Gå til innhold

Mat og kvelningsfare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hysj.ikke gi ts flere tvangshandlinger nå.

Anonymous poster hash: 0bae4...814

Idiotisk svar.....

Anonymous poster hash: 94435...755

Skrevet

Når toåringen var mindre delte jeg druer i to og kuttet appelsinbåter i biter, fordi jeg kjenner barn som har holdt på å bli kvalt av dette.

Skjønner ikke hvorfor de lager så stort oppstyr rundt dette, som bare dreier seg om noen få matvarer, - barnet kommer garantert ikke til å fortsette med å dele ting i småbiter til tenårene og kommer helt sikkert til å lære seg til å spise både druer og pølser som ikke er delt på forhånd. Noen barn har lettere for å sette ting i halsen enn andre barn, helt uten at dette er en bivirkning av at maten alltid har blitt kuttet opp.

Om det så er slik at dette bare er en måte å få foreldrene til å slappe litt mer av på, så har det jo en positiv virkning på barnets måltider fordi de ikke sitter med hjertet i halsen og " uroer" måltidet på den måten.

Dette er bare en liten filleting, de fleste av oss foreldre har ett eller annet vi er litt merkelige på og dette er ikke av de verste.

Takk!! Du forklarte mye bedre enn hva jeg klarer å formidle.

Skrevet

Og poenget med tråden var??

For å høre om andre gjorde det samme. Men fikk jo bekreftet nok en gang at om man ikke gjør noe helt innenfor normen på KG så blir man fremstilt som hysterisk og irrasjonell. Bortsett fra noen få unntak som hvertfall forstår situasjonen. Jeg kjenner jeg går veldig i forsvarsposisjon når man får så mange negative tilbakemeldinger, og fåtallet faktisk ikke tar til etterretning at det anbefales å dele disse matvarene.

Det er ingen som har kommet med et motargument til den anbefalinger, hvilket jeg finner rart siden de fleste her ikke forstår hvorfor jeg gjør det.

Skrevet

Det er jo ganske åpenbart her at TS har en irrasjonell angst for 3 spesifikke matvarer når hun ikke hører på logikk. Boller og brød feks er enkelt å sette i halsen fordi det kan dannes en propp. Mannen min holdt forøvrig på å bli kvalt av spaghetti når han var 5. Men hvorfor er du så opptatt at pølse har lik diameter som spiserøret? :sjenert: Hvis man blir kvalt er det jo luftrøret maten havner i og ikke spiserøret.

Anonymous poster hash: 23f97...647

Ikke hører på logikk? Igjen, det er anbefalt å dele enkelte matvarer pga kvelningsfaren.

Ehh, nei, maten kommer ikke nødvendigvis i luftrøre hvis man kveles. Det kan like gjerne være spiserøret

Skrevet

Ryddet for personangrep og svar til dette.

Stjernesol, mod.

Gjest Magdalene
Skrevet

Du bør prøve å ikke føre din egen angst over på barnet.

Det har satt i halsen en gang.

Hadde der vært slik at det skjedde ofte, så hadde jeg forstått deg, men ikke pga en hendelse.

• Liker 1
Skrevet

Du bør prøve å ikke føre din egen angst over på barnet.

Det har satt i halsen en gang.

Hadde der vært slik at det skjedde ofte, så hadde jeg forstått deg, men ikke pga en hendelse.

Det er ikke sånn at jeg sier til henne at jeg deler det opp fordi jeg er redd for eventuell kvelning.

Jeg lurer også på hvorfor dere ikke tar til etterretning at det anbefales å dele. Jeg har vel spurt før, men det er ingen av dere som har gitt meg en god forklaring på deres syns. Den eneste forklaringen jeg har hørt, er at hun ikke lærer seg å tygge. Der er ikke noen holdbar forklaring siden hun stort sett tygger all annen mat selv.

Skrevet (endret)

Jeg lurer også på hvorfor dere ikke tar til etterretning at det anbefales å dele. Jeg har vel spurt før, men det er ingen av dere som har gitt meg en god forklaring på deres syns. Den eneste forklaringen jeg har hørt, er at hun ikke lærer seg å tygge. Der er ikke noen holdbar forklaring siden hun stort sett tygger all annen mat selv. Anonymous poster hash: 94435...755

Nå fikk jeg ikke med meg linken, men det er da delte anbefalinger vedr. dette. Jeg har også lest anbefalinger om å la babyer spise mest mulig selv av større biter, men hvor de da skal føre maten til munnen selv og lære seg å ta passelige biter, noe som skal gi god kontroll. Og at hvis man deler opp maten for lenge, vil barnet gå glipp av viktig læring, sik at faren for å kveles blir større på sikt. Har ikke noe link til det i farta.

Jeg har selv en 2-åring, og jeg deler sjelden opp mat for ham. Det blir helt unaturlig for meg, da jeg syns det er positivt med treningen det å spise helt selv gir. Når det er sagt, så er det jo fint at ts bare deler opp noen få matvarer, og det i seg selv er vel ikke så farlig. Men, hvis dette bare blir et uttrykk for generell engstelse, blir det jo noe annet, da det er negativt for barnet å oppfatte slik engstelse.

Ellers satte faktisk barnet mitt mat i halsen for noen uker siden, for første gang. Jeg måtte legge ham over beina og dunke ham i ryggen. Fikk meg en støkk, selv om det ikke så langt som at han ble blå. Men han spiste ikke noe typisk "farlig" mat (husker faktisk ikke hva). Man kan aldri gardere seg. Og det viktige er jo nettopp å aldri la småbarn spise uten voksne til stede.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 3
Skrevet

Jenta mi er 3 år gammel nå. Hun har vi aldri delt opp hverken druer eller blåbær(aldri falt meg inn at noen deler opp blåbær?!). Hun får også gulrot, eple osv helt. Moren til venninnn min er lege og ble forskrekket over at hun fikk sitte å spise en hel gulrot fordi hun kan sette en bit i halsen. Hun spiser også popcorn og nøtter

Eneste hun har satt i halsen ett par ganger er faktisk bacon, sanne bacon strimler, ikke sanne hele baconstykker man skjærer i biter

Skrevet

Jenta mi er 3 år gammel nå. Hun har vi aldri delt opp hverken druer eller blåbær(aldri falt meg inn at noen deler opp blåbær?!). Hun får også gulrot, eple osv helt. Moren til venninnn min er lege og ble forskrekket over at hun fikk sitte å spise en hel gulrot fordi hun kan sette en bit i halsen. Hun spiser også popcorn og nøtter

Eneste hun har satt i halsen ett par ganger er faktisk bacon, sanne bacon strimler, ikke sanne hele baconstykker man skjærer i biter

I midt hodet er det idioti å gi en treåring nøtter.

Og du burde vel skjønne alvoret da en lege blir forskrekket over gulroten!

Skrevet

Dette er bare en liten filleting, de fleste av oss foreldre har ett eller annet vi er litt merkelige på og dette er ikke av de verste.

Dette her synes jeg var det beste svaret av alle! Det er tullete å anta at TS' barn blir forsinket i utviklingen eller lignende pga. 3 typer matvarer som deles opp. TS har god grunn til å være redd, en sånn opplevelse setter en støkk i en, og da synes jeg det er helt greit å dele opp maten en stund hvis dette gjør henne mindre redd og hun får en bedre hverdag. Det betyr ikke at TS kommer til å gjøre det i all fremtid, men her og nå.

Jeg har knapt opplevd at mitt barn har satt noe i halsen, annet enn ringen min (!). Men jeg har opplevd et annet foreldremareritt - barnet mitt forsvant for meg og var borte i et kvarter. Det var helt grusomt, har aldri vært så redd, og opplevelsen har satt en skikkelig støkk i meg. Det gjør at jeg blir redd dersom jeg ikke har henne i sikte når vi er ute, og jeg sliter med tanker på hva som kan skje når hun er med andre enn meg og i barnehagen. Jeg er altså ekstra påpasselig på dette området, og er sikkert mer påpasselig på å holde barnet mitt nær meg enn andre. Men barnet blir ikke hemmet av dette, og da er det faktisk ikke noe problem for andre enn meg selv. At andre foreldre kanskje synes jeg er litt hønemor ift. dette, får så være. De har sikkert en eller annen "greie" de også.

• Liker 4
Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg opplevde at et barn ble kvalt til døde av vaffel, så mine barn fikk aldri vafler da de var små.

Skrevet

Skjønner godt at skrekken sitter i Ts, men på et punkt så må man bare slippe tak i angsten.

Ene barnet mitt holdt på å kveles av en kjøttdeigbit (hadde spaghetti og kjøttdeig). Hun ble blå på leppene, og det kom skum ut av munnvikene. Hun var vel ca 4 år tror jeg, og biten løsnet ikke før jeg holdt henne opp ned og kakket henne mellom skulderbladene (prøvde vanlig heimlich først, men måtte gå over til babyvarianten). Skal innrømme at jeg hadde ikke kjøttdeig på nesten et år etter..

Annonse
Skrevet

I midt hodet er det idioti å gi en treåring nøtter.

Og du burde vel skjønne alvoret da en lege blir forskrekket over gulroten!Anonymous poster hash: 94435...755

Det med moren til venninnen min er mer forå vise at til og med leger kan være "hysteriske"

Mener du oppriktig at en 3 åring er for liten til å sitte å tygge på en gulrot mens en voksen er sammne med henne?

Hvorfor kan hun ikke spise nøtter når hun syns det er godt? Sunt er det også:)

Jeg får mer fnatt av de som lar unger sitte å suge på isbiter, jenta mi får ha isbiter i glasset sitt men ikke i munnen.

Skrevet

Dette her synes jeg var det beste svaret av alle! Det er tullete å anta at TS' barn blir forsinket i utviklingen eller lignende pga. 3 typer matvarer som deles opp. TS har god grunn til å være redd, en sånn opplevelse setter en støkk i en, og da synes jeg det er helt greit å dele opp maten en stund hvis dette gjør henne mindre redd og hun får en bedre hverdag. Det betyr ikke at TS kommer til å gjøre det i all fremtid, men her og nå.

Jeg har knapt opplevd at mitt barn har satt noe i halsen, annet enn ringen min (!). Men jeg har opplevd et annet foreldremareritt - barnet mitt forsvant for meg og var borte i et kvarter. Det var helt grusomt, har aldri vært så redd, og opplevelsen har satt en skikkelig støkk i meg. Det gjør at jeg blir redd dersom jeg ikke har henne i sikte når vi er ute, og jeg sliter med tanker på hva som kan skje når hun er med andre enn meg og i barnehagen. Jeg er altså ekstra påpasselig på dette området, og er sikkert mer påpasselig på å holde barnet mitt nær meg enn andre. Men barnet blir ikke hemmet av dette, og da er det faktisk ikke noe problem for andre enn meg selv. At andre foreldre kanskje synes jeg er litt hønemor ift. dette, får så være. De har sikkert en eller annen "greie" de også.

Tusen takk for et fint innlegg! Jeg skjønner deg også!

Skrevet

Jeg opplevde at et barn ble kvalt til døde av vaffel, så mine barn fikk aldri vafler da de var små.

Oi, det må ha vært en tøff opplevelse :( Blir helt uvell av å tenke på det. Tenk å miste ungen sinn rett foran øynene sine...

Skrevet

Skjønner godt at skrekken sitter i Ts, men på et punkt så må man bare slippe tak i angsten.

Ene barnet mitt holdt på å kveles av en kjøttdeigbit (hadde spaghetti og kjøttdeig). Hun ble blå på leppene, og det kom skum ut av munnvikene. Hun var vel ca 4 år tror jeg, og biten løsnet ikke før jeg holdt henne opp ned og kakket henne mellom skulderbladene (prøvde vanlig heimlich først, men måtte gå over til babyvarianten). Skal innrømme at jeg hadde ikke kjøttdeig på nesten et år etter..

På et punkt må jeg så klart slutte å dele, men jeg er jammen ikke klar ennå. Det er tøffe opplevelser. Man tror faktisk man mister barnet sitt.

Skrevet

Det med moren til venninnen min er mer forå vise at til og med leger kan være "hysteriske"

Mener du oppriktig at en 3 åring er for liten til å sitte å tygge på en gulrot mens en voksen er sammne med henne?

Hvorfor kan hun ikke spise nøtter når hun syns det er godt? Sunt er det også:)

Jeg får mer fnatt av de som lar unger sitte å suge på isbiter, jenta mi får ha isbiter i glasset sitt men ikke i munnen.

Til og med leger er hysteriske? De er fagpersoner, kanskje du burde ta det alvorlig?

Hun må få nøtter fordi hun liker det? Det er potensielt stor fare ved å spise nøtter under tre år. Da burde hun etter min mening ikke få smakt på nøtter. Hadde hun ikke smakt hadde hun ikke visst at hun likte det. Man trenger ikke gi alt til ungen selv om den liker det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...