AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Jeg har nylig begynt med å jogge litt lengre distanser, etter å kun ha løpt intervaller tidligere. Jeg jogger innendørs, på tredemølle. Jeg har aldri før slitt med hoste og slim, kun i den verste allergisesongen, men nå, de siste dagene har jeg begynt med begge deler. Kan dette ha noen sammenheng med joggingen? Anonymous poster hash: 37af0...5c4
Wiggins Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Alle blir slimete i halsen hvis man jogger hardt/går på ski hardt/sykler hardt, altså langt over syreterskel i lengre perioder. Er du slimete i halsen utenom trening også? Hvis jeg f. eks. kjører en kort tempo på sykkelen, 6-7 km, ligger jeg langt over syreterskelen hele veien, i de 8-9 minuttene det tar. Da er jeg gjerne sår og slimete i halsen resten av dagen, men utenom det er det sjelden jeg merker noe.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 Takk for svar. Ja, de siste dagene har jeg vært slimete utenom trening også. Jeg surkler og hveser som en 90-år gammel røyker med kols. Ingen andre symptomer, og jeg er ikke forkjølet. Jeg håper problemet er at lungene reagerer på den økte, og uvante, belastningen, og at det ikke er noe annet som ligger bak. Anonymous poster hash: 37af0...5c4
Gjest Runforit Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Jeg hadde det iallefall sånn i starten før løpeformen ble god.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Hva med astma? Jeg blir i hvertfall sånn som du beskriver deg selv, og jeg har astma. Anonymous poster hash: b6dd0...add
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Jeg hadde det iallefall sånn i starten før løpeformen ble god. Jeg håper at det er lungene som holder på å kvitte seg med gammelt grums, og venner seg til å yte mer, så dette var godt å høre. Hva med astma? Jeg blir i hvertfall sånn som du beskriver deg selv, og jeg har astma. Anonymous poster hash: b6dd0...add Jeg har allergiutløst astma fra før, og det kan minne om slik jeg har det da, men jeg har aldri hatt anstrengelsesutløst astma før. Jeg tok en pusteprøve nå, og PEF var redusert med 12-15 % ut i fra hva jeg vanligvis har. Når jeg har allergisk astma, er den vanligvis redusert med mer enn 20 %. Anonymous poster hash: 37af0...5c4
stripen Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Vent noen dager, og hvis det ikke blir bedre så ville jeg tatt en tur til legen. Det kan være noe så enkelt som bihulebetennelse f.eks.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Skrevet 23. januar 2014 Vent noen dager, og hvis det ikke blir bedre så ville jeg tatt en tur til legen. Det kan være noe så enkelt som bihulebetennelse f.eks. Bihulebetennelse er det heldigvis ikke. Jeg har ingen symptomer fra øvre luftveier, og siden jeg tar kortison nesespray hver dag, holdes bihulene åpne. Men jeg må nok gå til legen hvis det ikke gir seg. Det kan jo være bronkitt. Problemet er bare hva jeg gjør med joggingen i mellomtiden. Hvis det bare er lungene som venner seg til økt belastning, så er jo dette jeg må gå igjennom uansett. Hvis det er anstrengelsesastma så vil det også gå over når lungene har fått økt kapasitet. I disse tilfellene så må jeg bare jogge meg igjennom symptomene, men hva hvis det er bronkitt? Kan jeg jogge da, så lenge jeg ikke har feber, eller andre symptomer? Anonymous poster hash: 37af0...5c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå