AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Del Skrevet 21. januar 2014 Har en baby på 9 måneder. Han står opp klokken 07.00 sover fra 9.30-11.30 sover igjen fra 13.30-15.30. så han får god søvn på dagen. legges 18.30 og sovner med en gang, men så går det 40 minutter og våkner med et hysterisk hyl. og det er umulig å roe ned uten å ta barnet opp. etter ha roet ned sovner barnet igjen, men våkner innen 30 minutter igjen. slik fortsetter det til kl 21.00. da er det full fest, og lys, lys våken. og sovner da ikke før i 24/01.00 tiden. hva skal vi gjøre? er så ekstremt i underskudd på søvn. både han, jeg og mannen. noen med erfaringer og tips? Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #2 Del Skrevet 22. januar 2014 Har dessverre ikke noen tips Her sover mini på 10 mnd mellom 19-06.30 (men våken et par ganger om natten, får da vann). På dagtid er det soving mellom 09-10.15 og 14-15. Så han sover betydelig mindre på dagtid. Har dere prøvd å redusere sovingen på dagtid? Kanskje korte ned på siste lur? Hvis lillegutt sover for lenge på siste lur så blir han umulig å legge. Anonymous poster hash: 7c338...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Del Skrevet 22. januar 2014 har prøvd alt og snakket m hs, mn ingenting som fungerer. sover han mindre på dagen er han grinete hele dagen. lar han aldri sove etter kl 16, mn siste luen hans slutter alltid 15.30 Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #4 Del Skrevet 22. januar 2014 Umiddelbart så høres det ut som om han sover mye på dagtid. Jeg er absolutt ingen ekspert, og jeg vet at babyer er forskjellige. Min baby på 10 mnd har hatt urolig natt siden hun var 3 mnd, med myye pupp og kontinuerlig makking nesten hele natta. Og mye søvn på dagtid. Gjerne i 3 omganger. Etter innføring av et noe strengt regime med begrenset dagtidssøvn og nattpuppslutt, har vi endelig fått mye roligere netter. Jeg trodde aldri i verden at vi skulle klare å få babyen til å sover roligere på natta. Men etter under 1 uke med jobbing, er det totalforandring mot det bedre! Babyen har i flere måneder hatt behov for ca. 12 timer søvn i døgnet. Noen trenger mer. Men vi har "testet" ulike søvnmønstre, og det som går igjen er en total på 12-13 timer, samt noenlunde sammenhengende natt (inkl. oppvåkninger) på 10-10,5 timer. Vi begynte med å begrense dagsøvnen slik at hun ble skikkelig trøtt (og grinete;-)), samt utsatt legginga til "rett tidspunkt". Nå er det 2 ganger 1 time på dagtid samt 10 timer om natta. Og rolige netter med ca 1 oppvåkning, og de fleste gangene kan hun roes i senga si slik at hun sovner igjen ganske fort. Ingen pupp før vi har stått opp og forlatt soverommet. Babyen er mer opplagt. Og jeg får sove!!! Anonymous poster hash: 18249...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #5 Del Skrevet 22. januar 2014 Umiddelbart så høres det ut som om han sover mye på dagtid. Jeg er absolutt ingen ekspert, og jeg vet at babyer er forskjellige. Min baby på 10 mnd har hatt urolig natt siden hun var 3 mnd, med myye pupp og kontinuerlig makking nesten hele natta. Og mye søvn på dagtid. Gjerne i 3 omganger. Etter innføring av et noe strengt regime med begrenset dagtidssøvn og nattpuppslutt, har vi endelig fått mye roligere netter. Jeg trodde aldri i verden at vi skulle klare å få babyen til å sover roligere på natta. Men etter under 1 uke med jobbing, er det totalforandring mot det bedre! Babyen har i flere måneder hatt behov for ca. 12 timer søvn i døgnet. Noen trenger mer. Men vi har "testet" ulike søvnmønstre, og det som går igjen er en total på 12-13 timer, samt noenlunde sammenhengende natt (inkl. oppvåkninger) på 10-10,5 timer. Vi begynte med å begrense dagsøvnen slik at hun ble skikkelig trøtt (og grinete;-)), samt utsatt legginga til "rett tidspunkt". Nå er det 2 ganger 1 time på dagtid samt 10 timer om natta. Og rolige netter med ca 1 oppvåkning, og de fleste gangene kan hun roes i senga si slik at hun sovner igjen ganske fort. Ingen pupp før vi har stått opp og forlatt soverommet. Babyen er mer opplagt. Og jeg får sove!!! Anonymous poster hash: 18249...691 akkurat det har vi også prøvd, men han blir bare sutrete hele dagen av det. og da blir det igjen til at han ikke skal ligge på gulvet og leke, men kun bli vært. så føler virkelig han trenger all søvn han kan få. men fatter ikke hvorfor han skal være så umulig på kvelden med sovingen. han våkner jo ikke før d har gått 2 timer på dagen,så hvorfor våkne hysterisk etter 40 min på kvelden? har prøvd med nattlys osv, men ingen bedring Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #6 Del Skrevet 22. januar 2014 Hva med å ha tidligere siste lur, og tidligere legging. Da min var på den alderen la hun seg for natta ca 17.30Anonymous poster hash: 22bbf...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #7 Del Skrevet 22. januar 2014 De fleste babyer er rimelig trøtte og leie etter kl 16. Da er det helt normalt at det f eks blir en del bæring og mye sitting i fanget og gi stimuli. Her bader jeg sammen med gutten på 9 mnd fra ca kl 17-17:45, han elsker vann og får da en ny "piff". Han sover 2 x 30 min på dagtid (våkner av seg selv) og sammenhengende i 11,5-13 timer på nettene. Det går gjerne bare noen måneder mellom hver gang dagsovingen må justeres hos så små barn. Enkelte perioder faller klokkeslettene på plass av seg selv, men andre ganger må man innse at det vil bli litt slitsomt på dagtid i en periode, hvor dupper og kveldslegging ikke alltid stemmer overens. Her velger jeg heller grinete unge på ettermiddagen enn hurramegrundt fra 18-24. Anonymous poster hash: 58906...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #8 Del Skrevet 22. januar 2014 De fleste babyer er rimelig trøtte og leie etter kl 16. Da er det helt normalt at det f eks blir en del bæring og mye sitting i fanget og gi stimuli. Her bader jeg sammen med gutten på 9 mnd fra ca kl 17-17:45, han elsker vann og får da en ny "piff". Han sover 2 x 30 min på dagtid (våkner av seg selv) og sammenhengende i 11,5-13 timer på nettene. Det går gjerne bare noen måneder mellom hver gang dagsovingen må justeres hos så små barn. Enkelte perioder faller klokkeslettene på plass av seg selv, men andre ganger må man innse at det vil bli litt slitsomt på dagtid i en periode, hvor dupper og kveldslegging ikke alltid stemmer overens. Her velger jeg heller grinete unge på ettermiddagen enn hurramegrundt fra 18-24. Anonymous poster hash: 58906...bbc helt enig med deg der, men nå har det vært slik siden november. Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #9 Del Skrevet 22. januar 2014 helt enig med deg der, men nå har det vært slik siden november. Anonymous poster hash: 17fa4...aea Æsj, så slitsomt! Håper det ordner seg for dere snart. Tror jeg hadde prøvd å korte ned ettermiddagsuppen og heller tåle litt mer grinete unge før natten. Om det ikke blir bedre i løpet av et par uker så er det jo bare å gå tilbake til lengre ettermiddagsupp. Anonymous poster hash: 58906...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #10 Del Skrevet 22. januar 2014 EttermiddagsDupp Anonymous poster hash: 58906...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #11 Del Skrevet 22. januar 2014 Kom til å tenke på noe, får babyen veldig mye mat like før natta? Kanskje den er for full i magen, evt har litt refluxproblematikk? Prøv å heve hodeenden å senga litt og bær babyen i oppreist stilling i 5 min etter kveldsmaten/flaska for å få mat/drikke til å synke litt? Anonymous poster hash: 58906...bbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 22. januar 2014 #12 Del Skrevet 22. januar 2014 Nå er min bare 7.5 mnd, men jeg legger han ofte rundt 17:30-18:00. Jo senere han kommer i seng desto verre blir natta. Har justert ned til to dagdupper fra tre og prøver, som deg, å ikke la dagdupp nummer to strekke seg for sent. Ofte er den ferdig i 14:30-tiden her. Hadde en periode han drev og våknet mye etter legging og leste at det ofte skylder overtrøtte barn og da er tipset å legge dem tidligere. Selv om jeg legger Kasper tidlig så sover han til neste morgen (med 2 oppvåkninger vel og merke, men vi driver og jobber med dette nå, han er ikke nattavvent ordentlig). Hva med å ikke la han sove for lenge på dupp nummer to og heller legge han en halvtime-time tidligere? Se om det har noe effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #13 Del Skrevet 22. januar 2014 akkurat det har vi også prøvd, men han blir bare sutrete hele dagen av det. og da blir det igjen til at han ikke skal ligge på gulvet og leke, men kun bli vært. så føler virkelig han trenger all søvn han kan få. men fatter ikke hvorfor han skal være så umulig på kvelden med sovingen. han våkner jo ikke før d har gått 2 timer på dagen,så hvorfor våkne hysterisk etter 40 min på kvelden? har prøvd med nattlys osv, men ingen bedring Anonymous poster hash: 17fa4...aea Jepp, sutrete på dagtid her også de første dagene. Det er sliiitsomt. Men det gikk seg til etter noen dager, ungen var utslitt og sov bedre på natta. Nå sutrer hun bare før leggetid:-) Men som sagt, alle unger er forskjellig. Dette fungerte til slutt for oss, etter å ha strevd med søvn i 7 mnd. Håper det varer litt:-) nå er neste steg eget rom, men drøyer det litt, må bare samle litt motivasjon først - slike runder tar på har jeg funnet ut;-)Anonymous poster hash: 18249...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #14 Del Skrevet 22. januar 2014 er veldig mange bra tips dere kommer med. og skulle så gjerne ønske at dem fungerte her også. desverre gjør det ikke det.har prøvd å korte ned på dagsovingen, la han legges tidligere, legge han senere, gi han mer søvn på dagtid. men uansett hva så er vekkerklokka hans stilt inn på 40 min. ufattelig frustrerende. Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #15 Del Skrevet 22. januar 2014 kan ikke noen skrive hvordan en typisk dag for dere er? Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 22. januar 2014 #16 Del Skrevet 22. januar 2014 (endret) En ordinær dag i det siste: 06:00 - Stå opp (i dag strakk han det til 06:30, luksus) 08:30 - Første dupp. Kan vare alt fra 40 minutter til 2.5 time, kommer nok an på hvor bra han sov på natta. Dermed varierer det når andre dupp er, men omtrentlig: 12:30 - Andre dupp. Var første dupp kort, varer denne oppmot 2.5 time. Var første dupp lang varer denne 40-60 min (og legges da senere på dagen) 17:00 - Starter legging. Grøt først, så bading, vaske tann, lese bok og ammes. 18:00 - Sover som regel. Har innført null byssing, så han legges ned etter raping, synges litt for og så går vi ut av rommet. Vi må ofte en tur eller to inn for å roe han (trenger ofte bare å legge en hånd på brystet og stryke på). Så går vi ut igjen slik at han kan finne søvnen selv. Da sover han som regel mange timer i strekk før han våkner. Vi jobber som sagt med å få ned antall oppvåkninger fra to til en, så er ikke noe vanntett metode det vi holder på med, men før vi innførte null byssing og var litt mer strenge på å legge han rundt 18, så våknet han ofte kort tid etter vi hadde lagt han og gjerne en gang til før vi fikk lagt oss (totalt våknet 4 ganger i løpet av hans natt). Når du roer han, bysser du eller bare holder du han og synger rolig/etc? Det hender det ikke er nok å bare legge en hånd på brystet hans. Da tar vi han opp, men bysser ikke. Bare holder han i hendene våres, stryker på og synger. Lar han ikke sovne i armene våres. Endret 22. januar 2014 av Pyntestøv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #17 Del Skrevet 22. januar 2014 En ordinær dag i det siste: 06:00 - Stå opp (i dag strakk han det til 06:30, luksus) 08:30 - Første dupp. Kan vare alt fra 40 minutter til 2.5 time, kommer nok an på hvor bra han sov på natta. Dermed varierer det når andre dupp er, men omtrentlig: 12:30 - Andre dupp. Var første dupp kort, varer denne oppmot 2.5 time. Var første dupp lang varer denne 40-60 min (og legges da senere på dagen) 17:00 - Starter legging. Grøt først, så bading, vaske tann, lese bok og ammes. 18:00 - Sover som regel. Har innført null byssing, så han legges ned etter raping, synges litt for og så går vi ut av rommet. Vi må ofte en tur eller to inn for å roe han (trenger ofte bare å legge en hånd på brystet og stryke på). Så går vi ut igjen slik at han kan finne søvnen selv. Da sover han som regel mange timer i strekk før han våkner. Vi jobber som sagt med å få ned antall oppvåkninger fra to til en, så er ikke noe vanntett metode det vi holder på med, men før vi innførte null byssing og var litt mer strenge på å legge han rundt 18, så våknet han ofte kort tid etter vi hadde lagt han og gjerne en gang til før vi fikk lagt oss (totalt våknet 4 ganger i løpet av hans natt). Når du roer han, bysser du eller bare holder du han og synger rolig/etc? Det hender det ikke er nok å bare legge en hånd på brystet hans. Da tar vi han opp, men bysser ikke. Bare holder han i hendene våres, stryker på og synger. Lar han ikke sovne i armene våres. når vi legger han for kvelden legger vi han ned og går ut. han sovner før vi har kommet ut av rommet. så ingen byssing og bæring. det kommer ikke før han klikker i vinkel og ikke klarer å roe seg i sengen igjen. Anonymous poster hash: 17fa4...aea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #18 Del Skrevet 22. januar 2014 Men Pyntestøv: dere kjører da 2,5 timer ca mellom hver dupp begge gangene? og 3t fra han våknet fra siste dupp til han blir lagt i sengen? Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #19 Del Skrevet 22. januar 2014 Hvordan er det mulig å være totalt utmattet av mangel på søvn, om ungen sover fra 24-1, til kl 7? Om dere trenger mye mer søvn, kan ikke du og mannen bytte på å legge dere tidlig da?Anonymous poster hash: 2b889...15d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #20 Del Skrevet 22. januar 2014 Hvordan er det mulig å være totalt utmattet av mangel på søvn, om ungen sover fra 24-1, til kl 7? Om dere trenger mye mer søvn, kan ikke du og mannen bytte på å legge dere tidlig da?Anonymous poster hash: 2b889...15d Jeg skal si hvordan det går an. jeg Har Narkolepsi. dvs sover aldri godt, og får x antall anfall iløpet av en dag. så når jeg sover fra 24-07.00 så vil ikke det si at jeg har fått 7 timer søvn som alle andre. jeg våkner "uten musklatur". nå vil sikkert mange si at: hvorfor får du barn da? men jeg har fått narkolepsi etter jeg ble gravid, og er svært lite å gjøre med det i ettertid. mannen min jobber natt, så derfor er det stort sett jeg som legger og står opp med han Anonymous poster hash: 17fa4...aea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå