Gå til innhold

Noen som har gode råd for å få klippet negler på hund?

skybert1980

Anbefalte innlegg

Vi sliter litt (mye!) med å klippe negler, får stort sett kun klippet to tre om gangen på vår mellomstore hund. Det har vært vanskelig helt fra starten, og vi har prøvd litt forskjellig. Fra jeg tar fram negleklipperen, blir det dårlig stemning mellom oss, hun knurrer og prøver å bite, og jeg blir kokt i hodet, mens jeg tenker at det er jeg som er sjefen her! Noen som har vært med på liknende ? Hun er veldig snill og omgjengelig hele dagen ellers. Svært takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke tenk "jeg er sjefen-du SKAL klippe klør". hunden merker det med en gang!

ta frem saksa. legg den bare ned på gulvet å sett deg ned. be hunden komme og gi den masse godbiter mens du koser og duller, du må la hunden bruke all tid den vil på å komme til deg om saksa ligger der.

så kan du etter hvert bare ha saksa på fanget, så koser du på hunden med den, klø den osv ettersom hva hunden liker mens den får MASSE ros og kos. IKKE press hunden, å ALDRI hold den fast. vil den gå og flytte seg fra det som er ubehagelig så begynn på nytt.

dette tar lang tid, men det gir best resultat og du vil få en hund som trives rundt saksen. husk at det kan ta dager kanskje UKER før du får klippet alt på en gang

dumme måten er å dope den hos dyrlege å gjøre det der. ELLER du kan ta den med på tur på asfalt, og feks få den til å klatre i steinrøyser for å bruke klørne.

Anonymous poster hash: fbf93...c0b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær rolig. bestemt. Ikke la han vinne. Om det så tar timer. Du skal klippe også er du ferdig. Ikke prat til han. Ikke gi han belønning fordi det er en selvfølge og jo fortere han er ferdig jo fortere han kan gå.

Hunden min er sånn i perioder, hvis jeg har bommet på en negl.
Setter hunden på bordet og holder fast i foten (presser den ned mot bordflaten).

Gjør det ganske ofte. hver 2. uke. Prøver å få det til å bli en rolig prosess. Men hender dessverre alt for ofte at jeg treffer en nerve. Isåfall er jeg rolig.

Hunden er kilen under potene. Hun prøver å ligge og slappe av, men refleksen drar poten tilbake,.....

Anonymous poster hash: 3dac7...dc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare ¨å gjøre det. så etter vi er ferdig har vi kose stund og snacks . Hun blir flinkere å flinkere hver gang. fordi hun vet når det er over skal vi kose oss.

Anonymous poster hash: 10d8d...f58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere er sjef. Hun er utrygg på situasjonen, og din jobb er å gi henne kontrollen og gjøre henne trygg. Hun gradvis venues til situasjonen slik at hun ser at hun selv kan velge å samarbeide mot belønning, da har hun også tilstrekkelig lavt stressnivå til at hun har mulighet til å lære noe. Start på scratch, finn frem superbelønning, tren i økter på 3 minutter, og belønn først for så lite som å bare se på klotanga eller bli berørt på labben.

Ikke tenk at du må klippe alle klørne samtidig heller. Én holder. Så kan du ta neste en annen gang.

Anonymous poster hash: a63a9...0fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær rolig. bestemt. Ikke la han vinne. Om det så tar timer. Du skal klippe også er du ferdig. Ikke prat til han. Ikke gi han belønning fordi det er en selvfølge og jo fortere han er ferdig jo fortere han kan gå.

Setter hunden på bordet og holder fast i foten (presser den ned mot bordflaten).

Gjør det ganske ofte. hver 2. uke. Prøver å få det til å bli en rolig prosess. Men hender dessverre alt for ofte at jeg treffer en nerve. Isåfall er jeg rolig.

Hunden er kilen under potene. Hun prøver å ligge og slappe av, men refleksen drar poten tilbake,.....

Det er jo ikke rart om du altfor ofte treffer en nerve. For all del, det er sånn som skjer av og av og til en sjelden gang. Dette er vondt for hunden. Har klippet mange hundenegler i mitt lit, en gang, har jeg truffet nerve. Om du treffer nerven hele tiden synes jeg du skal være litt mer forsiktig og klippe mindre om gangen.

Anonymous poster hash: 3cef9...e87

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva skjer med de som sier ikke gi deg, vær sjef. ikke la hunden bestemme osv osv? ikke rart hundene deres ikke vil klippe klør. her i huset blir klørne klipt mens hunden ligger på gulvet og bare ser på meg. den er ikke redd og trekker ikke til seg poten.

gjør som jeg nevnte i første post her så skal du se det blir bedre.

"presser foten ned" er ikke rart hunden vil bort fra den situasjonen..... jeez

Anonymous poster hash: fbf93...c0b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere er sjef. Hun er utrygg på situasjonen, og din jobb er å gi henne kontrollen og gjøre henne trygg. Hun må gradvis vennes til situasjonen slik at hun ser at hun selv kan velge å samarbeide mot belønning, da har hun også tilstrekkelig lavt stressnivå til at hun har mulighet til å lære noe. Start på scratch, finn frem superbelønning, tren i økter på 3 minutter, og belønn først for så lite som å bare se på klotanga eller bli berørt på labben.

Ikke tenk at du må klippe alle klørne samtidig heller. Én holder. Så kan du ta neste en annen gang.

Rettet opp skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes utrulig lite hyggelig ut for hunden. Og hvorfor klipper du over nerver i ett sett? Har aldri klippet over en nerve gjennom årene jeg har hatt hund, fordi jeg tar meg tid til å klippe hver klo, nettop for å unngå at hunden skal finne det ubehagelig.

Anonymous poster hash: 5d861...4ca

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær rolig. bestemt. Ikke la han vinne. Om det så tar timer. Du skal klippe også er du ferdig. Ikke prat til han. Ikke gi han belønning fordi det er en selvfølge og jo fortere han er ferdig jo fortere han kan gå.Hunden min er sånn i perioder, hvis jeg har bommet på en negl. Setter hunden på bordet og holder fast i foten (presser den ned mot bordflaten).Gjør det ganske ofte. hver 2. uke. Prøver å få det til å bli en rolig prosess. Men hender dessverre alt for ofte at jeg treffer en nerve. Isåfall er jeg rolig.Hunden er kilen under potene. Hun prøver å ligge og slappe av, men refleksen drar poten tilbake,..... Anonymous poster hash: 3dac7...dc9

Høres ikke godt ut for hunden det der, du kan vel se hvor nerven slutter? Det kan jeg på de hundene jeg har klippet negler på. Kanskje litt vanskelig på sorte negler, men har du truffet en nerve og det begynner å blø burde du vel huske hvor langt inn du klipte til neste gang...

Jeg klipper heller lite og ofte enn å ta for mye av gangen. Jeg pleier å la hunden ligge på siden på gulvet mens jeg sitter og klipper, synes det går greiest.

Endret av Mupsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis to - tre om gangen går bra, så går du tilbake og klipper en før du belønner. Altså klipp en, belønn med mye kos og godbit og la hele greia ligge et par dager. Og la klosaksa ligge fremme. Når du har kommet "rundt", går det helt sikkert mye lettere neste gang! Min verste oppførte seg som en illsint rotte de første gangene, men etter å ha blitt lurt gradvis på denne måten sov han seg gjennom kloklipp mesteparten av sitt 14-årige liv. Og jo mer man tvinger og insisterer, jo større er risikoen for å klippe feil.

Jeg lar forresten også mine ligge på gulvet og så klipper vi en klo også er vi ferdige. Samme prosedyre når jeg klipper pels mellom tredeputene nå vinterstid for å unngå snø- og isklumper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis to - tre om gangen går bra, så går du tilbake og klipper en før du belønner. Altså klipp en, belønn med mye kos og godbit og la hele greia ligge et par dager. Og la klosaksa ligge fremme. Når du har kommet "rundt", går det helt sikkert mye lettere neste gang! Min verste oppførte seg som en illsint rotte de første gangene, men etter å ha blitt lurt gradvis på denne måten sov han seg gjennom kloklipp mesteparten av sitt 14-årige liv. Og jo mer man tvinger og insisterer, jo større er risikoen for å klippe feil.

Dette. Vi hadde omplasseringshund, som var hysterisk på kloklipp. Startet med hyperventilerende hund, masse godbiter og klippet en flik av første klo. Fortsatte en gang om dagen, til kloa var nede, så var det neste klo. Tok over en uke og ta alle klørne i starten. Men med godbiter og ros gikk vi fra dette, til en hund som logret av glede hver gang vi fant frem saksa, fordi hun visste den kom med godbiter.

Anonymous poster hash: 27b27...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksanvisning for å klippe klør:

1. Drit i å være sjef.

2. Hold fram klosaksa, viser hun interesse for den eller snuser på den, si BRAA med lys stemme og belønn med noe hun syns er fantastisk godt. Leverpostei eller kjøttpålegg, for eksempel. Poenget er å snu forventningene. Klosaks skal bety at nå kommer det noe godt, i stedet for at nå kommer det masse tvang og sure folk.

3. Hold klosaksa bort til poten, si bra og belønn.

4. Løft opp poten, hold saksa inntil poten, si bra og belønn.

5. Hvis alt har gått bra hittil, klipp en klo, si bra og belønn.

6. Vent til neste dag, gjenta steg 1-5, klipp to klør, belønn etter hver klo.

7. Vent til neste dag, gjenta steg 1-5, klipp ferdig en pote, belønn etter hver klo.

8. Vent til neste dag, gjenta steg 1-5, klipp ferdig neste pote, belønn etter hver klo.

9. Vent til neste dag, klipp neste pote, belønn etter hver klo.

10. Vent til neste dag, klipp siste pote, belønn etter hver klo.

Klipp lite og ofte, så du ikke klipper for mye.

Gratulerer, du har nå en hund som tenker "Yay, kloklipp! Leverpostei!" I stedet for "Å neeeei, kloklipp, sure mennesker og tvang...". :)

Anonymous poster hash: 8f49d...53d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri forstått det med at man skal være sjef, vinne, ikke gi seg, og være bestemt. Man vil ha en hund som takler det fint, ikke som gjør det fordi den er kuet, eller fordi den ikke har noe valg.

Jeg måtte begynne på nytt med min hund når jeg overtok han fra ei venninne da han var 3 år. Han veier kun ti kg, men det måtte være en person til å holde han nede mens veninnen min klippet klørne. Dette resulterte i at han gjemte seg hver gang klosaksa kom frem og han gjorde alt for å komme unna. Begynte å ta frem klosaksa og gi han godbit. En klo og en ny godtbit, men ikke for hver klo. Det tok tid, men nå ligger han på ryggen og lar meg klippe ferdig før det vanker en supergod godbit etterpå.

Det gjør nok litt vondt å klippe klørne da uansett hvilken klosaks man bruker så vil det klemme litt på nervene i det man klipper, men vil hunden gå, la den gå, og start på nytt. Man må gi hunden mulighet til å fjerne seg, men likevel være konsenkvent og begynne på nytt etterpå. Det nytter aldri å tvinge en hund til å føle seg komfortabel.

Anonymous poster hash: c4a5c...9ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å være to når vi klipper klør.

Mannen sitter foran hunden og prater og koser mens jeg klipper.

Vi har stor hund og jeg løfter føttene hans som på en hest, og jeg bruker også hodelykt for å se ordentlig.

For hver fot som er ferdig får han en pølsebit og mye skryt.

Når alle føttene er ferdig roser vi masse og leker med han. Dette fungerer godt på hunden vår som før var veldig lite glad i kloklipping :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Roberta sier, slik gjør jeg også på min labrador, Så for hver klo roste jeg og ga godbit. Nå gir jeg han bare godbit for hver pote :) og hn begynner å bli veldig vant. Men om jeg prøver å klippe klørne når han ligger nede så trekker han de bare til seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange inspirerende tilbakemeldinger! Det har så langt gått med nesten en hel pose hundekjeks, og to og en halv negl er klippet, hun er ikke veldig fornøyd, men kommer når jeg roper. Tror vi får teken på det. Hvor ofte klipper dere negler på deres hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange inspirerende tilbakemeldinger! Det har så langt gått med nesten en hel pose hundekjeks, og to og en halv negl er klippet, hun er ikke veldig fornøyd, men kommer når jeg roper. Tror vi får teken på det. Hvor ofte klipper dere negler på deres hunder?

Klipper når jeg ser det er på tide, rundt hver 4. uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine slites veldig fort så kanskje hver 2-3 mnd, litt oftere på valpen, for han har ulveklør bak og disse vokser jo som fy siden de ikke slites av asfalten!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...