Mann 42 Skrevet 25. januar 2014 #21 Del Skrevet 25. januar 2014 Men da er jo ikke zombieland "zombier" ordentlige zombier heller.... Og det var vel litt av meningen med TS sitt første innlegg. Zombier som klassisk voodoo-zombier er "umulig", men finnes det andre lignende versjoner som kanskje kan skje, som f.eks 28 dager senere eller zombieland. Og så skrev han om overlevelse osv, der jeg svarte at de dør raskt nok ut (ettersom de er syke mennesker) Har du foressten lest om den soppen(tror det er en sopp) som infiserer maur, tar "kontroll" over dem, får dem til å klatre opp på planter rett over "stien" maurene går til og fra maurtuen, for så å vokse ut at den infiserte mauren og drysse sporer ned på maurene på bakken :D Zombie-ant - the new blockbuster! Litt bortkasta å debattere sånne ting som om de var realistiske, eller endog som om de var MENT å være det. Zombie-filmer og litteratur handler paradoksalt nok IKKE om zombier. De er bare staffasje. Zombie-filmene og survival horror handler om menneskets natur og overlevelse i en verden der sivilisasjonen har brutt sammen. Den stiller noen interessante spørsmål av etisk og filosofisk art, og de er IKKE hvorvidt zombier er biologisk mulig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Corvo Skrevet 27. januar 2014 #22 Del Skrevet 27. januar 2014 Litt bortkasta å debattere sånne ting som om de var realistiske, eller endog som om de var MENT å være det. Zombie-filmer og litteratur handler paradoksalt nok IKKE om zombier. De er bare staffasje. Zombie-filmene og survival horror handler om menneskets natur og overlevelse i en verden der sivilisasjonen har brutt sammen. Den stiller noen interessante spørsmål av etisk og filosofisk art, og de er IKKE hvorvidt zombier er biologisk mulig. Men det er de vel? :D Og det er aldri bortkastet å diskutere, det gir kanskje lite resultat, men det har underholdningsverdi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 27. januar 2014 #23 Del Skrevet 27. januar 2014 Men det er de vel? :D Og det er aldri bortkastet å diskutere, det gir kanskje lite resultat, men det har underholdningsverdi Hvis man vil "diskutere" og flippe og ha det gøy, så har det underholdningsverdi. Hvis man vil diskutere det saklig og ut fra et reduksjonistisk materialistisk vitenskapssyn, så er det bortkasta tid, for det sier seg selv at zombier ikke kan eksistere som levende døde skapninger som reanimeres, ikke har behov for næring, ikke har noe stoffskifte, og som til tross for langt fremskreden forråtnelse, fortsatt opprettholder både sanse-evne (som er avhengig av et velfungerende nervesystem) og bevegelsesevne (som forutsetter stoffskifte). De er rett og slett en umulighet i virkelighetens verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellablue Skrevet 27. januar 2014 #24 Del Skrevet 27. januar 2014 Er ikke sikker på om dere har sett regnestykket som viser at en eventuell zombie apokalypse er temmelig urealistisk. La oss si det er 300 millioner mennesker i USA. Dersom 99% av disse blir smittet av et zombie virus og blir levende døde har vi 297 millioner zombier i USA. Vi sitter da igjen med rundt 3 millioner normale levende mennesker. Dersom et eventuelt utbrudd og tiden etterpå blir noen lunde lik det som er vist på film og i tv serier så vil det dannes grupper med overlevende som i the walking dead ol. Dersom man antar at hver gruppe består av ca 20 personer, vil det da være rundt 150 000 grupper med overlevende. Vi må anta at gruppene med overlevende er ute etter å utrydde zombiene og derfor dreper zombier de møter på. Dersom hver person i gruppen dreper 10 zombier på en måned står hver gruppe for 200 zombie drap pr måned. Noe som tilsvarer 2400 zombier i året. Vi har som nevnt tidligere 150 000 grupper med overlevende, hver gruppe dreper 2400 zombier i året. Totalt har de da drept 360 000 000 zombier. Altså 60 000 000 flere enn det bor i USA. En zombie apokalypse burde da være over temmelig raskt. Men man må jo anta at zombie viruset smitter på den klassiske zombie måten, altså via bitt. Dersom det feks er dråpesmitte vil det jo bli litt verre å utrydde faenskapet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #25 Del Skrevet 27. januar 2014 Er ikke sikker på om dere har sett regnestykket som viser at en eventuell zombie apokalypse er temmelig urealistisk. La oss si det er 300 millioner mennesker i USA. Dersom 99% av disse blir smittet av et zombie virus og blir levende døde har vi 297 millioner zombier i USA. Vi sitter da igjen med rundt 3 millioner normale levende mennesker. Dersom et eventuelt utbrudd og tiden etterpå blir noen lunde lik det som er vist på film og i tv serier så vil det dannes grupper med overlevende som i the walking dead ol. Dersom man antar at hver gruppe består av ca 20 personer, vil det da være rundt 150 000 grupper med overlevende. Vi må anta at gruppene med overlevende er ute etter å utrydde zombiene og derfor dreper zombier de møter på. Dersom hver person i gruppen dreper 10 zombier på en måned står hver gruppe for 200 zombie drap pr måned. Noe som tilsvarer 2400 zombier i året. Vi har som nevnt tidligere 150 000 grupper med overlevende, hver gruppe dreper 2400 zombier i året. Totalt har de da drept 360 000 000 zombier. Altså 60 000 000 flere enn det bor i USA. En zombie apokalypse burde da være over temmelig raskt. Men man må jo anta at zombie viruset smitter på den klassiske zombie måten, altså via bitt. Dersom det feks er dråpesmitte vil det jo bli litt verre å utrydde faenskapet. Det regnestykket går ut i fra at "alle" 97% blir zombier samtidig, og at ingen av de 3% som overlever blir zombier selv. Hvis du ser på filmer så ser du at ganske mange overlevende dør, og mange av dem dreper heller ikke mange zombier. Ditt regnestykke går ut i fra at hver person dreper en zombie ca hver 3 dag... uten å noen gang dø. Anonymous poster hash: acd2f...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellablue Skrevet 27. januar 2014 #26 Del Skrevet 27. januar 2014 Det regnestykket går ut i fra at "alle" 97% blir zombier samtidig, og at ingen av de 3% som overlever blir zombier selv. Hvis du ser på filmer så ser du at ganske mange overlevende dør, og mange av dem dreper heller ikke mange zombier. Ditt regnestykke går ut i fra at hver person dreper en zombie ca hver 3 dag... uten å noen gang dø.Anonymous poster hash: acd2f...202 Nå er jo dette et tulle regnestykke hentet fra 4chan da. Men det viser litt hvordan tallene blir dersom 99% av oss blir zombier. Det er faktisk ikke uoverkommelig å utrydde de. Har jo til og med en "ordre reserve" på 60 mill zombiedrap. Regnestykket mangler jo omtrent hver eneste variabel som kan tenkes, som smitte av friske, at noen av de friske ikke er i fysisk stand til å drepe etc. Men poenget med var å vise at det faktisk ikke er umulig å drepe alle dersom det skulle skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 28. januar 2014 #27 Del Skrevet 28. januar 2014 Nå er jo dette et tulle regnestykke hentet fra 4chan da. Men det viser litt hvordan tallene blir dersom 99% av oss blir zombier. Det er faktisk ikke uoverkommelig å utrydde de. Har jo til og med en "ordre reserve" på 60 mill zombiedrap. Regnestykket mangler jo omtrent hver eneste variabel som kan tenkes, som smitte av friske, at noen av de friske ikke er i fysisk stand til å drepe etc. Men poenget med var å vise at det faktisk ikke er umulig å drepe alle dersom det skulle skje. Men det tilleggsproblemer. Det ene er at særlig i tidlige faser, så vil zombiefiseringen være massiv, mens de friske overlevende vil være i ekstremt mindretall. De vil altså svært ofte ikke ha muligheten til å drepe zombier og komme unna, men må satse på unnvikelse for å unngå å overveldes av antallet. Slik zombier er beskrevet i "originallitteraturen" så sprer de seg ikke utover, de klumper seg sammen i grupper som bare langsomt oppløses. Når en zombie motiveres av en lyd eller bevegelse til å bevege seg i en retning, så vil den "trekke med seg" andre zombier, og den støyen de lager vil trekke til seg andre, slik at det dannes større grupper. Hvis man kommer i kontakt med en slik gruppe, så vil man ofte ikke ha kamp som noe realistisk alternativ. Selv et overfladisk bitt eller klor vil kunne bety at man selv blir smittet. Hvis man skulle bli trengt opp i et hjørne, så vil man bli overveldet. Og majoriteten av zombiene vil være å finne i byer og andre steder der folk har klumpet seg sammen i apokalypsens tidlige stadier. Det er ikke et lovende scenario for "ti i måneden"-planen. Dessuten så "rekrutterer" zombie-hæren alle som dør. Så hver gang man mister en "soldat", vinner zombiene en. Så alle stasjonære grupper innebærer en dobbel fare: De vil, gjennom støyen og andre livstegn trekke til seg zombier som vil øke i antall til de er mange nok til å overvelde forsvarsverkene, og de vil kunne infiseres fra innsiden ved uventede dødsfall der avdøde gjenoppstår som en zombie "bak linjene". Det samme gjelder for grupper som er i bevegelse. De vil lage støy som trekker til seg zombier, og de vil kunne dumpe borti grupper av zombier som er for store til at de kan nedkjempes. Svært små grupper eller enkeltinidivider vil lettere kunne unnvike zombiene, men de vil ikke kunne bidra nevneverdig til utryddelsen, siden selv små grupper av zombier vil kunne overvelde dem. Deres håp vil ligge i å komme seg lengst mulig unna befolkningssentra, holde en lav profil, og diskret kvitte seg med omstreifende zombier uten å selv lage noe leven. Som f.eks rifleskudd. I Max Brooks "World War Z" (som ikke må forveksles med makkverket som gikk på kino) tar menneskene riktig nok verden tilbake etter noen år, gjennom nye militære strategier og ved hjelp av utviklingen av en ny våpen-og uniforms-teknologi spesielt tilpasset zombiekrigens utfordringer. Perioden med "uorganisert motstand" og hver mann for seg selv, var preget av hodeløs flukt, manglende overlevelses-evner og altomfattende utslettelse, i kombinasjon med at de overlevende ble hverandres verste fiender og fullførte den jobben zombiene begynte på. Og jeg tror det er langt mer realistisk, skulle noe lignende skje i fremtiden. Det er bare å se på hva som skjer i katastrofeområder, som etter jordskjelvene på Haiti, eller borgerkrigen i Sør-Sudan, og forestille seg hvordan det ville vært der dersom det ikke fantes hjelpeorganisasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 30. januar 2014 #28 Del Skrevet 30. januar 2014 I januarnummeret av "Alt om historie & vitenskap" (Det beste fra Historie og Illustrert Vitenskap) står det en artikkel om det jeg skrev i HI (ja, det var meg) nemlig "Parasitter kan gjøre oss til Zombier". Der er det blant annet skrevet om akkurat Toxoplasma gondii. Det som står på første side, samt hvilke personlighetsendringer man vil finne hos menn og kvinner som har denne parasitten i seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøytigern Skrevet 31. januar 2014 #29 Del Skrevet 31. januar 2014 Du misforstår hele konseptet med zombier. Zombier er døde, men reaktiverte. De har ikke stoffskifte som et menneske. I de opprinnelige historiene er det et virus som reaktiverer deler av nervesystemet slik at zombien har kontroll over kroppen, men ikke over de høyere hjernefunksjonene. Dette temaet har blitt utarbeidet av mange forfattere innen sjangeren, og noen har postulert at infeksjonen (noen ganger beskrevet som virus, andre ganger som fungi) lager et rudimentært nervesystem på siden av det opprinnelige, som overtar når vertens hjerne dør. Og at dette har en virkemåte og et stoffskifte som ikke baserer seg på, eller er avhengig av, at verten inntar mat eller fordøyer den. Litt som en saprofytt, kanskje. Dvs en plante som lever av råtnende plantemateriale. Så zombier er som orkidèer, men ikke like sjarmerende. Det ligger også i myten at zombienes infeksjon gjør kjøttet giftig for dyr, insekter og de fleste mikrober. Dette stopper den normale nedbrytningsprosessen, og hindrer at de går i oppløsning som et ordinært lik ville gjort. Ellers ville jo en zombie-infestasjon i f.eks Alabama vært over på en ukes tid. Og vampyrer glitrer i solskinnet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 2. februar 2014 #30 Del Skrevet 2. februar 2014 Jeg liker å lese blader som Illustrert Vitenskap selv, men de er populærvitenskapelige og setter ofte ting på spissen og drar forskningsresultater litt vel langt i sin tolking. Når det gjelder toxoplasmose så er dette riktignok en parasitt med katt som vertsorganisme, men sau er også en viktig vertsorganisme for parasitten. De fleste som får smitten i seg får den via dårlig stekt/kokt kjøtt eller dårlig vaskede grønnsaker, ikke av at de har en katt. Nevner dette da enkelte blir helt hysteriske og avliver katten dersom de blir gravide da parasitten kan ha en svært uheldig virkning på fosteret om man ikke tidligere har vært smittet og dermed har en resistanse mot den. Det vanligste er å få lette influensalignende symptomer, eller ingen symptomer, ved primærinfeksjon av toxoplasmose. Selv om det virker til å være en korrelasjon mellom enkelte psykiske tilstander og parasitten. Men folk med ADHD, OCD og Schisofreni vil jeg jo ikke akkurat kalle zombie-like i sin adferd. Selv om jeg skal innrømme at jeg ikke har sett zombie filmer eller serier siden jeg synes dette er noen av de minst interessante overnaturlige vesnene. CJD (Creutzfeld-Jackob Disease) er vel kanskje et hakk nærmere en zombie. De blir i alle fall helt ødlagte i hele CNS (Central Nervous System, eller sentralnervesystemet), noe som selvsagt gir utslag i personlighetsendringer, problemer med å kontrollere bevegelser, lysfølsomhet osv. Rabies er nesten ennå mer zombielikt. Da dette medfører unormal adferd med blant annet insomnia, angst, aggressjoner, paranoia, hallusinasjoner. Som gjerne går over til delerium etterhvert. Mange lider også av hydrofobia. Her får du mennesker som antagelig kan finne på å angripe deg, og smitte deg, med et dødlig virus. Selv om viruset kan bruke så lang tid som 6 år før det viser sine første symptomer på sykdommen. Men får du symptomer er du dødsdømt. Selv om det ikke finnes noen kur for rabies, så har heldigvis vaksinasjon kort tid etter eksponering som regel den effekten at man aldri blir syk og kvitter seg med viruset ved hjelp av kroppens eget immunforsvar. Dette fungerer fordi rabiesviruset bruker veldig lang tid på å bli replikert. Det har ellers høy virulens og høy affinitet for CNS. En av de verste virusene som finnes på den måten. Det finnes jo også enkelte andre parasitter som ødelegger hjernen og dermed har diverse mindre heldige utfall på den smittedes personlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 2. februar 2014 #31 Del Skrevet 2. februar 2014 De fleste som får smitten i seg får den via dårlig stekt/kokt kjøtt eller dårlig vaskede grønnsaker Da må det være en del folk som kanskje har fått den i seg, for noen vasker ikke grønnsakene de kjøper i butikken... <_< O_o O_O >_< Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 2. februar 2014 #32 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Da må det være en del folk som kanskje har fått den i seg, for noen vasker ikke grønnsakene de kjøper i butikken... <_< O_o O_O >_< Jepp, det er det nok Hagearbeid uten hansker er nok en smittevei som få tenker over før de skylder på husets katt. Som mangeårig katteier (har ikke katt lengre nå, siste flyttet til nytt hjem for ca 1 mnd siden) med et noe ambivalent forhold til kattekassa så regner jeg med at sjansen er stor for at jeg har vært i kontakt med parasitten selv, men vet jo ikke. Dessuten har jeg gravd i hagen uten hansker mange ganger i mitt liv, og har kanskje ikke alltid vasket frukt og grønt godt nok. Har nok levd mye i toksoplasmose faresonen. red: så hvis jeg plutselig blir en zombie så har du jo en potensiell forklaring Endret 2. februar 2014 av AUG---UAG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 20. februar 2014 #33 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har zombi-viruset toxoplasmosa gondii. Så.... Det blir spennende å se fremover om jeg etter hvert blir til en zombi. Satser på at helsevesenet tar godt vare på meg selv om jeg prøver å spise hjernen til folk eller finner på lignende aktiviteter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 20. februar 2014 #34 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har zombi-viruset toxoplasmosa gondii. Så.... Det blir spennende å se fremover om jeg etter hvert blir til en zombi. Satser på at helsevesenet tar godt vare på meg selv om jeg prøver å spise hjernen til folk eller finner på lignende aktiviteter Selvsagt. Vi vet nøyaktig hva du trenger hvis du skulle vise tegn til at tilstanden forverrer seg. Jadda..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 20. februar 2014 #35 Del Skrevet 20. februar 2014 Selvsagt. Vi vet nøyaktig hva du trenger hvis du skulle vise tegn til at tilstanden forverrer seg. Jadda..... hehe, løsningen blir nok avlivning om jeg utvikler meg til en zombi. og det er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. februar 2014 #36 Del Skrevet 21. februar 2014 (endret) hehe, løsningen blir nok avlivning om jeg utvikler meg til en zombi. og det er helt greit. Det sier du NÅ, ja. Men pipen får nok en annen låt DA. Braaaains....! Zombie-demonstrasjon: What do we want?! Braaaaiiins.... When do we want it?! Braaaaiiins.... Endret 21. februar 2014 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 21. februar 2014 #37 Del Skrevet 21. februar 2014 Det sier du NÅ, ja. Men pipen får nok en annen låt DA. Braaaains....! Zombie-demonstrasjon: What do we want?! Braaaaiiins.... When do we want it?! Braaaaiiins.... Kommer sikkert til å gjøre som de gjør i true blood: lage en egen interesseorganisasjon for zoombier, for å ivare ta våre rettigheter og hevde at vi har like rett til å bli behandlet som verdige mennesker vi også. Og i det skjulte spiser vi hjernen til små barn (men bare i det skjulte) og jobber for å ta over verden. En av fanesakene kommer sikkert til å være hermetisk hjerne i dagligvarebutikkene, som et fint skalkeskjul for det virkelige målet. Kanskje det er derfor man kan kjøpe hjerne i noen franske restauranter? Zoombiene er allerede organisert og i full gang med å overta verden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 21. februar 2014 #38 Del Skrevet 21. februar 2014 Kommer sikkert til å gjøre som de gjør i true blood: lage en egen interesseorganisasjon for zoombier, for å ivare ta våre rettigheter og hevde at vi har like rett til å bli behandlet som verdige mennesker vi også. Og i det skjulte spiser vi hjernen til små barn (men bare i det skjulte) og jobber for å ta over verden. En av fanesakene kommer sikkert til å være hermetisk hjerne i dagligvarebutikkene, som et fint skalkeskjul for det virkelige målet. Kanskje det er derfor man kan kjøpe hjerne i noen franske restauranter? Zoombiene er allerede organisert og i full gang med å overta verden? Les Discworld av Terry Pratchett. Der er zombiene ganske enkelt folk som av en eller annen grunn ikke dør skikkelig når de dør. Den beste (og sleipeste) advokaten i Ankh-Morpork er zombien Mr Slant, som har full oversikt over alle presedenser de siste 600 åra, gjennom personlig erfaring. Han er president i byens advokatlaug, og seniorpartner i advokatfimaet Morecombe, Slant & Honeyplace. De to andre seniorpartnerne er vampyrer, og gamle nok til å ha vært med da de første lovene ble ført i pennen. Det sier vel alt om Tery Pratchetts forhold til advokater, tenker jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 21. februar 2014 #39 Del Skrevet 21. februar 2014 Hvor ble det forresten av zombieland-serien? Jeg så en pilot for den for en evighet siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå