Atlas1992 Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Spør av nysgjerrighetens skyld! Hva gjør dere i hjemmet? Hvem tar seg av husarbeid, matlaging, klesvask etc.? Her hos oss er det bestemt (av mannen) at det å holde huset er en damejobb, og hver gang jeg sier imot får jeg "værsågod dra meg ut å klippe plenen" hehe. Hva synes dere? Er litt likestilling på disse punktene utrolig mye å be om?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Vi gjør 50/50.. Han både støvsuger, vasker do, bretter klær og skifter sengtøy Anonymous poster hash: 3bf79...43a
kalinka85 Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Ja likestilling betyr faktisk at du også må ut å gjøre de tunge tingene. Du kan ikke forvente "likestilling" inne, mens mannen din i tillegg skal ta alt utendørs! 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Jeg gjør alt.Rydder,vasker,lager mat og vasker klær. Han bare roter, spiser og kaster klærne på gulvet. Anonymous poster hash: 5527d...699 3
Atlas1992 Skrevet 22. januar 2014 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2014 Har ingenting imot å klippe plen, male hus osv jeg, noe han også vet men liker å ta opp fordet. Men mener dette er mer "sommerjobber" mens det å ha orden i huset er mer en helårsjobb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Jeg gjør alt.Rydder,vasker,lager mat og vasker klær. Han bare roter, spiser og kaster klærne på gulvet. Anonymous poster hash: 5527d...699 Samme her.. Anonymous poster hash: 595ba...8a4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Jeg skulle heller bytta dekk, klipt plenen, måka snø og slike "manneting" som man ikke gjør så ofte, enn å slave med ALLE døgnets måltider HVER dag, ta oppvasken HVER dag, vaske klær HVER dag(i alle fall om man har små barn), og rydde alle husets rom HVER dag, og vakse, støvsuge, tørke støv, bade, mate og få unga i seng, opp av seng, i barnehage/skole, til lege osv. I'd trade any day:P Men for å svare på spørsmålet; vi bor i borettslag så ingen snømåking eller plenklipping, bil eller barn har vi heller ikke, så vi gjør nok ganske likt. Dog litt ulike ting. Jeg er litt flinkere til å lage mat(ikke at jeg er noen mesterkokk akkurat), så jeg lager i større grad mat, pluss at jeg er litt finere på hva jeg putter i meg. Og jeg har flere litt mer delikate klær så jeg vasker som regel klær, men han hjelper meg alltid å henge opp. Ellers går det nå ganske jevnt. Kan også fint be ham om å gjøre noe om det er noe ekstra:) Han små-rydder mye mer enn meg da, og er flinkere til å ta oppvaksen:) Og skifte på senga fordi det er så jævla trangt innpå der! Anonymous poster hash: cd702...35f 6
Gjest Chloe87 Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Jeg gjør alt, men han lager mat ofte.
skreppamedleppa Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Han er heldigvis ikke en av de som etter å ha skifta hjul på bilen to ganger i året og stusset gresstustene 3-4 ganger om sommeren kommer inn og klapper seg stolt på skulderen og sier "godt jobba", for så å deise ned på ræven til neste vår. Han gjør ganske mye både ute og inne.. Han lager all mat, vasker badet, støvsuger og vasker gulv annenhver gang, av og til setter han på en klesvask selv om dette for det meste er mitt domene, så har han litt gangsyn han ser om noe bør bli gjort som å ta ut søppel, små rydding etc.. Jeg tar oppvasken, vasker badet, støvsuger og vasker gulv annen hver gang. Ute så gjør vi det meste sammen, planter blomster, raker løv, gressklipping, snømåking, det blir litt sånn hipp om happ hvem som gjør det så lenge det blir gjort. Men nå skal det sies at vi ikke har barn og ingen av oss har støv på hjernen, noe som muligens gjør det litt lettere. Men uansett en hver man bør kunne klare å skjønne at snømåking, dekkstift på bil, gressklipping ikke utgjør en halv prosent av den tid og innsats det tar å lage middag, støvsuge, vaske, ta seg av barn og de hverdagslige sysler.
Snurrebart Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Han gjør det meste av handy-arbeid (tungt arbeid som jeg fysisk ikke kan gjøre). Jeg tar meg av klesvask, han vasker badet, jeg rydder soverommet, han tar seg av datarommet/gjesterommet, jeg tar stua, vi deler på dyrestell, han lager mest mat, kjøkkenet er felles ansvar. Hagen er mest hans, fordi han liker det best (knøtt liten hage uansett). Jeg har derimot det store overblikket og må delegere oppgavene, men han gjør de. Jeg har gjort det meget klart at jeg er ikke noen husmor Men det fungerer bra. Han er mer ryddig enn meg, så han rydder bra når han først starter. Vi jobber begge 100% så det skulle bare mangle at vi deler på oppgavene i hjemmet. En hver sjåvinistisk mann får juling hos meg 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #11 Skrevet 23. januar 2014 Har ingenting imot å klippe plen, male hus osv jeg, noe han også vet men liker å ta opp fordet. Men mener dette er mer "sommerjobber" mens det å ha orden i huset er mer en helårsjobb Jeg føler det dukker opp 4 sånne tråder i uken som omhandler menn som ikke tar sin del av arbeidet. Og da spør jeg deg: Hvorfor i helvete godtar du det??? Det er faktisk ikke verre enn så sette ned foten så hardt at det ikke vil bli en diskusjon. En ting er at jeg blir forbanna på de mennene som faktisk driter i alt av husarbeid og barnestell, men jeg blir like forbanna på dere damer som faktisk lar det skje!!! SETT KRAV!! Det er faktisk ikke så vanskelig. Nekt å godta noe mindre enn at dere deler. Det skulle bare mangle. Ikke gi deg. Og for å svare på spørsmålet: Her deler vi 50/50 og gjør mye av husarbeid og matlaging sammen. Det gjorde og gjør mine foreldre også. Anonymous poster hash: e2f1b...ac7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #12 Skrevet 23. januar 2014 Nå har jeg lest den andre tråden din ts, og jeg har bare en ting å si: Kvitt deg med denne kontrollerende mannssjåvinisten som behandler deg som søppel! Han fortjener deg ikke. Anonymous poster hash: e2f1b...ac7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #13 Skrevet 23. januar 2014 Jeg gjør alt, vasker, rydder, lager mat, støvsuger, handler... Men han vasker doskålen da, for det klarer ikke jeg. På den andre siden betaler han alle regningene og i tillegg kjøper masse gaver til meg året rundt :D så jeg er dritfornøyd og det er han også. Vi er gift, og venter barn nå neste uke.Anonymous poster hash: 7a809...47b
skruf Skrevet 23. januar 2014 #14 Skrevet 23. januar 2014 (endret) Han støvsuger, vasker gulv, skifter på sengene, rydder etter middagen, klipper plen og ordner med bilen. Jeg gjør egentlig resten.. Planlegger middager (ukeshandler), skriver handleliste, lager mat og baker det som skal bakes, rydder, vasker bad, tørker støv, vasker klær, legger sammen klær, putter i skapene, stryker skjortene hans, ordner med husdyra, organiserer hverdagene (har to barn som er aktive, skole, og alt som hører det til)..og sikkert litt til som jeg ikke kommer på i farta.. Av og til så lager han middag, men det begrenser seg litt da matlaging ikke er hans sterkeste side. Han er god på å steke biff, grille kjøtt om sommeren, lage gyros og steke ferdigpizza. Edit; Regninger og det økonomiske tar vi felles. Bruker å sette oss ned sammen regelmessig og gå over det. Endret 23. januar 2014 av Pomperipossa
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #15 Skrevet 23. januar 2014 Vi gjør alt begge to i grunn. Bortsett fra å lage mat, det er det jeg som står for. Men det er fordi jeg elsker å lage mat. Men vi begge vasker klær, rydder, vasker gulv osv. Han er dritgod på å vaske bad, så det pleier han å gjøre. :D Har bodd med en som burde ha levd på 50-tallet, hvor kjerringa skal gjøre alt og ungene bare er i veien. "Hysj, far skal sove middag." *grøss* I tillegg krevde han at jeg også skulle klippe gress, klippe trær, skifte dekkene mine selv osv. Og siden jeg ikke liker å være avhengig av noen for å få noe gjennomført, så gjorde jeg dette også. Nyttig erfaring, for all del. Jeg er relativt selvgående på alt et hus innebærer av plikter og arbeid. Men det forholdet ble ikke spesielt gammelt. Nå føler jeg at vi har en fin fordeling på det meste. Og vi krangler aldri om sånne ting. Anonymous poster hash: 5dd9b...9c3
Gjest Passing by Skrevet 23. januar 2014 #16 Skrevet 23. januar 2014 Jeg er alene så jeg gjør alt. Da jeg hadde en mann i huset så delte vi på oppgavene, ikke faste oppgaver eller fast 50/50 deling, det varierte hvem som gjorde mest i perioder. Vi var mer opptatt av at ting ble gjort enn av hvem som gjorde oppgaven. Det er mye kjedelig arbeid i huset, syns jeg, og da er det greit å dele på det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #17 Skrevet 23. januar 2014 Spør av nysgjerrighetens skyld! Hva gjør dere i hjemmet? Hvem tar seg av husarbeid, matlaging, klesvask etc.? Her hos oss er det bestemt (av mannen) at det å holde huset er en damejobb, og hver gang jeg sier imot får jeg "værsågod dra meg ut å klippe plenen" hehe. Hva synes dere? Er litt likestilling på disse punktene utrolig mye å be om? Jeg er mann og tar 90% av husarbeid osv. Det er fordi jeg er hjemme for det meste av tiden. Hun jobber til kjipe tider pluss andre faktorer som spiller inn. Det er helt greit og en rettferdig fordeling. Men det skjer på min måte....hehe Anonymous poster hash: 365ff...d1b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #18 Skrevet 23. januar 2014 Spør av nysgjerrighetens skyld! Hva gjør dere i hjemmet? Hvem tar seg av husarbeid, matlaging, klesvask etc.? Her hos oss er det bestemt (av mannen) at det å holde huset er en damejobb, og hver gang jeg sier imot får jeg "værsågod dra meg ut å klippe plenen" hehe. Hva synes dere? Er litt likestilling på disse punktene utrolig mye å be om? Det er ofte to grunner til at menn slipper unna husarbeidet. 1. Kvinner lar dem slippe unna. 2. Kvinner ønsker ikke at ting blir gjort annerledes, og gjør ting "skikkelig" i følge dem selv. Ts, eksempelet ditt som å klippe plen -hvor ofte klipper man plen ? Maks en gang i uken fra mai og gjennom sommeren. Hvor ofte måker man snø, skifter dekk på bilen, leverer bil på service, maler hus osv osv? Min mening er at menn som ikke gjør det bør ta større del i arbeidsoppgavene hjemme. Kvinner bør vise større engasjement for mer praktiske ting som jeg nevnte. Dere får en ide dersom dere ser noen episoder av "sinnasnekkeren". Det er ikke sånn at mannen din kan velge å ikke gjøre husarbeid. Han må selv ta ansvar for å ha rene klær, handle mat, renhold hjemme osv. Det er en stor fordel å være i et parforhold og dele kjedelige ting som husarbeid. Det betyr at det blir enklere for dere begge. Så er det noen som utnytter og tar seg til rette og legger felles plikter over på sin kjære. Det som var en fordel for to, er nå blitt en kjempebelastning for en! - Fortell meg hvordan det viser omtanke og kjærlighet for en man skal være glad i. Hjemme hos oss deler vi på det meste. Den ene av oss er mer hjemme enn den andre, så da regulerer vi deretter. Rettferdig for begge Anonymous poster hash: 365ff...d1b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #19 Skrevet 23. januar 2014 Han hjelper til når jeg setter han i gang. Men er tydeligvis mitt ansvar å få ting i gang. Han mener han ikke ser at det er møkkete. Ofte tar jeg vask og støvsuging, hvis ikke jeg sier han skal gjøre det. ALLTID tar jeg klesvask. Han lager middag når han er hjemme til det (3 ganger i uka kanskje). Han lager så og si alltid kveldsmat til meg Anonymous poster hash: f1849...67c
Abligøye Skrevet 23. januar 2014 #20 Skrevet 23. januar 2014 (endret) . Endret 7. januar 2015 av Abligøye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå