Gå til innhold

Mat og kvelningsfare

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det spiller da ingen rolle hvor rund en jævla pølse er, dersom ungen tar en større fuckings bit av den helsikens fiskekaken!

Poenget er at runde ting har LETTERE for å kunne skli i halsen enn andre ting.

Det er en grunn til at pølser og peanøtter er de to øverste på listen over hva barn kveles av! Du gir kanskje en på 2.5 peanøtter også du?

Anonymous poster hash: 94435...755

Endret av Stjernesol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En studie fra 2008 har undersøkt hvilke matvarer som oftest fører til at barn kveles. Disse matvarene er pølser, peanøtter, gulrot, kylling med bein, godteri, kjøtt, popcorn, fisk med bein, solsikkefrø og epler.

Så det er mer enn pølser og peanøtter du bør passe på om du har angst for dette...

Anonymous poster hash: 02206...397
Skrevet

Jeg sitter på mobil, men skal komme med link etterpå på mat med større kvelningsfare enn andre matvarer.

Skrevet

En studie fra 2008 har undersøkt hvilke matvarer som oftest fører til at barn kveles. Disse matvarene er pølser, peanøtter, gulrot, kylling med bein, godteri, kjøtt, popcorn, fisk med bein, solsikkefrø og epler.

Så det er mer enn pølser og peanøtter du bør passe på om du har angst for dette...

Anonymous poster hash: 02206...397

Vi har gulrøtter, men disse rives eller kokes møre. Vi har kyllingfilet, godteri får hun ikke ennå, ei heller popcorn. Hun får sjokolade og litt potetgull. Ingen av oss spiser fisk med bein i, eller brød med solsikkefrø. Epler får hun, delt i båter.

Skrevet (endret)

Ei pølse er rund, fiskekaka er flat!!

:skratte: Er du seriøs nå? Du skriver at hun får epler delt i båter, men hun biter jo antagelig av en bit av denne båten... Sjekker du at denne biten ikke er litt "rund" da, før hun svelger, slik at den ikke kan rulle ned i halsen hennes?

Endret av Stjernesol
  • Liker 5
Skrevet

Jeg har mer tro på å lære barna å tygge nøye og bruke tid på å spise, i den grad det er mulig.

Å skjære opp maten kan du kanskje komme unna med når barnet er 2,5 år (selv om jeg personlig ikke ville gjort det), men hva med den læringen som burde foregått i denne alderen? Og hvor lenge fortsette med å skjære opp?

Faktum er at barn kommer til dø av kvelning en sjelden gang innimellom, på lik linje som at noen kommer til å bli påkjørt. Sånn er livet, dessverre. Slike risikomomenter kommer man ikke unna. Og de forsvinner ikke med alderen, selv om risikoen kan reduseres noe. Var det ikke en sak for et par år siden der en femåring døde av en pølse på barnehagetur? Og min ene sønn satte for noen år siden en kjøttbit skikkelig fast i halsen på hyttetur, så han ble blå og måtte dunkes hardt i ryggen. Det var skikkelig ekkelt, men han var altså åtte-ni år på det tidspunktet. Det er og blir en risiko ved å spise, og selv om man ikke trenger å gi ettåringen hele druer og peanøtter for å lære dem opp, så ville jeg personlig tenkt at å skjære opp maten lenger enn nødvendig gjør barnet mer sårbart for å sette mat i halsen på sikt.

• Liker 6
Skrevet

:skratte: Er du seriøs nå? Du skriver at hun får epler delt i båter, men hun biter jo antagelig av en bit av denne båten... Sjekker du at denne biten ikke er litt "rund" da, før hun svelger, slik at den ikke kan rulle ned i halsen hennes?

Hvordan får du en rund bit av en båt. Bare le dere. Skal komme med link. På den siden anbefaler de faktisk å dele druer i fire!!

Skrevet (endret)

Hvordan får du en rund bit av en båt. Bare le dere. Skal komme med link. På den siden anbefaler de faktisk å dele druer i fire!!

Kanskje du heller bare skal spare deg for alle bekymringene og få lagt ned en nesesonde på henne? Da slipper hun å tygge noe som helst...

Ærlig talt TS, dette blir for dumt! Ta deg en eplebåt, tygg den en gang eller to og spytt ut. Hvordan ser de bitene ut da? Tipper noen biter er firkanta, trekanta og noen litt runde. Eller tror du de da er formet som noe som umulig kan sette seg fast i en hals? :fnise:

Endret av Novemberellie
  • Liker 3
Skrevet

På den siden anbefaler de faktisk å dele druer i fire!!

Til en baby, kanskje. Ikke til et barn på 2.5.

• Liker 3
Skrevet

Jeg holdt på å kveles her om dagen av en dårlig tygd, slintrete kotelettbit. Just saying. Og datteren min satte fast et slikt stort blåbær i halsen da hun var 1,5. Derfor var vi forsiktige med å gi henne slike blåbær fram til nå (hun er snart tre). That's it. Hvis dere er tilstede når barnet spiser, ser jeg ingen grunn til all denne oppkuttingen. Gir dere henne mat mens hun sitter i bilstolen, eller er alene, er det på sin plass, hvis hun har druer mens hun leker for eksempel, men ellers er det vel bare å være ekstra obs når dere spiser store blåbær eller pølser?

Peanøtter er alle i min familie forsiktige med, for det holdt min far på å kveles av en gang, som voksen. Så det får verken små eller store barn.

Anonymous poster hash: 7d662...4fd
Skrevet

Kanskje du heller bare skal spare deg for alle bekymringene og få lagt ned en nesesonde på henne? Da slipper hun å tygge noe som helst...

Ærlig talt TS, dette blir for dumt! Ta deg en eplebåt, tygg den en gang eller to og spytt ut. Hvordan ser de bitene ut da? Tipper noen biter er firkanta, trekanta og noen litt runde. Eller tror du de da er formet som noe som umulig kan sette seg fast i en hals? :fnise:

Går det virkelig ann å synke så lavt, angående det med sonde? Det er TRE ting vi deler opp i smått. Hun tygger mye annen mat

Skrevet

http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn-kan-kveles-av-mat-34964.html

Her står det at druer bør deles opp i 4. Og det står lenger opp i teksten at det gjelder barn under 3 år.

barnet til ts er heller ikke 2.5 år enda.

Anonymous poster hash: 67ff3...ada

Takk, det var den linken jeg tenkte på! :)

Skrevet

Jeg holdt på å kveles her om dagen av en dårlig tygd, slintrete kotelettbit. Just saying. Og datteren min satte fast et slikt stort blåbær i halsen da hun var 1,5. Derfor var vi forsiktige med å gi henne slike blåbær fram til nå (hun er snart tre). That's it. Hvis dere er tilstede når barnet spiser, ser jeg ingen grunn til all denne oppkuttingen. Gir dere henne mat mens hun sitter i bilstolen, eller er alene, er det på sin plass, hvis hun har druer mens hun leker for eksempel, men ellers er det vel bare å være ekstra obs når dere spiser store blåbær eller pølser?

Peanøtter er alle i min familie forsiktige med, for det holdt min far på å kveles av en gang, som voksen. Så det får verken små eller store barn.

Det er altså tre ting vi konsekvent deler opp, og det er druer, blåbær og wienerpølser. Altså, vi viser forsiktighet.

Det er vel ikke annerledes at jeg deler opp dette enn at deres familie holder seg unna peanøtter?

Skrevet

Ble visst litt stille med drittkastingen etter linken kom ut!

Skrevet

Jeg var engstelig for dette i starten, men slapper helt av nå. I 99,99% av tilfellene brekker barn seg om bitene blir for store. Og som andre sier, noen vil dessverre dø av kvelning en sjelden gang, men det betyr ikke at man kan gå rundt å frykte det.

Min ettåring spiser eple, druer, blåbær (hele) uten at jeg har noen betenkeligheter. Treåringen spiser litt nøtter og har gjort det en god stund allerede. Men nå får jeg sikkert prisen for verdens mest uansvarlige mor ;)

Skrevet

Vel. Det er nå opp til deg TS. Men det virker litt som at du bare vil ha bekreftelse fra andre på at det er det eneste rette å dele opp.

Min gutt er 18 måneder, han spiser hele druer og det meste annet som er nevt her. Og han er kjempeflink å spise selv, aldri vært noe problem. Det er jo noe med at de må lære seg å tygge maten selv, En 10åring har like stor sjanse for å sette i halsen som en 2,5 åring hvis de er vant til å få alt delt opp for seg, hvis du skjønner.

Anonymous poster hash: 055ad...368

• Liker 1
Skrevet

Ble visst litt stille med drittkastingen etter linken kom ut!

Neida, jeg synes fortsatt du er like hysterisk og irrasjonell.

• Liker 6
Skrevet

Det er altså tre ting vi konsekvent deler opp, og det er druer, blåbær og wienerpølser. Altså, vi viser forsiktighet.

Det er vel ikke annerledes at jeg deler opp dette enn at deres familie holder seg unna peanøtter?

Eh, nei? Men hva handler denne tråden om da? Er vel såre enkelt å ikke servere barnet kjøpeblåbær kuttet opp i fire mens kritiske familiemedlemmer er på besøk, og kjapt dele wienerpølser på langs "for at de skal bli kalde nok" uten å krangle om dette, verken her eller i familien? Dere er litt mer forsiktige enn andre med akkurat disse tre matvarene. At noen mener dere er FOR forsiktige må dere leve med, det gjør da ingen ting? Du spør: deler dere opp visse ting? Vi svarer (stort sett) nei. Og så da? Jeg gir ikke barna mine smågodt fordi jeg ikke vil de skal venne seg til slikt. Min venninne gir ikke barna sine smågodt pga kvelningsfare (de har opplevd at noe satte seg fast). Hun syns jeg er overforsiktig når det gjelder kosthold, jeg syns hun er overforsiktig når det gjelder kvelningsfare, og alle er fornøyde (unntatt ungene som ikke får smågodt). Dette diskuterer jeg ikke med mor og svigermor, de har så mye rart for seg uansett. De skjærer skorpene av brødet til femåringen, og sender toåringen et stort fat med rykende varm midddagsmat med saus for at hun skal forsyne seg.

Skrevet

Vel. Det er nå opp til deg TS. Men det virker litt som at du bare vil ha bekreftelse fra andre på at det er det eneste rette å dele opp.

Min gutt er 18 måneder, han spiser hele druer og det meste annet som er nevt her. Og han er kjempeflink å spise selv, aldri vært noe problem. Det er jo noe med at de må lære seg å tygge maten selv, En 10åring har like stor sjanse for å sette i halsen som en 2,5 åring hvis de er vant til å få alt delt opp for seg, hvis du skjønner.

Anonymous poster hash: 055ad...368

Nei, jeg mener ikke at det er det eneste rette. Og det kommer klart frem at alle syns dette er hysterisk!

Vår hadde heller aldri problem med å sette fast før det faktisk skjedde.

Det er da lettere å forklare en 10 åring at han må passe på å tygge godt enn det er å forklare en på 2,5 det samme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...