Gå til innhold

Matvrak, blir aldri mett..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt på hva jeg skal gjøre med det lille probemet mitt.

Jeg er 170 cm høy og 75 kg, og ønsker å ta meg ca. 10 kg. Jeg tenkte i utganspunktet å spise ca. 1500 kcal for dagen.

Men så er det slik at jeg aldri har vært spesielt vant til å spise regelmessig, jeg har bestandig vært slik at jeg har spist litt mindre enn jeg burde i ukedagene, og litt mer enn jeg burde i helgene. På ungdomsskolen og videregående hadde jeg ikke noe problem med å la være å spise enkelte dager, jeg tenkte rett og slett ikke på det, det var ikke slik at jeg gikk sulten, men så spiste jeg litt mer i helgene, så sånn sett holdt vekta seg stabil, og jeg var aldri overvektig da.

Så "plutselig" la jeg på meg 25 kg, og i fjor klarte jeg å gå ned alle de igjen, men så har jeg lagt på meg 13 kg igjen :( "Dietten" min i fjor var å spise svært lite i ukedagene for å spise mye mer i helgene, og det funket forsåvidt greit. Men så utviklet det seg til at jeg spesielt i sommer spiste mye mer enn jeg behøvde også i ukedagene.

Jeg har få problemer med å gå en dag eller to uten mat, men de dagene jeg først spiser så er det fort at det blir altfor mye, med mindre jeg er fryktelig streng og nøye med hva jeg putter i meg. Det er som om jeg først "husker" at jeg er sulten når jeg begynner å spise, og da kan jeg ikke få nok, det nytter ikke å spise når man er sulten og stoppe når man er mett når jeg ikke har metthetsfølelse, jeg kan uten problem spise 6000 kcal i løpet av en dag, og det sier seg selv at ikke går om en skal ned i vekt. Det er nesten sånn at det er "lettere" å la være å spise en dag, fremfor å spise 1500 kcal en dag, for når jeg først har begynt å spise så blir jeg jo ikke mett, i hvert fall ikke av 1500 kcal.

Hvorfor er det sånn? Hvorfor kan jeg la være å spise en dag uten å kjenne meg sulten, mens de dagene jeg faktisk spiser så er jeg sulten hele tiden?

I sommer tenkte jeg å leve på normalt kosthold, og det gikk jo rett vest...

Må bare legge til at jeg ikke har noen form for spiseforstyrrelse selv om jeg overspiser..., jeg blir jo bare ikke mett, uansett hva jeg spiser...

I dag har jeg tenkt å holde meg til 1500 kcal, og har allerede intatt 1000:

300 g kyllingfilet, 100 g mager kesam, 1 banan, 50 g mørk sjokolade, 4 knekkebrød, 1 eple. Og jeg er SULTEN! Og bare ca. 500 kcal igjen...

Forrige uke levde jeg på 1500 kcal fra mandag til torsdag, men spise ca 3000 kcal på fredag, lørdag og søndag...

What to do? :(

Anonymous poster hash: 7fed8...175
Videoannonse
Annonse
Skrevet

What to do? :(

Disiplin og selvkontroll er det du trenger i begynnelsen. Etter en måneds tid vil du ha lagt deg vaner, og på dette punktet ser du også resultater, som gir enorm motivasjon.

Det er rett og slett du som må holde deg i tøylene. Om det så betyr å hoppe over en bytur eller se på at vennene dine spiser noe annet enn deg.

Skrevet

Disiplin og selvkontroll er det du trenger i begynnelsen. Etter en måneds tid vil du ha lagt deg vaner, og på dette punktet ser du også resultater, som gir enorm motivasjon.

Det er rett og slett du som må holde deg i tøylene. Om det så betyr å hoppe over en bytur eller se på at vennene dine spiser noe annet enn deg.

Jo, det er sikkert selvkontroll jeg trenger. Egentlig tenkte jeg at jeg skulle spise etter en kostliste, planlegge nøye, for da pleier det å gå greit. Men med en gang det skjer noe uforusett så mister jeg kontrollen. Tror jeg må planlegge alle måltidene nøye, ikke bare antall kcal per dag, ellers ender jeg med å spise alle kaloriene til frokost, og plutselig ringer en venninne og ber meg på middag og vips så har jeg overspist.

Men synes det er så rart at jeg er mer sulten når jeg spiser moderat enn når jeg ikke spiser..? Jeg må liksom overspise så til de grader for å hele tatt kjenne meg mett :(

Skrevet

Du er vel vant til å spise mye mer, og derfor vil 1500 kcal føles lite ut i starten. Det var sånn med meg og, men det går seg til! Magesekken din er utvidet, og den trenger litt tid på seg til å tilvende seg den nye mengden.

Stå på, du kan klare det! Få i deg nok grønnsaker til hvert måltid også, dette fyller VELDIG, uten at det går for hardt utover kaloribudsjettet ditt.

Anonymous poster hash: 52ec1...5ed
Skrevet

Jeg er tynn, men jeg har det på samme måte som deg. Kan fint gå en hel dag uten mat uten noe som helst problemer (ikke at skjer så ofte), men når jeg først er sulten kan jeg spiser enorme mengder og kjenner meg ikke mett, dette har ført til at jeg bare spiser ett måltid om dagen (noen dager blir det to måltider) som inneholder rundt 1500-1600 kcal. Det er enklere for meg å spise maks to måltider som inneholder 1500 kcal til sammen, enn å spise flere små måltider.

Og nå får jeg i meg mye proteiner, så det er ikke slik at jeg spiser mye karbo som fører til at jeg får mer matsug.

Anonymous poster hash: 138b7...b78
Skrevet

Kanskje 5:2-dietten, eller en annen form for periodisk faste, som jeg generelt synes er både drastisk og tullete, likevel kunne vært noe for akkurat deg? Da er det "av og på" med spising, uten forstyrrelser, over litt tid. Ikke alle trives med tre timer mellom måltidene.

Gjest Ketchupjenta
Skrevet

Hei! Jeg sliter med noe av det samme faktisk :blomst:
Jeg sliter veldig med dette med spising da.. Jeg gikk leeenge med full kontroll over alle måltider og kaloriinntaket mitt. Gikk ned 10 kg da. (Ikke så sunt i og med at jeg var normal vektig, MEN veldig lubben da... SIkkert veldig liten muskelmasse regner jeg med :S )

Jeg ble bedt om å gå til helsesøster og veie meg osv, og sånn begynte den evige kampen. I hodet mitt gikk det egentlig ganske greit da jeg hadde full kontroll. Men gikk for mye ned da. (Faen så jeg terger på at jeg ikke trente masse styrke samtidig altså!) Men uansett! Har vert utrolig flink (Om jeg så skal si det selv) og gått opp 6 kg med trening og sunn mat :danse:
Men BÆÆÆÆM! All snakk med helsesøster om kropper og forbrenning og kalorier og energi osv osv osv! DA ble jeg gal da. IKKE før!!!
Er utrolig sint!
I jul gav jeg bare helt slipp, overspiste og overspiste selv om jeg hadde hatt et greit kosthold + trening før jul og gått opp 6 kg! PLUTSELIG var jeg lubben igjen! Og jeg er så sint.
Helsesøster gir slipp på meg nå siden jeg er normalvektig igjen, og kroppen fungerer. Men jeg klarer ikke å innrømme og snakke om noe ''spiseforstyrrelse'' jeg kanskje kan ha. Sist jeg var der da hun gav slipp på meg gråt jeg. Jeg var fortviten siden jeg var blitt så tykk, men hun gav slipp på meg! Hun sa jeg ikke trenger å komme til henne mer fordi KROPPEN er grei. (Ihvertfall ikke komme på en stund da! )
Men der er jo nå jeg er gal.

Kalorier er alt jeg tenker på, og trening. Jeg får SÅ dårlig samvittighet av å ikke trene, og de dagene jeg ikke trener så overspiser jeg og kjenner ikke metthetsfølelse. Der er jo SÅ digg med mat, tenker jeg. Hvorfor sluttet jeg å nyte dette? tenker jeg, og dagen etter kommer jeg på at: ''ÅJA! jeg var jo ufornøyd! Faen. ''

BEKLAGER FOR DENNE LAAAANGE HISTORIEN OM MEG MEN GUD SÅ GODT Å FÅ DET UT!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...