AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Kort fortalt; Et ganske kjent magasin knipset et bilde (veldig fint bilde, det er jeg enig i!) av jenta mi på 10 år en dag hun på utflukt med skolen. Jeg skjønte ingenting da jeg plutselig fikk flere kommentarer av venner, familie og på Fb at lillejenta var "kjendis"! Måtte stikke ut og kjøpe det aktuelle magasinet.. Bildet var jo veldig fint, og jenta er kjempeskjønn, men er det egentlig lov i det hele tatt å gjøre sånt??? Uten min godkjennelse eller noe som helst? Nå sto det ikke navn eller noe, men likevel….. Lurer på om jeg burde ha klaget det inn.. (det kan jo være at personen som tok bildet hadde spurt henne, men hun er jo bare 10 år, så jeg mener at det burde gått via foreldrene…) Anonymous poster hash: d50f0...19b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Ts Står feil i overskriften, gikk litt fort for seg på tastene… Jenta er 10 år, ikke 3 år:) Får dessverre ikke endret det.. Anonymous poster hash: d50f0...19b
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Nei jeg mener det ikke er lov. I min jobb ved siden av studiene hender det man tar bilder av barna i ulike aktiviteter men da MÅ vi alltid få lov av foreldre, og om man ikke har med foreldre så spør man en voksen kontakt person om tillatelse. Anonymous poster hash: fd642...898 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Nei, det er ikke lov. Du burde ta kontakt med magasinet, og si hva du mener om det. Anonymous poster hash: b833c...5ee 10
Silfen Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Nei, det er ikke lov, med mindre det er et gruppebilde der enkeltpersonene blir "borte" i mengden. 13
Gjest HappyWaffle Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 nei ikke lov. ta kontakt med dem å skjell de ut! det er uakseptabelt!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Ts Det er ikke gruppebilde, men det er et bilde som ser ut som det er tatt av en proff fotograf. Det er blitt brukt i reklamesammenheng! Tror jeg kontakter magasinet i morgen. Anonymous poster hash: d50f0...19b 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Ts Det er ikke gruppebilde, men det er et bilde som ser ut som det er tatt av en proff fotograf. Det er blitt brukt i reklamesammenheng! Tror jeg kontakter magasinet i morgen. Anonymous poster hash: d50f0...19b ikke tro, du MÅ! dette må du virkelig ikke godta
Lykkelise Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Hvis det er tatt i skolesammenheng, og dere har samtykket at det taes bilder av barnet til media, så er det vel lov?? 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Hvis det er tatt i skolesammenheng, og dere har samtykket at det taes bilder av barnet til media, så er det vel lov?? Hun går på 5te trinn, og jeg har ikke undertegnet noen kontrakt at et kjent magasin skal knipse bilde av henne i skoletiden og bruke det til reklame. Anonymous poster hash: d50f0...19b 3
Gjest HappyWaffle Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Hvis det er tatt i skolesammenheng, og dere har samtykket at det taes bilder av barnet til media, så er det vel lov?? det er ikke lov med mindre det er skrivd under på at det skal brukes til akkurat den sammenhengen nei
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Her er reglene om det. Det er altså bare lov i visse tilfeller, og jeg kan overhodet ikke se at man er i nærheten av noen av dem her. Når det er snakk om personer under 15 år må også foreldrene godta bruken, så det hjelper ikke at jenta di har sagt at det er greit. De er forpliktet til å spørre foreldrene også, enkelt og greit. Jeg hadde fulgt dette opp. Mest av prinsipp, de bør ikke slippe unna med slik hensynsløs oppførsel. Ta kontakt og ikke gi deg på dette. Jeg er ingen kranglefant, men slik uvettig og lovstridig bruk av bilder provoserer meg. Anonymous poster hash: 1efff...ff4 7
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Hun går på 5te trinn, og jeg har ikke undertegnet noen kontrakt at et kjent magasin skal knipse bilde av henne i skoletiden og bruke det til reklame. Anonymous poster hash: d50f0...19b Nei det er ikke lov. Jeg ville klagd, krevd en intern oppvask og at jenta skal få lønn. Skal man ha modeller til reklameoppdrag pleier man å måtte betale, ikke bare knipse bilder av andres barn som man vil. Anonymous poster hash: c013b...ba6 7
Boletta Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 I all verden. Hva slags useriøst magasin er dette? Og reklame for hvilket produkt? (Skjønner om du ikke vil si det her) 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #15 Skrevet 22. januar 2014 Ts Jeg ringer de idag.. Vil helst ikke røpe hvilket magasin og produkt:) (jenta selv er jo såklart superstolt over å være i et blad da!) Anonymous poster hash: d50f0...19b
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. januar 2014 #16 Skrevet 22. januar 2014 (endret) Ts Jeg ringer de idag.. Vil helst ikke røpe hvilket magasin og produkt:) (jenta selv er jo såklart superstolt over å være i et blad da!) Anonymous poster hash: d50f0...19b Si hva de sa etterpå. Endret 22. januar 2014 av Evilposelos 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #17 Skrevet 22. januar 2014 Si hva de sa etterpå. Det skal jeg:) Anonymous poster hash: d50f0...19b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Skrevet 22. januar 2014 Herregud. Nei, det er absolutt ikke lov, og her har både fotograf og magasin bæsjet kraftig på leggen. Her kan du kreve erstatning også. Spent på å høre hva de sier. Anonymous poster hash: 28cb9...223 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #19 Skrevet 22. januar 2014 Hvis det er tatt i skolesammenheng, og dere har samtykket at det taes bilder av barnet til media, så er det vel lov?? Tenkte først noe av det samme. På vår skole (og på sommerleir, og sommerskole, og diverse annet barna driver med- tror det er ganske vanlig praksis) har man et infoskjema der man blant annet krysser av for om barnet kan bli tatt bilder av i media, til bruk på hjemmeside osv. Godtar man det, kan barnet dukke opp både på nett og i media, godtar man det ikke, skal barnet i slike tilfeller holdes unna og ikke bli intervjuet etc. Men da må man reservere seg mot det, og i så fall har skolen mm plikt til å følge opp. Det som skurrer for meg, er derfor ikke at noen tar bilder av barnet og bruker i media, det skjer støtt og stadig og barna synes som regel det er kjempegøy. Men dersom bildet av din datter har blitt brukt i reklamesammenheng- altså kommersiell reklame- tror jeg de har beveget seg godt utenfor grensen for hva de kan gjøre uten ditt samtykke. Barn som stiller opp i reklamer skal jo også ha lønn for det. Jeg er også spent på å høre hva de sier når du kontakter dem Anonymous poster hash: 50317...5ac 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #20 Skrevet 22. januar 2014 Tenkte først noe av det samme. På vår skole (og på sommerleir, og sommerskole, og diverse annet barna driver med- tror det er ganske vanlig praksis) har man et infoskjema der man blant annet krysser av for om barnet kan bli tatt bilder av i media, til bruk på hjemmeside osv. Godtar man det, kan barnet dukke opp både på nett og i media, godtar man det ikke, skal barnet i slike tilfeller holdes unna og ikke bli intervjuet etc. Men da må man reservere seg mot det, og i så fall har skolen mm plikt til å følge opp. Det som skurrer for meg, er derfor ikke at noen tar bilder av barnet og bruker i media, det skjer støtt og stadig og barna synes som regel det er kjempegøy. Men dersom bildet av din datter har blitt brukt i reklamesammenheng- altså kommersiell reklame- tror jeg de har beveget seg godt utenfor grensen for hva de kan gjøre uten ditt samtykke. Barn som stiller opp i reklamer skal jo også ha lønn for det. Jeg er også spent på å høre hva de sier når du kontakter dem Anonymous poster hash: 50317...5ac Ts: Hun var flere ganger i avisen og sånt da hun gikk i barnehagen, da hadde jeg krysset av på at det var greit med intervju/info om barnehagen osv.. Og det er jo helt i orden! Dette er noe helt annet, da jeg ikke har godkjent at bilde av henne skal brukes, jeg var ikke klar over det engang. (men ja, såklart jenta synes det er stas! Kjempepopulært blant venninnene iallefall:) Kommer ikke til å lage noe drama av det, men de burde kontaktet meg først. Skal hun brukes som "modell" så burde hun og kanskje fått et verderlegg for det? Og jeg burde blitt spurt i det store og hele). Anonymous poster hash: d50f0...19b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå