Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elenath
Skrevet

Når vi skal legge oss om kvelden slår vi alltid av pcen. Nå i det siste har den begynt å slå seg på helt uten at jeg ber den om det kort tid etter at vi har slått den av. :-? Har jeg spøkelser eller er det en logisk forklaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har jeg spøkelser eller er det en logisk forklaring?

Kva føretrekk du?

Det er nok ei logisk forklaring. Nett kva det er veit eg ikkje, men opphavet hadde ein PC som slo seg på når telefonen ringte - han var sett opp til å motta faks, fann me ut...

Skrevet

Lyser nettverkskort etter at maskinen er slått av?

Skrevet

Er ikke sikker på hvordan sånne viderekobling-av-modemet-til-å-ringe-Bahamas-programmer funker, men det er jo mulig du har fått et sånnt på maskinen. Har dere analog eller ISDN-linje? I så fall bør du kanskje sjekke telefonregningen din, for å se om noe er galt der.

Aftenposten har skrevet litt om modemkidnapping:

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/...ticle757788.ece , denne inneholder linker til flere artikler.

Kjør SpyBot / AdAware / andre programmer for å sjekke om dere har fått noen uhumskheter på maskinen. (Det skal være flere tråder her om sånne programmer.)

Catzy

Skrevet

Jeg tipper på wake-on-lan og et modem/router/el. som står i andre enden av nettverkskabelen... Det er jo enkelt å teste ved å dra ut nettverkskabelen før du slår av pcen. Skjer det samme så er det ikke wake-on-lan, skjer det ikke kan det være wake-on-lan.

Dette er altså en tekonologi som gjør at man kan vekke en pc over et nettverk. Helt ufarlig egentlig. Men det skal jo ikke være sånn på normale hjemmepcer.

Etter hva jeg vet, så disabler man dette i bios (se når du starter maskinen hva du skal trykke for å komme dit).

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

:o Tenkte på "the Ring" med en gang, jeg...

Du har ikke sett noen skumle videoer på pc'n i det siste, vel?

Skrevet

Bitteliten digresjon, vi oppdaget at den ene PC'en ofte slo seg på om natta hos oss. Skjønt her var det egentlig ikke mye mystikk i bildet, for det tok ikke lang tid før vi skjønte at det var pusekatten som vandret over tastaturet om natt (akkurat den PC'en kan slås på om man trykker på space). Men første gang det skjedde var det merkelig å se PC'en på når man visste meget godt at den ble slått av kvelden før.

Skrevet

Tror nok at huset deres er invadert av spøkelser.. Få tak i en utdriver, og du er kvitt problemet ;)

Skrevet

Aftenposten har skrevet litt om modemkidnapping

Hahahahah... MODEMKIDNAPPING!!!! :hoho::hoho:

Gjest Elenath
Skrevet

Har bredbånd fra Nextgentel så skal dra ut ledningen mellom den og pcen i kveld og sjekke.

Skrevet

Jeg hadde det problemet på min gamle PC. Det skjedde når jeg skrudde av PCen ved hjelp av Windows, dvs. ikke skrudde av med knappen bak på PCen.

PCen er da klar til å starte ved et elektronisk signal. Dersom strømmen var borte et øyeblikk (som du ser ved at lyspærene lyser litt svakere et brøkdel av et sekund), var det nok til at PCen skrudde seg på. Slike ultrakorte strømbrudd skjer ganske ofte.

Vet ikke om dette er tilfelle hos deg, men du kan teste ved å velge å skru av PCen i windows. Etter at den har skrudd seg av kan du dra ut kontakten og så sette den inn igjen. Hvis du har samme problemet som jeg hadde vil da PCen automatisk starte opp igjen.

For å være sikker på at PCen ikke skal slå seg på av seg selv må du skru av bryteren på PCen eller dra ut stikkontakten dersom PCen ikke har bryter.

Gjest Elenath
Skrevet

Har nå noen dager på rad dratt ut kabelen som går fra veggen til modemet og ser ut som det er det som var problemet.

Lurer bare på hvem som prøver å snike seg inn på pcen vår om natten jeg nå :o

Skrevet
Lurer bare på hvem som prøver å snike seg inn på pcen vår om natten jeg nå :o
Modemet ...

Det foregår massevis av kommunikasjon mellom pc og modem og modem og isp som du ikke legger merke til. Kommunikasjon som er nødvendig for at ting i det hele tatt skal funke.

Gjest Elenath
Skrevet

OK.

Må veø bare innse at det er ikke alt den stakkars lille hjernen min vet :ler: Fikk nå hvertfall slutt på problemet ganske enkelt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du oppgaveplanlegging noe sted? Slik at for eksempel antivirusprogrammet forsøker å se etter oppdateringer til bestemte tider?

Kanskje modemet forsøker å logge på da for å få tilgang til server?

Er ikke sikker, men mener det er mulig å gjøre en slik innstilling av modemet, og at det skal logge av nettet igjen etter at oppgaven er fullført.

Skrevet
Har du oppgaveplanlegging noe sted? Slik at for eksempel antivirusprogrammet forsøker å se etter oppdateringer til bestemte tider?

Kanskje modemet forsøker å logge på da for å få tilgang til server?

Er ikke sikker, men mener det er mulig å gjøre en slik innstilling av modemet, og at det skal logge av nettet igjen etter at oppgaven er fullført.

Hæ? Dette hørtes helt gresk ut for meg. Altså, jeg skjønner hvor du vil, men jeg har aldri - aldri - vært borte i et system som er satt opp slik. Ikke at det da ikke finnes, men jeg må bare si "hæ"...

Gjest Anonymous
Skrevet
men jeg har aldri - aldri - vært borte i et system som er satt opp slik.

Og det kan veldig godt være meg selv som surrer. Jeg mente bare å huske noe slikt. Kan være i forbindelse med en av vinterens hyggelige stunder med en kasse øl og grandiosa...husker så ymse rare greier etter en slik seanse :tunge1:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...