Gå til innhold

Om barnet mitt blir født med rødt hår

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er en jente på 24 år som er 3 måneder på veg i svangerskapet mitt. Jeg har fra første dag av jeg fikk vite om graviditeten tenkt på en ting.. Jeg har vokst opp og blitt mobbet store deler av barndommen min for å ha rødlig/kobber-hår helt til jeg farget det mørkt når jeg var 14. Har mørk-grønne øyner og ingen fregner og blir veldig fort brun, er så rart for ingen andre i familien min har rødt hår og de andre 4 søskena mine har ikke antydning til rød-skjær i det hele tatt selv om vi har samme foreldre..

Men, tanken min er.. Barnefaren og kjæresten min har mørkeblondt hår, er bare så redd for at gutten/jenta mi skal vokse opp og bli "ginger" og gå gjennom det samme som meg. For NEI, jeg har ingenting i mot de med rødt hår siden jeg har det selv.. Men det er ikke til å legge skjul på at det er fordommer for det!

Noen som har vært i samme situasjon som meg som har tanker rundt det eller som vet om sjansene er store for det jeg tenker på?

Anonymous poster hash: 95181...164
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg er en jente på 24 år som er 3 måneder på veg i svangerskapet mitt. Jeg har fra første dag av jeg fikk vite om graviditeten tenkt på en ting.. Jeg har vokst opp og blitt mobbet store deler av barndommen min for å ha rødlig/kobber-hår helt til jeg farget det mørkt når jeg var 14. Har mørk-grønne øyner og ingen fregner og blir veldig fort brun, er så rart for ingen andre i familien min har rødt hår og de andre 4 søskena mine har ikke antydning til rød-skjær i det hele tatt selv om vi har samme foreldre..

Men, tanken min er.. Barnefaren og kjæresten min har mørkeblondt hår, er bare så redd for at gutten/jenta mi skal vokse opp og bli "ginger" og gå gjennom det samme som meg. For NEI, jeg har ingenting i mot de med rødt hår siden jeg har det selv.. Men det er ikke til å legge skjul på at det er fordommer for det!

Noen som har vært i samme situasjon som meg som har tanker rundt det eller som vet om sjansene er store for det jeg tenker på?

Har tenkt på det samme selv siden jeg er også er såkalt "ginger". Hele familien min (utenom pappa) er jo rødhåra, har fregner på mesteparten av kroppen og er veldig bleke.. Kanskje mer sjans for oss siden vi har flere tegn til å være skikkelig gingere om jeg kan si det på den måten....

Gjest Inferno
Skrevet

Oppdra ungen din til å gi en god faen i hva andre måtte mene. Problem løst.

• Liker 34
Skrevet

Det er mange genetiske regler for hvem som fødes med rødt hår, og mere kan leses her:

http://no.wikipedia.org/wiki/R%C3%B8dt_h%C3%A5r

Rødt hår er nydelig, og da spesielt men mørke varianten som er bronsjefarget. En lys og en mørk av vår rase har en tendens til å få barn med rødlig hår. Men det er nok genetikk bak dette også.

• Liker 3
Skrevet

Eneste jeg ønsker meg i verden er et barn med rødt hår. Det fineste jeg vet!

Jeg ønsker emg selv rødt hår også. har regner og grønne øyne ,mangler bare det røde håret. men jeg farger det :) har farget det rødt siden jeg fikk lov å farge håret. Aldri opplevd at noen har sagt noe annet enn at det fint. så jeg har ikke de assosiasjoner du har med rødt hår da.

Anonymous poster hash: bf971...dc7
  • Liker 7
Skrevet

Eneste jeg ønsker meg i verden er et barn med rødt hår. Det fineste jeg vet!

Jeg ønsker emg selv rødt hår også. har regner og grønne øyne ,mangler bare det røde håret. men jeg farger det :) har farget det rødt siden jeg fikk lov å farge håret. Aldri opplevd at noen har sagt noe annet enn at det fint. så jeg har ikke de assosiasjoner du har med rødt hår da.

helt fantastisk å høre! :)

Skrevet

Nei.

Og det er da slettes ikke slik at alle rødhetter i Norge mobbes. Den eneste kommentaren jeg har hørt på mine 27 år er hvor fint hår jeg har. Og det har jeg. Jeg har også møtt to venninner i Oslo fra helt andre byer som har hatt helt lik opplevelse som meg, de har aldri fått annet enn komplimenter. Til og med i England er denne stigmatiseringen sett på som old fashioned og tåpelig, og her i Norge er det svært lite av det. Jeg har ikke møtt en eneste rødhette som har blitt mobbet. Jeg har møtt flere blondiner og brunetter som har blitt mobbet, og det har ingenting med hårfarge å gjøre. Skjerp deg.

Anonymous poster hash: 2280e...880
  • Liker 5
Skrevet

Nei.

Og det er da slettes ikke slik at alle rødhetter i Norge mobbes. Den eneste kommentaren jeg har hørt på mine 27 år er hvor fint hår jeg har. Og det har jeg. Jeg har også møtt to venninner i Oslo fra helt andre byer som har hatt helt lik opplevelse som meg, de har aldri fått annet enn komplimenter. Til og med i England er denne stigmatiseringen sett på som old fashioned og tåpelig, og her i Norge er det svært lite av det. Jeg har ikke møtt en eneste rødhette som har blitt mobbet. Jeg har møtt flere blondiner og brunetter som har blitt mobbet, og det har ingenting med hårfarge å gjøre. Skjerp deg.

Det samme tenker jeg.

Har for øvrig farget mitt eget hår knallrødt i 6 år nå.

Skrevet

Åh, jeg var så dødsforelska i en rødhåra ung mann en gang!

Siden har jeg alltid synes rødt hår er sexy!

Anonymous poster hash: ebd54...f40
  • Liker 1
Skrevet

Nei.

Er det ikke lov å fortelle om egen opplevelse da?

• Liker 6
Gjest BabyBlue
Skrevet

Rødt hår er da kjempeflott! De med blek hud og rødt hår er heldige, var en i klassen min med rødt hår, men hun bleket det blondt... Ble ganske lei meg da det skjedde :P

Vet ikke helt hvordan det er med dere, men føler at det var mer fordommer mot gingere før?

Skrevet

Rødt hår på damer er nydelig. På menn... Ikke fullt så nydelig.

Anonymous poster hash: 552d8...913

• Liker 2
Skrevet

Huff, synes det er trist TS har opplevd mobbing pga rødt hår. Selv har jeg levd 44 år med rødt (mørkerødt) hår og fregner og 99,9 % av tiden fått bare hyggelige tilbakemeldinger på hvor sjarmerende og fint det er.

Unntaket er en gang på vei hjem på barneskolen hvor det var to gutter som gikk etter meg og sang "rødt hår og fregner, passer når det regner.". Litt ubehagelig men overlevde ;-).

Og så har jeg vært i Afrika et par ganger - i bushen er det mange som aldri har sett rødt hår eller fregner. Noen tror du er syk... (pga fregnene), men når de blir fortalt at vi "rare Europere" kan se sånn ut, så blir man landsbyens midpunkt - positivt sett altså. Alle skal ta på håret for de synes ikke det ser ekte ut. Morsomt og søtt var det.

Anonymous poster hash: 21e2a...ec2
  • Liker 1
Skrevet

Huff, synes det er trist TS har opplevd mobbing pga rødt hår. Selv har jeg levd 44 år med rødt (mørkerødt) hår og fregner og 99,9 % av tiden fått bare hyggelige tilbakemeldinger på hvor sjarmerende og fint det er.

Unntaket er en gang på vei hjem på barneskolen hvor det var to gutter som gikk etter meg og sang "rødt hår og fregner, passer når det regner.". Litt ubehagelig men overlevde ;-).

Og så har jeg vært i Afrika et par ganger - i bushen er det mange som aldri har sett rødt hår eller fregner. Noen tror du er syk... (pga fregnene), men når de blir fortalt at vi "rare Europere" kan se sånn ut, så blir man landsbyens midpunkt - positivt sett altså. Alle skal ta på håret for de synes ikke det ser ekte ut. Morsomt og søtt var det.

Anonymous poster hash: 21e2a...ec2

Ja, har opplevd mobbing pga det og jeg synes det er utrolig trist at jeg gjemmer meg bak et mørkt hår.. Når folk nevner at jeg har hatt rødt hår i fortiden så blir jeg så utrolig lei meg fordi det har blitt et så utrolig sårt punkt. Jeg ser opp til de som ikke bryr seg om hva andre sier, det er nok litt mer der det ligger. Jeg trives best mørk og kunne aldri tenkt meg å la min naturlige farge vokse ut.. Nettopp fordi jeg synes den er grusom på akkurat meg. Men vi er ikke alle like.. Gyllent hår er som du sier veldig spesielt og de som er stolte av det er helt fantastiskee! :)

Skrevet

Ja, har opplevd mobbing pga det og jeg synes det er utrolig trist at jeg gjemmer meg bak et mørkt hår.. Når folk nevner at jeg har hatt rødt hår i fortiden så blir jeg så utrolig lei meg fordi det har blitt et så utrolig sårt punkt. Jeg ser opp til de som ikke bryr seg om hva andre sier, det er nok litt mer der det ligger. Jeg trives best mørk og kunne aldri tenkt meg å la min naturlige farge vokse ut.. Nettopp fordi jeg synes den er grusom på akkurat meg. Men vi er ikke alle like.. Gyllent hår er som du sier veldig spesielt og de som er stolte av det er helt fantastiskee! :)

Jeg lurer litt på hva du vil fortelle barnet ditt om han/hun har rødt hår? og hvorfor du farger det en annen farge? Om du sier lillevenn håret ditt har verdens nydeligste farge, det er bare de virkelig spesielle som får rødt hår. så sier han/hun men mamma hvorfor farger du håret ditt da?

Som sagt jeg elsker rødt hår. Det er så vakkert! Skulle ønske alle som hadde det fikk forbud mot å farge det :) hehe

• Liker 2
Skrevet

Slapp av... Jeg har et barn med masse røde krøller og fregner , han får utrolig mye positiv oppmerksomhet på grunn av håret sitt. Fremmede stopper på gaten for å kommentere det utrolig flotte håret, folk foreslår at jeg burde ta kontakt med modellfirma og han er selv fornøyd med håret sitt og synes at det er kjempekoselig at folk forteller ham det.

Jeg hadde litt mindre rødt hår og fikk negative kommentarer fra jevnaldrende fordi de trengte en grunn til å plage meg, akkurat som alle de andre grunnene de fant på, - hos andre fikk jeg bare fine kommentarer og som voksen er jeg glad for både hår og fregner.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noe annet å si enn at rødblondt hår er NYDELIG! :blomst:

• Liker 2
Skrevet

Rødt hår er nydelig. Jeg ønsket jeg hadde rødt hår og krøller akkurat som kusina mi da jeg var liten, og nå har jeg farget det.

Anonymous poster hash: 9a8c6...5c4
Skrevet

Jeg har også rødt hår, men har kun fregner i fjeset og på ryggen. Hele oppveksten så følte jeg meg overhode ikke godt likt pga hårfargen. Så jeg har lysfarget det hele tiden, selvom jeg har et utrolig fint hår:/ skulle ønske det ikke var slik!! Man skal være stolt av seg selv uansett:)

Anonymous poster hash: 1ad7a...452

Skrevet

Jeg har mørkt rødt hår, grønne øyne og fregner og har alltid fått høre at hårfargen min er nydelig. Alt fra mamma, frisører og fremmede damer. Har aldri blitt ertet, heller ikke da jeg var barn. Sønnen min ble vel en mellomting mellom meg og min blonde mann og fikk en lysere rødfarge. På ungdomsskolen fikk han en periode kommentarer som "ginger" slengt etter seg og han ble lei seg. Da har det hjulpet godt på at jeg har sammenlignet fargen og tykkelsen på håret hans med en løvemanke.

http://rinamf.net/charlotte/wordpress/wp-content/upload/l%C3%B8ve1.jpg

Anonymous poster hash: 979d0...c80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...