Gå til innhold

gullkorn fra barnemunn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker en historie om en bekjent av meg. Hun var liten den gang og på julaften insisterte hun på at hun og moren skulle i kirka. Hun var neppe mer enn rundt 3 år og ikke særlig kirkevant. Uti gudstjenesten var det bønn og presten bøyer hodet og lukker øynene. Det er helt stille i kirka, da hun klart og tydelig spør moren: "Hvorfor står han mannen der og sover, da?".

Gjest Anonymous
Skrevet

Dattera mi ble litt sint på meg i dag, så hun grep tak i et kronestykke, kastet det på meg og sa: "Her har du en lærepenge!!"

En annen dag så var hun sur på meg fordi hun ikke fikk en ny dukke, eller hva det var; "din sabotør!! " kalte hun meg.

"Viss jeg ikke får en lillebror, så skal jeg ihvertfall ha en hund..."

Det hører med til historien at hun er 4 år. Sønnen min som var fire år da hun ble døpt, reiste seg opp på benken under barnedåpen og hørte at presten snakket om pontius pilatus, så sier han at " pontius pilatus er jammen rart navn.. "

veldig høyt..

Skrevet

Min far døde da jeg var fem år, og jeg var forferdelig bekymret for at mamma også skulle dø. Hun fortalte meg da at det som oftest var gamle mennesker med rynker som døde. Slo meg til ro med det.

Etter noen dager møtte vi min oldemor (strenge strenge damen)

Jeg kikket opp på en henne og sa : Du skal nok dø snart du oldemor, for du har så innmari mange rynker.

Huff, jeg er flau ennå jeg :oops:

Gjest Muslingen
Skrevet

Det var første gangen jeg skulle bli med mamma i kirken. De voksne hadde fortalt om Jesus og presten og alt det der. Men jeg skjønte ikke helt forskjellen på Jesus og presten. Så mens vi satt der og ventet på at det hele skulle begynne, og det var helt stille, sa jeg; Mamma er det lenge til Jesus kommer? :)

Min lille datter på 2 år har begynt å prate ganske mye. Og tar etter det vi sier. Her en dag gikk hun bort til sambo og sa "suppehue". Ikke spør meg hvor hun har det fra... :oops: Vi har en ganske hyperaktiv engelsk setter, og må ofte be ham legge seg ned på plassen sin. Nå har lillegullet også begynt med dette. Hun ser strengt på bikkja og sier; Caro, læss sæ ne!!

Når lillegullet slår seg og det gjør vondt, pleier jeg og si "det går bra". Her en dag klatret hun på meg mens jeg lå på sofaen, og jeg sa til henne at det gjorde vondt, så derfor måtte hun gå ned. Og da sier hun; Mamma, det går bra! :ler:

Skrevet

Kanskje ikke et gullkorn, men et eksempel på hvordan små barn tenker og resonnerer:

Sønnen var to år og veldig opptatt av biler og bilmerker. Kunne ganske mange merker og elsket å se på gravemaskiner En dag sto han foran komfyren og sa "kokebil" flere ganger. Jeg gikk bort og spurte hva kokebil var og da pekte han på Eletrolux-merket på komfyren og sa kokebil igjen. Så gikk det opp for meg at Elektrolux-merket er nesten helt likt Mercedes-merket. Så det VAR kokebil!

Skrevet

I går var de 2 minste barna og meg på Mega og 30 meter unna sykler storebroren på 16.

5 åringen roper: "hallo gamle kompis " til storebroren sin :hoho::hoho:

• Liker 1
Skrevet

Kom på et annet gullkorn fra min største sønn.

Han var sånn omtrent 4 år.

Og fikk være med sin kule onkel i en sprek sportsbil, onkel skulle stoppe i minibanken. Så han parkerer bilen foran minibanken, der det står to lekre blondiner, onkel stiller seg i køen, og ut av bilen (uten tak) henger lille gutt som plutselig roper; onkel ***** er horny borny... :oops:

:hoho::hoho::hoho:

Det ble bilkjøring med tak etter dette.. :ler:

Skrevet

Lillpia mi på 2,5 år så på at jeg satt på do og skiftet bind.

-Mamma plaster? spurte hun og pekte på bindet mitt :rosasmil:

Syntes det var et godt resonnement jeg :wink:

Skrevet

På en buss for lenge siden. Ei lita jente satt noen plasser lenger frem sammen med bestemoren sin. Turen var lang, og jenta begynte å synge for å ikke kjede seg. Så satt hun og sang på "nå vil jeg skilles johanne" ganske lenge. Hun ble varm i trøya, sang høyere og høyere. Hele bussen satt og småsmilte av henne. Så kom "hele teksten" : "Nå vil jeg skilles, Johanne, skilles Johanne, jeg orker ikke ligge mer med deeg!"

Stor munterhet i bussen, veldig flau bestemor :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Da broren min var ca 3 år gammel, hadde han også hørt Sputnik sin sang om Johanne. Da vi hadde han med oss i vogna på en festival, sastt han og sang for full hals: "Nå skal vi skilles Johannes, skilles Johannes!!!"

Folk kikket litt rart på oss, mens mamma ba han om å hysje...He, he...

Skrevet

Jeg har noen små vidunderlige småsøstre på 7 og 5 år.

Den ene var 4 år da dette skjedde:

Pappaen vår kjører tankbil, skruer mye biler og er i det hele tatt ganske oljete. Pappa skulle ut og tok på seg sin nye jakke da lillemor spurte strengt: "Hvem er det sin jakke???" "Det er min", sa pappa. Da satte lillemor opp et enda strengere ansikt: "Men den er jo REN!!!?!!!" :hoho:

Pappa skulle barbere seg og hadde ansiktet fullt av barberskum. Da kom den andre lillesøsteren min som da var 3 år. Pappa spurte om han fikk stjele seg en klem av henne. "Vask av deg smøret først!!", sa hun! :hoho:

Yndige, søte søstre!

Dessuten var denne tråden helt fantastisk morsom! :ler2:

Skrevet

:ler::ler::ler:

Så utrooolig søte de er ...

gleder meg til vi får unger, da skal jeg skrive ned hver en moro ting de sier så vi har det til siden :)

Gjest Ann Kristin
Skrevet

Når eldstegutten var 2 år satt han alene og så på TV. Etter en stund ropte han at jeg måtte komme å se, for det var baby på tv'n. Det var en afrikansk baby, noe han ikke hadde sett før.

- Se på den søte babyen da mamma, men så møkkete!

Skrevet

Driver og har do-trening og sånn vi. Så her en dag vi var på vei til butikken, sier jeg til sønnen min: "Å nei, nå glemte vi å tisse før vi gikk!"

Gullet (3år): Tissen min er helt tom, mamma. Er din tiss tom?

Mamma: øh, ja, den er tom..

Gullet: Så flott da!!

Eller mammaen til papegøye; mamegøye. Logisk...

Livets lys, sier jeg bare...

Skrevet

gleder meg til vi får unger, da skal jeg skrive ned hver en moro ting de sier så vi har det til siden :)

Ja, det anbefales!

Jeg har en bok for hver unge. Har skrevet ned masse småting helt fra de begynt å snakke. Ordforråd, hva de har kalt de forskjellige tingene/personene rundt seg, de første setningene, og så etterhvert : alle gullkornene.

Nå er de store, så det blir andre ting jeg skriver ned. Litt om hva de gjør, opplever, merkedager, utklipp fra aviser - i det hele tatt ting som kan være hyggelig for dem å lese senere.

Hittil har vi brukt sitatene i konfirmasjonstaler, og de vil nok bli brukt i bryllupstaler også :-)

F.eks da vi fortalte eldstemann at han skulle bli storebror, og spurte om han syntes det var hyggelig? "Nei, jeg er tørst"

og "det er med en gang at egget er knekket at babyen begynner å vokse"

4 år er nok litt tidlig å få hele forklaringen :wink:

Da den samme poden ble eldre og skolegutt, spurte han om hva "alle for en" betyr.

Jeg forklarte det, hvorpå han svarte "men frøken sier at vi ikke får hjelpe hverandre på matteprøven!"

Og minstemann: "mamma, du vet hvorfor det heter gulrot? Fordi det kan være gull inni der!"

og

"jeg vet hvorfor verden er her!"

"hvorfor det?" (Ganske ekstistensielt tema, egentlig :-) )

"Hva skulle vi stå på ellers?!"

Skriv ned så fort dere kan, for dere glemmer selve formuleringene hvis dere ikke gjør det!

Skrevet

Vår tre-årig ble storebror til jul. Og da vi satt påsykehuset og kikket på babyen så begynte han å kikke bak på ryggen min. Jeg spurte hva det var han så etter? Da svarte han: "Hvor er den? Har de klippet den vekk?" "Hva da?" spurte jeg. "Døra vel!" svarte han (Som trodde at lillesøster kom ut av mammas mage gjennom en dør på ryggen )(hadde det vært så vel!! :wink: ).

Han fikk da en kort forklaring på hvorfor mamma ikke har lik tiss som pappa og han.

En kveld lå han i samme seng som pappa. De lå panne mot panne da sønnen sa: "Pappa!" "Ja?" "Snu deg på ryggen og se opp i taket." Faren så gjorde. "ja, hva nå??" "Så puster du ikke på meg!" svartegutten. (dårlig ånde???)

Da han var nesten 2 år, sto jeg og han i dusjen. (Den sommeren hadde mormor vært "kattevakt" for katta til søstern min. Hver gang han hadde vært på besøk os mormor hadde de kost masse med katten, og sluppet ham inn og ut fra hagen. De måtte ofte rope på katten dersom de skulle få den inn før de skulle dra hjem hit. )

Vi sto og dusjet og gutten spør "hva er det?" og peker på sluket. Jeg forklarer at det er et sluk, og at vannet renner ned igjennom det og ut i havet. Da bøyer guttungen seg ned mot sluket og roper "Nusse, nuussseee!!!" (Skjønte først ingenting før det plutselig slo meg; havet/hagen (haven))

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Passet på en liten gutt som hadde tatt en operasjon i lysken. Jeg skjønte aldri helt hva den gikk ut på, men gutten var i hvert fall mye hos legen og spesialister. En dag vi satt på en fullstappet buss på vei hjem, utbrøt den fire år gamle gutten høyt og klart:

Du, hvorfor tar alle mennene på tissen min?

:oops:

Gjest Starya
Skrevet

Hadde med meg ungen i jentegarderomen en gang jeg skulle ha gym på videregående, han var da fire. Garderoben var full av jenter i shorts/joggebukse og t-skjorte. På tur ut traff vi på et par jenter i hotpants og tette brytertopper.

"Oj, det var fine damer" kommenterte han.

"Var ikke de andre damene også fine?" spurte jeg.

"Nei, men det var jo bare jenter. De der, de var daamer." :sjarmor:

Skrevet
:ler: min treåring sier til sin søster på 2 helt plutselig, en gang hun smiler; "hællenusken så fine tenner!"
Gjest Muslingen
Skrevet
:ler: min treåring sier til sin søster på 2 helt plutselig' date=' en gang hun smiler; "hællenusken så fine tenner!"[/quote']

:hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...