AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Del Skrevet 21. januar 2014 Vurderer dette yrket. Siden det bare er to års utdannelse og lønn hele veien (!) Men skjønner ikke dette med turnus for fengselsbetjenter...noen som vet hvordan dette fungerer? Noen som er fengselsbetjenter her, forresten? Anonymous poster hash: 68257...136 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #2 Del Skrevet 22. januar 2014 Hva med turnus er det du ikke forstår? Anonymous poster hash: 6ffa9...e8f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13845329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #3 Del Skrevet 22. januar 2014 Hvordan jobbes det i en turnus her? Har man døgnvakt og så mange dager fri, eller er man på jobb hver dag til ulike tider? Anonymous poster hash: 68257...136 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13846383 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2014 #4 Del Skrevet 22. januar 2014 Det vet ikke jeg. Men turnusarbeid er variabelt fra sted til sted. Noen steder har man turnus med dagvakter og kveldsvakter gjennom en hel uke, og så jobber man f.eks. hver 2 eller 3 helg. Noen har turnuser hvor man jobber 12-timers vakter, og har lengre perioder med fri. Kanskje det står noe info om det på fengselsskolens hjemmeside? Anonymous poster hash: 6ffa9...e8f Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13846994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #5 Del Skrevet 23. januar 2014 Turnus-opplegget varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Noen kjører turnus med 12-timersvakter slik at du jobber inn "flere" dager i slengen og har lengre helgefri. Andre steder varer ei vakt 7-8 timer, så da jobber du mandag-fredag samt hver tredje helg. Så hvis du har tenkt å velge yrket pga turnusen, anbefales det ikke da den er kjent for å være dårlig. Anonymous poster hash: ccb31...661 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13852044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #6 Del Skrevet 23. januar 2014 Vurderer dette yrket. Siden det bare er to års utdannelse og lønn hele veien (!) Men skjønner ikke dette med turnus for fengselsbetjenter...noen som vet hvordan dette fungerer? Noen som er fengselsbetjenter her, forresten? Anonymous poster hash: 68257...136 Turnusen for fengselsbetjenter har blitt veldig dårlig. Tidligere var det svært fleksibelt, mens det nå har blitt strammet kraftig inn. Riktignok for å følge arbeidsmiljøloven, men mange i dette yrket opplever at kartet ikke stemmer med terrenget når (blant andre) LO forsøker å bestemme hvilke abreidsordninger som oppleves minst belastende for oss som står i det. Jeg vil dessverre ikke anbefale yrket, og det er blant annet på grunn av arbeidstidsordningene. Hos oss har vi vel i snitt nesten 4,5 oppmøter i uka og jobb hver tredje helg. Mange ønsker å jobbe mer i slengen, og ha lengre friperioder, men det er jo ikke sikkert du deler den oppfatningen. Men, er det bare på grunn av kort utdanningstid og lønn under utdannelse at du vurderer yrket? Anonymous poster hash: d8e70...92d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13852845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #7 Del Skrevet 23. januar 2014 Turnusen for fengselsbetjenter har blitt veldig dårlig. Tidligere var det svært fleksibelt, mens det nå har blitt strammet kraftig inn. Riktignok for å følge arbeidsmiljøloven, men mange i dette yrket opplever at kartet ikke stemmer med terrenget når (blant andre) LO forsøker å bestemme hvilke abreidsordninger som oppleves minst belastende for oss som står i det. Jeg vil dessverre ikke anbefale yrket, og det er blant annet på grunn av arbeidstidsordningene. Hos oss har vi vel i snitt nesten 4,5 oppmøter i uka og jobb hver tredje helg. Mange ønsker å jobbe mer i slengen, og ha lengre friperioder, men det er jo ikke sikkert du deler den oppfatningen. Men, er det bare på grunn av kort utdanningstid og lønn under utdannelse at du vurderer yrket? Anonymous poster hash: d8e70...92d Akkurat slik opplever folk her jeg jobber. Jeg er kvinne og jobber som ufaglært, og vil gå så langt som å si at jeg ikke anbefale kvinner å velge yrke som fengselsbetjent etter å ha fått litt erfaring fra å jobbe i høysikkerhetsfengsler. Mange i kriminalomsorgen mener uoffisiellt at det å ansette kvinner reduserer sikkerheten i norske fengsler fordi vi er fysisk svakere enn menn, og du opplever generellt mye diskriminering på arbeidsplassen fra ledelse og kollegaer. Her hjelper det ikke om du er 180 høy og like godt sterk som Marit Bjørgen, - har du innovertiss er du ikke egnet for pasifisering og fysisk maktanvendelse ifølge en del. Mange kvinner opplever derfor å bli sett på som annenrangs betjenter og vi får dessverre ikke ta like stor del i fysisk krevende gjøremål. Jeg tror det kommer til å bli tatt inn langt færre kvinner på KRUS de neste årene, og mange vil bli forbigått i jobbsøkerbunken. Det andre er turnusen som både jeg og AB 92d har nevnt, og det tredje er rett og slett at vårt sikkerhet på jobb blir dårligere og dårligere ivaretatt. Blir du skadet på jobb, får du veldig lite tilbake igjen både juridisk og økonomisk. Og du må finne deg i mye rart og uakseptable hendelser som kan ødelegge deg psykisk, så du bør være ganske tøff og være i stand til å ikke ta med deg jobben hjem.På den andre siden: Du får en jobb hvor ingen dager er like, og du får jobbe med både praktiske og teoretiske arbeidsoppgaver. Du får et tett arbeidsmiljø hvor alle kjenner hverandre på godt og vondt, og du får et sosialt liv av jobben. Du får bidra til et bedre samfunn både i form av at du er med på å rebahilitere kriminelle og at du får delta i å ivareta den allmenne rettsfølelsen. Du lærer mye om mennesker og av mennesker i alle sjangre, og du vil se at verden bokstavelig talt ikke er like svarthvitt som for eksempel media, politikere og almennheten påstår i en del sammenhenger. For min del har jeg klart å ta vare på det positive med jobben min og trives veldig godt med det til tross for de litt mer uheldigere sidene med å være betjent i fengsel. Anonymous poster hash: ccb31...661 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13853606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2014 #8 Del Skrevet 23. januar 2014 Akkurat slik opplever folk her jeg jobber. Jeg er kvinne og jobber som ufaglært, og vil gå så langt som å si at jeg ikke anbefale kvinner å velge yrke som fengselsbetjent etter å ha fått litt erfaring fra å jobbe i høysikkerhetsfengsler. Mange i kriminalomsorgen mener uoffisiellt at det å ansette kvinner reduserer sikkerheten i norske fengsler fordi vi er fysisk svakere enn menn, og du opplever generellt mye diskriminering på arbeidsplassen fra ledelse og kollegaer. Her hjelper det ikke om du er 180 høy og like godt sterk som Marit Bjørgen, - har du innovertiss er du ikke egnet for pasifisering og fysisk maktanvendelse ifølge en del. Mange kvinner opplever derfor å bli sett på som annenrangs betjenter og vi får dessverre ikke ta like stor del i fysisk krevende gjøremål. Jeg tror det kommer til å bli tatt inn langt færre kvinner på KRUS de neste årene, og mange vil bli forbigått i jobbsøkerbunken. Veldig interessant det du skriver om holdningene til kvinner i kriminalomsorgen. Jeg skulle gjerne snakket mer med deg om det, og hørt hvor du jobbet, men jeg vil gjerne være anonym her - det vil sikkert du også. Jeg opplever mye av det samme som deg, og det er til tider frustrerende. Jeg tror imidlertid ikke at det vil bli tatt inn færre kvinner på KRUS - holdningene til kvinner er nok annerledes blant de som jobber der enn blant fengselsfolk. Det blir kræsj, og vi ender vi opp med at halvparten av betjentgruppa diskrimineres. Jeg mener kriminalomsorgen bør ta dette på alvor. Fysikk og vekt har noe å si i mange sammenhenger, men da synes jeg at man må definere hva som skal til, og sette fysiske krav til stillingene uavhengig av kjønn. Den fysiske testen til KRUS er jo en vits, og jeg synes absolutt at det kan stilles høyere krav til fysikk. Men det gjelder begge kjønn. Det oppleves relativt frustrerende at faglærte kvinner med mange års erfaring blir valgt bort i krevende situasjoner til fordel for ufaglærte, purunge gutter på 65 kg uten erfaring. Fordi de er "menn". Dette er en avsporing, men jeg synes det var fint at du nevnte dette, AB. Det er viktig og noe kriminalomsorgen bør ta på alvor med tanke på rekruttering, så sånn sett er det jo relevant likevel. Anonymous poster hash: d8e70...92d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/805432-fengselsbetjent/#findComment-13853704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå