AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #1 Skrevet 21. januar 2014 Hei, jeg er 40 år, 168 høy og min badevekt viste 101 kg idag! Hjelp! Jeg ønsker å være i underkant av 70 kg, og vekttapet må gå gradvis ned fordi jeg alltid har gått opp igjen i vekt etter tidligere forsøk. Jeg har dårlig økonomi så PT og treningsstudio er uaktuelt. Jeg liker å gå i naturen så jeg vil satse på det og forandring av matvaner. Pga økonomien må jeg også holde matbudsjettet nede. Mitt største problem er sjokolade og snop, et annet problem er at jeg bor alene og når jeg lager mat blir det alltid for mye, og jeg liker ikke å spise rester dagen etterpå, så jeg må finne en metode for å lage mindre mengde med mat. Har noen forslag og råd? Tips til ukesmeny? Anonymous poster hash: d414b...deb
Pringle Skrevet 21. januar 2014 #2 Skrevet 21. januar 2014 Lag den samme maten du lager ellers, men i mindre mengder? Myfitnesspal hjelper deg å regne ut hvor mange kalorier du skal spise, og den har kalorikalkulator hvor du også kan legge inn egne oppskrifter som den beregner kalorier (og fett, karbo, protein) for.
Gjest navnelapp Skrevet 21. januar 2014 #3 Skrevet 21. januar 2014 Sjokolade og snop må du ganske enkelt la vere å kjøpe. Når du ikkje har det i hus, kan du ikkje spise det. Når det gjeld vanleg mat så bør du spise fire måltid per dag, normal mettande mat i passe store porsjonar. beregn 150 g kjøtt eller fisk, 150 g grønsaker og 100 g potet, ris eller pasta til middag. Blir du svolten, så lag deg ei brødskive og drikk ein kopp te. Valga du gjer i butikken er dei viktigaste, det er der du hentar med deg kaloriane heim frå.
Winterfresh Skrevet 21. januar 2014 #4 Skrevet 21. januar 2014 Planlegg måltidene dine og skriv handleliste før du går og handler. Hold deg til listen! Forresten så koster vel godteri mer enn sunn mat, hvis du er flink med planlegging og sånt. Jeg spiser på 500kr i uka. Og da spiser jeg 3 hovedmåltider om dagen (frokost, lunsj og middag). Mellommåltider blir frukt/proteinshake. Du kan jo også fryse ned maten i porsjonspakker med en gang du er ferdig med matlagingen. Smaker jo nesten som nylaget når du varmer det opp igjen. Jeg pleier å veie og dele opp maten min på forhånd. Så når jeg skal lage mat så bruker jeg kun det som ligger i den boksen. Grønnsaker og kjøtt/fisk separat selvfølgelig. Jeg er ingen ekspert på slanking, men det er dette jeg gjør nå mens jeg er under slankeprosjektet. Og det funker! Lykke til med vektnedgangen!
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #5 Skrevet 21. januar 2014 Lag den samme maten du lager ellers, men i mindre mengder? Myfitnesspal hjelper deg å regne ut hvor mange kalorier du skal spise, og den har kalorikalkulator hvor du også kan legge inn egne oppskrifter som den beregner kalorier (og fett, karbo, protein) for. Ja, det er det jeg vil forsøke å gjøre, men altfor ofte blir det itl at jeg koker mer pasta enn jeg trenger feks. Jeg har lyst til å forsøke gå ned uten å fokusere på kalorier. Jeg har telt kalorier en gang tidligere og det var ikke bra for meg. Jeg tenkte kalorier hele dagen tilslutt. Sjokolade og snop må du ganske enkelt la vere å kjøpe. Når du ikkje har det i hus, kan du ikkje spise det. Når det gjeld vanleg mat så bør du spise fire måltid per dag, normal mettande mat i passe store porsjonar. beregn 150 g kjøtt eller fisk, 150 g grønsaker og 100 g potet, ris eller pasta til middag. Blir du svolten, så lag deg ei brødskive og drikk ein kopp te. Valga du gjer i butikken er dei viktigaste, det er der du hentar med deg kaloriane heim frå. Helt enig. Jeg er skikkelig slapp på det området når det gjelder snop. Jeg har ikke kjøkkenvekt, hvordan kan jeg vite hvor mange poteter er 100 gram? Ris bruker jeg desimetermål. Pasta er noe jeg tror jeg må kutte ut. Spesielt tørr pasta. Jeg opplever at det er enklere å spise mindre porsjoner av fersk pasta, fordi jeg da kan dele pakken opp i porsjoner. Kan du skrive litt mer? Jeg likte måten du tok det på. Jeg vil gjerne gjøre dette veldig enkelt uten å bruke kaloriberegninger osv. Planlegg måltidene dine og skriv handleliste før du går og handler. Hold deg til listen! Forresten så koster vel godteri mer enn sunn mat, hvis du er flink med planlegging og sånt. Jeg spiser på 500kr i uka. Og da spiser jeg 3 hovedmåltider om dagen (frokost, lunsj og middag). Mellommåltider blir frukt/proteinshake. Du kan jo også fryse ned maten i porsjonspakker med en gang du er ferdig med matlagingen. Smaker jo nesten som nylaget når du varmer det opp igjen. Jeg pleier å veie og dele opp maten min på forhånd. Så når jeg skal lage mat så bruker jeg kun det som ligger i den boksen. Grønnsaker og kjøtt/fisk separat selvfølgelig. Jeg er ingen ekspert på slanking, men det er dette jeg gjør nå mens jeg er under slankeprosjektet. Og det funker! Lykke til med vektnedgangen! Snop er ikke billig nei, og ofte erstatter snopet vanlige måltider. Jeg vet det ikke er bra, men jeg skylder på at jeg har vært skikkelig deprimert (og lat) de siste 5 årene. Jeg hater dessverre restemat eller mat som er ferdig og deretter frosset ned. Beklager hvis du syns jeg er vanskelig. Jeg liker litt konseptet til de som lever enkelt og kjøper ferske råvarer hver dag. Derfor må matvanene mine byttes ut med enkle matretter, gjerne litt asiatisk. Tips? Må jeg kutte ut pasta/brød/ris i noen uker også? Anonymous poster hash: d414b...deb
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #6 Skrevet 21. januar 2014 Kanskje du skal prøve lavkarbo? Mange opplever stort vekttap med det. Se mengden mat du pleier å lage, så tar du bort 1/3 av det, så blir kanskje porsjonene bedre. Hold deg unna ferdigmat og halvfabrikata. De inneholder ofte mye sukker og salt. Dessuten er de dyre. Hva med hjemmelaget tomatsuppe? En liter supper inneholder rundt 400 kcal, så den er kalorifattig og smaker godt. Mye gode næringsstoffer i den og. Og der kan du ha middag en dag og lunsj den andre f.eks. Selv om du ikke liker rester, er suppe ganske greit. Prøv om krom hjelper der mot søtsuget. Det synes å fungere på noen, andre ikke. Gåturene dine kan du gjøre litt lenger i første omgang, om to uker går du litt fortere, to uker senere igjen jogger du så langt du klarer før du må gå resten av turen og fortsetter slik til du får en progresjon. Kanskje du kan sette på høy musikk. Favorittmusikken din. Lukke gardinene så ingen ser deg og bare danse og riste løs i høyt tempo. Syng og dans! Kan være moro (litt flaut kanskje til å begynne med), gir deg god positiv energi og forbrenner litt Jeg er heller ikke noen slankeekspert, men dette var små justeringer i hverdagen jeg kunne komme på. Håper det var noen tips du kan benytte deg av. Anonymous poster hash: b4441...81f 2
Gjest Ozelot Skrevet 21. januar 2014 #7 Skrevet 21. januar 2014 Eeeey, bare tull at om man ikke har snop i huset, så spiser man det heller ikke. Vet ikke om det bare er jeg som er veldig ekstrem, men om jeg blir skikkelig sugen på noe godt og ikke har noe hjemme, så går jeg til butikken og handler det. Selv om det er 30min til butikken stenger for kvelden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #8 Skrevet 21. januar 2014 Kanskje du skal prøve lavkarbo? Mange opplever stort vekttap med det. Se mengden mat du pleier å lage, så tar du bort 1/3 av det, så blir kanskje porsjonene bedre. Hold deg unna ferdigmat og halvfabrikata. De inneholder ofte mye sukker og salt. Dessuten er de dyre. Hva med hjemmelaget tomatsuppe? En liter supper inneholder rundt 400 kcal, så den er kalorifattig og smaker godt. Mye gode næringsstoffer i den og. Og der kan du ha middag en dag og lunsj den andre f.eks. Selv om du ikke liker rester, er suppe ganske greit. Prøv om krom hjelper der mot søtsuget. Det synes å fungere på noen, andre ikke. Gåturene dine kan du gjøre litt lenger i første omgang, om to uker går du litt fortere, to uker senere igjen jogger du så langt du klarer før du må gå resten av turen og fortsetter slik til du får en progresjon. Kanskje du kan sette på høy musikk. Favorittmusikken din. Lukke gardinene så ingen ser deg og bare danse og riste løs i høyt tempo. Syng og dans! Kan være moro (litt flaut kanskje til å begynne med), gir deg god positiv energi og forbrenner litt Jeg er heller ikke noen slankeekspert, men dette var små justeringer i hverdagen jeg kunne komme på. Håper det var noen tips du kan benytte deg av. Anonymous poster hash: b4441...81f Jeg lager lite ferdigmat og halvfabrikata (du tenker på ferdig varm mat og posemat sant?) Fersk pasta er halvfabrikat? Krom hjelper ikke, jeg tror mine problemer er uvaner og pga nedtrykte følelser. Lengre turer er notert, dans er ikke bra i dette huset, altfor lytt! Takk for forslag Anonymous poster hash: d414b...deb
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #9 Skrevet 21. januar 2014 Eeeey, bare tull at om man ikke har snop i huset, så spiser man det heller ikke. Vet ikke om det bare er jeg som er veldig ekstrem, men om jeg blir skikkelig sugen på noe godt og ikke har noe hjemme, så går jeg til butikken og handler det. Selv om det er 30min til butikken stenger for kvelden. Jeg klarer heldigvis å la vær med å gå på bensinstasjonen og snope! (den er rett i nærheten her, 5 min unna) Men er jeg på butikken kan jeg tenke: Oo jeg må ha snop for 3 dager! Og så legger jeg minst 3 pakker oppi og alt er spist opp etter to dager, maks. Men mitt problem er vel også at jeg er veldig glad i mat, og lat. At jeg har anlegg for å legge på meg gjør det ikke bedre. Anonymous poster hash: d414b...deb 1
Cordelia Skrevet 21. januar 2014 #10 Skrevet 21. januar 2014 Eeeey, bare tull at om man ikke har snop i huset, så spiser man det heller ikke. Vet ikke om det bare er jeg som er veldig ekstrem, men om jeg blir skikkelig sugen på noe godt og ikke har noe hjemme, så går jeg til butikken og handler det. Selv om det er 30min til butikken stenger for kvelden. Enig, bytt heller ut typen snacks. Mørk sjokolade f.eks.
Pringle Skrevet 21. januar 2014 #11 Skrevet 21. januar 2014 Eeeey, bare tull at om man ikke har snop i huset, så spiser man det heller ikke. Vet ikke om det bare er jeg som er veldig ekstrem, men om jeg blir skikkelig sugen på noe godt og ikke har noe hjemme, så går jeg til butikken og handler det. Selv om det er 30min til butikken stenger for kvelden. Ikke bare du som er veldig ekstrem...! I mine dårlige perioder gjør jeg det samme flere ganger i uka. Ble sykt glad da jeg oppdaget at min faste sjokoladelanger hadde utvidet åpningstiden med to timer på hverdagene. Ikkje braaa...
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #12 Skrevet 21. januar 2014 Det første jeg synes du bør gjøre er å regne ut din BMR(antall kalorier du skal ha om dagen) og fettprosent så du har oversikt over det. Så spiser du litt mindre enn din BMR. Du kan logge kaloriene dine på f.eks. grete roede eller myfitnesspal. Velg en dag i uka som er veiedag, husk å vei deg om morran, etter du har vært på toalettet men før du spiser eller drikker noe. Ta også kroppsmålene dine med målebånd f.eks. annen hver uke. Personlig synes jeg det er veldig kjekt å føre en matdagbok der man planlegger dagens måltider dagen i forveien og sjekker på den måten at kaloriene er passe jevnt fordelt og ikke for mye/lite. Ellers tror jeg de berømte 5 om dagen kan være en fin plass å starte; 2 frukt og 3 porsjoner grønnsaker hver dag, gjerne enda mer, men helst grønnsaker. Velg fisk og sjømat over kjøtt, og velg magert kjøtt. Pass på karbohydratene(pasta, poteter, ris osv) mye kalorier i det, uten at man trenger å kjøre lavkarbo. Hva angår snop og sånt; finn erstattere som kan funke, for eksempel gulrot og agurkstenger i tzatziki dipp fremfor chips og dipp, og funlight saft-gele fremfor vanlig gele osv. Tørket frukt, cherrytomater, sukkererter osv. å snacke på. Men ikke gå helt cold turkey, da sprekker du bare. Om du ikke liker rester; lag fra bunnen(dropp toroposer! greit en gang i blandt) og ikke lag mer enn du trenger. Bruk mindre tallerkner og fyll på med salat og grønnsaker. Velg mer kalorifattige alternativer, lettrømme eller kesam i stedet for seter rømme f.eks. Ja, tror egentlig det holder i massevis i første omgang:P Anonymous poster hash: 9ab60...ce5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #13 Skrevet 21. januar 2014 Enig, bytt heller ut typen snacks. Mørk sjokolade f.eks. Jeg har forsøkt mørk sjokolade, over flere måneder i fjor vår. Det hjalp ikke meg og nå hater jeg synet av "vidunder"sjokoladene så mange skryter av.... Jeg tror jeg må bytte det ut i noe annet, noe enklere, noe som ikke nødvendigvis er snop. Og tørket frukt har jeg også prøvd og jeg klarer det ikke. Og det er vist ikke anbefalt å spise leste jeg et sted? Ikke bare du som er veldig ekstrem...! I mine dårlige perioder gjør jeg det samme flere ganger i uka. Ble sykt glad da jeg oppdaget at min faste sjokoladelanger hadde utvidet åpningstiden med to timer på hverdagene. Ikkje braaa... huffda! Anonymous poster hash: d414b...deb
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #14 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har gått ned 60 kilo, og har ingen andre gode råd enn å ta deg god tid, sett deg realistiske mål, innfør gjerne sunne vaner litt etter litt, sånn at det til slutt blir normalt for deg. Begynn å kutte søtsaker midt i uka feks, så kan du supplere med mer grønnsaker, lær deg nye måter å lage favorittmaten på, i tillegg finn deg nye favoritter. Om du ikke er glad i å stå på kjøkkenet, så kan hende du forandrer mening, som jeg gjorde. Det er greit at man skal gjøre det på en sunn og forsvarlig måte, men pass samtidig på at du skaffer deg vaner du har eierskap til heller enn å gå hardt ut med et forhåndssnekret detaljstyrt opplegg, finn et opplegg som du trives med, og som du er komfortabel med. Jeg har ikke kuttet ut søtsaker helt, men både mengde og hyppighet har blitt kraftig moderert. Anonymous poster hash: c222c...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #15 Skrevet 21. januar 2014 Det første jeg synes du bør gjøre er å regne ut din BMR(antall kalorier du skal ha om dagen) og fettprosent så du har oversikt over det. Så spiser du litt mindre enn din BMR. Du kan logge kaloriene dine på f.eks. grete roede eller myfitnesspal. Velg en dag i uka som er veiedag, husk å vei deg om morran, etter du har vært på toalettet men før du spiser eller drikker noe. Ta også kroppsmålene dine med målebånd f.eks. annen hver uke. Personlig synes jeg det er veldig kjekt å føre en matdagbok der man planlegger dagens måltider dagen i forveien og sjekker på den måten at kaloriene er passe jevnt fordelt og ikke for mye/lite. Ellers tror jeg de berømte 5 om dagen kan være en fin plass å starte; 2 frukt og 3 porsjoner grønnsaker hver dag, gjerne enda mer, men helst grønnsaker. Velg fisk og sjømat over kjøtt, og velg magert kjøtt. Pass på karbohydratene(pasta, poteter, ris osv) mye kalorier i det, uten at man trenger å kjøre lavkarbo. Hva angår snop og sånt; finn erstattere som kan funke, for eksempel gulrot og agurkstenger i tzatziki dipp fremfor chips og dipp, og funlight saft-gele fremfor vanlig gele osv. Tørket frukt, cherrytomater, sukkererter osv. å snacke på. Men ikke gå helt cold turkey, da sprekker du bare. Om du ikke liker rester; lag fra bunnen(dropp toroposer! greit en gang i blandt) og ikke lag mer enn du trenger. Bruk mindre tallerkner og fyll på med salat og grønnsaker. Velg mer kalorifattige alternativer, lettrømme eller kesam i stedet for seter rømme f.eks. Ja, tror egentlig det holder i massevis i første omgang:P Anonymous poster hash: 9ab60...ce5 Beklager men jeg nekter å beregne ut noe, etter å ha fulgt Grete Roede uten hell for to år siden fikk jeg totalt avsmak for kaloritelling og sånt. Veiedag er ok, jeg måler midje, og det får være nok. Matdagbok vil jeg ikke, det hadde jeg under grete roede kuren og det funker ikke for meg, jeg blir bare "anorektisk" i tankegangen min av det. Mer frukt og grønt har jeg notert ned. Heldigvis er jeg ikke glad i gele og saft, liker bedre vann. Chips spiser jeg ikke. Når jeg leser alt du sier jeg ikke må bruke, og jeg ser at jeg ikke bruker de nevnte matvarene, er det mulig jeg spiser for lite og feil? Jeg spiser minst en pose blanda snop for dagen, jeg kan også finne på å drikke cola zero, jeg spiser også et helt grovt rundstykke med vanlig soyasmør, biffpålegg og paprika, og til middag to fulle tallerken (små tallerken) med pasta, oppkuttede pølser, løk, paprika, en boks ananas, rapsolje, hvitløk, squash, purreløk feks, med masse krydder. For lite mat? Og jeg har en veldig stillesittende jobb. Anonymous poster hash: d414b...deb
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #16 Skrevet 21. januar 2014 Jeg har gått ned 60 kilo, og har ingen andre gode råd enn å ta deg god tid, sett deg realistiske mål, innfør gjerne sunne vaner litt etter litt, sånn at det til slutt blir normalt for deg. Begynn å kutte søtsaker midt i uka feks, så kan du supplere med mer grønnsaker, lær deg nye måter å lage favorittmaten på, i tillegg finn deg nye favoritter. Om du ikke er glad i å stå på kjøkkenet, så kan hende du forandrer mening, som jeg gjorde. Det er greit at man skal gjøre det på en sunn og forsvarlig måte, men pass samtidig på at du skaffer deg vaner du har eierskap til heller enn å gå hardt ut med et forhåndssnekret detaljstyrt opplegg, finn et opplegg som du trives med, og som du er komfortabel med. Jeg har ikke kuttet ut søtsaker helt, men både mengde og hyppighet har blitt kraftig moderert. Anonymous poster hash: c222c...5c0 Jeg vil gjerne kutte ut snop helt. Jeg spiser det bare av kjedsomhet og fordi jeg er lei. Jeg ønsker meg enkle og sunne vaner, slik at jeg ikke trenger å tenke gram og kalorier. Jeg er overmoden for en livstilsendring! Og jeg elsker egentlig å lage mat, så det er ikke et problem. Problemet er at jeg ikke har balanse. Det har jeg slitt med i mange år. Utrolig, 60 kg?? Må gratulere deg! Anonymous poster hash: d414b...deb
Winterfresh Skrevet 21. januar 2014 #17 Skrevet 21. januar 2014 TS, asiatisk mat er godt, men ikke alltid så sunt som man tror! Jeg er asiater selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Asiatisk mat er dynket med salt, sukker, fiskesaus (som inneholder masse salt og sukker), soyasaus, og andre ting som setter smak på maten. Men maten kan jo bli kjempesunn hvis du lager den helt selv. Nå vet jeg ikke hva du liker, men de fleste jeg kjenner digger "bun cha gio/ bun thit nuong". Det er en risnuddel rett med grønnsaker og kjøtt eller vårruller og laget fiskesausblanding. Du har sikkert sett det på reklamen til Rema1000. Vårrullene trenger du faktisk ikke å frityrsteke, men sett dem heller i ovnen! Det tar litt lengre tid, men da blir de ihvertfall litt sunnere! Du kan også bruke kyllingkjøttdeig istedenfor kjøttdeig av svin. Ha oppi egg, så får du ekstra med proteiner. Min mor pleier å lage en blanding av kyllingkjøttdeig, reker, crab sticks, egg, gulrøtter, sopp som man kjøper på asiatiske butikker, og litt glassnudler. Istedenfor å ta for mye risnudler, så kan du heller fylle på med f.eks strimlet isbergsalat. Vil du ha mer proteiner kan du skjære oksekjøtt i tynne skiver. Hakk opp litt sitrongress og skjær løk i mindre båter. Bare stek alt sammen og smak til meg salt og pepper. Ha oppi litt peanøtter i bollen rett før servering. Fiskesausblanding lager du av finhakket hvitløk, chilli (hvis du vil ha det sterkt), limejuice, sukker (bruk gjerne sukrin) og fiksesaus. Kok opp vann og hell oppi. Rør så alt sukkeret løser seg opp og smak. Tilsett litt mer av de tingene du mener det mangler litt av. Det skal være litt surt, salt og søtt på en gang Bare si ifra hvis du vil ha flere tips til andre retter. Eller du kan søke opp selv. 1
Gjest navnelapp Skrevet 21. januar 2014 #18 Skrevet 21. januar 2014 Ei vekt må du kjøpe deg, den vil bli din beste venn. Det kostar ikkje mykje, sjekk på elkjop.no eller lefdal.no kva dei har. Eller du kan finne ei på jernia. Poteter, kyllingfilet, kjøttdeigpakkar som du delar i to, bitar med torsk og laks som ligg i frysaren, frosne erter, lapskausblanding osv er ting som du bør ha i huset. Ikkje ver redd for å bruke rømme og fløte, det mettar, og gir god smak. Kos deg med ein god biff i helga, slå litt fløte i steikepanna og bruk som saus. Bak potetbåtar som du oljar og krydrar sjølv i omnen, lær deg å lage ein god vinaigrette som du kan ha på salat. Bruk fetaost og pinjekjerner på salatane dine, så blir dei næringsrike og mettande. Begynn dagen med ein porsjon havregraut, lagd på 100 g havregryn og ekstra lett mjølk, ha i litt salt og litt sukker samt ei teskei smør. Ein annan dag kan du ta 100 g musli med naturell yoghurt, med litt syltetøy eller honning på toppen. Et du lunch heime eller på jobb? La lunchen vere to brødskiver med godt pålegg, ein tomat, ein halv paprika og ein god kopp te. Lag middag med ein gong du kjem heim, og spis ein banan eller ei moden pære til dessert. Ta deg to knekkebrød med brunost til kvelds. Det gjer at du får blodsukkeret opp, og søtsuget gir seg. I helga kan du kose deg med nokre skiver god brie til grove kjeks som kveldskos. Regelen din bør vere fire måltid kvar dag, og så mykje aktivitet som du har tid til. Prøv å fylle dagen din med fine ting, finn på nye aktivitetar å vere med på, og prøv å vere noko for andre når du kan. Lykke til! 1
Cordelia Skrevet 21. januar 2014 #19 Skrevet 21. januar 2014 (endret) Personlig tror jeg veldig på porsjonskontroll jeg da. Man trenger ikke mer enn en porsjon, og heller ikke full stor tallerken.Har begynt å bruke mindre tallerkner til middag. Dette med snacks er litt vrient. Iblant spiser jeg mandler isteden, hjelper ofte på. Bær, sukkererter, salater med snacks oppi. Grønnsaker og dipp. Finn noe kreativt å gjøre når man blir for fysen. Vann og te, fyller opp magen litt(bare ikke overdriv). Ikke gå på butikken på tom mage. Endret 21. januar 2014 av Cordelia
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2014 #20 Skrevet 21. januar 2014 TS, asiatisk mat er godt, men ikke alltid så sunt som man tror! Jeg er asiater selv, så jeg vet hva jeg snakker om. Asiatisk mat er dynket med salt, sukker, fiskesaus (som inneholder masse salt og sukker), soyasaus, og andre ting som setter smak på maten. Men maten kan jo bli kjempesunn hvis du lager den helt selv. Nå vet jeg ikke hva du liker, men de fleste jeg kjenner digger "bun cha gio/ bun thit nuong". Det er en risnuddel rett med grønnsaker og kjøtt eller vårruller og laget fiskesausblanding. Du har sikkert sett det på reklamen til Rema1000. Vårrullene trenger du faktisk ikke å frityrsteke, men sett dem heller i ovnen! Det tar litt lengre tid, men da blir de ihvertfall litt sunnere! Du kan også bruke kyllingkjøttdeig istedenfor kjøttdeig av svin. Ha oppi egg, så får du ekstra med proteiner. Min mor pleier å lage en blanding av kyllingkjøttdeig, reker, crab sticks, egg, gulrøtter, sopp som man kjøper på asiatiske butikker, og litt glassnudler. Istedenfor å ta for mye risnudler, så kan du heller fylle på med f.eks strimlet isbergsalat. Vil du ha mer proteiner kan du skjære oksekjøtt i tynne skiver. Hakk opp litt sitrongress og skjær løk i mindre båter. Bare stek alt sammen og smak til meg salt og pepper. Ha oppi litt peanøtter i bollen rett før servering. Fiskesausblanding lager du av finhakket hvitløk, chilli (hvis du vil ha det sterkt), limejuice, sukker (bruk gjerne sukrin) og fiksesaus. Kok opp vann og hell oppi. Rør så alt sukkeret løser seg opp og smak. Tilsett litt mer av de tingene du mener det mangler litt av. Det skal være litt surt, salt og søtt på en gang Bare si ifra hvis du vil ha flere tips til andre retter. Eller du kan søke opp selv. Takk takk takk! Nå er jeg heldigvis ikke så over begeistret for fritert mat som vårruller og sånt. Jeg liker litt suppeaktig mat med store grønnsakbiter og rent kjøtt. Sukker bruker jeg ikke i vanlig matlaging, bortsett fra en sjelden gang pannekaker. Kjempeglad for ditt forslag! Jeg har kjøpt ferdig saus tidligere (flaske) og spedd ut med vann, er det en akseptabel løsning? Anonymous poster hash: d414b...deb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå