Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Er for første gang inne i dette systemet og synes det er litt skummelt! Jeg har søkt på AAP etter 1 års sykemelding :)

Fikk i dag første brev på nesten 4 mnd angående arbeidsevne. Som det står i brevet "handler ikke dette om penger", det jeg lurer på er hvor lang tid det tar fra dette til man får brev om stønad? Er fullstendig blakk nå etter 4 måneder uten lønn og neste leie er om 14 dager!

Og hva skjer videre? Blir man innkalt til møte (Fikk resultat - spesielt tillpasset innsats, hva enn det betyr :))

Jeg lurer også på prosentandelen jeg jobber har innvirkning på hva jeg vil få (om søknaden er godkjent)? Jeg jobbet 40% den tiden søknaden ble sendt inn. Mye har skjedd på 4 måneder og jeg jobber nå ingenting (full permisjon).

Er kanskje ganske grunnleggende spørsmål :P Har forsøkt å ringe men har bare møtt på sure kjerringer som svarer som en automatisk robot. Heldigvis er folkene på mitt lokale NAV kontor helt tipptopp! Men synes svarene de gir er så kompliserte, og er ekkelt å spørre om penger!

Håper det er noen som kan roe Ned en urolig sjel :( Er helt lammet til dette er I orden.

Anonymous poster hash: 6b208...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fastlege fylte inn søknaden for AAP og jeg skrev vel under tror jeg. Husker nesten ikke (3 år siden). Ihvertfall hadde jeg ingen samtale med NAV men fikk bare en bekreftelse i posten med AAP satsen osv. Ved fornyelse har NAV tatt kontakt med meg for å komme å underskrive for neste år osv. Har kun hatt møte med NAV når jeg selv har bedt om det (ca 4 ganger disse 3 årene). Her har vi satt sammen en aktivitetsplan som alle må ha. I min står det at jeg ikke har noen planlagte aktiviteter, så derfor behøver jeg ikke oppfølging av det.
Dette er hvordan JEG har opplevd det. Jeg har hørt andre må oftere inn på møte osv.

Med AAP kan du jobbe inntil 60 % uten å miste rettigheten til de resterende 40 %. Du bare fyller inn på meldekortet hvor mye du jobber. Om du jobber mer enn 60 % mister du retten til all AAP for den utbetalingen, men jobber du mindre neste periode, får du den tilbake igjen.

Anonymous poster hash: f9f4e...7e4
Skrevet

At de skriver at du har behov for spesielt tilpasset innsats betyr bare at de mener at du behøver hjelp fra de (i form av AAP).

Når du får utbetalingen vil du også få pengene for de månedene du har stått uten inntekt. Kan du ikke forklare situasjonen for huseier og be om utsettelse? Eventuellt må du dra på Nav og søke sosialstønad (den må betales tilbake når du får AAP), men ikke forvent at du får penger i hånden de skal jo også vurdere søknadden din.

Har du meldt fra om at det har skjedd endringer i din situasjon? For det er du lovpålagt.

Anonymous poster hash: 8812a...3ee

Skrevet

Når man får innvilget AAP er det vanlig at man blir innkalt til samtale med saksbehandler angående aktivitetsplan. Pass på å få en kopi som dere begge har signert, og pass på å få en ny når den går ut. Det er også vanlig at man må på et to timerskurs om meldekort og hva man plikter.

Praksisen varierer veldig fra lokalkontor til lokalkontor, men ofte blir man innkalt til møte en gang i året for å diskutere fremgang og aktivitsplan.

Anonymous poster hash: 8812a...3ee

Skrevet (endret)

.....

Endret av Raiu
Skrevet

Tusen takk! Nå er jeg litt roligere :)

Har du meldt fra om at det har skjedd endringer i din situasjon? For det er du lovpålagt.

Snakket med psykolog om dette og hun mente at det ikke "hadde så mye å si" sides jeg var under prosenten de krever for AAP uansett, og legen måtte skrive ut 100% sykemelding før jeg var på maksdato slik at de ville fått beskjed der. Hører jo nå at det høres dumt ut så må ringe dem I morgen, bare håper det ikke blir problemer nå da... Er så redd for å gjøre feil på slike offisielle ting! Har snakker med NAV I ettertiden om feks sosial stønad og da snakket om at jeg er 100% sykemeldt. Men det er kanskje ikke offisielt nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...