Gå til innhold

Hvor mange ganger om dagen får fiskene mat?

Gjest Virvar

Anbefalte innlegg

Gjest Virvar

Hvor ofte mater dere fiskene dere som har akvarie?

Før fikk de mat tre ganger om dagen, og vannkavaliteten var forferdelig. Så lærte jeg at jo mindre jo bedre. Derfor så fikk de bare an gang om dagen. Men så har det innimellom hendt at jeg har latt de faste en dag eller hoppet over matingen, og resultatet ble at akvariet nå er omtrent ribbet for planter :o De gumler i seg alt, til og med en gullfiskplante som ikke skulle være spiselig.

Nå mater jeg en gang om dagen igjen. Men ser at jeg må ta en opprensking der og få kjøpt inn nye planter. Det er bare så surt at sist jeg gjorde det så varte de ikke lenge før de var spist.

Mat en gang om dagen ville jeg tro holdt. Men, hvorfor søren spiser de opp plantene mine da da :-x :klø:

Så derfor, mater dere oftere?

Dette er et lite akvarie på 63 liter, og da forurenser maten en god del. jeg har nå 4 flaggtetraer, og 5 platy/sverddragere. Ikke så mange altså, men gumler på plantene gjør de.

Så spørst det da om prisen for å ha pene planter er å fore mye er og så få masse avfall i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Da jeg hadde akvarium matet jeg fiskene en gang om dagen. Det funket veldig bra. Hadde aldri problem med at fiskene spiste av plantene. (Største problemet jeg hadde var vel at plantene voks og voks, så de måtte stusses...)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å ha noe bunnfisk og algeetere i akvariet. De renser ganske godt opp, og du kan trygt fore en gang om dagen. Vet at en del lar fiskene faste en dag i uka. Det hender jeg gjør det, men ikke så veldig ofte... De blir jo sååå glade når de får mat :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Nu har jeg rensket opp i akvariet - kjøpt et par nye planter - det behøvdes, og fiskene er så fargerike og pene å se på når ikke galsset er kamuflasjefarget *ler*.

Fikk høre at man godt kunne gi lite og flere ganger om dagen. men så er det jo det da - om man gir for mye - da blir vannet dårlig og de dør. :roll:

Men de ble glade da de fikk mat iallefall *ler*- har gitt de to ganger allerede på tre timer , bare for å få gleden av å se de komme svømmende i stim.*ler*

Håper iallefall de kan la plantene være i fred :-x Ikke gøy å kjøpe planter som deretter spises opp.

Bunfisk ja - det hadde jeg før. Pansermaller av ulike varianter. Hadde en sånn anzutrus greie også med antenner. Den sugde seg fast på galsset - og antennene hang seg fast i hoven. Burde nok kjøpt nye - men det er så dyrt. Og så blir det ofte sykdom når det kommer nye fisker i en etablert flokk. får se etter ferien når jeg har tid til å følge med litt.

Tror jeg kommer til å satse på foring en gang om dagen, får se det an litt- følge med på plantene. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også matet fiskene kun en gang om dagen, og det har ikke gått utover plantene våre i hvert fall :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 ganger om dagen, i SMÅ mengder. Maten skal spises opp før den synker til bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann.

Fiskene bør mates en gang om dagen og kan godt faste 1 dag i uken. Har mange akvarier og har praktisert dette matingsystemet i flere år.

Hvis fiskene spiser mye av plantene dine anbefaler jeg og kjøpe mat med mye "grøntfor" i, og kjøp planter som ikke fiskene er så veldig glad i. Javabregne f. eks er en holbar plante som ikke fiskene spiser stort av...

Lykke til videre med både planter og fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Mine fisker vet visst ikke det at de ikke skal like Javabregner. Min er helt tragisk å se på :-?

Har kjøpt annet fôr nå - får se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Da jeg hadde fisker fikk de mat 1 gang om dagen, for det var det de sa var passe på dyrebutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...