Gå til innhold

Bestemoren min har bestilt gravplass til meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min døde for noen år siden og ble gravlagt på en liten kirkegård. Jeg har pratet med mormoren min ett par ganger om at det hadde vært fint og bli gravlagt samme sted når den tid kommer.

For en stund tilbake sa hun at vi kunne jo høre med kirkevergen om det er mulighet for å kjøpe en gravplass i nærheten av henne, hvor mye det koster osv. Jeg sa at hun kunne jo høre, så fikk vi se.

I dag ringte hun meg og fortalte at kirkevergen hadde ringt og hun hadde fått tilbud om en dobbelgrav. Hun hadde takket ja for oss og ville vi skulle dele regningen på 2000.

Jeg fikk nesten ikke frem et ord. Jeg sa at jeg skulle ønske hun kunne ha pratet med meg før hun takket ja. At det er slik jeg må snakke med mannen min om og at det hele kom litt brått på. Jeg er 29 år og har mann og barn og har ikke tenkt lenger enn at det hadde vært fint å kunne bli gravlagt i nærheten av moren min når den tid kommer. Om rundt 60 år forhåpentligvis.

Det kunne hun ikke sa hun, hun var nødt til å takke ja eller nei der og da.

Jeg spurte om jeg kunne ringe henne opp igjen og hun ble skikkelig sur. Så du skal la meg sitte alene med hele regningen sa hun.

Aner ikke hva jeg skal si eller gjøre eller noe nå, men jeg må jo ringe henne opp i løpet av dagen. Vi er i en situasjon akkurat nå som gjør at jeg ikke bare kan bruke penger på tull, og jeg vil nødig bruke av bufferkontoen for å kjøpe meg en grav. Men jeg føler meg litt tvunget. Hun har jo allerede takket ja og jeg føler jeg svikter henne om jeg sier nei. Selv om jeg på ingen måte er ute etter på kjøpe meg gravplass akkurat nå.

Hva pokker gjør jeg nå?

Anonymous poster hash: f02fd...0be
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring kirkevergen og forklar situasjonen akkurat som den er, og spør om å avbestille plassen?

• Liker 5
Skrevet

Er den til henne og?

Anonymous poster hash: bc978...a16

• Liker 1
Skrevet

Hun er voksen kvinne. Hun bestilte plassen og forventet at du skulle betale - helt uten å diskutere med deg først. Hvis hun måtte si nei eller ja der og da så fikk hun bare pent si nei og fortelle deg at hun hadde hørt med han men siden hun ikke fikk mulighet for å ringe og høre med deg først så måtte hun bare pent takke nei.

Det hun nå har rotet seg opp i har hun gjort helt på egen hånd. Ikke noe du skal belastes for.

Anonymous poster hash: e673f...218
  • Liker 3
Skrevet

Det er en dobbelgrav i urnelunden. Sa til henne at jeg gjerne vil ligge med mannen min også når den tid kommer, men ifølge henne er det plass til 6-10 stykker oppi der.

Den er til henne også ja.

Jeg kan nok ikke ringe kirkevergen, hun kommer til å kjøpe gravplassen uansett. Så kommer jeg til å sitte med dårlig samvittighet fordi jeg ikke betalte for en gravplass jeg kanskje får bruk for om 60 år og lot bestemoren min som er minstepensjonist ta regningen. Hun argumenterte med at jeg hadde jo sagt at jeg gjerne ville bli gravlagt der, og det har jeg jo.

Aner ikke hva jeg skal si til henne når eg ringer, jeg sitter her og bare måper.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Det er en dobbelgrav i urnelunden. Sa til henne at jeg gjerne vil ligge med mannen min også når den tid kommer, men ifølge henne er det plass til 6-10 stykker oppi der.

Den er til henne også ja.

Jeg kan nok ikke ringe kirkevergen, hun kommer til å kjøpe gravplassen uansett. Så kommer jeg til å sitte med dårlig samvittighet fordi jeg ikke betalte for en gravplass jeg kanskje får bruk for om 60 år og lot bestemoren min som er minstepensjonist ta regningen. Hun argumenterte med at jeg hadde jo sagt at jeg gjerne ville bli gravlagt der, og det har jeg jo.

Aner ikke hva jeg skal si til henne når eg ringer, jeg sitter her og bare måper.

Selvsagt kan du ringe kirkevergen! Forklar i alle fall for henne at du ikke er med på dette da hun ikke diskuterte prisen med deg før avgjørelsen. Har ingenting å si at hun "ikke fikk tid til å bestemme seg".

Skrevet

Høres mest ut som om kirkevergen er en selger. Det er ikke slik at "beklager, du skulle ha sagt ja for fem minutter siden da jeg spurte deg, nå har vi dumpet et lik i den graven alt". Dette at, "du må skynde deg og gi meg et svar NUH, hvis ikke selger jeg den til en annen her", er et eldgammelt selgertriks for at kunden ikke skal bruke lang tid på å bestemme seg og kanskje ombestemme seg.

• Liker 7
Skrevet

Akkurat det kan godt stemme, og siden urner...øh, løses opp etter hvert og forsvinner, er det nok plass til både deg og din mann og eventuelle etterkommer når den tid kommer (om enda flere år).

Jeg har vært litt i din bestemors sko, skulle sørge for å få min far i jorden og fikk helt uventet spørsmål om jeg ville ha plass til 2 eller 4 eller 8 personer. Det var jo sånn ca det siste jeg hadde tenkt på, så jeg ble helt overrumplet og tenkte til slutt at ok, det er en fin plass, la oss gå for åtte personer så har vi det i tilfelle rottefelle. Helt syk situasjon, men som sagt er det plass til mange når man ser det i et tidsperspektiv, og skulle vi ombestemme oss så kan vi jo bare la være å bruke den (og evt gi beskjed). Gravsteiner kan jo også endres på, så sånn sett er det ingen håpløs situasjon du har havnet i. Det kan være ganske praktisk.

Det jeg reagerer på, er at hun

1) plutselig gjorde noe konkret med noe som bare har vært løst snakk, uten å spørre, og

2) vil ha deg til å dele regningen

Særlig i kombinasjon. Hvis dere hadde pratet nøye om det og var enige, ville det kanskje vært fair å splitte regningen, men når det kommer litt ut av det blå er det ikke selvsagt at du kan eller ønsker å være med og betale.

• Liker 3
Skrevet

Siden det faktisk et plass til hele hurven når den tid kommer, ville jeg vært takknemlig og glad dersom noen hadde ordnet dette for meg.

Det er kanskje en ting hun har følt mye på, og trodde oppriktig at du skulle bli fornøyd.

Jeg hadde betalt halvparten uten å mukke.

Anonymous poster hash: ebcd9...799

• Liker 4
Skrevet

Siden det faktisk et plass til hele hurven når den tid kommer, ville jeg vært takknemlig og glad dersom noen hadde ordnet dette for meg.

Det er kanskje en ting hun har følt mye på, og trodde oppriktig at du skulle bli fornøyd.

Jeg hadde betalt halvparten uten å mukke.

Anonymous poster hash: ebcd9...799

Men det er jo ikke sikkert hele hurven vil ligge der engang. Jeg har ikke pratet med mannen min om han syns det er greit enda, for for meg så har det bare vært en sak vi har pratet løst om og så ville hun sjekke litt. Hadde hun spurt meg om hun skulle bestille gravplass til hele gjengen også deler vi regningen hadde jeg takket nei og sagt at i en alder av 29 så er ikke dette noe jeg har lyst til å begynne å ordne enda.

Jeg føler det blir litt som om jeg skulle bestil pc og internett til henne fordi jeg tror hun syns det ville vært gøy, for så å si jeg betaler halvparten så tar du resten. Og hun vet hvilken økonomisk situasjon jeg er i nå, og jeg skulle bare ønske hun hadde gitt meg muligheten til å si nei.

Skrevet

Selvsagt kan du ringe kirkevergen! Forklar i alle fall for henne at du ikke er med på dette da hun ikke diskuterte prisen med deg før avgjørelsen. Har ingenting å si at hun "ikke fikk tid til å bestemme seg".

Høres mest ut som om kirkevergen er en selger. Det er ikke slik at "beklager, du skulle ha sagt ja for fem minutter siden da jeg spurte deg, nå har vi dumpet et lik i den graven alt". Dette at, "du må skynde deg og gi meg et svar NUH, hvis ikke selger jeg den til en annen her", er et eldgammelt selgertriks for at kunden ikke skal bruke lang tid på å bestemme seg og kanskje ombestemme seg.

Akkurat det kan godt stemme, og siden urner...øh, løses opp etter hvert og forsvinner, er det nok plass til både deg og din mann og eventuelle etterkommer når den tid kommer (om enda flere år).

Jeg har vært litt i din bestemors sko, skulle sørge for å få min far i jorden og fikk helt uventet spørsmål om jeg ville ha plass til 2 eller 4 eller 8 personer. Det var jo sånn ca det siste jeg hadde tenkt på, så jeg ble helt overrumplet og tenkte til slutt at ok, det er en fin plass, la oss gå for åtte personer så har vi det i tilfelle rottefelle. Helt syk situasjon, men som sagt er det plass til mange når man ser det i et tidsperspektiv, og skulle vi ombestemme oss så kan vi jo bare la være å bruke den (og evt gi beskjed). Gravsteiner kan jo også endres på, så sånn sett er det ingen håpløs situasjon du har havnet i. Det kan være ganske praktisk.

Det jeg reagerer på, er at hun

1) plutselig gjorde noe konkret med noe som bare har vært løst snakk, uten å spørre, og

2) vil ha deg til å dele regningen

Særlig i kombinasjon. Hvis dere hadde pratet nøye om det og var enige, ville det kanskje vært fair å splitte regningen, men når det kommer litt ut av det blå er det ikke selvsagt at du kan eller ønsker å være med og betale.

Jeg føler ikke jeg kan ringe kirkevergen, hun vil nok ha gravplassen uansett.

Jeg tror ikke det er kirkevergen sin feil. Bestemoren min er meget spesiell (veldig snill og god, men kan være vanskelig å ha med å gjøre) og hun har nok ikke spurt om hun kunne ringe meg å spørre og så ringe opp igjen heller.

Det er nok plass til oss alle ja, og det er jo i og for seg greit. Men jeg hadde skilte foreldre og har to familier og forholde meg til, det samme har mannen min. Jeg føler ikke det er riktig å ta avgjørelsen om hvor han skal begraves for han, og med den økonomiske situasjonen jeg er i akkurat nå så har jeg egentlig ikke mulighet til å betale for noe jeg kanskje kommer til å bruke.

Hadde dette skjedd da moren min skulle gravlegges så hadde jeg nok gjort det samme, men da skal man jo likevel ha en grav.

Jeg har ikke tatt stilling til om jeg vil kremeres engang, og hun har alltid sagt at hun aldri skal kremeres, og plutselig så har vi urneplass til hele gjengen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, men det ender vel med at jeg bare betaler for å slippe den dårlige samvittigheten hun er flink å gi.

Det er ikke første gangen hun gjør noe slik som dette, men det er første gang det får økonomiske konsekvenser.

Skrevet

Jeg hadde virkelig ikke likt om mormoren min hadde bestilt gravplass til meg. Jeg har ingen planer om å dø med det første

Anonymous poster hash: a5507...2e1

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde ikke jeg gått med på. Ja, du har nevnt det tidligere, men du føler ikke helt det samme nå på dette tidspunktet i livet. Du har mann og barn og klart de har noe å si de og. Hva hvis mannen din vil bli begravd nær sin familie og du nær din? Hva hvis mannen din vil at dere skal ha en egen familiegrav?

Jeg er 36 år og har knapt tenkt på dette, men når jeg tenker etter, så føler jeg for, akkurat nå, å bli gravlagt i samme grav som samboeren min. Men samtidig så vil jeg også være nær min familie.

Og jeg trodde virkelig ikke at man måtte bestemme seg der og da om man vil ha en gravplass eller ikke. Skulle jo nesten tro folk stryker med som fluer og man ikke har nok plass.....

• Liker 1
Skrevet

hahahahahah, beste jeg har hørt på lenge :P

• Liker 3
Skrevet

hahahahahah, beste jeg har hørt på lenge :P

Det hadde du ikke sagt om det var din bestemor :P

Skrevet

Da hadde jeg ringt kirkevergen selv. Du vet, eldre mennesker er litt sånn enten eller. Mormoren min er også sånn. Bedre å ringe å ordne opp selv, så slipper hun den "bekymringen".

• Liker 1
Skrevet

Dette hadde ikke jeg gått med på. Ja, du har nevnt det tidligere, men du føler ikke helt det samme nå på dette tidspunktet i livet. Du har mann og barn og klart de har noe å si de og. Hva hvis mannen din vil bli begravd nær sin familie og du nær din? Hva hvis mannen din vil at dere skal ha en egen familiegrav?

Jeg er 36 år og har knapt tenkt på dette, men når jeg tenker etter, så føler jeg for, akkurat nå, å bli gravlagt i samme grav som samboeren min. Men samtidig så vil jeg også være nær min familie.

Og jeg trodde virkelig ikke at man måtte bestemme seg der og da om man vil ha en gravplass eller ikke. Skulle jo nesten tro folk stryker med som fluer og man ikke har nok plass.....

Nei, jeg har aldri sagt ja til dette. Jeg sa meg enig i at vi kunne høre med kirkekontoret om pris og plass. Og det har hun tydeligvis tatt som at jeg vil være med på dette.

Jeg liker å ta slike avgjørelser selv. Og det er så vanskelig når hun blir så fryktelig såret og sint og sier at jeg har sagt ting jeg ikke har sagt og at jeg lar henne sitte der med regningen.

Skrevet

Da hadde jeg ringt kirkevergen selv. Du vet, eldre mennesker er litt sånn enten eller. Mormoren min er også sånn. Bedre å ringe å ordne opp selv, så slipper hun den "bekymringen".

Jeg tror ikke jeg trenger å ringe kirkevergen. Hun har allerede bestilt graven, regning er på vei i posten og hun kommer til å ta den enten jeg er med eller ei.

Om jeg sier at nei, dette har jeg ikke sagt at jeg vil være med på og det vil jeg ikke heller så kommer hun til å lage drama uten like.

Hadde jeg hatt økonomien til det hadde jeg nok bare betalt og bestemt meg senere for om jeg vil være med på dette eller ei. Men jeg har ikke økonomi til en ekstra regning akkurat nå, og jeg føler også at om jeg lar henne overkjøre meg så kommer hun til å fortsette med det i fremtiden også.

Skrevet

Jeg føler ikke jeg kan ringe kirkevergen, hun vil nok ha gravplassen uansett.

Jeg tror ikke det er kirkevergen sin feil. Bestemoren min er meget spesiell (veldig snill og god, men kan være vanskelig å ha med å gjøre) og hun har nok ikke spurt om hun kunne ringe meg å spørre og så ringe opp igjen heller.

Det er nok plass til oss alle ja, og det er jo i og for seg greit. Men jeg hadde skilte foreldre og har to familier og forholde meg til, det samme har mannen min. Jeg føler ikke det er riktig å ta avgjørelsen om hvor han skal begraves for han, og med den økonomiske situasjonen jeg er i akkurat nå så har jeg egentlig ikke mulighet til å betale for noe jeg kanskje kommer til å bruke.

Hadde dette skjedd da moren min skulle gravlegges så hadde jeg nok gjort det samme, men da skal man jo likevel ha en grav.

Jeg har ikke tatt stilling til om jeg vil kremeres engang, og hun har alltid sagt at hun aldri skal kremeres, og plutselig så har vi urneplass til hele gjengen.

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå, men det ender vel med at jeg bare betaler for å slippe den dårlige samvittigheten hun er flink å gi.

Det er ikke første gangen hun gjør noe slik som dette, men det er første gang det får økonomiske konsekvenser.

Da er det på tide at det får konsekvenser for den det bør få konsekvenser for. Henne. Dama er voksen og kan fint ta ansvar. Blir hun sur så er det bare et tegn på at hun har endel modning igjen i livet. Bedre nå enn aldri. Forsøker hun å gi deg dårlig samvittighet så svarer du "Det er leit at du ikke kan ta ansvar for egne handlinger i din alder, besta. Vi snakkes igjen når du har gjort deg blid igjen." Og så legger du på.

Anonymous poster hash: f89e7...bc7

• Liker 2
Skrevet

Da har jeg pratet med mormoren min som har vært på kirkekontoret og fått vite at vi har lov til å ha opp til åtte urner oppi moren min sin grav, og de hadde sagt til henne at de derfor syns det var dumt og unødvnedig og kjøpe gravplass nå, og at det heller ikke var mangel på plasser i urnelunden.

Så da løste det seg :)

Vil takke dere for alle svarene, og takk til hvem det nå var på kirkekontoret som tok den samtalen for meg :)

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...