Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå hatt 4 hatt min fjerde MA. Jeg hadde to før jeg fødte en helt frisk jente, og så har vi nå prøvd på et lillesøsken i snart ett år, og jeg har hatt MA to ganger til.

Jeg synes det er veldig merkelig med alle MA'ene, og legen min har lovet meg å starte utredning med én gang hvis jeg skulle abortere enda en gang. Men så kom jeg nå over litt informasjon om hjerteformet livmor og/eller septum (skillevegg av bindevev) i livmoren, og lurer på om det kanskje kan være dette som er årsak til alle MA'ene?

Jeg har hatt mange tidlige ultralyder i alle disse svangerskapene, og jeg har også hatt tre utskrapninger. Ville en eventuell hjerteformet livmor eller septum ha blitt oppdaget da disse tingene ble gjennomført? Eller trenger det ikke nødvendigvis å sees på UL eller utskrapning med mindre gynekologen ser spesifikt etter dette?

Noen her som vet noe om dette??

Anonymous poster hash: 30cdc...deb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har(/hadde) hjerteformet livmor og skillevegg. Delen bak skilleveggen ble fyllt opp av blod og oppdaget på GU og UL, men ble trodd at det var en cyste.

Den hjerteformede livmoren og skilleveggen ble ikke oppdaget før operasjon, og ble fjernet.

Så nå har jeg en "halv" livmor (den største delen er igjen altså).

Legene sier at det ikke skal hindre meg i å bli gravid, men vi får nå se da... Har akkurat begynt å prøve ;)

Skrevet

Jeg har(/hadde) hjerteformet livmor og skillevegg. Delen bak skilleveggen ble fyllt opp av blod og oppdaget på GU og UL, men ble trodd at det var en cyste.

Den hjerteformede livmoren og skilleveggen ble ikke oppdaget før operasjon, og ble fjernet.

Så nå har jeg en "halv" livmor (den største delen er igjen altså).

Legene sier at det ikke skal hindre meg i å bli gravid, men vi får nå se da... Har akkurat begynt å prøve ;)

Ok, takk for svar :) Jeg ser at veldig mange med skillevegg i livmoren opplever gjentatte spontanaborter, fordi hvis det befruktede egget fester seg i skilleveggen istedenfor i livmorveggen, så blir det ikke nok næringstilførsel og egget dør...

Derfor jeg lurte på om det kanskje kunne være problemet mitt også (har tatt alle hormonprøver og dessuten sædprøver av mannen, og der ser alt fint ut) :)

Skrevet

4 aborter er ikke normalt. At det er en feil med livmorens oppbygning som er årsaken, er nok mindre sannsynlig, siden du må ha hatt mange ultralyder. Hormonprøver og sædprøve sier vanligvis noe om evnen til å oppnå befruktning. Befruktningen klarer dere jo fint ser det ut som, det er senere at det går galt. Har du blitt fullt utredet for habituell abort? Jeg vil tro at du har rett til det etter 4 aborter, selv om det kom et friskt barn imellom. Legen, er det fastlegen eller gynekologen?

Skrevet

Jeg har hjerteformet livmor, men aldri opplevd SA. Jeg har 3 barn og de er alle tatt med KS siden de har ligget i tverrleie pga. formen på livmoren. Det er rett og slett fysisk umulig for meg å føde vanlig pga. dette (helt greit for meg! :fnise: )

Har aldri hatt problemer med å bli gravid, fått det til på 1. og 2. forsøk med alle tre.

På meg så de det tydelig på UL under den første graviditeten.

Skrevet

4 aborter er ikke normalt. At det er en feil med livmorens oppbygning som er årsaken, er nok mindre sannsynlig, siden du må ha hatt mange ultralyder. Hormonprøver og sædprøve sier vanligvis noe om evnen til å oppnå befruktning. Befruktningen klarer dere jo fint ser det ut som, det er senere at det går galt. Har du blitt fullt utredet for habituell abort? Jeg vil tro at du har rett til det etter 4 aborter, selv om det kom et friskt barn imellom. Legen, er det fastlegen eller gynekologen?

Det er fastlegen min som sier det. Jeg har visst ikke krav på utredning før det eventuelt går galt enda en gang siden man må ha hatt tre spontanaborter på rad for å ha det som defineres som "habituell abort"...

Litt kjipt, for jeg er 35 og mannen er 41, så vi begynner jo å føle at tiden snart begynner å løpe fra oss også, hvis det ikke blir en ny vellykket graviditet snart :(

Skrevet

Det er fastlegen min som sier det. Jeg har visst ikke krav på utredning før det eventuelt går galt enda en gang siden man må ha hatt tre spontanaborter på rad for å ha det som defineres som "habituell abort"...

Litt kjipt, for jeg er 35 og mannen er 41, så vi begynner jo å føle at tiden snart begynner å løpe fra oss også, hvis det ikke blir en ny vellykket graviditet snart :(

Selv om det er en normal graviditet imellom, så har 4 av 5 graviditeter gått galt. Jeg ville krevd at fastlegen sender henvisning på det grunnlaget, og så får det heller vente om spesialisten avviser søknaden.

Anonymous poster hash: f91e7...93a

• Liker 1
Skrevet

Er det vanskeligere å bli gravid med hjerteformet livmor?

Anonymous poster hash: bca23...0eb
Skrevet

Er det vanskeligere å bli gravid med hjerteformet livmor?

Anonymous poster hash: bca23...0eb [/quote

Det MÅ ikke være det, men det kan være det, hvis det befruktedt egget prøver å feste seg i en del av livmoren der det er bindevev og ikke vanlig livmorslimhinne.

Men det er visst spesielt hvis man har en septum (skillevegg) i livmoren i tillegg, at man kan få en del problemer med fertiliteten. Og mange med hjerteformet livmor har septum.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar:)

Anonymous poster hash: bca23...0eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...