AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Ja, det er egentlig det spørsmålet jeg har. Skal til dyrlegen for å trekke tenna på katten min og det blir opptil 7-8-9 tusen. Hva er det som er så sinnsykt dyrt? Er det virkelig nødvendig at det skal koste så mye for bare det der? Eller er det bare for å trekke penger ut av en? Forsikring dekker ikke tenner så det hjelper ikke akkurat å ha forsikring når det gjelder tenna heller. Er ikke rart noen velger å ikke gå til dyrlege og heller lar dyrene lide når det er så sinnsykt dyrt. Anonymous poster hash: f22a1...42b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Fordi dyrleger også skal ha noe å leve av. Dessuten har de en lang og krevende utdanning med særlig kompetanse. Vil anbefale deg å ikke ha dyr. Det er bare noe tull. Dyr er ekle og plagsomme. Anonymous poster hash: 8205f...102 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Fordi den er for dyr. Anonymous poster hash: c52fc...6fb 8
Gjest Badebuksa Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Fordi de liker å tjene masse penger men sjekk med flere dyrleger, det er prisforskjeller. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Min forsikring dekker trekking av tenner, så det er nok du som har valgt feil. Det koster det koster. Tilbud og etterspørsel. Vetrinæren skal ha dekket sine kostnader, dvs: lønn, leie av lokaler, arbeidsgiveravgift, medisinsk utstyr, narkose etc etc. Tror du virkelig det bare koster det du betaler i egenandel når du er hos legen eller på sykehuset? Anonymous poster hash: 6c3b7...471 8
Frk.K Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Ja, det er egentlig det spørsmålet jeg har. Skal til dyrlegen for å trekke tenna på katten min og det blir opptil 7-8-9 tusen. Hva er det som er så sinnsykt dyrt? Er det virkelig nødvendig at det skal koste så mye for bare det der? Eller er det bare for å trekke penger ut av en? Forsikring dekker ikke tenner så det hjelper ikke akkurat å ha forsikring når det gjelder tenna heller. Er ikke rart noen velger å ikke gå til dyrlege og heller lar dyrene lide når det er så sinnsykt dyrt.Anonymous poster hash: f22a1...42b Om noen virkelig gjør det, så fortjener de ikke og ha dyr, å burde aldri få det. 16
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Klarer da fortsatt å ha noe å leve av uten at alt skal koste flere tusenlapper. Anonymous poster hash: f22a1...42b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Klarer da fortsatt å ha noe å leve av uten at alt skal koste flere tusenlapper.Anonymous poster hash: f22a1...42b Har du gått på spesialskole? Anonymous poster hash: 6c3b7...471 1
Juvel Skrevet 22. januar 2014 #9 Skrevet 22. januar 2014 Betaler man ikke 25 % mva? Det er jo helt sykt. Dyr trenger helsetjenester de og, uten at det bør koste FOR mye. Kan jeg spørre deg om hvor mange tenner katten din må trekke? Jeg har en katt som skal trekke en tann eller to i morgen. Jeg har kun fått prisoverslag på røntgen + loppebehandling ( ), gruer meg til den endelige regningen for å si det slik.
thinkywinky Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Nå aner jeg ingenting om dette, men kan det være at du sammenligner med legetjenester som er subsidiert? Tviler vel på at skattepengene våre går til dyrleger, så da må du ta kosten selv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Skrevet 22. januar 2014 Skjønner ikke hvordan jeg svarer til enkelte personer i mobilversjon her, men jeg har ikke forsikring fra før, var bare dyrlegen som sa at tennene ikke dekkes fordi tannproblem på katter er såppas vanlig. Anonymous poster hash: f22a1...42b
Juvel Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Ja, det er egentlig det spørsmålet jeg har. Skal til dyrlegen for å trekke tenna på katten min og det blir opptil 7-8-9 tusen. Hva er det som er så sinnsykt dyrt? Er det virkelig nødvendig at det skal koste så mye for bare det der? Eller er det bare for å trekke penger ut av en? Forsikring dekker ikke tenner så det hjelper ikke akkurat å ha forsikring når det gjelder tenna heller. Er ikke rart noen velger å ikke gå til dyrlege og heller lar dyrene lide når det er så sinnsykt dyrt.Anonymous poster hash: f22a1...42b Mange eiere stusser over at det ofte er dyrere å gå til veterinæren enn til fastlegen. Dette har flere årsaker. Vi har lang universitetsutdannelse og må kontinuerlig bekoste kurs for å holde oss faglig oppdatert. Vi må holde oss med mye dyrt utstyr og alt dette må vi gjøre selv, uten noen form for statlig sponsing. I motsetning til når du går til lege så bidrar ikke trygdesystemet til å betale regningen. Dessuten er veterinær tjenester momsbelagt, det vil si at statskassen legger på 25 % på alt du betaler. Alt dette innebærer at når du går til veterinæren så betaler du faktisk hva diagnostikken og behandlingen reelt koster. Vi anbefaler derfor sterkt at du forsikrer ditt kjæledyr. http://www.vethus.no/default.aspx?id=5 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Dyr lege. Var det så vanskelig ts? Anonymous poster hash: 729af...c8a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 Betaler man ikke 25 % mva? Det er jo helt sykt. Dyr trenger helsetjenester de og, uten at det bør koste FOR mye. Kan jeg spørre deg om hvor mange tenner katten din må trekke? Jeg har en katt som skal trekke en tann eller to i morgen. Jeg har kun fått prisoverslag på røntgen + loppebehandling ( ), gruer meg til den endelige regningen for å si det slik. Har ikke fått vite hvor mange tenner enda, skulle egentlig ta røntgen i dag, men de utsatte det så den skulle slippe å få to narkoser. Var dyrlegen som nevnte den prisen, men alt etter hvor mange tenner det er.. Anonymous poster hash: f22a1...42b
Juvel Skrevet 22. januar 2014 #15 Skrevet 22. januar 2014 Har ikke fått vite hvor mange tenner enda, skulle egentlig ta røntgen i dag, men de utsatte det så den skulle slippe å få to narkoser. Var dyrlegen som nevnte den prisen, men alt etter hvor mange tenner det er..Anonymous poster hash: f22a1...42b Takk, jeg håper ikke det blir for ille
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #16 Skrevet 22. januar 2014 Mange eiere stusser over at det ofte er dyrere å gå til veterinæren enn til fastlegen. Dette har flere årsaker. Vi har lang universitetsutdannelse og må kontinuerlig bekoste kurs for å holde oss faglig oppdatert. Vi må holde oss med mye dyrt utstyr og alt dette må vi gjøre selv, uten noen form for statlig sponsing. I motsetning til når du går til lege så bidrar ikke trygdesystemet til å betale regningen. Dessuten er veterinær tjenester momsbelagt, det vil si at statskassen legger på 25 % på alt du betaler. Alt dette innebærer at når du går til veterinæren så betaler du faktisk hva diagnostikken og behandlingen reelt koster. Vi anbefaler derfor sterkt at du forsikrer ditt kjæledyr. http://www.vethus.no/default.aspx?id=5 Takk for svar Anonymous poster hash: f22a1...42b
Juvel Skrevet 22. januar 2014 #17 Skrevet 22. januar 2014 Takk for svar Anonymous poster hash: f22a1...42b Nå gnåler jeg fælt i denne tråden men jeg vil bare fortelle at mannen min fikk beskjed om at regningen vår ville ende på 2800-3000,- til sammen. Selve tanntrekkingen ville komme på rundt 1500,- så jeg synes at 7-8000,- høres veldig mye ut :s Jeg ville dobbelsjekket dette med priser hvis jeg var deg, for det virker veldig rart at det er så store forskjeller i pris. Jeg går nå ut ifra at vi er i en lignende situasjon:)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Sier ikke det seg selv, dyrlegen er ikke subsidiert. Det er derimot helsevesenet. Anonymous poster hash: f5090...54f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #19 Skrevet 22. januar 2014 Synes nesten det er rart de ikke er dyrere jeg da. Men de jobber hardt og effektivt og klarer derfor mange pasienter på kort tid, så derfor går kostnadene ned. Veterinærer har veldig store kostnader med drift og kompetanse, og når de at på til er momsbelagt og ikke får noe statelig støtte, så er dyrleger allikevel ganske rimelige. Anonymous poster hash: eaca9...6cf 4
Gjest Lille-pus Skrevet 22. januar 2014 #20 Skrevet 22. januar 2014 (endret) De færreste forsikringer dekker behandling for FORL, - og jeg tipper det er det vi snakker om her. Da er det ikke alltid nok å bare trekke ut angrepne tenner ved hjelp av en tang... tannen kan fint være så dårlig at vetrinæren må operere ut små tannbiter som sitter tilbake langt nede/oppe i kjevebenet. Tannrøntgen og spesialutstyr for slik pirkearbeidskirurgi er heller ikke noe som gis bort på nærmeste gatehjørne, - det er dyrt utstyr og krever spesialistkompetanse. Jeg reiser gladelig 30 minutter i bil til min nærmeste spesialist innen tannkirurgi på katt... og jeg har to meget gode allmennpraktikere 3 minutters kjøretur unna. Da begge gutta mine måtte behandles for FORL var det en pris per tann ved fjerning av et mindre antall tenner... og en fastpris på fjerning av alle tenner. Nå er dette noen år siden... det var i 2010, og da var fastpris for fjerning av alle tenner 5000,- (inkl. det jeg kaller 'pirkearbeidskirurgi'). Endret 22. januar 2014 av Lille-pus 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå