AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Er inne på tanken om at et eventuelt giftemål vil foregå i hans hjemland. Vi ser for oss et lite bryllup (få personer, kun nærmeste familie og kanskje de nærmeste vennene). Hva er vanlig skikk og bruk? Vi betaler vel reise og opphold for gjestene? Anonymous poster hash: 29be9...f3f
Glitnir Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har vært i flere bryllup i utlandet med norsk brudepar, og det har aldri vært snakk om at brudeparet betaler reise og opphold. Det har gjerne vært opplegg for gjestene i mer enn en dag da, og de har alle sagt at de ikke vil ha gaver siden gjestene har nok utgifter uansett.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #3 Skrevet 23. januar 2014 ? Trudde det var en selvfølge at brudeparet betalte reise og opphold jeg...skal jo ikke være en økonomisk belastning for gjestene når det kommer til hvor vi vil feire dagen vår, tenker jeg. Anonymous poster hash: 29be9...f3f
Gjest Ciegus Skrevet 23. januar 2014 #4 Skrevet 23. januar 2014 ? Trudde det var en selvfølge at brudeparet betalte reise og opphold jeg...skal jo ikke være en økonomisk belastning for gjestene når det kommer til hvor vi vil feire dagen vår, tenker jeg.Anonymous poster hash: 29be9...f3f Det er ingen selvfølge nei. Det er ofte like dyrt å reise på bryllup i Norge, ingen spanderer reise og opphold da heller...
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Skrevet 23. januar 2014 Gifter meg i Norge, men selv her spanderer vi overnatting på gjestene fordi vi bor i utkantstrøk og flere får litt reisevei. Hadde jeg giftet meg i utlandet hadde det vært naturlig for oss å spandere både reise og opphold på gjestene. Men mye skyldes at vi begge ønsker et lite bryllup, så vi har under 20 gjester. Anonymous poster hash: aefcb...cbe
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Skrevet 23. januar 2014 Hadde du sagt hvilke land dere skal holde bryllup i, hadde det vært mye enklere å svare. Forskjellige land har forskjellig skikker og tradisjoner. Aner ikke hva skikken er om reise og opphold, det kan vel dere avtale og gjøre opp dere i mellom? Da søstera mi hadde bryllup i Tyrkia og inviterte sine norske venner, tenker jeg de(= søstera mi og mannen) ikke betalte en dritt, bortsett fra egne brylupsomkostninger. Gjestene får betale for seg er min mening. Anonymous poster hash: f5e2c...212
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Skrevet 23. januar 2014 Noen velger å gjøre det, men de fleste inviterer med full forståelse for at det kanskje ikke kommer så mange. Kusina mi skulle gifte seg på Mauritzius. De sa ifra til hele familien nesten to år i forveien, og sa at om noen vil vere med blir de veldig glade, og da er det ikke snakk om å komme med noen gave i tillegg! Det var bare foreldre, søsken og noen få til som ble med. (Mauritzius er vel et av de dyreste stedene å reise til) Syns de gjorde det på en fin måte, og de var hele tiden klar over at det kostet mye for gjestene, og derfor fikk god tid i forveien slik at om en ville spare for å vere med så hadde en tid til det jeg var bare 18 år og student dengangen så var ikke aktuelt for meg. Skulle gjerne ha vert der, så skulle ønske jeg var eldre og bedre økonomisk stilt så jeg hadde valget Anonymous poster hash: 2ea0e...2eb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 ? Trudde det var en selvfølge at brudeparet betalte reise og opphold jeg...skal jo ikke være en økonomisk belastning for gjestene når det kommer til hvor vi vil feire dagen vår, tenker jeg. Anonymous poster hash: 29be9...f3f Med det som utgangspunkt betyr jo det at brudeparet bør betale for all reising og opphold, også innenlands. Våre familier bor i to ulike landsdeler, betyr dette at vi bør betale for reisen med fly fra Tromsø til Oslo (der vi bor og skal gifte oss)... Synes ikke det. Anonymous poster hash: aae12...39f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #9 Skrevet 23. januar 2014 Hadde du sagt hvilke land dere skal holde bryllup i, hadde det vært mye enklere å svare. Forskjellige land har forskjellig skikker og tradisjoner. Aner ikke hva skikken er om reise og opphold, det kan vel dere avtale og gjøre opp dere i mellom? Da søstera mi hadde bryllup i Tyrkia og inviterte sine norske venner, tenker jeg de(= søstera mi og mannen) ikke betalte en dritt, bortsett fra egne brylupsomkostninger. Gjestene får betale for seg er min mening. Anonymous poster hash: f5e2c...212 Med det som utgangspunkt betyr jo det at brudeparet bør betale for all reising og opphold, også innenlands. Våre familier bor i to ulike landsdeler, betyr dette at vi bør betale for reisen med fly fra Tromsø til Oslo (der vi bor og skal gifte oss)... Synes ikke det. Anonymous poster hash: aae12...39f Som sagt så er det et veldig lite bryllup, maks 25 gjester. Hadde vi arrangert det her til lands ville ikke folk måtte ha reist så langt og flesteparten hadde ikke trengt overnatting, var derfor naturlig for meg å tenke at siden det blir en lang reise hvor de trenger å overnatte, at brudeparet betalte for dette. Så for meg at det er litt mer stress for gjester å dra til utlandet i bryllup, og at man derfor kompenserer litt ved at brudeparet betaler. Skikk og bruk i det landet er ikke så nøye da seremonien blir mest sannsynlig privat,likeså med "festen". Landet skiller seg ikke mye ifra Norge uansett Det var mer skikk i forhold til gjester som blir invitert til bryllup i utlandet jeg tenkte på, ordla meg litt klumsete Noen nevnte over her at om gjestene betaler reisen til utlandet selv (og overnatting) så var det ikke vanlig å be om gaver..Da er det vel slik her til lands også da? At de som må reise langt (og som betaler reise og overnatting selv), de trenger man ikke gave ifra? Siden det for noen ser ut til å være ett fett om man må reise til utlandet eller til den andre siden av landet tenker jeg. Anonymous poster hash: 29be9...f3f
Megana Skrevet 23. januar 2014 #10 Skrevet 23. januar 2014 Vi giftet oss i utlandet (England), vi betalte ikke for reise og opphold, men: - Vi hadde skaffet rabattert pris for overnatting - Vi skrev at gaven var at de hadde muligheten til å dele vår dag med oss - bryllupsdagen/middagen var full pakke (ikke 2 drinker og resten måtte betales selv) - Vi laget bryllups-nettside med flust av praktisk informasjon om byen bryllupet var i, tranport, kart, tips til ting å gjøre osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå