Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner absolutt ingenting!! For å få fram poenget mitt, må jeg starte helt på begynnelsen..

I Februar 2013 ble jeg sykmeldt fra jobben og det tok ikke lange tiden før jeg fikk beskjed om å si opp av legen. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om og ble friskmeldt til arbeidsformidling. Jeg fikk meg ikke ny jobb med det første og startet på dagpenger fra NAV i Juni 2013. Jeg har stått som jobbsøker siden og har søkt over 100 jobber uten hell. Gleden var derfor stor i November da jeg fikk spørsmål om å være tilkallingsvikar gjennom Rema 1000 og tenkte dette var en stor mulighet for å få en fot innenfor jobbmarkedet.

I dagpenger hos nav får jeg 711,- dagen. Det vil si 711*10 = 7110 hver 14 dag.

I den nye jobben min vet jeg aldri hvor mange timer jeg får jobbe ettersom de ringer meg dag for dag om de har en ledig vakt. Jeg ringte derfor NAV for å høre hvordan det ville fungere med dagpenger i tillegg til lønn de dagene jeg ikke får jobbing. De forklarte meg enkelt var at om jeg jobber over 37,5 timer i løpet av TO uker vil jeg ikke få dagpenger av NAV, men at det uansett alltid ville lønne seg å jobbe. Det jeg ikke forstod da var at jeg tjener 141,- timen i den nye jobben. Det vil si 141*37,5=5287,- !!

Jeg forklarte dette til han på telefonen og sa jeg ikke skjønte sammenhengen ettersom at jeg da vil TAPE på å jobbe om jeg ikke får mer jobbing enn 18,75 timer i uka.. Han tenkte en stund og sa: Du har rett du!!! Da anbefaler jeg deg at du IKKE jobber ettersom du vil tape noen tusen på dette......

Hvor kommer logikken i dette inn? Jeg vil så gjerne jobbe så mye som mulig men jeg har faktisk en leilighet å betale for, regninger og betale så jeg er avhengig av en viss sum i mnd. Jeg vet jo aldri hvor mye jeg får jobbe på forhånd heller.

Noen som har opplevd lignende? :vetikke:

Hilsen frustrert jente på 22

Anonymous poster hash: 5be1a...ee0
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvorfor ville legen at du skulle si opp jobben???

Anonymous poster hash: 73bf2...9ca
  • Liker 9
Skrevet

Og hvorfor ville legen at du skulle si opp jobben???

Skjønner ikke hvorfor dette har noe med saken å gjøre?????

Men jeg var på god vei til å bli utbrent grunnet jobben og andre private årsaker om du absolutt må vite det.

Det er vel som regel en grunn til at legen friskmelder deg til arbeidsformidling og i mitt tilfelle var det pga. jobben ikke var sunn for meg lenger.

Skrevet

Det har veldig mye å si!!!!!!!!

Om du hadde utsikter til å bli frisk, hvorfor i alle dager ble du da rådet til å si opp jobben?????

Og du gjorde det også??????

• Liker 3
Skrevet

Det lønner seg kanskje ikke akkurat nå i kroner og ører, men på sikt vil det helt sikkert lønne seg med en fot innenfor, at du er i jobb mens du søker andre jobber og at du har en aktivitet å gå til + at du slipper store hull i cv`n

Anonymous poster hash: 58998...136
  • Liker 4
Skrevet

Det har veldig mye å si!!!!!!!!

Om du hadde utsikter til å bli frisk, hvorfor i alle dager ble du da rådet til å si opp jobben?????

Og du gjorde det også??????

Hahahah, det har faktisk ingenting å si! Du trenger ikke å vite det for å svare på spørsmålet vel? Og om du ikke har svar på spørsmålet så trenger du ikke å skrive i det hele tatt?

Det er heller ikke en konkurranse for å se hvor lenge du klarer å holde inn spørsmålstegnknappen eller utropstegnknappen for den saks skyld :)

MEN om du absolutt er så interessert: Jeg ble rådet til å si opp jobben pga at det var den som gjorde meg syk! Jeg ville bare blitt verre om jeg fortsatte i den jobben og mer enn det trenger du ikke å vite

• Liker 6
Skrevet

Stemmer det. Man må være minimum 50% arbeidsledig i en to ukersperiode for ikke å miste dagpengene for perioden. Står enkelt forklart både på NAV's sider og på tildelingsbrevet for dagpenger.

Anonymous poster hash: aae66...c50

• Liker 4
Skrevet

Du må bare få en jobb til, enkelt og greit.

Jeg har også vært en "naver", og fikk faktisk mer i måneden da jeg gikk på nav enn av å jobbe. Nå studerer jeg heldigvis siden av sånn at jeg får bortebo+stipend+lån og har mellom 11-16000 i måneden.

Jeg har fast en vakt i uken, og annenhver lørdag på klesbutikk. Men jobber som regel alltid mer, og det vil nok du også etterhvert når du har fått opplæring og sjefen ser hva du kan sånn at du er en av de første h*n ringer ved sykdom. Er du flink, får du mer jobb. Men overgangen kan være hard i begynnelsen, vel.. om du ikke får en jobb til.

Anonymous poster hash: 40438...8d7
Skrevet (endret)

Hva er det med folk å si at TS sutrer osv?

Hva f*en vet dere om jobbsituasjonen, presset eller om hva kollegaene og eventuelt sjef gjør med TS hver dag?

Det er noe som kalles å være psykisk syk, noe man kan bli veldig lett om enkelte mennesker gjør slik at man ikke trives på jobben sin eller om jobben er litt for tung til en person å forholde seg til psykisk.

Edit: Som heartache sier, så vil faktisk ts jobbe, i motsetning til mange andre som sitter på ræven og får servert både det ene og det andre av nav, som fremdeles ikke har noen planer om å søke jobb.

Endret av Frk.K
  • Liker 3
Skrevet

Dette har tanta mi snakket om også. Det ble nedleggelse der hun jobbet. Og det viste seg at om hun jobbet så og så mye ekstra på på en annen arbeidsplass så ville hun tjene mindre enn hva hun gjorde på å bare ta imot dagpenger. Merkelig.

Men hva med å jobbe litt på Rema og så tar du opp fag/gjør ferdig videregående/begynner å studere? Det vil gjøre livet ditt bedre på sikt uansett :)

Anonymous poster hash: 0ea56...035
  • Liker 1
Skrevet

TS: Kan du ikke bare si nei til en siste vakt dersom du da vil gå over 37,5 timer i to-ukersperioden? Tror som du er inne på selv, at å ikke jobbe ikke er noen særlig god løsning på sikt, men skjønner jo at det blir litt håpløst å få mindre betalt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville gått til sjefen der du jobber og forklart hva som skjer med nav, og at du ønsker så mange ekstra vakter som mulig. Er du positiv og hyggelig i jobben går det nok ikke lenge før du får mer å gjøre. Det er uansett en god jobb å ha samtidig som du søker andre jobber. Dagpengene får du bare et gitt antall uker, og da må du ha annet å gjøre. Det er også lettere å få ny jobb hvis du allerede er i jobb.

Lykke til! :wink:

Skrevet

veldig spesielt at en på NAV anbefaler deg å ikke jobbe...

Anonymous poster hash: 13a3b...e88
  • Liker 6
Skrevet

Tusen takk for forståelse alle sammen! :)

Absolutt vil jeg jobbe. Jeg skal selvfølgelig ta den jobben på Rema og si ja hver eneste dag de har en ledig vakt til meg. Forhåpentligvis får jeg mer enn 50% etter hvert og i mens får jeg bare søke flere jobber og vise interesse. Etter som det er forskjellige avdelinger jeg kan bli plassert hos, kanskje det kan være å ta med en CV og spørre om de kan gi beskjed om det dukker opp en fast stilling. Har allerede søkt skole for og få generell studiekompetanse til høsten så ting blir vel lettere da!

Uansett har jeg fått svar på det jeg lurte på, og det er virkelig sånn reglene er. Synes det er litt rart ettersom noen selvfølgelig kommer til å utnytte NAV enda mer. De burde kanskje betale mellomlegget om man tjener mindre i løpet av en periode på 14 dager, enn gjennom nav. Kanskje flere hadde kommet seg tidligere ut i jobb.. :)

Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en svak person og en sutrekopp, hehe :)

-TS

• Liker 2
Skrevet

Absolutt vil jeg jobbe. Jeg skal selvfølgelig ta den jobben på Rema og si ja hver eneste dag de har en ledig vakt til meg. Forhåpentligvis får jeg mer enn 50% etter hvert og i mens får jeg bare søke flere jobber og vise interesse. Etter som det er forskjellige avdelinger jeg kan bli plassert hos, kanskje det kan være å ta med en CV og spørre om de kan gi beskjed om det dukker opp en fast stilling. Har allerede søkt skole for og få generell studiekompetanse til høsten så ting blir vel lettere da!

Uansett har jeg fått svar på det jeg lurte på, og det er virkelig sånn reglene er. Synes det er litt rart ettersom noen selvfølgelig kommer til å utnytte NAV enda mer. De burde kanskje betale mellomlegget om man tjener mindre i løpet av en periode på 14 dager, enn gjennom nav. Kanskje flere hadde kommet seg tidligere ut i jobb.. :)

-TS

Om du har fylt 23, det året du søker.. Så kommer du under 23/5 reglen ang generell studiekompetanse :)

Skrevet

Herrefred, slutt å dømme folk uten å vite deres situasjon! Hvem som helst kan få beskjed fra legen om å slutte i jobben pga. helsa. Hvem som helst!

Dere vet ikke hva hun plages med, så la vær å døm for noe dere ikke har noe med. Det er jo ikke det som er spørsmålet hennes.

Jeg ville ha fortsatt i jobben for å få mer arbeidserfaring, som øker sjansen for bedre arbeidsmuligheter i framtida. :)

• Liker 1
Skrevet

Har vært gjennom det samme.

Fra en lønn på 45.000 i mnd, så kom jeg på dagpenger.

Jeg har høyeste sats dagpenger, men jeg mangler penger hver mnd.

Jeg har banklån, forsikringer og utgifter som alle andre.

Jeg har dagpenger 5 dager i uken.

Så tok jeg meg en jobb, ikke hva jeg har jobbet med i mange år,men for¨å få inn penger til den daglige drift. Den er var ikke spes godt betalt.

Det endte i tap for meg. Fikk uregelmessig arbtider, lite med timer,jobbet i helger. Jeg kom en time over regelen der de stanser dagpenger. Så ved å jobbe fikk jeg to tusen mindre utbetalt, og satte meg virkelig i en klemme.

At noen skriver at det lønner seg uansett å jobbe...sikkert for de som aldri har vært i arblivet. Jeg er et voksent menneske med store forpliktleser. Når du ikke får inn penger på å jobbe,hva gjør du da?

Valget er ikke vanskelig. Jeg var heldig og fikk tilbake min jobb. Pga konjukturene i verdensmarkedet er jeg atter en gang arb.ledig.

Bedriften gir meg ny jobb,men jeg må ta noen kurser først. Siden jeg ikke er ansatt,betaler de ikke kursene. Kurs må jeg ha for å få jobben.

Nå tar nav fra meg dagpenger de dager jeg skal på kurs. Det er opptil 14 dager. Lurs må jeg betale selv i tillegg. Folk på dagpenger har alldeles ikke råd til dette.

Det lønner seg i alle fall ikke for den ledige å gjøre noe for å komme seg i jobb. Da blir du staffet.

Anonymous poster hash: ec9cf...3bf
  • Liker 4
Skrevet

-TS

Er det mange/vanskelige fag du mangler? Du kan melde deg opp til privatisteksamen før 1. februar og ta fag allerede iløpet av våren. Eksamen i mai/juni

Anonymous poster hash: 0ea56...035

Skrevet

Det koster vel 300 per fag du ikke har karakter i, og 700 per fag du har karakter i.

Anonymous poster hash: e2568...b12
Skrevet

Jeg skjønner absolutt ingenting!! For å få fram poenget mitt, må jeg starte helt på begynnelsen..

I Februar 2013 ble jeg sykmeldt fra jobben og det tok ikke lange tiden før jeg fikk beskjed om å si opp av legen. Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om og ble friskmeldt til arbeidsformidling. Jeg fikk meg ikke ny jobb med det første og startet på dagpenger fra NAV i Juni 2013. Jeg har stått som jobbsøker siden og har søkt over 100 jobber uten hell. Gleden var derfor stor i November da jeg fikk spørsmål om å være tilkallingsvikar gjennom Rema 1000 og tenkte dette var en stor mulighet for å få en fot innenfor jobbmarkedet.

I dagpenger hos nav får jeg 711,- dagen. Det vil si 711*10 = 7110 hver 14 dag.

I den nye jobben min vet jeg aldri hvor mange timer jeg får jobbe ettersom de ringer meg dag for dag om de har en ledig vakt. Jeg ringte derfor NAV for å høre hvordan det ville fungere med dagpenger i tillegg til lønn de dagene jeg ikke får jobbing. De forklarte meg enkelt var at om jeg jobber over 37,5 timer i løpet av TO uker vil jeg ikke få dagpenger av NAV, men at det uansett alltid ville lønne seg å jobbe. Det jeg ikke forstod da var at jeg tjener 141,- timen i den nye jobben. Det vil si 141*37,5=5287,- !!

Jeg forklarte dette til han på telefonen og sa jeg ikke skjønte sammenhengen ettersom at jeg da vil TAPE på å jobbe om jeg ikke får mer jobbing enn 18,75 timer i uka.. Han tenkte en stund og sa: Du har rett du!!! Da anbefaler jeg deg at du IKKE jobber ettersom du vil tape noen tusen på dette......

Hvor kommer logikken i dette inn? Jeg vil så gjerne jobbe så mye som mulig men jeg har faktisk en leilighet å betale for, regninger og betale så jeg er avhengig av en viss sum i mnd. Jeg vet jo aldri hvor mye jeg får jobbe på forhånd heller.

Noen som har opplevd lignende? :vetikke:

Hilsen frustrert jente på 22

Anonymous poster hash: 5be1a...ee0

Vel, jeg tapte selv på å jobbe ALT under 50 timer, så alle vikariater jeg eventuelt skulle ta MÅTTE være minst 60% stilling over en periode på 2 uker (og de to riktige ukene) for at jeg skulle gå i null en gang. Fikk kun tilbud om 1-2 dager og da mistet jeg alt av dagpenger fra NAV og måtte leve kun på lønnen for kanskje 10 timers arbeid..

Ikke akkurat lett å være aktiv, ta vikariater da.

Anonymous poster hash: 827ac...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...