AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Kan jeg nekte henne å komme på besøk? Jeg har en venninne som leier midlertidig og har ikke noen fast bolig og lite ansvar utenom å betale husleie for en fullt møblert leilighet. Hun har de siste ukene begynt å besøke en som har veggdyr i leiligheten sin. Jeg har så vidt vært innenfor døren hjemme hos han og veggene er fulle med svarte flekker etter at han har drept veggdyr. Han sier at veggdyrene kom med en ny sofa han fikk brukt. Han er innenfor psykiatrien og sliter med konsentrasjon og blant annet søvnproblemer. Det gjør at han er våken på nettene og ser veggdyrene. Jeg synes det er ekkelt og vil ikke ha veggdyr eller fare for spredning. Når hun er der sitter hun i sofaen siden han ikke har stoler, og sofaen er etter hans ord årsaken til veggdyrene han har fått. Han er ikke den som støvsuger og tørker støv hele tiden, hele boligen bærer preg av det. Det er en kommunal bolig. Han er ellers en ok kar og virker hyggelig. Veggdyr er vanskelig å bli kvitt og de kan spres lett hvis de blir mange nok. I stuen hans er det svarte insektsflekker tett i tett med ti cm. mellomrom. Jeg har ringt og pratet med han, men han sier han har kontroll. Ja særlig... Veggdyr kan krype via luftekanaler med det er sjeldent. Oftere kan de gå langs radiator og varmerør hvis de blir mange nok, og spre seg til naboene. De kan også spres via tekstiler, ofte i kofferter og hvis man sover i en seng eller i en sofa. Gildet for å bli kvitt de koster mellom 12-25000 pluss moms avhengig av om det kreves leie av fryselager til tekstiler og møbler. Hva ville dere gjort? Jeg når ikke frem når jeg snakker med han som bor der, og hun spiller dum og sier at hun ikke visste at det finnes veggdyr og kakerlakker i Norge. Nei, jeg vet ikke om jeg kommer til å anse henne som en god venninne. Hun er ikke dum, men har rykte for å spille på det i andre sammenhenger. Kan jeg bare si at jeg ikke ønsker besøk på grunn av at jeg er hysterisk redd for å få veggdyr selv? . Anonymous poster hash: 0ad13...0da 2
Frk.K Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Ja. Det hadde jeg gjort. Hadde ikke nølt med å si at hun ikke kan komme på besøk da jeg ikke ville hatt veggdyr i min leilighet... Dessuten så suger de blod - fra mennesker. ÆSJ! 18
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Ja, det kan du jo godt si… Dersom du ikke anser hun for å være en venninne uansett så taper du jo ingenting på det. Men du taper nok hun som en venn? ja. Aldri hørt at sånne dyr "smitter" via mennesker uansett og de kryper nok ikke opp i buksa hennes når hun sitter i sofaen hans. Men kjør på! Anonymous poster hash: d2816...a06 1
Arlea Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Jeg hadde nektet besøk. Men vi har hatt veggdyr selv, da jeg bodde hos foreldrene mine, ble smittet via hotell i utlandet, og det var et helvete å bli kvitt, så her er jeg heller føre var enn for snar. 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Ja, det kan du jo godt si… Dersom du ikke anser hun for å være en venninne uansett så taper du jo ingenting på det. Men du taper nok hun som en venn? ja. Aldri hørt at sånne dyr "smitter" via mennesker uansett og de kryper nok ikke opp i buksa hennes når hun sitter i sofaen hans. Men kjør på! Anonymous poster hash: d2816...a06 De kryper ikke under buksa hennes, men kanskje under ullgenseren og i jakke som ligger ved siden av når hun sitter i sofaen? Det er sofaen som er smittekilden sier han som bor der. Jeg har vært innom døren hans og han sparer strøm. Det var halvmørkt og hvis du hadde sett alle flekkene etter drepte veggdyr på stueveggene tror jeg jammen pipa hadde fått en annen låt, eller? Eller skal jeg si ja takk, jeg tar sjansen? Hun spiller dum i tillegg når hun sier at hun ikke vet at det finnes veggdyr og kakerlakker i Norge, og spør når de kom hit. Hun er godt voksen. Ville du tatt sjansen? Det blir tidlig mørkt ute og han sparer på lyset og strøm. Veggdyr er inaktive i godt lys, og blir de mange nok kan de bevege seg også i dagslys. Ts Anonymous poster hash: 0ad13...0da
Frk.K Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Jeg hadde nektet besøk. Men vi har hatt veggdyr selv, da jeg bodde hos foreldrene mine, ble smittet via hotell i utlandet, og det var et helvete å bli kvitt, så her er jeg heller føre var enn for snar. Hva vedkommende skrev her. -- Jeg hadde ikke tatt en sjanse på det. 2
Aurora M. Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Jeg synes først og fremst du bør varsle kommunen siden det er de som faktisk eier leiligheten. De har jo ingen interesse av at det sprer seg til flere leiligheter. Hvorvidt du skal nekte henne å besøke deg, får jo være opp til deg. Personlig synes jeg det er overdrevet. Veggdyr (om det nå er sikkert at det er det han har) kommer frem om natten. Så lenge det er lyst, dagslys eller kunstig lys, så gjemmer de seg. Så sjansen for at hun skal dra med seg noe er jo veldig liten! Jeg kan opplyse om at jeg fant veggdyr sist jeg var på hytta. Jeg har eid den et års tid, og har vært der flere ganger på overnatting med husdyr og hele pakka, uten å ha sett snurten til dem her hjemme! Jeg mistenker en sofa kjøpt brukt.. Jeg skal selvsagt ta tak i det, for det er jo ikke noe man ønsker i hus, men jeg synes det er noe overdrevet.. 9
Cho Kon It Skrevet 22. januar 2014 #9 Skrevet 22. januar 2014 Ikke faen om hun hadde fått komme på besøk! En av firmahyttene fikk veggdyr for noen år siden, det endte opp med at den måtte tømmes og fryses, altså stå med åpne vinduer gjennom en hel vinter, for å bli kvitt jævelskapen. Ekkelt er det og! 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Nei, hun må holde seg unna! Jeg ligger på sykehus i skrivendestund pga veggdyr. Koster meg og sambo 50000, FEMTITUSEN, å fryse ned 65kvm med leilighet. Så nei, hun er JÆVLIG dum som besøker han.Anonymous poster hash: 1053b...cbe 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Skrevet 22. januar 2014 La meg legge til at 15-25000kr er bare tullesum, det er så mye mer og færreste har forsikringer som dekker, med mindre man bor i sameie eller borettslag. Man MÅ leie frysecontainer for det er ekstremt vanskelig å bli kvitt uten hjelp. Alt må pakkes på en spesifikk måte og frysingen bør/må observeres av skadedyrpersonell, for å være sikker på at man blir kvitt de ekle krypa. Du er ikke hysterisk nok. Kan love deg at sykehus er ikke noe du vil risikere og mye behandling.Anonymous poster hash: 1053b...cbe 7
up! Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Enig med de som ikke vil ta sjansen. Nei, hun må holde seg unna! Jeg ligger på sykehus i skrivendestund pga veggdyr. Koster meg og sambo 50000, FEMTITUSEN, å fryse ned 65kvm med leilighet. Så nei, hun er JÆVLIG dum som besøker han.Anonymous poster hash: 1053b...cbe Hvordan havner man på sykehus pga veggdyr? 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Ja, det kan du jo godt si… Dersom du ikke anser hun for å være en venninne uansett så taper du jo ingenting på det. Men du taper nok hun som en venn? ja. Aldri hørt at sånne dyr "smitter" via mennesker uansett og de kryper nok ikke opp i buksa hennes når hun sitter i sofaen hans. Men kjør på! Anonymous poster hash: d2816...a06 Eller er det henne som er en dårlig venn? Hun later som hun aldri har hørt om kakerlakker i Norge. Hallo? Dette handler om veggdyr. Kakerlakker er lettere å bli kvitt. Hun må jo for all del besøke hvem hun vil, men hun bryr seg lite om andres ting. Hun lånte en leilighet sist høst av en felles venninne. Der ødela hun senga som ikke skulle flyttes på flere ganger og hun hadde ikke noe på det soverommet å gjøre men ble for ivrig når hun fikk herrebesøk, det ble nesten tett i vasken på kjøkkenet fordi hun hadde fjernet risten fordi hun synes det er ekkelt å ta opp matrester og søl. Jeg tok med mudin og fikk åpnet vasken. Hun glemte å låse verandadøra når hun gikk ut og sa at det er vel ikke farlig, dette er vel et stille strøk. Midt i en av Norges største byer. Noen ganger tror jeg at hun gir fullstendig faen så lenge det ikke rammer henne selv. Mistenker at hun er sjalu på alle som har ting mer på stell enn henne har. Hun er uten fast bolig, har forbruksgjeld og er ikke kredittverdig. Det i seg selv har ikke noe med meg å gjøre, men hun eier ikke ansvarsfølelse. Ville du tatt sjansen? Ville du dratt på sydentur med en koffert og tøy som ikke var fryselagret? Ville du ikke tenkt tanken på at dette er noe som ikke bør spres? Og hvis han som bor der ikke setter i gang tiltak er han også en tanketom tønne. Ts Anonymous poster hash: 0ad13...0da 1
Gjest Sobril Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Jeg har hatt veggdyr. De er ekle, men ikke farlige. Det er også sjeldent at de blir transportert via klær da de ikke liker bevegelige gjenstander. De finner gjerne et trygt tilholdssted i seng og vegger, og er så sky at de helst kryper ut kun når man sover. Det er også derfor de stort sett finnes på soverom - for de suger blod og går etter pusten vår (på en radius av 2 meter). Vi hadde en fyr fra pelias hos oss to ganger. De var KUN på soverommet. Behøvde ikke fryse ned hele leiligheten. Men det er klart - vi mennesker er hysteriske på slikt og betaler hva det måtte være for unødvendig bekjempelse. Det spørs selvsagt hvor lenge man lar det gå før man søker hjelp. Vi betalte 11500 (dvs de som leide ut hytta vi fikk krekene fra betalte, etter iltre brev fra meg). Mener det tok et halvt års tid før vi fant ut hva det var. Men altså - kun på soverommet. Jeg hadde en bag under senga på hytta vi leide, så det har nok ramlet en godsak ned i bagen. Endret 22. januar 2014 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #15 Skrevet 22. januar 2014 Jeg synes først og fremst du bør varsle kommunen siden det er de som faktisk eier leiligheten. De har jo ingen interesse av at det sprer seg til flere leiligheter. Hvorvidt du skal nekte henne å besøke deg, får jo være opp til deg. Personlig synes jeg det er overdrevet. Veggdyr (om det nå er sikkert at det er det han har) kommer frem om natten. Så lenge det er lyst, dagslys eller kunstig lys, så gjemmer de seg. Så sjansen for at hun skal dra med seg noe er jo veldig liten! Jeg kan opplyse om at jeg fant veggdyr sist jeg var på hytta. Jeg har eid den et års tid, og har vært der flere ganger på overnatting med husdyr og hele pakka, uten å ha sett snurten til dem her hjemme! Jeg mistenker en sofa kjøpt brukt.. Jeg skal selvsagt ta tak i det, for det er jo ikke noe man ønsker i hus, men jeg synes det er noe overdrevet.. Det vil bli gjort selv om jeg ikke har lyst. Regner med at kommunen betaler for å bli kvitt veggdyrene? Sjansen kan være så liten den vil. Har man veggdyr gjør man alt man kan for å bli kvitt faenskapet. Vet også om firmahytter som er blitt rammet. Det var forhåndsregel å lagre alt av soveposer og tøy i frysere/på lager. Men nå viser jo siste rapporter at kulde ikke er like effektivt som tidligere antatt. Hvis du har klær på hytta og soveposer/sengtøy du ikke drar med frem og tilbake er vel sjansen liten. Og om du har det rent og ryddig på hytta. Veggdyr formerer seg ikke uten blod så en hytte inneholder vel ikke en hel hær. Men de kan overleve ett år uten å suge blod. Ville tatt tak i det var jeg deg. En hytte er jo enkel siden du kan la være å huse den i ett års tid. Ts Anonymous poster hash: 0ad13...0da
Gjest Sobril Skrevet 22. januar 2014 #16 Skrevet 22. januar 2014 Det vil bli gjort selv om jeg ikke har lyst. Regner med at kommunen betaler for å bli kvitt veggdyrene? Sjansen kan være så liten den vil. Har man veggdyr gjør man alt man kan for å bli kvitt faenskapet. Vet også om firmahytter som er blitt rammet. Det var forhåndsregel å lagre alt av soveposer og tøy i frysere/på lager. Men nå viser jo siste rapporter at kulde ikke er like effektivt som tidligere antatt. Hvis du har klær på hytta og soveposer/sengtøy du ikke drar med frem og tilbake er vel sjansen liten. Og om du har det rent og ryddig på hytta. Veggdyr formerer seg ikke uten blod så en hytte inneholder vel ikke en hel hær. Men de kan overleve ett år uten å suge blod. Ville tatt tak i det var jeg deg. En hytte er jo enkel siden du kan la være å huse den i ett års tid. TsAnonymous poster hash: 0ad13...0da Tja. De kan overleve nesten to år.
Gjest Awzm me Skrevet 22. januar 2014 #17 Skrevet 22. januar 2014 åå, ææsj! Kjente det klødde nedover ryggen av å lese dette. Jeg hadde faktisk ikke latt henne komme inn i mitt hus om hun var der en del, og faktisk satt i den ekle sofaen, æsjæsjæsj. Ser for meg at de kan sette seg fast i genseren, legge egg, så legger hun genseren i skapet, der de sprer seg, og hun tar på seg en av de nå insektsfylte genserne eller noe, og går til deg, setter seg i din sofa, også bare... 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har hatt veggdyr. De er ekle, men ikke farlige. Det er også sjeldent at de blir transportert via klær da de ikke liker bevegelige gjenstander. De finner gjerne et trygt tilholdssted i seng og vegger, og er så sky at de helst kryper ut kun når man sover. Det er også derfor de stort sett finnes på soverom - for de suger blod og går etter pusten vår (på en radius av 2 meter). Vi hadde en fyr fra pelias hos oss to ganger. De var KUN på soverommet. Behøvde ikke fryse ned hele leiligheten. Men det er klart - vi mennesker er hysteriske på slikt og betaler hva det måtte være for unødvendig bekjempelse. Det spørs selvsagt hvor lenge man lar det gå før man søker hjelp. Vi betalte 11500 (dvs de som leide ut hytta vi fikk krekene fra betalte, etter iltre brev fra meg). Mener det tok et halvt års tid før vi fant ut hva det var. Men altså - kun på soverommet. Jeg hadde en bag under senga på hytta vi leide, så det har nok ramlet en godsak ned i bagen. Jeg vet at de ikke er farlige, men ikke noe jeg vil ha i hus. De suger blod, leiligheten vil falle i pris hvis jeg skal selge, kanskje spres det til naboer som har småbarn /baby. Veggdyr må tas før de blir for mange. Da spres de lett til naboer i en bygård eller i en blokk. Og han som har disse veggdyrene har latt det gå langt. Som sagt har jeg vært inne der og veggene er klistret ned av veggdyr han har drept. Han har også seng i stua. Det er en ettroms. Jeg vet at faren for at de går over i klær er liten når det er kunstig belysning eller dagslys i huset, men han sparer også på strømmen. Kanskje jeg er hysterisk, men jeg har ingen hytte jeg kan bo på i ett år mens ingen med varmt blod får bo hjemme hos meg. Jeg er klar over at man kan bekjempe de med dobbeltsidig tape og feller hvis de er få i antall. Men det kan umulig være få antall når veggene er tapetisert med veggdyr? Ts Anonymous poster hash: 0ad13...0da
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #19 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har slitt med veggdyr før, og dette er IKKE noe du vil ha inn.. Eneste måten å bli kvitt det er egentlig å fryse alt du har, helst bare flytte. Så nei, du er ikke hysterisk. Det er en sjanse det ikke er vits å ta. Spesielt ikke når du vet om det Anonymous poster hash: 39d06...481 2
Gjest Sobril Skrevet 22. januar 2014 #20 Skrevet 22. januar 2014 Altså - det overrasker meg lite at hodelus har blitt resistente når vi er så hysteriske. Jeg synes ikke småkryp er digg jeg heller, men teoretisk sett burde jeg sykmeldt meg de seks månedene vi hadde veggdyr jeg da? Aldri gått ut, aldri møtt noen, aldri hatt besøk? Hvis du inngår kompromiss med venninna di om at hun feks skifter klær før hun drar på besøk til deg, er det nærmest garantert at du ikke får noe som helst. Pass på å ikke reise så mye i hvert fall. Det er ofte fra utlandet vi drar dem med oss hjem!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå