AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #1 Skrevet 22. januar 2014 Vi opplevde marerittet i fjor sommer. 1,5 åringen satt fast mat i halsen, gispet etter luft og ble blå. Etter dette har vi delt opp noe mat godt, blåbær og druer blir delt i to og wienerpølser tar vi av skinnet på og deler på langs. Vi ser ann hvordan maten er og vurdere da om vi deler eller ikke. Noen i familien har reagert på dette og sagt barnet ikke kommer til å lære seg å spise siden vi gjør sånn. De får mene hva de vil. De har ikke opplevd den situasjonen vi var i i fjor sommer. Deler dere opp visse matvarer? Anonymous poster hash: 94435...755
onyx Skrevet 22. januar 2014 #2 Skrevet 22. januar 2014 Eh.. nei, jeg har aldri delt blåbær i to. Jeg foretrekker å dele maten opp i så store biter at de må tygges og ikke bare kan slukes rett ned. Sistnevnte gir mye større sjanse for å sette maten i halsen. 6
kisskissbangbang Skrevet 22. januar 2014 #3 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Jeg skjønner at dere fikk skrekken, men nå er det på tide å løsne litt opp igjen altså. Store gutter og jenter kan spise både blåbær og pølser hele. Gi det et forsøk så skal du se det går fint. Gutten min satte banan fast i halsen da han var ca ett år. Jeg måtte holde ham opp ned og dunke alt jeg var god for i ryggen hans før det kom ut igjen. Grusomt ekkel opplevelse, og jeg kan faktisk fortsatt kjenne på det når han spiser banan, men heldigvis klarer jeg å si til meg sjøl at det er irrasjonelt, og la ham styre det sjøl. Endret 22. januar 2014 av kisskissbangbang 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #4 Skrevet 22. januar 2014 Nå var det slik at det var blåbær som ble satt fast. Store butikkblåbær, som antagelig rullet ned i halsen. Og veit dere at pølse er den største årsaken til kvelning? Glemte å skrive det først at hun også har store mandler, noe som kan gjøre det enda vanskeligere å svelge. Anonymous poster hash: 94435...755
Silfen Skrevet 22. januar 2014 #5 Skrevet 22. januar 2014 Så ved at dere ble redd, så overfører dere redselen til barnet ved å ikke gi det sjansen til å spise normalt? Det er normalt at barn setter ting i halsen. Det betyr ikke at de skal gå rundt og få maten skjært opp for resten av barneårene. 8
kisskissbangbang Skrevet 22. januar 2014 #6 Skrevet 22. januar 2014 Men hva er du egentlig ute etter med denne tråden? Oppmuntring og forsikring om at det er på tide å la ungen styre sjøl og at det kommer til å gå helt fint, eller bekreftelse fra andre irrasjonelle damer med ''skrekken'' på at du gjør rett når du duller og gjør ungen en bjørnetjeneste? 3
Jens Skrevet 22. januar 2014 #7 Skrevet 22. januar 2014 Det er alltid fare for å sette noe i halsen uansett hvor gammel man er. Tror det er viktig å la barnet lære seg å tygge og svelge selv nå, og er enig med de andre i at det er farligere å skjære opp biter barnet bare sluker, istedenfor at det må tygge og svelge. Tror dere gjør dere selv og barnet en stoor bjørnetjeneste her.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #8 Skrevet 22. januar 2014 Jeg syns ikke jeg er irrasjonell etter min mening. Silfen; er det vanlig at alle unger kveles og blir blå? Greit nok at de hoster og harker, men om du ikke har sett ungen din blir blå så vet du ikke hvordan det føles. Ungen er ikke 2.5 år ennå, er det så uvanlig å dele opp potensielle farlige matvarer?Anonymous poster hash: 94435...755
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #9 Skrevet 22. januar 2014 Det er alltid fare for å sette noe i halsen uansett hvor gammel man er. Tror det er viktig å la barnet lære seg å tygge og svelge selv nå, og er enig med de andre i at det er farligere å skjære opp biter barnet bare sluker, istedenfor at det må tygge og svelge. Tror dere gjør dere selv og barnet en stoor bjørnetjeneste her. En blåbær som er hel sklir like fort ned i halsen som en delt, men den delte setter seg ikke like godt i halsen. Wienerpølser deler jeg på langs, men beholder lengden, så hun tygger selv Anonymous poster hash: 94435...755
onyx Skrevet 22. januar 2014 #10 Skrevet 22. januar 2014 Jeg syns ikke jeg er irrasjonell etter min mening. Silfen; er det vanlig at alle unger kveles og blir blå? Greit nok at de hoster og harker, men om du ikke har sett ungen din blir blå så vet du ikke hvordan det føles. Ungen er ikke 2.5 år ennå, er det så uvanlig å dele opp potensielle farlige matvarer?Anonymous poster hash: 94435...755 Da mine var 2,5 spiste de med kniv og gaffel og ville aller helst dele opp maten selv.... Ja, det er ganske irrasjonelt å dele blåbærene til et så stort barn som faktisk burde være i stand til å tygge selv. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Skrevet 22. januar 2014 Hun er i stand til å tygge selv, men den blåbæra kan fort rulle ned i halsen uten at den blir tygget først. Da får jeg bare være irrasjonell, for jeg vil beholde ungen min. Min spiser også med gaffel, og deler brødskiva selv med kniv. Anonymous poster hash: 94435...755
Silfen Skrevet 22. januar 2014 #12 Skrevet 22. januar 2014 Jeg syns ikke jeg er irrasjonell etter min mening. Silfen; er det vanlig at alle unger kveles og blir blå? Greit nok at de hoster og harker, men om du ikke har sett ungen din blir blå så vet du ikke hvordan det føles. Ungen er ikke 2.5 år ennå, er det så uvanlig å dele opp potensielle farlige matvarer?Anonymous poster hash: 94435...755 Jeg vet nøyaktig hvordan det føles. Og du tar feil ved å være hysterisk. Hvordan mener du at barnet skal bli vant til større biter? Hvor lenge skal du dele opp maten? Du er inne i en tankegang som ikke er frisk og du må for dere begges del slutte. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #13 Skrevet 22. januar 2014 Jeg vet nøyaktig hvordan det føles. Og du tar feil ved å være hysterisk. Hvordan mener du at barnet skal bli vant til større biter? Hvor lenge skal du dele opp maten? Du er inne i en tankegang som ikke er frisk og du må for dere begges del slutte. Hun spiser andre ting vi ikke deler opp. Men druer og blåbær deles i to, og wienerpølser på langs. Brødskiver, kylling, pizza, taco, agurk, fiskekaker osv deles ikke opp. Anonymous poster hash: 94435...755
Silfen Skrevet 22. januar 2014 #14 Skrevet 22. januar 2014 Hun spiser andre ting vi ikke deler opp. Men druer og blåbær deles i to, og wienerpølser på langs. Brødskiver, kylling, pizza, taco, agurk, fiskekaker osv deles ikke opp.Anonymous poster hash: 94435...755 Det er ingen logikk her. 7
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #15 Skrevet 22. januar 2014 Det er ingen logikk her. Hvorfor ikke? Blåbær og druer er runde og gir større kvelningsfare. Det samme med wienerpølser, siden de har lik omkrets omtrent som spiserøret.Anonymous poster hash: 94435...755
Silfen Skrevet 22. januar 2014 #16 Skrevet 22. januar 2014 Hvorfor ikke? Blåbær og druer er runde og gir større kvelningsfare. Det samme med wienerpølser, siden de har lik omkrets omtrent som spiserøret.Anonymous poster hash: 94435...755 Men fader heller, det er da ingen forskjell på et tygg fiskekake og et tygg pølse! 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #17 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Men fader heller, det er da ingen forskjell på et tygg fiskekake og et tygg pølse! Ei pølse er rund, fiskekaka er flat!!Anonymous poster hash: 94435...755 Endret 22. januar 2014 av Stjernesol
asterix Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 En kan kveles like lett av ting som ikke er runde også, så sant bitene man prøver å svelge er for store for halsen. Om barnet har så store mandler at blåbær må deles i to for ikke å sette seg fast, bør mandlene fjernes. 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #19 Skrevet 22. januar 2014 De skal fjernes, men ikke riktig enda.Anonymous poster hash: 94435...755
Silfen Skrevet 22. januar 2014 #20 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Er du dum eller? Ei pølse er rund, fiskekaka er flat!!Anonymous poster hash: 94435...755 Det spiller da ingen rolle hvor rund en jævla pølse er, dersom ungen tar en større fuckings bit av den helsikens fiskekaken! Endret 22. januar 2014 av Stjernesol 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå