@lfa Skrevet 21. mai 2004 #1 Skrevet 21. mai 2004 Forrige uke fikk jeg endelig komme til intervju etter en lang periode med avslag etter avslag på søknader. Selve intervjuet synes jeg gikk helt greit og veldig mye bedre enn forventet, men det jeg stusser litt på og har irritert meg over i etterkant, var alt fokuset på de negative sidene ved en eventuell ansettelse av meg. :o 1. Jeg har barn (som kan bli sykt sånn som alle andre barn) 2. Jeg har en samboer som mest sansynlig skal begynne å jobbe offshore igjen (da har jeg plutselig ingen barnevakt på kveldstid/natt) 3. Jeg må pendle et lite stykke (ikke så langt i mine øyne, men veldig langt i følge vedkommede som foretok intervjuet) Jeg synes ikke det å ha barn burde slå negativt an, men intervjuer fokuserte veldig mye på disse punktene. "Problematikken" rundt pendlingen begynte vedkommede allerede å fokusere på i telefonen dagen før intervjuet. Her jeg bor, er det faktisk flere hundre mennesker som pendler den samme strekningen. Jeg argumenterte selvfølgelig mot og gav intervjuer mange saklige punkter som burde motbevise de oppfatningene h*n hadde, men jeg regner ikke med at jeg får noen jobb i det firmaet. Hva er egentlig vitsen i å få meg inn på et intervju når det kommer tydelig frem at de heller vil ha en person som ikke har barn, er singel og bor nærme arbeidsstedet? Jeg satt i 40 minutter og snakket, svarte på spørsmål og argumenterte til min fordel, men svar på noen av mine spørsmål kunne jeg ikke få, fordi intervjuer tydeligvis kun var der for å holde selve intervjuet, og ikke hadde noen som helst kunnskaper om selve stillingen og hva den innebar. :klø: Er dette vanlig praksis under intervju? (jeg har aldri vært på ordentlig jobbintervju før dette og har ingenting å sammenligne med) Eller kunne det være en slags taktikk intervjuer hadde for å se hvor interessert jeg faktisk var i den stillingen? Jeg har overanalysert hele intervjuet inne i hodet, men kommer ikke frem til noen løsning. Så derfor lurte jeg bare på om det er noen andre som har vært borte i noe lignende eller har en lignende fremgangsmåte under et intervju av en arbeidssøker?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mai 2004 #2 Skrevet 21. mai 2004 Hørtes rart ut for meg også, men som du sa selv så kan det nok hende at du overanalyserte litt. Hvis jeg skulle ansette noen, og jeg hadde valget mellom en med barn som bodde langt unna og en mann som jobbet offshore, og en singel, barnløs person som bodde fem minutter unna, så ville jeg nok valgt sistemann, men jeg hadde ikke kverulert 40 minutter i telefonen med den første...
@lfa Skrevet 21. mai 2004 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2004 Det var selve intervjuet som varte i 40 minutter. Pendleavstanden er foressten ca. 45 minutter en vei (helt normalt for en som bor her jeg bor).
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mai 2004 #4 Skrevet 21. mai 2004 Jeg har også lang vei til jobben, og jeg merker at det faktisk kan være et problem av og til - spesielt uten bil. Det er helt normalt her jeg bor å pendle til jobben, i og med at det ikke er så mange arbeidsplasser å skryte av i nærområdet, hvis du ikke er bonde og eier din egen gård. Men tilbake til intervjuet ditt, nei, det er ikke normalt å fokusere så mye på det negative! Det synes jeg var uprofesjonelt av intervjuer.
Loolaa Skrevet 21. mai 2004 #5 Skrevet 21. mai 2004 Synes det hørtes litt rart ut, ja. Men kanskje det var taktikk fra intervjuer for å se hvordan du håndterer stress/konfrontasjoner og hvordan du er til å argumentere. Hvis du ikke får jobben, burde du iallfall ringe og spørre om årsaken til det. Hvorvidt du har barn, mann i offshore eller bor langt unna skal vel ikke spille noen rolle for hvorvidt du får en jobb. Klag til likestillingsombudet (eller noen?) hvis du har mistanke om diskriminering.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mai 2004 #6 Skrevet 21. mai 2004 Klart det har noe å si for hvor fleksibel du er, hvis det er viktig i jobben.
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #7 Skrevet 21. mai 2004 Det med pendling er viktig for mange. Jeg synes ikke det er rart at de vil foretrekke en som bor nærme jobben. En som har lang reisevei kan bli fortere lei og se seg om etter noe annet. At de fokuserte så mye på det er vel fordi du er veldig interessant, men de trenger å vite hvordan du vil takle alt "stresset" du vil oppleve utenom jobben for å få til jobben...
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #8 Skrevet 21. mai 2004 Det kan være at det er viktige punkt for dem, og det kan være at de bare tester deg. Jeg var på intervjuteknikkurs her for en liten stund siden. Der fortalte en fra næringslivet at de gjerne spurte unge kvinner om de planla graviditet - nei, de har ikke lov til å spørre. Nettopp derfor gjorde de det - for å se hvordan du taklet en uventet situasjon.
Gjest Tristessa Skrevet 22. mai 2004 #9 Skrevet 22. mai 2004 Så vidt jeg vet er det ikke forbudt å spørre kvinner om de planlegger å bli gravide i nærmeste fremtid under jobbintervju. Men helt snilt er det likevel ikke.
Diva Skrevet 22. mai 2004 #10 Skrevet 22. mai 2004 Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror faktisk ikke det egentlig er lov å spørre om dette. Ikke det at DET hindrer folk i å spørre om det da.... Men man får lov til å velge å ikke svare på slikt, har jeg hørt :-?
Veronal Skrevet 22. mai 2004 #11 Skrevet 22. mai 2004 Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror faktisk ikke det egentlig er lov å spørre om dette. Ikke det at DET hindrer folk i å spørre om det da.... Men man får lov til å velge å ikke svare på slikt, har jeg hørt :-? Det er faktisk ikke ulovlig å spørre. Men det kan ikke kreve et svar.
LilleBille Skrevet 22. mai 2004 #12 Skrevet 22. mai 2004 Men svarer du ikke .. så svarer du jo på en måte likevel.. - og det blir hvertfall negativt. Og 40 min. reisevei til jobben... det er vel vanlig for de aller fleste.. For oss som bor i forstedene til Oslo .. tar det vanligvis 45-60 minutter - selv om det ikke er mer enn et par mil.. og turen kan gjøres unna på 20 minutter i bil når det ikke er rush..
Gjest Hillary.. Skrevet 22. mai 2004 #13 Skrevet 22. mai 2004 De aller fleste jeg har blitt intervjuet av (og det er noen) har virket utrolig lite forberedt - og kvalmende like etterhvert... Noen kjører strategi, og da blir dte til tider hysterisk ... kanskje du var utsatt for noe sånt. Selv har jeg blant annet en gang blitt tatt med inn på et veldig lite rom og en annen gang hatt en mann i femtiårene som bare var der for å stirre på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå