Gjest Danielle 73 Skrevet 20. mai 2004 #1 Skrevet 20. mai 2004 Jeg fikk støttekontakt til min datter noen timer i mnd. For å få dette måtte jeg gå gjennom barnevernet. Støttekontakten hadde kontrakt til Juli i år, men jeg "sa" henne opp. Bakgrunnen for det var at ungene ikke trivdes med henne, min sønn ville ikke være sammen med henne. Støttekontakten hadde også problemer med å takle min datter. I tillegg bor hun langt unna. Jeg var på møte de dagene hun hadde ungene, men jeg måtte alltid gå før møte var slutt fordi hun måtte rekke bussen. Jeg sa derfor til henne at jeg på bakgrunn av dette og det ovennenvte hadde fått en ny til å passe ungene. Den nye barnepasseren bor 2 min derfra hvor vi bor, og har mulighet for å sitte helt til møte er slutt. Jeg forklarte dette til barnevernet. De svarte med at vist jeg ikke ville ordne opp, ville jeg miste den støttekontakten. Jeg ville ordne opp og har forklart alt til dem, men de vil ikke høre på meg. Jeg forstod det slik at vist jeg ikke fortsetter å ha henne, så mister jeg også disse timene. Så sitter jeg her da. Jeg opplevde også at hun var for hard mot de, men hun slo ikke. Så jeg sitter med nok en DÅRLIG ERFARING MED BARNEVERNET OG AT DE IKKE alltid er til barnets beste: HVA MENER DERE???
liv Skrevet 20. mai 2004 #2 Skrevet 20. mai 2004 Det er sånn at det er de som bestemmer og du burde snakket med de først. Så lenge det er de som betaler er det de som bestemmer. Det er også slik at en støttekontakt må godkjennes med vandelsattest og sånt..
liv Skrevet 20. mai 2004 #3 Skrevet 20. mai 2004 og om du har fått støttekontakt til din datter så skal vel ikke din sønn være med de når de skla finne på noe.En støttekontakt er ingen barnevakt i den forstand. Men skal være der for å bygge ut barnets nettverk og for å forhindre omsorgsvikt..
Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2004 #4 Skrevet 20. mai 2004 Liv har rett. Du har imidlertid fått innvilget X antall timer i mnd, ikke en person. Du kan kreve at kommunen finner en ny støttekontakt (kommunen har jo anerkjent ditt behov), men det kan ta tid. Du kan ikke velge denne selv. MEN: Jeg vet om flere som har fått velge selv, det kommer litt ann på hvorfor man har støttekontakt. Men skal være der for å bygge ut barnets nettverk og for å forhindre omsorgsvikt.. Støttekontakt gis imidlertid ikke alltid for å tjene barnets formål, det gis også for å hjelpe foreldre så de får avlastning. Har selv vært støttekontakt for en familie som hadde en sønn med alvorlig sykdom. Han kunne ikke være sammen med andre barn. De hadde nylig flyttet til byen jeg bodde i, og hadde ikke nettverk. Jeg var ansatt for å passe sønnen, men det var da naturlig å være sammen de andre (rikitgnok mye eldre, klarte seg bra selv), i den grad det var greit for meg. Hvis ikke fikk de jo ikke fri, hvilket var hensikten med hele ordningen.... Vet også om søsken som er ansatt som avlastere for sitt søsken som trenger mye oppfølging og tilsyn.
Gjest Danielle 73 Skrevet 21. mai 2004 #5 Skrevet 21. mai 2004 Takk for svar. Jeg fikk beskjed av barnevernet om at jeg måtte velge støttekontakt selv til ungene, og det er jeg glad for. I dette tilfellet fungerer støttekontakten som "barnevakt" og for begge ungene. Det er fordi jeg ikke har noen nettverk som kan avlaste meg, og jeg er avhengig av å komme på disse møtene. Jeg sa henne ikke bare opp for min egen del, men mest pga ungene.
ellapille Skrevet 21. mai 2004 #6 Skrevet 21. mai 2004 Når sønnen min var liten fikk vi støttekontakt(han er nå 16 år ) En ting som gjorde meg opprørt var at alt det som disse støttekontaktene gjorde skulle koste penger. Om det var å spise ute,gå på kino,tivoli,sirkus,leie film,svømming,ja alt som kostet penger. Så når gutten ikke var der,så ville han fortsette med de samme tingene og det hadde jeg ikke råd til. Støttekontaktene var flotte mennesker,men jeg synes at barnevernet bør tenke på hva de gjør. Kassa demmes kan de jo bare ta av,men kassa mi blei tom. Å lære en unge en livvstil som ikk er forenelig med noen ting er bare tull. Uansett:hvem unge er det som får absolutt alt???? Hvilke verdier lærer man barna da?? Så måtte støttekontakten slutte og det kom en ny inni bildet,denne karen var også megakoselig,men når han ville ta med gutten min å bake eller gå på turer så kan dere vel tenke dere hva svaret og holdningen ble. Det var kjedelig sa han. Så fikk han spørsmål om hva han vill og det var bare forslag som kostet penger. Det å få et større sosialt nettverk er vel ikke ensbetydende med at det SKAL koste penger. Bare vær kritiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå