Gå til innhold

Innkalt som vitne til straffesak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble påkjørt da jeg gikk over et gangfelt.Midt på lyse dagen. Er innkalt som vitne til straffesak mot vedkommende. Det jeg lurer på hva slags straff får man for sånt? Prøvde å google men jeg fant bare info om Carl I.Hagen.

Og en annen ting ,hva kan jeg forvente meg? Gruer meg veldig,hater å snakke foran store mengder mennesker.

Anonymous poster hash: 6b6bd...d0e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir spurt om hva du gjorde, og hva som skjedde. Det blir bare noen få personer i en sånn sak.

Anonymous poster hash: e96d8...699
  • Liker 2
Skrevet

Det spørs jo litt på forholdene rundt hendelsen, som fart og hvor uaktsom føreren var. Det skal mye til for at det blir ubetinget fengselsstraff uten at skadene er alvorlige eller farten høy, men det blir fort en klekkelig bot og kanskje tap av førerrett.

Saken er neppe av all verdens interesse for tilhørere, så du kan nok vente deg kun fagdommer, meddommere, aktor, forsvarer og tiltalte, litt avhengig av hvordan retten er satt. Altså ikke noe kjempeoppbud og ikke "store mengder mennesker". Du skal bare fortelle og eventuelt besvare spørsmål, og stemningen er som regel sivilisert og ikke det spor fiendtlig.

Anonymous poster hash: bf552...032
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

han mistet lappen på stedet men vet ikke hvor lenge han ikke får kjøre. Regner heller ikke med noen store straffer for han. Men jeg håper han ikke får lappen tilbake med det første.

Okei. flott. Holder med de menneskene i masse vis. Men jeg skal nok klare å håndtere det:)

Skrevet

Ja, skjønner at det kan være mange nok. Men tro meg, det er mange som er nervøse før de skal vitne, jeg vil nesten anta det gjelder de fleste. Dommerne er godt forberedt og vant til det, aktor er på din side og forsvareren vil selvsagt ikke pushe deg så mye i en sak som denne. Da fremstår bare klienten hans, som egentlig bør legge seg paddeflat, som en ufin og utakknemlig tulling. Det er sikkert ikke så kult å gå frem for å vitne der, men de har sett og hørt langt rarere enn det du kan finne på :)

Skrevet

Ja, skjønner at det kan være mange nok. Men tro meg, det er mange som er nervøse før de skal vitne, jeg vil nesten anta det gjelder de fleste. Dommerne er godt forberedt og vant til det, aktor er på din side og forsvareren vil selvsagt ikke pushe deg så mye i en sak som denne. Da fremstår bare klienten hans, som egentlig bør legge seg paddeflat, som en ufin og utakknemlig tulling. Det er sikkert ikke så kult å gå frem for å vitne der, men de har sett og hørt langt rarere enn det du kan finne på :)

Ja regner med de er vandt med saker som er langt skummlere å vitne i enn denne. Har allerede gitt min side av saken til politiet så de vet allerede hva jeg skal si vil jeg tro. Jeg bare håper de ikke stiller meg så mange spørsmål.

Gjest sophia21
Skrevet

Bra det går (forholdsvis?) bra med deg, og at det ble en sak! Ble også påkjørt da jeg gikk over veien på grønn mann (han kjørte på rødt), men han (eller hun) kjørte bare videre...var så fortumlet at jeg ikke tenkte på å ta nummeret. Synd, hadde sett at den også mistet lappen! Synes det blir stadig flere som kjører uten å tenke..vet ingenting om rettsaker, men ville bare gi min støtte :) Det går nok helt fint! :)

Skrevet

Bra det går (forholdsvis?) bra med deg, og at det ble en sak! Ble også påkjørt da jeg gikk over veien på grønn mann (han kjørte på rødt), men han (eller hun) kjørte bare videre...var så fortumlet at jeg ikke tenkte på å ta nummeret. Synd, hadde sett at den også mistet lappen! Synes det blir stadig flere som kjører uten å tenke..vet ingenting om rettsaker, men ville bare gi min støtte :) Det går nok helt fint! :)

Ja jeg overlevde jeg. Er sykemeldt enda. selv om det er en stund siden. Så det er noen tøffe dager. men går nå uten hjelpemidler.

Det er så frekt å bare kjøre videre! hvordan har folk samvittighet til det !? Heldigvis så stoppet han som kjørte på meg. Hadde han ikke gjort det hadde han kjørt på meg igjen siden jeg lå foran bilen og det var mange biler bak han.

Skrevet

Dommerne vet ingenting fra forklaringen din. I hovedforhandlinger i straffesaker har dommerne svært få dokument før saken starter, son regel bare bevisoppgave og tiltalebeslutningen.

Skrevet

Jeg ble banket opp på byen og ble kalt inn som vitne i den saken en stund etter. Politiet som anmeldte det, de var der og så det som skjedde.

Ble overrasket over hvor mye jeg ble hakket på i retten. Jeg var jo offeret og fortsatt føltes det som om jeg var den som hadde gjort noe galt. Vet ikke om det vil skje med deg, men greit å ha i bakhodet i tilfelle kanskje?

Anonymous poster hash: 752de...5ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...