Gå til innhold

Hvor mye ute på småbarnsavdeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er snart 2 år og går på småbarnsavdeling. Gruppa er delt i to, de som er født i 2011 og de som er født i 2012. De barna som er født i 2011 er mye ute, mens gruppa til sønnen min er stort sett aldri ute nå på vinteren... Blir rett og slett overrasket om de har vært ute når jeg henter han :/

Synes de skulle vært ute en tur hver dag så lenge været tillater det og har tatt det opp med barnehagen, men det skjer ikke noe...

Hvor mye er deres små ute i løpet av en uke i barnehagen??

Anonymous poster hash: 464a6...7f9
Videoannonse
Annonse
Gjest Whitestripes
Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber, er småbarnsavdelingen gjerne ute en drøy time på formiddagen, også går de ut igjen en times tid på ettermiddagen, etter at alle har sovet og spist. Passer fint, for da får de som regel uteområdet for seg selv, da vi på stor barn er ute mens de små sover.

Gjest Magdalene
Skrevet

Her er de minste ute på formiddagen en tur, før de skal sove. De er ute stort sett hver eneste dag, bort sett fra når det er veldig kaldt, eller da det regnet som værst og var veldig kaldt tidligere i vinter.

Skrevet

Merkelig. Har du spurt dem om det? Har de en grunn til at barna sjelden er ute? Hvis ikke, så kan du jo fortelle at du ønsker at barnet ditt skal være ute oftere. :) hvis det er voksne på avdelingen som mistrives å være ute, så kan ofte terskelen være lav for å være ute. At de ofte har idiotiske grunner til å være inne. Kjenner det igjen fra enkelte kollegaer :)

Skrevet

Her er også 2012 barna ute så lenge været er ok.

Skulle bare mangle, de har stort utbytte av det de også.

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at de er mindre ute nå som snøen har kommet. Før var de ute nesten hele dagen! Nå går de ut en times tid fra etter frokost, ellers er de alltid inne, også på ettermiddagen. Litt dumt egentlig, ingen tar skade av litt frisk luft..

Skrevet

Jeg har også inntrykk av at de er mindre ute nå som snøen har kommet. Før var de ute nesten hele dagen! Nå går de ut en times tid fra etter frokost, ellers er de alltid inne, også på ettermiddagen. Litt dumt egentlig, ingen tar skade av litt frisk luft..

Små barn er vanskelige å aktivisere når de har mye klær og det er kaldt, så det handler nok litt om det. Jeg jobbet på småbarnsavdeling selv, og mange av ungene ble bare sittende i snøen og ble fort kalde, de orket ikke bevege seg noe særlig pga. alle klærne og snøen var vanskelig å gå på. Likevel var vi ute hver dag, men stort sett ikke mer enn én gang. Slik var det i barnehagen til sønnen min også. Om barnehagen valgte å være inne hele dagen hver dag, hadde jeg nok reagert.

• Liker 2
Skrevet

Vi tok det opp med den foreldrevalgte på foreldremøte som tok det videre til de ansatte. Var flere foreldre enn meg som reagerte på at de var lite utr på småbarn

Skrevet

Jeg skal ikke være noe pesimist her nå, men jeg jobber i bhg men se for dere iskaldt med litt vind og 14 1-2 åringer ute og kanskje halvparten griner? Og de er kledd med ull, flees og tykke dresser, og vinterhandsker.

Det er ikke helt opptimalt. Klart at barna skal være ute, men noen ganger må man se dagene litt ann!

Du kan jo f.eks fåreslå om de kan ta ut barn i grupper, de som liker å være ute kan være lenger ute, vi gjør det ofte sånn på vinterstid.

Anonymous poster hash: 619f6...8ea

• Liker 1
Skrevet

Vi har som mål å være ute minst 1 gang om dagen med våre 2011 og 2012 barn. Så lenge det ikke pøs regner eller er veldig kaldt. For da har de det faktisk bedre inne.

Men synes selv det er utrolig godt å komme ut å få litt frisk luft om det så bare er 20 min, og barna trenger det også :)

Resten av året er vi ute så mye som mulig, og ungene stor tives jo ute. Men helt på slutten av dagen er det alltid godt å komme seg inn for å hvile litt. Da er ungene ofte slitene.

• Liker 1
Skrevet

Småbarna blir fort grinete hvis det er kaldt. Har man en småbarnavd på 15 barn fordelt på 3 voksne blir det 5 barn på hver som skal aktiveres og vi forsøkte å få dem til å reise seg opp og leke,men de ville bare sitte/krabbe og grine.

På storbarn avd var det annerledes. De kledde seg selv og vi så om de hadde kledd på seg bra nok,så sprang de ut for å leke og kunne leke 1-2timer.

Det er sikkert lett å aktivisere 2barn når man er alene i parken,men når du har 5 eller flere å aktivisere som ikke engang nesten klarer å bevege seg så blir det ikke like lett. Problemet er at det er for mange barn pr voksen,de beste barnehagene er de små for de kan ha mer fokus på barna.

En gang måtte jeg være alene på en avd med 14 små barn alene i 3 timer før de fikk sendt en vikar, så var det resten av dagen med ansvar for 7 barn på hver.

Greit å jobbe i barnehage,men er glad jeg har en annen jobb nå.

Skrevet

Småbarna blir fort grinete hvis det er kaldt. Har man en småbarnavd på 15 barn fordelt på 3 voksne blir det 5 barn på hver som skal aktiveres og vi forsøkte å få dem til å reise seg opp og leke,men de ville bare sitte/krabbe og grine.

På storbarn avd var det annerledes. De kledde seg selv og vi så om de hadde kledd på seg bra nok,så sprang de ut for å leke og kunne leke 1-2timer.

Det er sikkert lett å aktivisere 2barn når man er alene i parken,men når du har 5 eller flere å aktivisere som ikke engang nesten klarer å bevege seg så blir det ikke like lett. Problemet er at det er for mange barn pr voksen,de beste barnehagene er de små for de kan ha mer fokus på barna.

En gang måtte jeg være alene på en avd med 14 små barn alene i 3 timer før de fikk sendt en vikar, så var det resten av dagen med ansvar for 7 barn på hver.

det er faktisk ikke lov å være 1 voksen på 14 barn! Det er helt hårreisende at det skjedde!

Anonymous poster hash: 619f6...8ea

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min er født i 2012 og de er sjeldent ute. Ikke fordi barnehagen ikke vil de skal være ute, men fordi de rett og slett ikke får noe særlig utbytte av det når det er veldig kaldt og mye snø. De er ute hver dag, men veldig kort, ofte tar de de inn etter 15 minutter. De har vanskelig for å bevege seg i snøen med dresser og mye klær, og de blir i tillegg grinete av kulden. Jeg er glad de tar hensyn, det er jo ikke noe gøy med flere grinete 1-2 åringer, og da vil jeg heller han skal være inne å kose seg. Han sover ute i vogn, og får frisk luft da. Ellers er jo jeg ute med han når vi er hjemme, så tror han får nok frisk luft :)

Anonymous poster hash: 7ffe6...3cf
  • Liker 2
Skrevet

Akkurat sånn er det nok for de fleste små. De bør bli tatt hensyn til. Jeg er glad sønnen min på 18 mnd slipper å være ute i timesvis når han så vidt kan bevege seg i all snøen + kulden. Det er jo ikke noe gøy og de får ikke når positivt ut av det :) Det er mye greiere for han å være ute med bare meg når vi er hjemme, da kan jeg jo som du sier aktivisere han, og vi kan ake eller gjøre annet. De voksne kan jo ikke leke med et enkelt barn hele tiden da de har flere å passe på :)

Anonymous poster hash: 7ffe6...3cf

• Liker 1
Skrevet

En voksen med 14 småbarn i 3 timer?? Det er helt uakseptabelt. Da hadde jeg forventet å bli bedt om å hente barnet mitt pga situasjonen. Det har skjedd en gang i vår bhg, foreldrene ble bedt om å hente barna til kl 15 fordi de klarte ikke å skaffe bemanning til sistevakt. Det er bedre enn slik uforsvarlig drift som nevnt over.

Vårt barn født i 2012 er ute hver dag i bhg såfremt det ikke er veldig glatt eller kaldt eller sterk vind med mye rusk i. Tommelfingelregel er at de er ute såfremt barna har glede av det. Ulik lengde på utetid avhengig av hvor bra det funker. Nå er de ute en gang om dagen, på formiddagfør lunsj. I årets fineste perioder er de ute to ganger. På riktig fine soldager er de ute hele dagen, alt utenom stell. De spiser ute, leker ute, sover ute i vognene.

• Liker 1
Skrevet

TS her :)

Virker jo som om de fleste er mer ute enn vår barnehage...

Såklart skal de se ann barna og det er klart de ikke har så mye glede av å gå ute å gråte av å være kalde, men tenker at det må gå ann å dele gruppa litt. Min er veldig glad i å være ute og god på å aktivere seg selv selv om det er kaldt. Men nå er jo han blant de eldste 2012 barna da, såklart de som akkurat har fylt 1 år ikke har samme gleden.

Anonymous poster hash: 464a6...7f9
Skrevet

Vår barnehage er ute hver dag en liten time minimum, så lenge været tillater det. Noe som betyr at småbarnsavdelingen har holdt seg inne i en lang periode nå. Storavdelingen er ute i opptil -18 minus har jeg sett. Er jo ikke noe gøy ute for de aller minste uansett når været er så dårlig som vi har hatt det.

Skrevet

Hos oss har det vært storm og pøsregn i over en måned nå så da et de lite ute. Her deler de også opp slik at de yngste er mer inne, men min fpr ofte vøre med ut fordi hun tåler mer ruskevær enn noen av de andre små.

Anonymous poster hash: 3396e...fa2

Skrevet (endret)

Oslo kommune fjernet faktisk minstekravet til antall ansatte per barn. ;) De hadde ikke råd til vikarer og tok en enkel utvei. En bekjent er innimellom alene med 18 unger, og ofte er de bare to. (Det er barn fra 3-5 år)

Stakkars ansatte, og stakkars barn. Ikke rart det skjer alvorlige ulykker!

På min datters avdeling (småbarn) er de som oftest ute en time i løpet av dagen, men det hender at de ikke går ut i disse dager.

Endret av Sunshine
Skrevet

Oslo kommune fjernet faktisk minstekravet til antall ansatte per barn. ;) De hadde ikke råd til vikarer og tok en enkel utvei. En bekjent er innimellom alene med 18 unger, og ofte er de bare to. (Det er barn fra 3-5 år)

Stakkars ansatte, og stakkars barn. Ikke rart det skjer alvorlige ulykker!

På min datters avdeling (småbarn) er de som oftest ute en time i løpet av dagen, men det hender at de ikke går ut i disse dager.

Det er jo galskap...

Hadde sånt vært daglig hos oss hadde jeg sluttet.

Har selv vært 2 timer alene med 13 barn. Det var fra 4-6åringene, og det var 0 problem.

Da skulle vi spise frokost, kle på og gå ut.

Men det var i ett krisetilfelle, og jeg ga i fra meg vikaren min til naboavdelingen som er 1 åringer. Fordi det også bare var 1 voksen der. Noe som virkelig ikke går med 10 så små.

Var jo ikke alene på huset liksom.

Hadde det vært noe, så hadde det vært en annen voksen rett ved som kunne ha hjulpet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...