om mulig ville jeg ha kutta ut disse hvis det er snakk om mye penger.

Kutt ut alle unødvendige ting ( som f.eks røyk, alkohol, sminke, nye klær ofte (unntaket er klær til barnet som er nødvendig), blader, kafe og restaurantbesøk, kino o.s.v).

Jeg har selv greid meg på kun ca. 13500 kr i måneden. Etter at regningene var betalt satt jeg igjen med 1250 kr til mat og husholdningsartikler og annet. Hardt, men må man så må man.

Er selvsagt på jakt etter billigst mulig bolig, å vi trenger ikke store plassen. Veldig godt tips det med egen annonse på finn, takk, skal prøve det :)

Ellers drikker jeg ikke alkohol, klær kjøper jeg ekstremt sjeldent, bruker minimalt med sminke, men er på sluttern med røyk nå ;)

Barnet er for gammelt til at jeg har krav på noen stønader der - annet enn bidrag.

Jeg tror du har krav på bostøtte - prøv bostøttekalkulatoren en gang til, og regn kun med deg og ditt barn.

Tror du har krav på noe om du skal forsørge og bo alene med barn.

Anonymous poster hash: 77bcf...09c

Prøvde bostøttekalkulatoren, å der var det kun antallet personer i husholdningen som skulle noteres, ikke alder på ev. barn eller antall barn.

Er kanskje annerledes på et søknadsskjema?

Skrevet

Dersom du er syk er det vel mulig du burde søke AAP?

Anonymous poster hash: e515d...e75

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er syk, må du gå til legen. Høre hva legen kan hjelpe deg med, om dere kan søke om AAP.

Ellers søk bostøtte, verste som skjer er at du får nei. Ellers hør med nav hva de kan hjelpe deg med.

Skrevet

Har du 50 % nedsatt arbeidsevne pga kronisk sykdom skal du søke på 50 % uførestønad - denne skal dekke inn inntektstapet ditt siden du ikke har helse til å jobbe full tid.

Bestill en legetime og ta det opp snarest, sånn at du får hjulene igang. Litt avhengig av hvor godt utredet og dokumentert du alt er kan det være en prosess som tar tid å komme gjennom. Du bør klare å unngå AAP, siden det er for å avklare arbeidsevne for mennesker som er i sykemelding - mens du er jo faktisk i jobb.

Stå på - velferdssystemet vårt er til for folk i din situasjon! :hug:

Anonymous poster hash: f2e2f...9d2
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal staten kaste bort penger på å teste ut arbeidsevnen til en person som faktisk er i 50 % jobb?

• Liker 1
Skrevet

Om du ikke kan jobbe mer enn 50% pga sykdom så må du jo få ufør for de resterende 50%. Det skulle du jo hatt for lenge siden. Men du må jo ta tak selv, du kan ikke forvente at slikt blir kastet etter deg.

Anonymous poster hash: 0b31a...ea0
  • Liker 1
Skrevet

Snakk med nav.

Du må ikke finne på å kutte forsikringene dine. Du kan ta en ringerunde og høre om noen har bedre tilbud til deg, men å stå uten forsikring kan blir en svært dyr og kjip affære dersom uhellet er ute

Anonymous poster hash: 98410...1d1

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal staten kaste bort penger på å teste ut arbeidsevnen til en person som faktisk er i 50 % jobb?

Nå er ikke jeg ekspert på slikt, men det er da vel ofte slik at det tar lang tid før man får innvilget varig ufør, og da må hun jo ha noe i mellomtiden.

Anonymous poster hash: 0b31a...ea0

Skrevet

De kan teste restarbeidsevnen eller om HI er såpass dårlig at hun kvalifiserer til 50% ufør

Anonymous poster hash: 98410...1d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg støtter de som sier at du må ta opp dette med legen din. Om du ikke kan jobbe fullt pga sykdom, er det mulig at du kan kvalifisere til diverse stønader.

Likevel må jeg si at jeg ikke helt ser problemet med inntekten din? 14 000 i måneden må da være nok, et barn koster da ikke så mye? Jeg har rundt 11 000 i måneden, og har råd til å spare. Kjøp rimelig mat, handle klær på salg eller i bruktbutikk (eller kanskje du kan arve fra noen). Spar strøm, slutt med unødvendig "luksus" som røyk og alkohol. Velg rimelige produkter og spar der du kan. Med de rette prioriteringene ser jeg ikke hvordan du ikke skal få ting til å gå rundt med den inntekten.

Anonymous poster hash: fb185...1ff
Gjest Passing by
Skrevet

Det tenkte jeg også på, har du en kronisk sykdom som gjør at du ikke kan jobbe mer enn 50 % så har du vel krav på aap eller delvis uførestønad. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen og deretter NAV.

• Liker 1
Skrevet

Har fast stilling på drøye 50%, å kan igrunnen ikke jobbe mer pga kronisk sykdom. Jeg kan ikke jobbe mer enn 2-3 dager etter hverandre før jeg må ha 1-2 dager hvile.

Jeg har et barn som jeg er alene om omsorgen for. I tillegg er jeg samboer, men skal flytte fra samboer.

Med en lønnsutbetaling på 13-14000,- i mnd, ser jeg at jeg ikke har økonomi til å flytte da jeg ikke vil klare å betjene en husleie, strøm, forsikringer, mat og div. på dette.

Selvsagt kunne jeg tenke meg å jobbe 100%, men helsen tillater ikke det. Hva gjør jeg da? Jeg tror ikke jeg har krav på bostøtte da jeg tjener akkurat litt for mye, ihvertfall i følge bostøtte kalkulatoren. Men den regner bare ut antall personer i husstanden å tar ikke hensyn til barn.

Vel, for det første må du, som flere påpeker, starte maskineriet mot 40-50% ufør.

For det andre er 13-14.000 i mnd mer enn nok for deg og et småbarn de 2-3 årene maskineriet vil ta. 3.000 i mat, 500 i klær, 500 i fritid (til barnet), 500 kr til lege/tannlege, 500 kr til telefon/internett. Da har du igjen 8-9.000 til husly, forsikring og strøm. Duger helt supert.

Anonymous poster hash: e262f...211

Skrevet

Når er barna så gamle at msn ikke mottar stønader lengre?

Anonymous poster hash: b1dc7...348

Skrevet

Hvorfor i himmelens navn får dere unger når dere ikke klarer å forsørge dem!??

Anonymous poster hash: dea4f...216
  • Liker 4
Skrevet

Du har en sykdom som tilsier at du ikke kan jobbe mere,men da får du vel 50 uførep? Du må snakke med nav.

Anonymous poster hash: d6ca3...bb0

Skrevet

Vet du nøyaktig hva som kommer til å skje deg de neste 10-20 årene? Ingen planlegger å komme i en slik situasjon, men noen ganger endrer livet seg gitt.

Hvorfor i himmelens navn får dere unger når dere ikke klarer å forsørge dem!??

Anonymous poster hash: dea4f...216

Anonymous poster hash: d1d57...c43

Skrevet

Hvis du er 50 % ufør skal du jo ha uførepensjon...

I tillegg som alenemor får man dobbel barnetrygd, så det blir en 1000lapp. Og 13.000 er lønna di? Du får vel barnebidrag i tillegg? Om det ikke er en far inni bildet er jo denne på minst 1500 kr.

Hvor gammel er ungen? Du kan få overgangsstønad opp til en viss alder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...